BD JetForce Pro25 eller Scott Patrol E1?

SMBSMB

Medlem
Hej!

Vill höra vad ni tycker om valet mellan JetForce och Alpride E1 utifrån att BD JetForce Pro kommit in med en betydligt lättare variant (skiljer 300g ryggorna emellan)? JetForce Pro har en 200l airbag som blåses upp på 3,5 sekunder, fläkt fortsätter även om den är uppblåst utifall airbagen skulle få ett hål etc. samt att den tar uf luften för att skapa luftficka. Den airbagen till Pro:n går dessutom runt om på sidorna också.

Det jag har hört tidigare är att Alpride E1 är det "man ska ha" och att det varit givet tidigare eftersom JetForce varit tyngre men nu med den lilla skillnaden i gram - spelar då laddtiden på batterierna någon roll (40 min för Alpride och 8h för JetForce. Ish).

Så villen rygga rekommenderar forumet om jag väljer mellan Black Diamond JetForce Pro25 eller Scott Patrol E1?

Gick igenom samma process för ett tag sedan, slutade med en mammut som jag haft tidigare då jag fick den till ett väldigt förmånligt pris. Kollade mycket på båda dom och min åsikt var att om du kan tänka dig att ta de extra 300g alternativt köra några extra löprundor innan nästa tur så är BD överlägsen. Kunna byta storlek på ryggan värderar jag högt och utan att ha data eller vara proffs inom området så tror jag att den är överlägsen ur säkerhetsaspekten, just för att den potentiellt kan ge en luftficka, i fallet då traumat inte är den stora faran det vill säga.

Tack för snabbt svar! Vikten verkar vara det som de flesta snackar om men tänker att 300g inte kan göra så stor skillnad. Värre med den skillnad som var på föregångarna.
Uppladdningstiden och att man kan köra med AA- batterier menar ngn av mina polare är en klar fördel men ser inte så många kommentarer kring just det. Några tankar eller hört ngt?

om du planerar flera skidresor över Atlanten eller till Japan så är det en fördel med batteri/fläkt. (För flygresan)

Om du mest åker i Europa överväger fördelarna med vanlig lavinryggsäck (billigare, lättare, håller mer än 5 år)

Gick igenom samma process för ett tag sedan, slutade med en mammut som jag haft tidigare då jag fick den till ett väldigt förmånligt pris. Kollade mycket på båda dom och min åsikt var att om du kan tänka dig att ta de extra 300g alternativt köra några extra löprundor innan nästa tur så är BD överlägsen. Kunna byta storlek på ryggan värderar jag högt och utan att ha data eller vara proffs inom området så tror jag att den är överlägsen ur säkerhetsaspekten, just för att den potentiellt kan ge en luftficka, i fallet då traumat inte är den stora faran det vill säga.
Tack för snabbt svar! Vikten verkar vara det som de flesta snackar om men tänker att 300g inte kan göra så stor skillnad. Värre med den skillnad som var på föregångarna.
Uppladdningstiden och att man kan köra med AA- batterier menar ngn av mina polare är en klar fördel men ser inte så många kommentarer kring just det. Några tankar eller hört ngt?

Hej!

Vill höra vad ni tycker om valet mellan JetForce och Alpride E1 utifrån att BD JetForce Pro kommit in med en betydligt lättare variant (skiljer 300g ryggorna emellan)? JetForce Pro har en 200l airbag som blåses upp på 3,5 sekunder, fläkt fortsätter även om den är uppblåst utifall airbagen skulle få ett hål etc. samt att den tar uf luften för att skapa luftficka. Den airbagen till Pro:n går dessutom runt om på sidorna också.

Det jag har hört tidigare är att Alpride E1 är det "man ska ha" och att det varit givet tidigare eftersom JetForce varit tyngre men nu med den lilla skillnaden i gram - spelar då laddtiden på batterierna någon roll (40 min för Alpride och 8h för JetForce. Ish).

Så villen rygga rekommenderar forumet om jag väljer mellan Black Diamond JetForce Pro25 eller Scott Patrol E1?

Jag har använt både den äldre Jetforce och har nu en Scott alpride E1 30. Alpridesystemet är enligt mig helt överlägset om man jämför dessa två. I sammanhanget väldigt lätt och enkelt att använda. Ett råd om du går på den är dock att överväga 40litersvarianten då 30liters är i minsta laget för längre turer. Jag har haft noll problem med Scott-ryggan.

Hur den nyare Jetforce pro är i jämförelse kan jag tyvärr inte hjälpa dig med men personligen skulle jag välja SuperCapacitor före batteri alla dagar i veckan med tanke på vikt och hur snabbladdade de är. Därför skulle jag tagit en Jetforce tour om jag hade velat ha en BD rygga.

Jag är väl lite färgad av mitt eget köp dock övertygad om att du kommer att bli nöjd med vilket som. Köp inte för liten bara.

//R

Hej

vill gärna höra mer åsikter erfarenheter och fakta kring dessa två säckar.

vikten skiljer sig, hur man bär skidorna, packutrymmen (utbytbart på BD, men man kan flytta scotts alpride system mellan säckar), och såklart laddtiden, och att den ena drivs av litiumjonbatterier vilket är krångligare att resa med enligt uppgifter.
så hur ska man då kunna motivera den ena över den andra? Dessa är ju små detaljer. På det stora hela, de erbjuder samma säkerhet va ? Och är båda två garanterade att hålla flera år, och ifall de behöver servas så finns säkert många skidbutiker runt om som jag hjälpa till.

m.a.o. de är båda två grymma men den ena är bättre på några punkter samtidigt som den andra oxå är bättre på några punkter.

vad blev ditt beslut tillslut smbsmb?

Tillbaka
Topp