AMalmborg
Medlem
DIY byta Scott truga med fast sockel på stav
Tappade en truga när uppe i Ramundberget efter påsk. Kollade med uthyrningen o sportaffären där men inge napp. Hittade en på Fjällsport i Funäsdalen, dom hade en hel korg med alla möjliga. Dom tog 20 spänn för det - lite gulligt.
Jag har ett par gamla Scott-stavar där trugans metallsockel (ring) sitter fast på staven. Nya Scott-trugor har en metallinsats motsvarande den jag har på staven. Men dessa trugor går även bra att använda på gamla stavarna.
Kändes lite löjligt att byta stavar bara för en grej som kostar en hundring (paret). Gillar mina stavar - har alltid funkat bra.
Min modell - äldre till vänster de nyare till höger (med insats) dia 75mm.
De trugor jag köpte - "Scott Deep powder baskets" dia 85mm.
Min originaltruga på fast sockel (metallring)
Mina stavar Scott pro Taper - plåstertejp upptill för grepp (vid hajkning) o eltejp nertill för synbarhet o en ny truga.
Sänk stavens truga i kokande vatten o låt vara c:a 1 min - tills sladdrig.
Dra av trugan med lämpligt mothåll eller handskar. (Ursäkta rörig bakgrund)
Fasta trugsockeln - äldre modell.
M8 insexskruvskalle hade lagom diameter för att greppa metallringen i trugan.
Koka ny truga för att få bort metallringen o dra av i skruvstycke eller med en tång o sätt dit på staven medans den är varm.
Häpp! Dom blev lite roliga i formen - ska se om jag kan få till det med lite kompletterande värmebehandling, annars gör det nog inte så mycket.
Jag har ett par gamla Scott-stavar där trugans metallsockel (ring) sitter fast på staven. Nya Scott-trugor har en metallinsats motsvarande den jag har på staven. Men dessa trugor går även bra att använda på gamla stavarna.
Kändes lite löjligt att byta stavar bara för en grej som kostar en hundring (paret). Gillar mina stavar - har alltid funkat bra.
Min modell - äldre till vänster de nyare till höger (med insats) dia 75mm.
De trugor jag köpte - "Scott Deep powder baskets" dia 85mm.
Min originaltruga på fast sockel (metallring)
Mina stavar Scott pro Taper - plåstertejp upptill för grepp (vid hajkning) o eltejp nertill för synbarhet o en ny truga.
Sänk stavens truga i kokande vatten o låt vara c:a 1 min - tills sladdrig.
Dra av trugan med lämpligt mothåll eller handskar. (Ursäkta rörig bakgrund)
Fasta trugsockeln - äldre modell.
M8 insexskruvskalle hade lagom diameter för att greppa metallringen i trugan.
Koka ny truga för att få bort metallringen o dra av i skruvstycke eller med en tång o sätt dit på staven medans den är varm.
Häpp! Dom blev lite roliga i formen - ska se om jag kan få till det med lite kompletterande värmebehandling, annars gör det nog inte så mycket.