Rimlig lön i Bad Gastein på lunch restaurang?

smarr

Medlem
Hej! Jag ska säsonga i Bad Gastein nu säsongen 21/22 och har fått jobb på Bergstadl restaurang. Min arbetsgivare har givit mig en startlön på 8€ i timman. Min fråga är då om det är en rimlig lön? Inte den goaste lönen, men tror ni man kan få bättre lön på andra lunch restauranger?

En snabb googling visar att minilönen i Österrike är 1500 euro per månad. Man jobbar i snitt 21 dagar per månad, om vi förutsätter att det är heltid du jobbar så blir det 21 dagar x 8 timmar arbete = 168 arbetstimmar på en månad. 1500/168 timmar = ca 8,93 euro i timmen. De försöker alltså ge dig mindre än minimilön. Ingår boende i jobbet?

Har aldrig säsongat men pratade med några säsongare på hotellet i St Anton och fick intrycket att de fick ca 1500 euro i månaden men att boendet ingick som en förmån. Då kan jag tycka att det är okej för att göra något man älskar. Tycker du ska försöka hitta något som betalar mer, men om du vill safea och ha ett jobb klappat när du kommer ner så tacka ja, sen säger du bara att du har fått förhinder om du hittar något bättre. Även när du är på plats har du möjlighet att byta arbetsplats. 80 kr i timmen är en slavlön. ,

Tyvärr konkurrerar alla unga skandinaver som åker ner för att säsongsjobba i Österrike nuförtiden med östeuropéer. De har naturligtvis ett lägre utgångsläge och nöjer sig med mindre.
På samtliga hotell jag har bott på i Österrike de senaste 5-6 åren har majoriteten av restaurangpersonalen varit östeuropéer (ofta från Ungern). Det är väl en av anledningarna till att man kan bo på 4* hotell inkl. 6-rätters middag på kvällen för 100 Euro/dygn.

En snabb googling visar att minilönen i Österrike är 1500 euro per månad. Man jobbar i snitt 21 dagar per månad, om vi förutsätter att det är heltid du jobbar så blir det 21 dagar x 8 timmar arbete = 168 arbetstimmar på en månad. 1500/168 timmar = ca 8,93 euro i timmen. De försöker alltså ge dig mindre än minimilön. Ingår boende i jobbet?

Har aldrig säsongat men pratade med några säsongare på hotellet i St Anton och fick intrycket att de fick ca 1500 euro i månaden men att boendet ingick som en förmån. Då kan jag tycka att det är okej för att göra något man älskar. Tycker du ska försöka hitta något som betalar mer, men om du vill safea och ha ett jobb klappat när du kommer ner så tacka ja, sen säger du bara att du har fått förhinder om du hittar något bättre. Även när du är på plats har du möjlighet att byta arbetsplats. 80 kr i timmen är en slavlön. ,
Yes, okej! Tack för svaret. Jag ska fundera på jobbet och försöka hitta ett bättre. Annars funkar det för tillfället. Har knegat en hel del innan nu så att jag ska klara mig ett bra tag :)

Ja... Det är verkligen viktigt och hårt arbete, och det är synd att det är så dåligt betalt.
Jag minns också att jag var servitör 2013, men tack vare min passion för kryptovalutor(mer om detta ämne du finner du här!), som ingen trodde på vid den tiden, slutade jag mitt jobb helt och hållet 2016. Jag började med gruvdrift, och nu är jag en ak!

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp