Pjäxor som handbagage ?

Pjäxor som handbagage ?
Tänkte skak liv i denna. Hur brukar ni andra göra? Jag har själv bara två erfarenheter av pjäxor i handbagage där jag tog med mig mina ena gången (gick kalas med ANA mellan Tokyo och Sapporo) och en kompis försökte ta med sina andra gången (gick åt skogen med Ryanair i Grenoble)

När man läser måtten som de flesta flygbolag har borde man ju inte få med så mkt mer kul på planet alls om man trycker ner pjäxorna i handbagaget. Men hur gör ni övriga nu för tiden, hänger ni fortfarande pjäxor på ryggsäcken/tar i handen?

Sitter och klurar efter att återigen inte fått med mig väskorna (den här gången på väg hem iaf...)

Pjäxor som handbagage ?
Har inte haft några problem på varken SAS eller Lufthansa.
Alltid pjäxorna med som handbagage.
Om man jämför allas handbagage så är pjäxbagen inte i närheten av att vara störst av vad folk släpar med som handbagage.

Pjäxor som handbagage ?
Grejen här är ju dock att jag gärna vill ha med ryggsäcken med allehanda grejer såsom handbagage också. Om jag kommer med pjäxorna i en väska känns det som att det snarare försvårar?

Pjäxor som handbagage ?
Pillard sa:
Grejen här är ju dock att jag gärna vill ha med ryggsäcken med allehanda grejer såsom handbagage också. Om jag kommer med pjäxorna i en väska känns det som att det snarare försvårar?
Brukar aldrig vara något problem att ha rygga + dataväska/portfölj. Så kanske "pjäxportföljen" fungerar ... ;-). Någon som har testat?

/MM

Pjäxor som handbagage ?
Mountain_Man sa:
Pillard sa:
Brukar aldrig vara något problem att ha rygga + dataväska/portfölj. Så kanske "pjäxportföljen" fungerar ... ;-). Någon som har testat?

/MM
Tänkte tanken men ska det ner en pjäxa snackar vi smaskigt bred portfölj. Iaf ngt mer i volym än den vanliga ”bridge”en ;)

Pjäxor som handbagage ?
Jag trycker ner pjäxorna, strumpor, skidbrallor, handskar, goggles samt underställ i skidryggan (så jag klarar mig utan det incheckade bagaget ett par dagar) som handbagage. Behöver jag plats för mer i handbagage brukar jag bara ta en plastpåse, så att de inte ska gnälla att jag har för många kolli som handbagage. Funkar säkert inte på Ryan men aldrig haft problem på Norwegian, SAS eller LH.

Senast ändrad:
Pjäxor som handbagage ?
JA det brukar ga att smyga med extra handbagage (motsv damernas handvaska, en kasse taxfree etc) och den effekten kan man ju missbruka sa mycket man vagar. Men ibland aker man dit. Singapore Airlines ville plotsligt vaga allt inkl handbagage senast vi flog. Vi loste det genom att stalla av en del i en horna pa terminalen, fylla alla vara fickor med div laddsladdar o liknande elande, checka in igen och sedan igen plocka pa oss det som vi lastat av vid incheckningen. Vid gaten orkar de sallan kolla igen.

Min tanke var att klader etc ar mer "legitimt" och anonymt som "extra" handbagage an ett par skidpjaxor. Sa jag skulle gomma pjucken i en normal anonym kabinvaska. Bara en tanke som ej provats

Ryanair m fl har markt problemet med okande handbagage (de har ju framkallat det med sina bagageavgifter) sa man far allt oftare tillfalligt lamna ifran sig handbagage utanfor planet, ges tillbaka direkt efter landning. Sa du ar aldrig saker pa vad du far med dig in i kabinen langre. Kanns litet sadar eftersom man ofta har vardesaker i handbagaget.

Senast ändrad:
Pjäxor som handbagage ?
Som ovan sagts så går ju pjäxorna i vilken anonym kabinväska som helst med kläder som stoppning. Diverse andra små grejor ryms också med. Vikten kan ju dock utgöra problem.
Finns lätta kabinväskor till salu.

Senast ändrad:
Pjäxor som handbagage ?
Har hängt dom utanpå ryggsäcken på längre resor när dom inte fått plats i väskan... aldrig någon som sagt till :) lite jobbigt o släpa på dom i handbagage bara

Pjäxor som handbagage ?
I värsta fall är det väl bara att ta på sig dem och stoppa dojorna i handbaggaget.
Det var ju dock en artikel i nån av aftonblaskorna för någon vecka sedan om någon som inte fick åka med för att hen hade 10-15 tshirts på sig. Så det är nog dagsformen på inheckningspersonalen och kabinpersonalen som avgör.

Pjäxor som handbagage ?
Kaskar sa:
I värsta fall är det väl bara att ta på sig dem och stoppa dojorna i handbaggaget.
Det var ju dock en artikel i nån av aftonblaskorna för någon vecka sedan om någon som inte fick åka med för att hen hade 10-15 tshirts på sig. Så det är nog dagsformen på inheckningspersonalen och kabinpersonalen som avgör.
Tänker spontant vilken j*vla ide! På med hike mode sen är det bara köra lite pjäxdans för incheckningsdamerna!!

Pjäxor som handbagage ?
Ingemar Stenmark åkte ofta med pjäxor på flyget. Mig veterligen finns inga restriktioner avseende vikt på fotbeklädnaden, hatten eller övriga utensilier som man bär som klädnad. Men det skulle å andra sidan föga förvåna, om t ex Ryan Air hade restriktioner med avseende på vikten av skodon eller huvudbonad. Typ 200 gram som maxvikt för luva???

Pjäxor som handbagage ?
Man kan alltid ha tur och få med sig två handbagage, men det är egentligen inte ok. och du riskerar krångel såvida du inte har en deal med två handbagage.
Varför chansa? Jag flyger a l l t i d med pjäxor som handbagage. Har flugit både på semesterresor och som ”förkläde” till barn/ungdomar med alpinklubb för försäsong i alperna. Kanske 25 flygresor med SAS, Lufthansa, KLM, Norwegian och däkert något bolag till.
Packar pjäxor i vanlig kvadratisk pjäxbag av nylon. Den rymmer även goggles, hjälm och annat smått och gott som ipad, gopro etc. Ryms lätt inom reglerna för kabinbagage. Rygga packas ned tom i incheckad väska eller skidfodral. Nemas problemas.

Senast ändrad:
Pjäxor som handbagage ?
Jag har själv alltid flugit med hjälp och pjäxor hängandes på abs ryggan som handbagage. Efter att ha varit ski guide och ansvarig för flygplatserna har jag sett hur ofta som bagaget inte kommer fram och skulle aldrig riskera att inte ha med det nödvändigaste. Försäkringen betalar ut omkring 2000 sek om bagaget inte kommer fram på mer än 48 h och det får man ingen skidutrustning för. Mitt tips är att ta med det och om de säger något när du ska checka in så är det bara att lägga ner det i väskan.

Pjäxor som handbagage ?
Från Schweiz har jag haft problem att få med pjäxorna som handbagage (läs glöm att ta diskussionen och checka in dem direkt). Annars går de utan undantag i handbagaget (eftersom det finns ETT par pjuck som sitter som gjutna och min incheckade väska är betydligt mycket mer berest än jag). Jag packar pjäxor och allt annat jag behöver för skidåkning i ryggan. Det som inte går ner i ryggsäcken, flyger jag i. Det har utan undantag fungerat fint med både Lufthansa, Norwegian, KLM och SAS i Europa. Däremot har jag inte hängt dem utanpå handbagaget.

Vid ett tillfälle när handbagagets storlek provocerade incheckningspersonalen över alla gränser har jag tagit på mig hjälmen och hävdat att jag är jävligt flygrädd. Tyvärr fungerade kommunikationen kanoners mellan inchecken och kabinpersonalen, så jag åkte på att sitta i hjälm hela flygresan...

Pjäxor som handbagage ?
Bumpar tråden igen. Nu har jag flugit med pjäxorna hängandes på ryggsäcken de senaste resorna, helt utan problem. Dock har SAS nu arga meddelanden om att de dragit ner på antalet handbagage man får ha med, pga corona. Nån som flugit med pjäxorna löst sen detta ändrades? SAS inrikes den här gången

Pjäxor som handbagage ?
"Antalet" handbagage är normalt sett ett och har så varit de senaste 7-8 åren. Om man har guldkort, åker business eller liknande är det mer generösa regler och man kan ha med sig fler handbagage (kanske detta som ändras?). Storleken är på handbagage är reglerat i vikt och storlek. Regler finns på varje flygbolags sida. De flesta bolag accepterar även en kasse med tax-free vid sidan av, en kamera eller en liten handväska under kilot (damhandväska). Med de regler som finns nu och som funnits de senaste åren är det inga problem att stoppa ner ett par pjäxor i en vanlig pjäxbag modell Intersport/Stadium etc. och ta som handbagage. Det ryms och är 'by the book'. Man kan även få i en hjälm, goggles och några andra småsaker utan problem. Har sett folk släpa ombord allt möjligt och enorma väskor. Funkar ibland, ibland inte.

Pjäxor som handbagage ?
"Antalet" handbagage är normalt sett ett och har så varit de senaste 7-8 åren.
Ett plus "personal item" har varit tillåtna tidigare. Personal item fick gå med corona-anpassningar.

"To help speed up the boarding process and reduce the risk of cramped situations onboard SAS is for the time being limiting the number of allowed carry-on items to 1 per person. This means that you can no longer bring an additional personal item, such as a lap top or hand bag on top of your carry-on."

Pjäxor som handbagage ?
Empirin hittills säger att Arlanda var ok med en ryggsäck och pjäxor hängandes utanpå :)

Det beror nog på vilket humör "Arlanda" är på.
;)

Men intressant att personal item är borttaget för att inte riskera "cramped situations onboards". Ett av de sämsta argumenten jag hört. Skulle prylarna öka smittrisken, eller? Om dom menade allvar skulle dom minska antalet resenärer per flight.

Pjäxor som handbagage ?
Det beror nog på vilket humör "Arlanda" är på.
;)

Men intressant att personal item är borttaget för att inte riskera "cramped situations onboards". Ett av de sämsta argumenten jag hört. Skulle prylarna öka smittrisken, eller? Om dom menade allvar skulle dom minska antalet resenärer per flight.
Eller som med vår flight, inte ta på passagerarna när du ska tanka en halvtimme framåt och inte tänker dra på ventilationen...

Tillbaka
Topp