Familjevänlig touring i Schweiz med 1:åring

Aearvid

Medlem
Okej, ungen blir 1 snart och vi tänkte dra till alperna ett halvår+ och söker lite tips.

Jag söker familjevänlig splitboarding/touring i Schweiz med 1:åring på ryggen/i kälke.

Vart ska man bosätta sig för att få trevlig och lättillgänglig touring? Tänk några timmar upp, pannkakor i solen och sedan hasa ner.

Har hängt i Cervinia/italien en säsong och för er som varit där så kan man i princip sätta på sig hudarna utifrån dörren.

Några förslag? Kanske t.om utanför Scheweiz?

Skulle sikta på en by på minst 1400-1500 m höjd om du inte har tänkt tura dalnedfarten (som jag har märkt är otroligt populärt bland folk med baby på ryggen iofs). Andermatt, Davos, Lenzerheide eller runt St Moritz kanske? Antar att det kan var fördel om det inte är för brant terräng, så det kan ju vara smart att kolla på kartan.

Val s’Annivires kanske??
(Men CH är dyrt!!)
Pengar är inte ett problem höll jag på att säga... jante och sånt där.

Helt ny dal för mig. Ser att der är flera mindre byar. Sömnigt? Andra åsikter?

Verka gå lite liftar mellan byarna och även buss. Det är ju bra. Bra höjd också.

Skulle sikta på en by på minst 1400-1500 m höjd om du inte har tänkt tura dalnedfarten (som jag har märkt är otroligt populärt bland folk med baby på ryggen iofs). Andermatt, Davos, Lenzerheide eller runt St Moritz kanske? Antar att det kan var fördel om det inte är för brant terräng, så det kan ju vara smart att kolla på kartan.

Snösäkert är ju alltid bäst men lättillgängligt och lite livat (pro Moritz, Davos). Dom två sistnämnda har jag tittat närmare på.

Hade lägenhet i Davos 4-5 månader förra sommaren, riktigt trevlig småstad med all service och nöje (restauranter, barer, kaféer osv) man kan tänka sig och bra infrastruktur med butiker, bussar och tåg. Kan jag definitivt rekommendera. Sen i en så pass stor ort gäller det ju att ha tur med läget om man ska kunna ta på skidorna precis utanför dörren så klart.

Hade lägenhet i Davos 4-5 månader förra sommaren, riktigt trevlig småstad med all service och nöje (restauranter, barer, kaféer osv) man kan tänka sig och bra infrastruktur med butiker, bussar och tåg. Kan jag definitivt rekommendera. Sen i en så pass stor ort gäller det ju att ha tur med läget om man ska kunna ta på skidorna precis utanför dörren så klart.
Ah, Davos har jag kikat på av just denna anledning.

Hur är åkningen som sådan? Uppfyller tur med barn-kriterierna i övrigt?

Hur är boendesituationen där? Svårt att hitta något vettig?

Tillbaka
Topp