Hyfsat bred skida med låg vikt

gunnar89

Medlem
Tjena!
Behöver lite tips och råd från Er.
Är en erfaren telisåkare som vill uppdatera min utrustning. Är på jakt efter en skida med låg vikt eftersom jag turar väldigt mycket, men som även har bra egenskaper offpist. Så bredd under foten uppskattas. Vet att det finns en tråd för telisåkare, men känns som om det är fler som har koll på turskidor här.
Är 1,89 cm lång, väger 75 kg och har alltid gillat lite kortare skidor.

Hit me!

Vart skall du tura har du tänkte dig?
Är det ofta lite isigt så är det inte så roligt att gå på skrå med en allt för bred skida.
Skulle säga att ca 100 mm under foten skall man nog inte gå över om man inte tillbringar tiden i Japan eller liknande orter dvs inte Europa.
Sedan så väger du ju inte så mycket så närmare 90 kanske inte är så illa.

Bara min lilla tanke ;)

Vart skall du tura har du tänkte dig?
Är det ofta lite isigt så är det inte så roligt att gå på skrå med en allt för bred skida.
Skulle säga att ca 100 mm under foten skall man nog inte gå över om man inte tillbringar tiden i Japan eller liknande orter dvs inte Europa.
Sedan så väger du ju inte så mycket så närmare 90 kanske inte är så illa.

Bara min lilla tanke ;)
Tack för din tanke, turar mest i svenska och norska fjällen. Tänkte mig typ 110-120 under foten, men en mjukare skida. Monterar bindningen längre bak för bättre ”surf”

Slår in en öppen dörr: Kolla att skidan håller för en telisbindning. Lätt skida = mindre material att skruva i OM den inte har en bra förstärkning just där du ska skruva. Bara för att det funkar med en techbindning betyder inte det att det funkar med en telisbindning (oavsett modell). Det är massa kraft som ska ner i de stackars skruvarna och skidan.

Slår in en öppen dörr: Kolla att skidan håller för en telisbindning. Lätt skida = mindre material att skruva i OM den inte har en bra förstärkning just där du ska skruva. Bara för att det funkar med en techbindning betyder inte det att det funkar med en telisbindning (oavsett modell). Det är massa kraft som ska ner i de stackars skruvarna och skidan.
Sant, har tänkt på det.

Nu åker jag ju telis som en kratta men: borde inte DPS Wailer 112 RP funka bra?
Lätt, bra flyt, lättsvängd + saknar dom tråkiga egenskaper en del karbonglagg har. Har mina till tur/offpist fast med Shift på.

Jag skulle absolut slå ett slag för "Ranger 102" som en perfekt skida i de svenska fjällen. Men efter din beskrivning på vad du söker skulle jag rekommendera "K2s Reckoner 112" som ett roligare alternativ i den bredare mellanklassen.

Tipsar om Ogso som inriktar sig mycket på det du är ute efter, dvs lätta och offpist-inriktade skidor. Köpte ett par själv, Schwarztour 100, i vintras och är mkt nöjd.
De har olika serier i olika vikter och med olika utformning på rockern.

Kan varmt rekommendera backland 107 relativt lätt men ändå stabil. Inte så lekfull dock , men en grymt stabil skida som jag turat en hel del med.

Har många år kört telisar och turat på DPS Wailer 112 RP. Den är ju både relativt lätt och bred och har funkat utmärk både i Norge och alperna, vinter som vårslask. Det finns idag många skidor och alternativ som är liknande men då 112RP kom var den ganska unik och det gjorde heller inget att den faktiskt gjorde det roligt att åka telemark i pist.

Den har ganska kort tail så jag kör frammonterat 1 cm men det skulle nog funka med 2 cm framåt och fortfarande ge väldigt surfig upplevelse. Mina mått är 176/73 och jag har kört 184 skidor.

Tillbaka
Topp