Det där är ju faktiskt en synnerligen besvärlig balansgång. Jag har tom skrivit om det själv tidigare.
https://corren.se/asikter/ledare/rikard-norman-vilken-framtid-har-bilen-om5706826.aspx
Över lag skulle jag säga att det stora problemet snarare är folks oförmåga att ta eget ansvar för sina val. Samhällsplanerare tvingar fram parkeringar i centrala lägen, där många kommer att bo utan bil tex. Bara för att säkerställa att folk inte bosätter sig där och sen klagar på att de inte kan parkera. Sen har vi andra människor som bosätter sig på landet och bråkar mo att de inte har exakt samma samhällsservice på samma avstånd som de som bor i stan. Samtidigt så tvingar man fram märkliga busslösningar och usla vägar i andra delar av stan för att man inte vill att folk ska åka bil. Så visst finns det stora bekymmer.
Min enkla poäng är att de val vi gör kommer med konsekvenser. Bor jag centralt och tätt? Bra, då kan jag ha tillgång till bättre kollektivtrafik, restaurangutbud och allmänt bättre samhällsservice. I gengäld får jag jäkligt dyr parkering och kanske inte ens kan ha en bil. Bor jag utanför stan? Bra för mig, jag kan ha bil, jag kan bo stort osv. Men i gengäld får jag sämre samhällsservice och mer krångel med att ta mig till olika saker. Problemet är också att samhällsplanerare gärna vill ligga 10 år före. Så områden de planerar idag vill de bygga utifrån hur våra beteenden kanske är om 10 år. Det gör dock området sjukt ickeattraktivt idag.
Här blir det dock lite extra komplicerat i den här tråden för det finns ganska mycket skillnader mellan den kommunala myndighetsutövningen i detaljplaner och det privata företagets val att ta betalt för olika saker. Men oavsett vilket så är ju grundlärdomen att parkering betingar ett pris. Om inte den som nyttjar parkeringen betalar för den så blir det indirekt någon annan som gör det.
När det gäller Skistar just så ser jag inga problem med att låta bli att åka dit om man inte är nöjd med deras prismodell. Sen vetekatten om jag tycker att andra anläggningar är så mycket billigare direkt. Och inte investerar de så mycket mer heller. Så om Skistar nu gör ofantlig vinst och övriga anläggningar går i konkurs med jämna mellanrum så måste man ju börja fundera lite kring hur de drivs. Det är ju inte så att skidanläggningar i Sverige är så där överdrivet lönsamma. Sen hur stora statliga/kommunala/regionala stöd som betalas ut nere i Europa vågar jag inte ens tänka på.