Parkeringsavgift för att nyttja sitt köpta liftkort -Skistar igen.

Hmm? Om jag ställer mig längs med en trottoar på en gata så kan det gärna inte kosta staden någonting. Gatan och trottoaren finns ju där. Man kan gärna inte bygga för den med något, då kan ju inte trafiken komma fram.
Alla avgiftsfria allmänna vägar, oavsett om man parkerar, cyklar eller kör på dem, är ju i viss mån subventionerade av skattebetalarna. Det blir missvisande om man bryter ut ett av dessa användningsområden och räknar på dess marginalkostnad.
Att vi i Sverige sällan (men allt oftare) tar betalt för att köra på allmänna vägar har ju andra skäl.

Hmm? Om jag ställer mig längs med en trottoar på en gata så kan det gärna inte kosta staden någonting. Gatan och trottoaren finns ju där. Man kan gärna inte bygga för den med något, då kan ju inte trafiken komma fram.
Om din bil kan stå där utan att trafiken stoppas upp kan ju något annat stå där. Men det som framför allt gäller är ju att om din bil står där kan inte någon annan bil stå där. SÅ om platsen är attraktiv nog för att betinga ett timpris om 20kr men avgiften bara är 2kr eller tom "gratis" så betyder ju det faktumet att din bil står där att kommunen går miste om en intäkt på 20kr/timme. Det är alltså 20kr mindre per timme i intäkt för kommunen. Det är inte en utbetalning för kommunen men väl en förlust.

Sen i förlängningen kommer vi till det faktum att om du kan stå gratis på gatan så låter du bli att lösa ditt parkeringsbehov på annat sätt. Det gör att trycket på kommunen, för att undvika parkeringsmayhem, tvingar dem att fortsatt planera gator så breda att parkeringar får plats. Hade man istället kunnat bygga gatorna smalare så hade husen kunnat vara större.

Inte i det korta tidsperspektivet, men i det långa tidsperspektivet så hade man
kunnat bygga gatan smalare och fått plats med mera byggnader.

I stället för allehanda långsökta förklaringar till P-avgifter som kommer upp i den här tråden, så är det hela nog inte konstigare än att Skistar försöker att pressa ut varje krona de kan av sina gäster.
Som sagt 553 miljoner i vinst det senaste räkenskapsåret. Då kan man ju inte heller investera i en ny sittlift för att ersätta den borttagna tusenmetersliften i Åre, för hur många miljoner skulle den kortsiktiga vinsten då falla med?
Men det finns något generellt som säger att man ska investera för att långsiktigt förbättra sin produkt - för det kommer dina konkurrenter att göra!
Tur för Åre att Alperna ligger så långt bort. Men ändå väljer många i Mellansverige att åka till Alperna fast det tar längre tid och är dyrare att ta sig dit.
Hur många Tyskar, Österrikare, Schweizare och Fransmän åker till Åre?

Efter vad jag läst under min ännu korta medlemstid här på forumet, så har jag bestämt mig för att aldrig ge en krona av mina slantar till Skistar.
Om det nu blir skidåkning i Sverige för mig i Februari, så blir det kanske Kläppen, Idre, Fjätervålen eller Lofsdalen - eller en kombination av några.
Önskar alla en fortsatt bra dag!

Senast ändrad:
I stället för allehanda långsökta förklaringar till P-avgifter som kommer upp i den här tråden, så är det hela nog inte konstigare än att Skistar försöker att pressa ut varje krona de kan av sina gäster.
Som sagt 553 miljoner i vinst det senaste räkenskapsåret. Då kan man ju inte heller investera i en ny sittlift för att ersätta den borttagna tusenmetersliften i Åre, för hur många miljoner skulle den kortsiktiga vinsten då falla med?
Men det finns något generellt som säger att man ska investera för att långsiktigt förbättra sin produkt - för det kommer dina konkurrenter att göra!
Tur för Åre att Alperna ligger så långt bort. Men ändå väljer många i Mellansverige att åka till Alperna fast det tar längre tid och är dyrare att ta sig dit
Hur många Tyskar, Österrikare, Schweizare och Fransmän åker till Åre?

Efter vad jag läst under min ännu korta medlemstid här på forumet, så har jag bestämt mig för att aldrig ge en krona av mina slantar till Skistar.
Om det nu blir skidåkning i Sverige för mig i Februari, så blir det kanske Kläppen, Idre, Fjätervålen eller Lofsdalen - eller en kombination av några.
Önskar alla en fortsatt bra dag!
Om man bortser från Skidåkningen och räknar in totalen av användandet av berget så vill jag ändå påstå att Skistar gör investeringar. Om jag utgår ifrån Åre Björnen, där jag har lägenhet och därmed märker vad som händer, så har det gjorts stora(?) investeringar i XC-cykling de senaste två åren och bara de två senaste åren har flera nya XC-leder anlagts och därtill en pump-track. Man har byggt en ny värmestuga i Björnen.

Gällande nya liftar invigde man 2013: Sadelexpressen, Fjällgårdsexpressen och Tegeliften.

Jag vill, liksom du, ha ännu större satsningar på liftsystemet, men utifrån vad som faktiskt byggs i övrigt och den stora satsning man gjorde 2013 tycker jag ändå de sköter sig ok.

Gällande nya liftar invigde man 2013: Sadelexpressen, Fjällgårdsexpressen och Tegeliften.
Jag vill, liksom du, ha ännu större satsningar på liftsystemet, men utifrån vad som faktiskt byggs i övrigt och den stora satsning man gjorde 2013 tycker jag ändå de sköter sig ok.
2013 är för åtta år sedan.....

2013 är för åtta år sedan.....
Jepp, men de har ju fler skidorter att rusta upp. Du kan ju inte vänta dig att de ska bygga en ny lift i Åre varenda år. Skistar har ju fler skidorter att underhålla.

Lite exempel på utvecklingen i Vemdalsskalet, som också ägs av Skistar: För inte allt för längesedan fanns det endast en stolslift i Vemdalsskalet, Hovdeliften. Den var dessutom sjukt seg. I övrigt fanns inga stolsliftar. Nu har Skistar bytt ut Hovdeliften till en expresslift. och utöver det installerat 3 till expressliftar. Detta är gjort under en 10-15 årsperiod(tror jag utan att veta säkert). Du kan ta dig runt mer eller mindre hela Vemdalsskalet numera utan att behöva åka släplift.

Jepp, men de har ju fler skidorter att rusta upp. Du kan ju inte vänta dig att de ska bygga en ny lift i Åre varenda år. Skistar har ju fler skidorter att underhålla.

Lite exempel på utvecklingen i Vemdalsskalet, som också ägs av Skistar: För inte allt för längesedan fanns det endast en stolslift i Vemdalsskalet, Hovdeliften. Den var dessutom sjukt seg. I övrigt fanns inga stolsliftar. Nu har Skistar bytt ut Hovdeliften till en expresslift. och utöver det installerat 3 till expressliftar. Detta är gjort under en 10-15 årsperiod(tror jag utan att veta säkert). Du kan ta dig runt mer eller mindre hela Vemdalsskalet numera utan att behöva åka släplift.
Ja ja, allt är ju relativt.
Gör ett studiebesök i Zillertal i skidområdena Zillertal Arena, Hochzillertal, Zillertal 3000 och Hintertux....

Ja ja, allt är ju relativt.
Gör ett studiebesök i Zillertal i skidområdena Zillertal Arena, Hochzillertal, Zillertal 3000 och Hintertux....
Hade vi inte den här diskussionen i den andra tråden också? Befolkningsunderlag och betalningsvilja inom väldigt kort avstånd är inte ens i samma liga...

Hade vi inte den här diskussionen i den andra tråden också? Befolkningsunderlag och betalningsvilja inom väldigt kort avstånd är inte ens i samma liga...
Vad jag menar (som du nog har läst) är att med Skistar's årliga vinster på många hundratals miljoner så finns det resurser för utveckling och investeringar - fast det är kanske inte affärsstrategin?

De liftparkeringar som finns i Åre ligger ju precis vid VM6an eller VM8an. Jag har nog aldrig varit i Åre utan att de parkeringarna varit ganska fulla. Så begreppet "tom fjällvärld stämmer ju inte".

Jag förstår snarare inte varför man gnäller så mycket på dem? Om det inte är värt 95kr att parkera vid liften så kan man ju parkera nån annanstans i systemet och ta skidbussen till liften.

Hela kärnan är ju att parkeringar inte är gratis. Så om du slipper betala för dem så tas kostnaden ut nån annanstans. Då är det väl betydligt bättre att de som nyttjar funktionen betalar för den istället för att alla ska vara med och dela? Se det istället så här, stackars säsongare som bor trångt och utan bil mitt i Åre och går till liften ska väl inte behöva bekosta din parkering vid liften?

Varför ICA har gratis parkering? Antagligen för att de gjort bedömningen att krånglet med att ta in betalning inte är värt det och att så stor majoritet av deras kunder är bilburna så att fördelningen av kostnaden är tillräckligt korrekt ändå. Sen har ju inte alla ICA gratis parkering ska tilläggas.
Vi kan ju lungt säga att vi tycker olika och att Skistar av okänd orsak inte är rädda för konsumenpåverkan av detta. Bara förlorade liftintäkter m.m. på oss motsvarar många parkerade bilar i den ack så trångbodda fjällvärlden.

Det uttalandet (försvaret för prishöjningar) är bara kvalificerat struntprat.
Skistar har varje år över 20% vinstmarginal på omsättningen, vilket är betydligt högre än de flesta företag.
Så det är ju tydligt att det handlar om att vinstmaximera kortsiktigt, vilket ju verkar fungera (än så länge) med tanke på hur okritiskt vissa personer här förhåller sig som kunder till Skistar.

Och Skistar är ju börsnoterat så en investering i nya moderna liftar i Åre t ex, skulle ju påverka vinstnivån kortsiktigt (ej bra för börskursen).
20-25% vinstmarginal är normalt inte möjligt i en fungerande konkurrens utsatt marknad om man inte har en unik produkt.
Och det har väl inte Skistar precis....
Var kritisk som kund och betala inga överpriser i förhållande till vad du får.

Senast ändrad:
Det uttalandet (försvaret för prishöjningar) är bara kvalificerat struntprat.
Skistar har varje år över 20% vinstmarginal på omsättningen, vilket är betydligt högre än de flesta företag.
Så det är ju tydligt att det handlar om att vinstmaximera kortsiktigt, vilket ju verkar fungera (än så länge) med tanke på hur okritiskt vissa personer här förhåller sig som kunder till Skistar.
Kan tycka att de redan tagit ut rejält med kompensation för utbyggnad av lifter mm.iom kraftigt höjda liftkortspriser. Så att P-avgifter skulle vara skäl till detta är bara sk-t snack.

Sen undrar jag vem som hellre sätter sig i bilen och kör till liften 100-150m . Är ju bekvämare att ta på sig pjäxorna i stugan och gå än att krångla med det på parkeringen och lasta i och ur skidor i takboxen. Kallstarter och snö i bilen. tror inte på den orsaken till P-avgifer.

Och även som aktieägare i Skistar sedan 2000 tycker jag många beslut är särdeles korkade och kortsiktiga. Men än så länge fungerar det ju, folk strömmar till.men det betyder ju inte att jag gör det och gärna försöker påverka dom.

Vi är ju husbilsburna. Hade en 1 timme lång diskussion med verksamhetschefen i Trysil ifjol. Han tyckte vi skulle in på campingen a' 500kr natten + el eftersom det också är dyrt att parkera i Oslo. Att parkeringen är tom spelade ingen roll. Tror ni vi gjorde det? Nä, de sålde färre liftkort. Och vem äger marken? Jo samma utmarkslag som driver campingen.

Hade en liknande diskussion med Vemdalens chef för 10 år sedan, då allt fortfarande var ganska oskyldigt. Ploggubbar klagade på att vi stod i Björnrike. Efter diskussionen enades vi om att det inte var ett reellt problem relativt täckningsbidragen på liftkorten.

Kan förstå er som bor på kort bilavstånd och ska åka över dagen men när familjen medelsvensson som lagt >15000 på en episk puderresa till Sälen/Vemdalen gnäller över parkeringspriser så blir jag lite matt .
Lika kul som att Sälen’s ( skistar endast?)gäster får vara med och betala för flygplatsen. Tillväxtpeng som det så vackert heter.
Finna gott om andra orter för den som ändå behöver ta sig till en skidanläggning.

Om man bortser från Skidåkningen och räknar in totalen av användandet av berget så vill jag ändå påstå att Skistar gör investeringar. Om jag utgår ifrån Åre Björnen, där jag har lägenhet och därmed märker vad som händer, så har det gjorts stora(?) investeringar i XC-cykling de senaste två åren och bara de två senaste åren har flera nya XC-leder anlagts och därtill en pump-track. Man har byggt en ny värmestuga i Björnen.

Tegeliften finansierades väl till största delen av stugägarna och EU har jag för mig att jag läst...? Skistar var väl inte beredda att ta den kostnaden? Eller???

Kan förstå er som bor på kort bilavstånd och ska åka över dagen men när familjen medelsvensson som lagt >15000 på en episk puderresa till Sälen/Vemdalen gnäller över parkeringspriser så blir jag lite matt .
Lika kul som att Sälen’s ( skistar endast?)gäster får vara med och betala för flygplatsen. Tillväxtpeng som det så vackert heter.
Finna gott om andra orter för den som ändå behöver ta sig till en skidanläggning.
Samma argument som att har man lagt 1 miljon i en husbil så skall man vara helt okänsligt för både bök och övriga kostnader. Bara att ösa in.

Jag vänder mig främst mot förstörd upplevelse och principen att behöva betala för att betala.

Samma argument som att har man lagt 1 miljon i en husbil så skall man vara helt okänsligt för både bök och övriga kostnader. Bara att ösa in.

Jag vänder mig främst mot förstörd upplevelse och principen att behöva betala för att betala.
Vadå, ska husbilsfolk ha någon gräddfil för parkering etc? Förstår inte jämförelsen.
Husbilar och husvagnar tar plats.
Allt kostar.

Vadå, ska husbilsfolk ha någon gräddfil för parkering etc? Förstår inte jämförelsen.
Husbilar och husvagnar tar plats.
Allt kostar.
Nu har du nog missat poängen, vi diskuterar inte husbilar i denna tråd. Dock är ju problematiken densamma men vänligen håll dig till ämnet eller starta en egen (hat)?tråd om husbilar.

Jag blir så trött, folk argumenterar för att bli plockade på pengar i stället för att använda sin konsumentmakt för att pressa leverantörerna för att få en prisvärd produkt.
Inte konstigt att saker och ting är dyrare i Sverige än andra jämförbara länder (och våra löner är inte högre).
Snart är ni väl beredda att betala för få lov att sitta 5 min på en parkbänk....

Extra jävligt att göra detta i Sälen då området är så oerhört utspritt.

Med risk för att dra tråden off topic: att gratis p-platser är subventionerade på en tomt kan nog stämma, men parkeringar längs med trottoarer är knappast subventionerade. Denna asfaltsyta hade gärna inte kunnat bebyggas med något annat.
Smalare gata ger bredare tomter

Mer vatten i kanonsnön ger tåligare underlag, om vi nu skall spåra iväg rejält.

Plats finns ju verkligen inte i fjällen.....

Senast ändrad:
Om man bygger/köper en fjällanläggning så bör man ju kanske planera in parkering för sina kunder; på något sätt en del av produkten.

Om man sedan, utan hänsyn till backträngsel, bygger stugor utspridda på icke gångavstånd, på löpande band, och sedan försöker ge sken av att vara bestörta över alla dessa (kallstartande) biler som skall köra runt så har jag svårt att köpa det.

Att sedan säga att befolkningsunderlaget i Europa men inte i Sverige motiverar liftinvesteringar där och samtidigt säga att trångboddheten i fjällen motiverar parkeringsavgifter så tycker jag även där att det haltar lite.

Nu ska jag kasta in en rejäl brandfackla i den här tråden. Jag jobbar till vardags med stadskärneutveckling och just parkeringar är i den branschen närmast ett skämtsamt triggerord idag. Alla stadskärnor där man precis börjat jobba strategiskt lägger först minst ett år på villovägarna där man bråkar om parkeringar.

Rent krasst kan man säga såhär; parkeringar är asdyrt på de allra flesta ställen där det ens är en fråga. Antingen är de dyra för att det är dyrt att bygga garage eller så är de asdyra för att den alternativa markanvändningen ger ett marknadsvärde på marken som är högt. Så när en parkeringsplats är "gratis" för dig, betyder det att den subventioneras av någon.

Gatuparkeringar i våra städer t.ex. subventioneras av skattebetalarna i kommunen eftersom marken annars hade kunnat säljas eller användas till något annat (och nej, att du betalar p-avgift täcker inte den faktiska kostnaden). Bor du i ett flerbostadshus med p-plats eller garage som du hyr? Med allra största sannolikhet så subventioneras din hyra av de boende i huset som ej har bil.

När det kommer till döende stadskärnor så är det inte brist på parkeringar som är boven. Vad man däremot ofta märker är att när man höjer p-avgifterna i städer så blir det enklare för konsumenter att ta sig till staden för att handla. När avgifterna är låga är nämligen alla bra p-platser för konsumenter upptagna av de som jobbar i staden. Så högre p-avgifter är alltså bättre för kommersen.

När det gäller p-avgifter på skidanläggningar så gäller ju förstås samma logik. Är det ej p-avgift? Ja då tas pengarna ut nån annanstans. Så fundera på det nästa gång ni åker till en anläggning och låter bilen stå vid boendet och istället tar bussen eller motsvarande. Då är det antagligen ni som subventionerar parkeringsplatserna för de som tar bilen istället. När det gäller Skistar så misstänker jag att den alternativa användningen av marken som idag är parkering skulle innebära ganska stora intäkter. Då måste alltså parkeringen inbringa tillräckligt mycket för att kompensera.

Men om jag kastar mer eld på brasan då ;) Är inte det här just problemet med "stadsplanerare" och liknande, de bygger utan hänsyn till att människor faktiskt har andra intressen och behov än dom själva. Dvs ingen plats för förvaring av cyklar, grejer, bilar etc. Allt ska exploateras till max och ingen tänker på helhet, att människor faktiskt vill ha bilar till att transportera sig till fjällen, sommarstugan, jobbet osv. Detta leder ännu mer till att de enda som kan ha sådana intressen är de som har råd med villor och garage och spär på segregering osv... (och kryddar det lite extra nu, men du förstår vad jag menar) ;)

Men om jag kastar mer eld på brasan då ;) Är inte det här just problemet med "stadsplanerare" och liknande, de bygger utan hänsyn till att människor faktiskt har andra intressen och behov än dom själva. Dvs ingen plats för förvaring av cyklar, grejer, bilar etc. Allt ska exploateras till max och ingen tänker på helhet, att människor faktiskt vill ha bilar till att transportera sig till fjällen, sommarstugan, jobbet osv. Detta leder ännu mer till att de enda som kan ha sådana intressen är de som har råd med villor och garage och spär på segregering osv... (och kryddar det lite extra nu, men du förstår vad jag menar) ;)
Det där är ju faktiskt en synnerligen besvärlig balansgång. Jag har tom skrivit om det själv tidigare. https://corren.se/asikter/ledare/rikard-norman-vilken-framtid-har-bilen-om5706826.aspx

Över lag skulle jag säga att det stora problemet snarare är folks oförmåga att ta eget ansvar för sina val. Samhällsplanerare tvingar fram parkeringar i centrala lägen, där många kommer att bo utan bil tex. Bara för att säkerställa att folk inte bosätter sig där och sen klagar på att de inte kan parkera. Sen har vi andra människor som bosätter sig på landet och bråkar mo att de inte har exakt samma samhällsservice på samma avstånd som de som bor i stan. Samtidigt så tvingar man fram märkliga busslösningar och usla vägar i andra delar av stan för att man inte vill att folk ska åka bil. Så visst finns det stora bekymmer.

Min enkla poäng är att de val vi gör kommer med konsekvenser. Bor jag centralt och tätt? Bra, då kan jag ha tillgång till bättre kollektivtrafik, restaurangutbud och allmänt bättre samhällsservice. I gengäld får jag jäkligt dyr parkering och kanske inte ens kan ha en bil. Bor jag utanför stan? Bra för mig, jag kan ha bil, jag kan bo stort osv. Men i gengäld får jag sämre samhällsservice och mer krångel med att ta mig till olika saker. Problemet är också att samhällsplanerare gärna vill ligga 10 år före. Så områden de planerar idag vill de bygga utifrån hur våra beteenden kanske är om 10 år. Det gör dock området sjukt ickeattraktivt idag.

Här blir det dock lite extra komplicerat i den här tråden för det finns ganska mycket skillnader mellan den kommunala myndighetsutövningen i detaljplaner och det privata företagets val att ta betalt för olika saker. Men oavsett vilket så är ju grundlärdomen att parkering betingar ett pris. Om inte den som nyttjar parkeringen betalar för den så blir det indirekt någon annan som gör det.

När det gäller Skistar just så ser jag inga problem med att låta bli att åka dit om man inte är nöjd med deras prismodell. Sen vetekatten om jag tycker att andra anläggningar är så mycket billigare direkt. Och inte investerar de så mycket mer heller. Så om Skistar nu gör ofantlig vinst och övriga anläggningar går i konkurs med jämna mellanrum så måste man ju börja fundera lite kring hur de drivs. Det är ju inte så att skidanläggningar i Sverige är så där överdrivet lönsamma. Sen hur stora statliga/kommunala/regionala stöd som betalas ut nere i Europa vågar jag inte ens tänka på.

När det gäller Skistar just så ser jag inga problem med att låta bli att åka dit om man inte är nöjd med deras prismodell. (y)

Det är ju inte så att skidanläggningar i Sverige är så där överdrivet lönsamma.

Skistar är extremt vinstgenererande, hur övriga anläggningar går ekonomiskt vej jag inte.

Och även som aktieägare i Skistar sedan 2000 tycker jag många beslut är särdeles korkade och kortsiktiga. Men än så länge fungerar det ju, folk strömmar till.men det betyder ju inte att jag gör det och gärna försöker påverka dom.

Vi är ju husbilsburna. Hade en 1 timme lång diskussion med verksamhetschefen i Trysil ifjol. Han tyckte vi skulle in på campingen a' 500kr natten + el eftersom det också är dyrt att parkera i Oslo. Att parkeringen är tom spelade ingen roll. Tror ni vi gjorde det? Nä, de sålde färre liftkort. Och vem äger marken? Jo samma utmarkslag som driver campingen.

Hade en liknande diskussion med Vemdalens chef för 10 år sedan, då allt fortfarande var ganska oskyldigt. Ploggubbar klagade på att vi stod i Björnrike. Efter diskussionen enades vi om att det inte var ett reellt problem relativt täckningsbidragen på liftkorten.
Jag noterar att där övriga Trysil är tipptopp med fina nya liftar och vackra stugor/hotell så är delen med campingen den enda eftersatta sidan. Vi brukar parkera där då man kommer upp fortare, men den där sittliften kapar ju nästan benen av en när man ska sätta sig. :D

Det där är ju faktiskt en synnerligen besvärlig balansgång. Jag har tom skrivit om det själv tidigare. https://corren.se/asikter/ledare/rikard-norman-vilken-framtid-har-bilen-om5706826.aspx

Över lag skulle jag säga att det stora problemet snarare är folks oförmåga att ta eget ansvar för sina val. Samhällsplanerare tvingar fram parkeringar i centrala lägen, där många kommer att bo utan bil tex. Bara för att säkerställa att folk inte bosätter sig där och sen klagar på att de inte kan parkera. Sen har vi andra människor som bosätter sig på landet och bråkar mo att de inte har exakt samma samhällsservice på samma avstånd som de som bor i stan. Samtidigt så tvingar man fram märkliga busslösningar och usla vägar i andra delar av stan för att man inte vill att folk ska åka bil. Så visst finns det stora bekymmer.

Min enkla poäng är att de val vi gör kommer med konsekvenser. Bor jag centralt och tätt? Bra, då kan jag ha tillgång till bättre kollektivtrafik, restaurangutbud och allmänt bättre samhällsservice. I gengäld får jag jäkligt dyr parkering och kanske inte ens kan ha en bil. Bor jag utanför stan? Bra för mig, jag kan ha bil, jag kan bo stort osv. Men i gengäld får jag sämre samhällsservice och mer krångel med att ta mig till olika saker. Problemet är också att samhällsplanerare gärna vill ligga 10 år före. Så områden de planerar idag vill de bygga utifrån hur våra beteenden kanske är om 10 år. Det gör dock området sjukt ickeattraktivt idag.

Här blir det dock lite extra komplicerat i den här tråden för det finns ganska mycket skillnader mellan den kommunala myndighetsutövningen i detaljplaner och det privata företagets val att ta betalt för olika saker. Men oavsett vilket så är ju grundlärdomen att parkering betingar ett pris. Om inte den som nyttjar parkeringen betalar för den så blir det indirekt någon annan som gör det.

När det gäller Skistar just så ser jag inga problem med att låta bli att åka dit om man inte är nöjd med deras prismodell. Sen vetekatten om jag tycker att andra anläggningar är så mycket billigare direkt. Och inte investerar de så mycket mer heller. Så om Skistar nu gör ofantlig vinst och övriga anläggningar går i konkurs med jämna mellanrum så måste man ju börja fundera lite kring hur de drivs. Det är ju inte så att skidanläggningar i Sverige är så där överdrivet lönsamma. Sen hur stora statliga/kommunala/regionala stöd som betalas ut nere i Europa vågar jag inte ens tänka på.

Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades.

Inga p-avgifter i Klövsjö när vi var där... jag som hade laddat ner appen och allt. Det bökigaste tycker jag är att det är så meckigt och odäkert att betsla med app. Kortbetalning utomhus i 20 minus orkar man inte ens tänka på... dock borde kort ha varit ett alternativ.
Mitt tips - ta inte bilen om du tycker det är dyrt. Jag låter helst bilen stå, det är liksom halva poängen.
Tycker Skistar gör mycket som är bra! Appen där man räknar höjdmeter är tex är kul.

Inga p-avgifter i Klövsjö när vi var där... jag som hade laddat ner appen och allt. Det bökigaste tycker jag är att det är så meckigt och odäkert att betsla med app. Kortbetalning utomhus i 20 minus orkar man inte ens tänka på... dock borde kort ha varit ett alternativ.
Mitt tips - ta inte bilen om du tycker det är dyrt. Jag låter helst bilen stå, det är liksom halva poängen.
Tycker Skistar gör mycket som är bra! Appen där man räknar höjdmeter är tex är kul.
Visst , jag låter också bilen stå eftersom jag alltid ser till att bo med gångavstånd till backen, men det kan ju inte alla göra...
Sen just denna vintern så kanske man inte vill sätta sig i en skidbuss. De kunde åtminstone väntat till nästa säsong. Det är dessutom fler än nånsin som valt att åka till svenska fjällen i år även under lågsäsong så det lär inte gå någon nöd på Skistar.

Senast ändrad:
Girighet är vad det är. Om man kan ta betalt eller höja så gör man det, så att ägarna kan skratta ännu högre hela vägen till banken. Det är ju så i alla branscher idag tyvärr.
Och om folk åker från ex Göteborg och ska åka skidor. När dom kommer fram och inser att det är betalparkering så kommer dom ju inte vända eller åka någon annanstans.. Möjligen muttra i sin kammare men troligen inget mer.

Girighet är vad det är. Om man kan ta betalt eller höja så gör man det, så att ägarna kan skratta ännu högre hela vägen till banken. Det är ju så i alla branscher idag tyvärr.
Och om folk åker från ex Göteborg och ska åka skidor. När dom kommer fram och inser att det är betalparkering så kommer dom ju inte vända eller åka någon annanstans.. Möjligen muttra i sin kammare men troligen inget mer.
Då använder man sin konsumentmakt och väljer ett annat resmål ett annat år, när man som gäst blir behandlad på det viset.
Skistar har ju även köpt upp skidorten St. Johann in Tirol i Österrike. Undrar om de behandlar sina gäster där likadant? Lycka till med det.
St. Johann in Tirol är för övrigt en liten B-skidort med högsta åkhöjd på 1650m, lycka till med den "framtidssatsningen" medan temperaturen stiger, Skistar. :rolleyes:

Då använder man sin konsumentmakt och väljer ett annat resmål ett annat år, när man som gäst blir behandlad på det viset.
Skistar har ju även köpt upp skidorten St. Johann in Tirol i Österrike. Undrar om de behandlar sina gäster där likadant? Lycka till med det.
St. Johann in Tirol är för övrigt en liten B-skidort med högsta åkhöjd på 1650m, lycka till med den "framtidssatsningen" medan temperaturen stiger, Skistar. :rolleyes:

Håller med dig!
Men de flesta jag känner i alla fall står ej fast vid sina principer när det väl kommer till kritan. Enbart i vardagsrummet är det stenhårda principer.

Då kan jag trösta er med att jag vände lite på ”problemet” i morse. Jag var vid Hammarbybacken kl 7 i morse och knatade upp på hudar några gånger och åkte nypistat ner. Betalade parkering (till Sthlm stad inte Skistar) men köpte inget skipass trots att jag åkte på Skistars snö...... Revenge!!!! 🤪

Tillbaka
Topp