Parkeringsavgift för att nyttja sitt köpta liftkort -Skistar igen.

Då kan jag trösta er med att jag vände lite på ”problemet” i morse. Jag var vid Hammarbybacken kl 7 i morse och knatade upp på hudar några gånger och åkte nypistat ner. Betalade parkering (till Sthlm stad inte Skistar) men köpte inget skipass trots att jag åkte på Skistars snö...... Revenge!!!! 🤪
old-man-cloud-HD.jpg

Då kan jag trösta er med att jag vände lite på ”problemet” i morse. Jag var vid Hammarbybacken kl 7 i morse och knatade upp på hudar några gånger och åkte nypistat ner. Betalade parkering (till Sthlm stad inte Skistar) men köpte inget skipass trots att jag åkte på Skistars snö...... Revenge!!!! 🤪
Stackars Skistar. Du är ju helt jäkla outlaw va! Så där skulle jag ALDRIG göra 😉😂

Det spelar egentligen ingen roll vad de säger, besökare kommer att komma med bil.
Bilar kommer att finnas i stadsbilden, såvida vi inte lyckas bryta mönster och erbjuda alternativa lösningar (då inte bara till storstäder). För Skistar handlar det om ännu en möjlighet att tjäna pengar, det är ju trots allt vad företag skall göra i vårt samhälle. Som att parkeringsavgift förhindrar människor att parkera som de vill, se bara hur det gick för räddningstjänsten under sommaren på flera av de stora badplatserna.

Vad man som privatperson borde fundera över är hur man ens tar sig till backen relativt lätt om man exempelvis köper en lägenhet här eller här, förutsatt att man inte har bil eller faktumet att alla har bil. (allt exploaterat > många lägenheter > högre konkurrens att hyra ut > lägre priser > överlag mer besökare ?)
Vad gör man om skidbussen är full och hur mycket måste en BRF lobba för att få ett stopp vid just deras fastighet? Bara restaurang och taxi som gäller?
Om alla skall åka tåg, hur många tåg behöver då gå under sportlovsveckan när all mark är exploaterad?
Så realistiskt sätt, var är 10-vånings p-husen?

Vill man minska bilkörandet så borde man försöka utveckla mer boenden med ski-in/ski-out-möjlighet. Dvs att man kan ställa bilen över vistelsen och lättare kunna röra sig mellan boende och skidåkning på skidorna.

Det spelar egentligen ingen roll vad de säger, besökare kommer att komma med bil.
Bilar kommer att finnas i stadsbilden, såvida vi inte lyckas bryta mönster och erbjuda alternativa lösningar (då inte bara till storstäder). För Skistar handlar det om ännu en möjlighet att tjäna pengar, det är ju trots allt vad företag skall göra i vårt samhälle. Som att parkeringsavgift förhindrar människor att parkera som de vill, se bara hur det gick för räddningstjänsten under sommaren på flera av de stora badplatserna.

Vad man som privatperson borde fundera över är hur man ens tar sig till backen relativt lätt om man exempelvis köper en lägenhet här eller här, förutsatt att man inte har bil eller faktumet att alla har bil. (allt exploaterat > många lägenheter > högre konkurrens att hyra ut > lägre priser > överlag mer besökare ?)
Vad gör man om skidbussen är full och hur mycket måste en BRF lobba för att få ett stopp vid just deras fastighet? Bara restaurang och taxi som gäller?
Om alla skall åka tåg, hur många tåg behöver då gå under sportlovsveckan när all mark är exploaterad?
Så realistiskt sätt, var är 10-vånings p-husen?
Hur ska du erbjuda alternativa lösningar och bryta vanor om bilåkandet inte tar sina kostnader?

När det gäller badplatserna så är väl de flesta problemen där i samband med platser där parkeringen inte är speciellt uppstyrd med avgifter osv?

Du har ju helt rätt i att man behöver fundera kring hur man fraktar sig själv. Men där finns ju också en annan dimension. Varför ska den som betalar mer för en liftnära stuga/lägenhet vara med och subventionera parkeringarna för de som sparat pengar på att köpa mindre liftnära? Precis som jag skrev tidigare också. Olika val har olika för- och nackdelar.

10 vånings p-husen lär vi aldrig få se av den enkla anledningen att p-hus typ aldrig är lönsamma. De är svindyra att bygga och p-avgifterna du behöver ta ut för att få dem att gå runt skulle få TS här att explodera totalt :)

Vill man minska bilkörandet så borde man försöka utveckla mer boenden med ski-in/ski-out-möjlighet. Dvs att man kan ställa bilen över vistelsen och lättare kunna röra sig mellan boende och skidåkning på skidorna.
Helt rätt. Det blir ju dock dyrare bostäder än lite mer perifera lägen. Så då är ju p-avgifter ett sätt att öka attraktiviteten på dessa ski in ski out...

Dags att börja differentiera liftkortspriset. Nyttjar man många dyra, attraktiva stolliftar eftertaxeras man via MySkistar appen. Längst ut i väster i släpan i Hundfjället kostar det bara 490 kr per dag.

Alperna, Norge. Öppna. Please.

Hur ska du erbjuda alternativa lösningar och bryta vanor om bilåkandet inte tar sina kostnader?

När det gäller badplatserna så är väl de flesta problemen där i samband med platser där parkeringen inte är speciellt uppstyrd med avgifter osv?

Du har ju helt rätt i att man behöver fundera kring hur man fraktar sig själv. Men där finns ju också en annan dimension. Varför ska den som betalar mer för en liftnära stuga/lägenhet vara med och subventionera parkeringarna för de som sparat pengar på att köpa mindre liftnära? Precis som jag skrev tidigare också. Olika val har olika för- och nackdelar.

10 vånings p-husen lär vi aldrig få se av den enkla anledningen att p-hus typ aldrig är lönsamma. De är svindyra att bygga och p-avgifterna du behöver ta ut för att få dem att gå runt skulle få TS här att explodera totalt :)

Tar inte bilåkandet redan kostnaderna? Finns en del skatter.
P-avgifter är inte att ta kostnaderna. Vanligtvis (gatuparkering i städer) är det inte direkt mark som exempelvis kommunen förvärvat på senare tid, så det finns inget att "betala för". P-avgifter i P-hus eller broavgifter är mer berättigat enligt min mening, men sen är det också förhållandet statligt mot privat.

Gällande badplatserna var det, till badplatsen sett, proportionerliga avgiftsbelagda parkeringar. Vi kan ta en gammal artikel, för att inte låta en "alla stannar hemma covid-sommar" påverka (vilket blir effekten av en fulländad exploatering i förhållande till obefintlig utbyggnad av liftsystem).

Förstår hur du tänker, men vet inte om man kan se det så. Det är inte Skistar som säljer bostäderna i Åre, men de tillhandahåller parkeringarna vid deras anläggning. Så därför subventionerar inte den som köper ett liftnära boende parkeringsplatserna för de som inte gör det.
Eftersom marken med all sannolikhet (förutsatt att Skistar äger den) förvärvats för länge sedan är det ingen kostnad att täcka, utan ett sätt att minska "förlusten" i jämförelse med att sälja till en exploatör. Så genom p-avgifter är de som inte köper ett liftnära boende med och finansierar driften, underhållet och utbyggnaden (?) av anläggningen, vilket de med ett liftnära boende inte gör.

Tar inte bilåkandet redan kostnaderna? Finns en del skatter.
P-avgifter är inte att ta kostnaderna. Vanligtvis (gatuparkering i städer) är det inte direkt mark som exempelvis kommunen förvärvat på senare tid, så det finns inget att "betala för". P-avgifter i P-hus eller broavgifter är mer berättigat enligt min mening, men sen är det också förhållandet statligt mot privat.

Gällande badplatserna var det, till badplatsen sett, proportionerliga avgiftsbelagda parkeringar. Vi kan ta en gammal artikel, för att inte låta en "alla stannar hemma covid-sommar" påverka (vilket blir effekten av en fulländad exploatering i förhållande till obefintlig utbyggnad av liftsystem).

Förstår hur du tänker, men vet inte om man kan se det så. Det är inte Skistar som säljer bostäderna i Åre, men de tillhandahåller parkeringarna vid deras anläggning. Så därför subventionerar inte den som köper ett liftnära boende parkeringsplatserna för de som inte gör det.
Eftersom marken med all sannolikhet (förutsatt att Skistar äger den) förvärvats för länge sedan är det ingen kostnad att täcka, utan ett sätt att minska "förlusten" i jämförelse med att sälja till en exploatör. Så genom p-avgifter är de som inte köper ett liftnära boende med och finansierar driften, underhållet och utbyggnaden (?) av anläggningen, vilket de med ett liftnära boende inte gör.
Det finns redan en hel del skrivet om det ovanför i tråden men bara för att någon inte har en utgift för något idag så betyder det inte att det inte finns en kostnad/alternativkostnad.

Vad jag förstår så producerar Skistar en del bostäder för att sälja. Men oavsett så måste det ju vara deras mark eftersom de tar ut p-avgift och då finns ju alltid möjligheten att istället avyttra för bostadsproduktion.

Det går inte att ha en enda lösning i betong som alla ska tvingas använda även om det i mycket är svensk anda. Det är många dagturister i Åre t ex från övriga kommunen eller Krokom och Östersund och urkass kollektivtrafik. Vidare är det många barnfamiljer som av praktiska skäl tar bilen från resten av landet då kollektivtrafik och skidor, pjäxor och övriga grejer för en hel familj är en övermäktig logistisk utmaning.

Såsom byggandet sker i fjällen verkar inte valet ske mellan att "vara tvungen" att offra parkeringarna eller bygga längre bort i oändliga vidder.

Just nu ca 5% beläggning på parkeringarna i Sälen.

Det går inte att ha en enda lösning i betong som alla ska tvingas använda även om det i mycket är svensk anda. Det är många dagturister i Åre t ex från övriga kommunen eller Krokom och Östersund och urkass kollektivtrafik. Vidare är det många barnfamiljer som av praktiska skäl tar bilen från resten av landet då kollektivtrafik och skidor, pjäxor och övriga grejer för en hel familj är en övermäktig logistisk utmaning.
Det är nog ingen som förespråkar heller. Men vad är det orimliga i att de som har en sådan lösning också betalar för tjänsten att parkera sin bil vid liften?

Därför de redan betalt för sin skidåkning. Inte bara lift upp utan även backe ner. Och parkering. Och skidställ utanför restaurangen.

Allt går att ha differentierad prissättning på. Eller så är det bättre ekonomi (upplevelse) att prissätta på annat sätt.

Varför har de inte redan betalt för maten också? Eller skidhyran? Eller boendet?

Varför har de inte redan betalt för maten också? Eller skidhyran? Eller boendet?
All-inclusive typ Club Med finns ju iofs och uppskattas av en del.
Parkering hamnar ju litet mittemellan det som vi inte brukar betala individuellt för (vägar, enskilda nerfarter mm), allmänintresse och rent privata lösningar med rent enskilt vinstintresse. Tål att diskuteras. En avvägningsfråga.
Någonstans tycker en del att det drar iväg för mycket åt ett håll. Att ta betalt för P vid en lift, där alla som parkerar köpt liftkort, är t ex inte en bra parallell till parkering vid köpcentrum (där man ju ibland åker hem utan att köpa ngt). Ändå ser vi varierande lösning där i tid och rum.
Dessutom, P i Åre centrum, Jämtlands kanske dyraste tomtmark är en sak. Röjda grusplaner i glesbygd i andra delen av liftsystemet är en annan sak.

Den här tråden verkar mala på i samma tema, så jag föreslår att vi avslutar med att komma överens om följande:
- alla som gillar att betala P-avgifter till Skistar åker dit och gör det.
- alla övriga (inkl. undertecknad) åker på skidsemester någon annanstans, och stödjer
andra mindre bolag i stället för Skistar's oligopol.

Den här tråden verkar mala på i samma tema, så jag föreslår att vi avslutar med att komma överens om följande:
- alla övriga (inkl. undertecknad) åker på skidsemester någon annanstans, och stödjer
Upprepar mit förra inlägg för att få slut på diskussionen. 😒

Nej då, att du är sur och grinig på Skistar framgår med all önskvärd tydlighet.
Som sagt, framgår med all tydlighet att jag har väldigt svårt att nå fram med mitt budskap. Måste förmodligen bero på väldigt bristande pedagogisk förmåga. Så lika bra att avsluta, känns meningslöst att upprepa för x:te gången. Ekonomi är ju ett svårt ämne.

Cashen ska in, alternativet hade väl varit att liftkortet blivit ännu dyrare, vilket jag hade haft större problem med. Nu kan man istället leka good guys och gömma sig bakom några miljöfloskler att man erbjuder gratis skidbuss.

Som sagt, framgår med all tydlighet att jag har väldigt svårt att nå fram med mitt budskap. Måste förmodligen bero på väldigt bristande pedagogisk förmåga. Så lika bra att avsluta, känns meningslöst att upprepa för x:te gången. Ekonomi är ju ett svårt ämne.
Synd att din ekonomiska folkrörelse fick inte så stor framgång. Men följ ditt budskap själv, så har du det väl. Jag vill säga med detta att, det är lite konstigt att starta en tråd utan att ha den en diskussionsplattform med olika tankar om saken.

Synd att din ekonomiska folkrörelse fick inte så stor framgång. Men följ ditt budskap själv, så har du det väl. Jag vill säga med detta att, det är lite konstigt att starta en tråd utan att ha den en diskussionsplattform med olika tankar om saken.
För tredje gången - hur svårt kan det va?!

För tredje gången - hur svårt kan det va?!
Det gör man väl ändå? Sluta starta trådar utan att palla olika åsikter. Det gynnar ingens vinternöjen.

Nu tycker jag att vi alla tar varann i hand och sjunger... We shall overcome!

Nu tycker jag att vi alla tar varann i hand och sjunger... We shall overcome!

Sånt här gillar jag, eftersom det gäller ju skidåkning.

Nja, nu har @JAndersB varit rätt så sarkastisk mot många andra i sin tråd utan att fortsätta med en konstruktiv diskussion. God natt.
Att inte du har kapacitet att ta till dig grundläggande ekonomiska resonemang och diskussioner kring olika sätt att smartast paketera tjänster och deras prissättning är ju synd men du bör kanske avhålla dig från påhopp då.och inte försöka leka någon form av åsiktsdomare.

Senast ändrad:
Att inte du har kapacitet att ta till dig grundläggande ekonomiska resonemang och diskussioner kring olika sätt att smartast paketera tjänster och deras prissättning är ju synd men du bör kanske avhålla dig från påhopp då.och inte försöka leka någon form av åsiktsdomare.
Vad har du i detta forum att göra?

SKÄRPNING! Diskutera gärna sakfrågan med inte personer.

Vi var kanske för 15 år sedan i Oppdal. Undrade mycket, varför fanns där inga grillplatser. Alla bara gjorde sina eld för korvgrillning var som helst. Det började se ut ganska smutsigt överallt i fjällen, det var ju påsklovet. Här i Finland hade varje skidanläggning redan då fina fria grillplatser. Vi frågade Urpu, som jobbade där. Hon skrattade åt oss och svarade: "Ägaren har inte hittills hittat, hur han kan ta pengar från användning av grillplatser. Så, det finns inga grillplatser."

Vi var kanske för 15 år sedan i Oppdal. Undrade mycket, varför fanns där inga grillplatser. Alla bara gjorde sina eld för korvgrillning var som helst. Det började se ut ganska smutsigt överallt i fjällen, det var ju påsklovet. Här i Finland hade varje skidanläggning redan då fina fria grillplatser. Vi frågade Urpu, som jobbade där. Hon skrattade åt oss och svarade: "Ägaren har inte hittills hittat, hur han kan ta pengar från användning av grillplatser. Så, det finns inga grillplatser."
I Australien finns det kommunala gasolgrillar vid var och varannan park och strand. Samt allmänna sjösättningsramper, ibland med en rimlig avgift, oftast utan avgift. Funkar galant och kostar inte kommunen särskilt mycket.
I Italien där jag också bott är det mycket ont om sjösättningsramper och de som finns brukar vara försedda med kedja och rostigt hänglås. Så att den kommunala hamnkaptenen istället kan dra in pengar vid sidan om på att fördela de redan svindyra båtplatserna.
Ibland är det en win-win att bara tillhandahålla en basal service utan avgift.

Det är nog ingen som förespråkar heller. Men vad är det orimliga i att de som har en sådan lösning också betalar för tjänsten att parkera sin bil vid liften?
Orimligt är det väl inte. De som bor så att de har ett val var de ska åka kan ju bestämma om de vill lägga några tusen på parkering eller åka till en annan ort där det är gratis.

Samtidigt så är ju kollektivtrafik skattesubventionerad så varför ska jag som bilägare betala för det? Detta kan jag inte ens välja bort. Orimligt tycker jag.

Blev lite förvånad förra veckan att det numera är avgiftsbelagt att parkera vid SkiStar i Tandådalen. Men vi hittade till östra sidan där parkeringen är gratis. Dessutom är det varmare på östsidan på förmiddagen så det passade oss bra att parkera där.

Överhuvudtaget så skapar bilar vissa trängselproblem speciellt på populära orter. Rimligt att man styr upp med differentierade parkeringsavgifter.

Policyn är olika i olika länder. För ett par år sedan var vi några dagar i Berlin. Gratis parkering på gatan vid vårt rätt centralt belägna hotell.

Beträffande Åre så har jag inte haft bil där på många år. Tåg funkar så mycket bättre om man kommer från södra Sverige.

Thure

...
Ibland är det en win-win att bara tillhandahålla en basal service utan avgift.
Precis, det man gör genom att ta olika avgifter på annat än kärnprodukten är att smalna av antalet personer på marknaden som blir kunder.

T ex en BRF som inte har egna p-platser och hänvisar till allmän parkering som kostar lika mycket som månadsavgiften för lägenheten. Det sänker priset på BRF lägenheterna eftersom marknaden begränsas avsevärt. De med bil köper en annan lägenhet. Tott i Åre är en sådan förening med bedrövlig värdeutveckling jfr Åre by i övrigt.

Här i Finland har många arbetsplatser lagt avgifter för parkeringsplatser, också för bolagets arbetare. Vår grannstad Lahtis menade, att skolans parkeringsplatser är avgiftsbelagda också för lärare. Och vad händer då: alla barnfamiljer måste vakna upp en timme tidigare. Mamma eller pappa kör barnen till dagis med egen bil. ganska ofta kan barnen inte få dagisplats i samma dagis, så, en egen bil är ett måste. Sen kör mamman eller pappan hem, lämnar bilen där och skyndar sig till buss och åker med bussen till arbetsplatsen. Och samma satans ruljans på kvällen. Klokt? Absolut inte. Miljövänligt? Absolut inte.

Tillbaka
Topp