Jag vet inte det jag. Jag ser det snarare som ett problem att folk tror att bara för att de har ett "fakta" så behöver de inte debattera konsekvent och logiskt. Väldigt många idag har snarare en övertro till "fakta", utan att egentligen veta vad fakta/vetenskap är. Här finns en bra beskrivning
https://kvartal.se/artiklar/lyssna-pa-experterna-och-tank-sjalv/
Det är ju väldigt få områden där vetenskapen kan komma fram till absoluta sanningar. För det mesta handlar det om mätningar, studier osv där resultatet är enormt beroende av avgränsning och metod. På samma gång kan alltså påståendet "fattigdomen ökar" och "fattigdomen minskar" bägge vara fakta. Det beror på hur du definierar fattigdom, vad du använder för tidsserie och vilken urvalsgrupp du använder. Så nej, jag tycker inte att vi debatterar för lite baserat på fakta. Jag tycker snarare att för många slänger sig med fakta, antingen utan att förstå vad faktan/det vetenskapliga resultatet egentligen säger eller på ett avsiktligt oärligt sätt för att få igenom sin poäng.
Så kontentan är alltså att vetenskap är jättebra. Har man underlag för vad man påstår är det också jättebra. Men man ska hela tiden vara ärlig med vad ens vetenskap egentligen ger stöd för och man ska alltid alltid ifrågasätta, även vetenskap och fakta. Att ifrågasätta är dock inte att förkasta