fredw
Aktiv medlem
Varför går liftarna till Åre topplattå, inte till Åreskutans topp?
Ja det ångrar jag att jag missadeMen du hade ju erbjudande om att få åka lite hårigare grejer![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja det ångrar jag att jag missadeMen du hade ju erbjudande om att få åka lite hårigare grejer![]()
Det borde någon av de från FWT svara som bor där uppe men efter mina åk där mot tävlingar i Europa så är min spontana tankar nej.Apropå toppen och baksidan. Har tittat på de fina finalåken från Xtreme Verbier och det slog mig; hade man kunnat ha något liknande på skutans baksida?
Det är kanske inte Bec de Rosses, men finns ju en del fallinjer?
Alla "åk" på skutan är tyävrr typ 4 svängar långa. Finns ingen terräng som är ihållande annat än just någon enstaka sväng innan man måste traversera, boota eller på annat sätt transportera sig till nästa "åk".Apropå toppen och baksidan. Har tittat på de fina finalåken från Xtreme Verbier och det slog mig; hade man kunnat ha något liknande på skutans baksida?
Det är kanske inte Bec de Rosses, men finns ju en del fallinjer?
Det är väl helt naturligt som hängiven skidåkare att man kan ha synpunkter på saker som kan förbättras? Och när det gäller Åre finns det en hel del som kan förbättras. Men... man kan ju också hålla käften, buga och bocka inför allt som Skistar företar sig.Helt otroligt vilken dålig vibe du sprider i det här forumet. Det enda du gör är att klaga...åk lite mer skidor istället för att bara snacka skit.
Förut var det här ett forum som levde upp till sitt namn men nu är det mest Audifarsor och folk som inte har vett att googla som hänger här
För övrigt är det bra att liftarna inte går till toppen. Mer snö till oss som orkar gå några hundra meter och mindre jobb för skistars pistörer att leta folk som åkt vilse på baksida
Används på sommaren också vad jag förstår!?Och vadådå?
Har inte med saken att göra.Används på sommaren också vad jag förstår!?
Har inte med saken att göra.
Inlägget är månader gammalt....
Kommentaren var menad som en markering mot "dumheten" att bygga en kabinbana med 300-400 pers/h i kapacitet när man kunde ha byggt en gondolbana med flerdubbla kapaciteten i stället.
Runda gondoler är mindre vindkänsliga. Enda fördelen med Rotair på Titlis, minst vindkänsliga liften på berget fast den hänger exponerat och går upp till 3020m.Första Gondelbahn till Eisgrat 2900 möh i Stubai öppnade också 1973.
Av någon för mig obekant anledning byggde man i Frankrike och Italien "ägg-formade" liftar, men inte så vitt jag vet i Österrike.
Jag kallar än idag gondolliftar för "äggliftar" i talspråk.
Visa bilaga 10067
Då har jag lärt mig något nytt idag!Runda gondoler är mindre vindkänsliga. Enda fördelen med Rotair på Titlis, minst vindkänsliga liften på berget fast den hänger exponerat och går upp till 3020m.
Nog en bra slutsats, iaf säkert mer skyddat från (nord-)västliga stormar jämfört med stora delar av Schweiziska och Franska alperna. Titlis ligger dåligt till ur den synpunkten, inga högre berg i vägen.Då har jag lärt mig något nytt idag!
Att det blåser mindre i Österrike!![]()
Faktiskt ingen aning. Det var bara en skämtsam kommentar med tanke på att jag aldrig sett ägg-formade gondoler i Österrike.Nog en bra slutsats, iaf säkert mer skyddat från (nord-)västliga stormar jämfört med stora delar av Schweiziska och Franska alperna. Titlis ligger dåligt till ur den synpunkten, inga högre berg i vägen.
Jag med, vilket vållade viss förvirring i Branäs i påskas. Jag frågade en något yngre skidåkare ”Är det lång kö till ägget?” och han såg mycket förvirrad ut, tror hans tankar gick till något påskägg…Jag kallar än idag gondolliftar för "äggliftar" i talspråk.
Ja, på svenska säger jag alltid ”ägglift”.Jag med, vilket vållade viss förvirring i Branäs i påskas. Jag frågade en något yngre skidåkare ”Är det lång kö till ägget?” och han såg mycket förvirrad ut, tror hans tankar gick till något påskägg…
Försöker säga ”gondååål” sedan dess. Låter finare.
Sorry, tänkte mer på det där med toppen. På sommaren vill folk kunna gå upp på en topp utan att se en stillastående lift med tillbehör även om det finns andra toppar i Jämtland (men mest folk i Åre). På det sättet känns det mer rimligt med en liten tur upp. Ha de fintHar inte med saken att göra.
Inlägget är månader gammalt....
Kommentaren var menad som en markering mot "dumheten" att bygga en kabinbana med 300-400 pers/h i kapacitet när man kunde ha byggt en gondolbana med flerdubbla kapaciteten i stället.
En ”fri” topp med utsikt utan lift för vandrande sommargäster?Haha, kul att min tråd lever och frodas. Trådfrågan har fortfarande inte besvarats dock; varför stannade man 200 meter från toppen? :D
Haha, kul att min tråd lever och frodas. Trådfrågan har fortfarande inte besvarats dock; varför stannade man 200 meter från toppen? :D
Tror att det kan finnas många anledningar. Dels dem som sagt innan men också t.ex att de kanske inte ville att folk skulle hitta offpisten så lätt men även att om t.ex gondolen gick upp till skutan istället så skulle den vara stängd mycket mer.Haha, kul att min tråd lever och frodas. Trådfrågan har fortfarande inte besvarats dock; varför stannade man 200 meter från toppen? :D