DIY byta Scott truga med fast sockel på stav

AMalmborg

Medlem
Tappade en truga när uppe i Ramundberget efter påsk. Kollade med uthyrningen o sportaffären där men inge napp. Hittade en på Fjällsport i Funäsdalen, dom hade en hel korg med alla möjliga. Dom tog 20 spänn för det - lite gulligt.
Jag har ett par gamla Scott-stavar där trugans metallsockel (ring) sitter fast på staven. Nya Scott-trugor har en metallinsats motsvarande den jag har på staven. Men dessa trugor går även bra att använda på gamla stavarna.
Kändes lite löjligt att byta stavar bara för en grej som kostar en hundring (paret). Gillar mina stavar - har alltid funkat bra.
Min modell - äldre till vänster de nyare till höger (med insats) dia 75mm.
TrugorScottstavar.jpeg

De trugor jag köpte - "Scott Deep powder baskets" dia 85mm.
IMG_4374.JPG

Min originaltruga på fast sockel (metallring)
IMG_4375.JPG

Mina stavar Scott pro Taper - plåstertejp upptill för grepp (vid hajkning) o eltejp nertill för synbarhet o en ny truga.
IMG_4377.JPG

Sänk stavens truga i kokande vatten o låt vara c:a 1 min - tills sladdrig.

IMG_4378.JPG

Dra av trugan med lämpligt mothåll eller handskar. (Ursäkta rörig bakgrund)
IMG_4379.JPG

Fasta trugsockeln - äldre modell.
IMG_4380.JPG

M8 insexskruvskalle hade lagom diameter för att greppa metallringen i trugan.
Koka ny truga för att få bort metallringen o dra av i skruvstycke eller med en tång o sätt dit på staven medans den är varm.
Trugor.jpg

Häpp! Dom blev lite roliga i formen - ska se om jag kan få till det med lite kompletterande värmebehandling, annars gör det nog inte så mycket.
IMG_4384.JPG

zzzchrille

Medlem
Jag gillar också Scott och har ofta bytt ordinarie mindre trugor mot powder baskets i olika fasong. Trugor med metallinfästning brukar sitta bra fast. Jag brukar använda en tillräckligt liten fastnyckel som jag lägger mot trugans metallring. Sedan knackar jag bort trugan med hammare mot nyckeln. Omvänd process när nya trugan ska på. Det går väldigt enkelt, skulle nog inte krångla till det med vattenbad. Men det är klart, med min metod får man ju inte till den där vågformen!😉 Alla sätt är bra!

AMalmborg

Medlem
Detta gäller tidigare scott-stavar med fast metallring - den går inte att knacka bort. Det finns en annan tråd här som visar bortknackningsbara trugor (inspirerade mig till denna tråd). Jag skulle inte använda vattenbad om det gick att knacka bort.
För trugor utan metallring eller gänga så är vattenbad att rekommendera. Att bara slå på den med våld ger mycket sämre fäste o större risk att den spricker. Att koka plastdetaljer är vanligt för montering av plast (slang mm.) på metall.
Den nya varianten är också aningen smalare ca 11mm(nyare) mot 11,5 (äldre fast). Jag provade om jag skulle kunna sätta ringen med truga under min fasta men det går inte. Den kommer bara nån cm upp på staven.
Funkar powder-baskrarna bra så snön inte fastnar i dom? Annars kanske min tjusiga blomvågform är idealisk.

waxoff

Aktiv medlem
Jag gillar också Scott och har ofta bytt ordinarie mindre trugor mot powder baskets i olika fasong. Trugor med metallinfästning brukar sitta bra fast. Jag brukar använda en tillräckligt liten fastnyckel som jag lägger mot trugans metallring. Sedan knackar jag bort trugan med hammare mot nyckeln. Omvänd process när nya trugan ska på. Det går väldigt enkelt, skulle nog inte krångla till det med vattenbad. Men det är klart, med min metod får man ju inte till den där vågformen!😉 Alla sätt är bra!
Jag gjorde exakt likadant. Ringnyckel lite vidare än metallringen som mothåll och bara knacka ut den. Scott stav, samma trugfäste på staven som TS, samma powderbasket. Inget vattenbad. De nya trugorna har suttit fast och fungerat bra i flera år vid det här laget.

zzzchrille

Medlem
Detta gäller tidigare scott-stavar med fast metallring - den går inte att knacka bort. Det finns en annan tråd här som visar bortknackningsbara trugor (inspirerade mig till denna tråd). Jag skulle inte använda vattenbad om det gick att knacka bort.
För trugor utan metallring eller gänga så är vattenbad att rekommendera. Att bara slå på den med våld ger mycket sämre fäste o större risk att den spricker. Att koka plastdetaljer är vanligt för montering av plast (slang mm.) på metall.
Den nya varianten är också aningen smalare ca 11mm(nyare) mot 11,5 (äldre fast). Jag provade om jag skulle kunna sätta ringen med truga under min fasta men det går inte. Den kommer bara nån cm upp på staven.
Funkar powder-baskrarna bra så snön inte fastnar i dom? Annars kanske min tjusiga blomvågform är idealisk.
Aha, där ser man! Har inte stött på stavar med fast metallring, de jag haft har alltid visat sig möjliga att knacka bort.

AMalmborg

Medlem
Ringen har annan diameter så även om den skulle gå att knacka bort så skulle spetsen bara sticka ut 1 cm - skulle nog va rättså irriterande. Se bild.

IMG_4385.JPG

waxoff

Aktiv medlem
Jag gjorde exakt likadant. Ringnyckel lite vidare än metallringen som mothåll och bara knacka ut den. Scott stav, samma trugfäste på staven som TS, samma powderbasket. Inget vattenbad. De nya trugorna har suttit fast och fungerat bra i flera år vid det här laget.
Det här inlägget handlade om att jag knackade bort metallringen från den nya pudertrugan (utan kokvattenbad), inte den fasta ringen på staven.

AMalmborg

Medlem
Jag tyckte det kändes bättre att värma då det är ganska så vassa hullingar på metallringen. Gull-trudelutt-formen blev en bonus. (Troligen för mycket värme)
Funkar powder-basket-skålformen för att ändra hälstoppen på turbindningar?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp