[Tips] Resmål - Italienska Alperna

Alpine_K

Medlem
Hej!

Jag och mina 2 vänner har siktet inställt på italienska alperna till vintern 2022. Är relativt "ny" på backen, har 3 fjällenresor i bagaget och bemästrar röda pisterna i Åre bekvämt. Vännerna håller motsvarande nivå.

Vilken skidort i Italien är den absolut vackraste sett till vyer och natur?
Vi vill naturligtvis även ha en kulinarisk upplevelse efter åkning.

Behöver även tips på resplan, närmare bestämt förslag på reseperiod, varaktighet av resa samt övriga tips som tacksamt tas emot.

Tack på förhand!

Det finns flera skidorter att välja mellan i Dolomiti, kan du vara lite mer specifik?

Ok, konkret tips. Absolut vackrast vet jag inte för det finns ju en del att välja på men tillräckligt vacker och kulinariskt för att jag skall få med mig frun år efter år hittar du i Selva / Wolkenstein som är en av orterna runt Sella-massivet. Finns pister för alla nivåer och tillräckligt för att hålla er sysselsatta en hel säsong. Sprutsnö, riktigt bra sådan, i nästan alla backar.

Reseperiod: Att undvika jul/nyår, sportlov och påsk gäller för alla orter. Likaså att det kan vara osäkert med snö i början och slutet. Kvar blir ungefär januari och mars.

Varaktighet: Allt under hela säsongen är att betrakta som en kompromiss. :) Med tanke på hur mycket ni har åkt tidigare så blir nog en vecka lagom. Vill ni utvecklas i åkningen så kör två eller tre veckor.

Vill ni göra det enkelt för er så res med någon av researrangörerna. Prisskillnaden är inte så stor.

Mat, mysig by/vyer:
Madonna di Campiglio och
Courmayeur av de ställen jag har varit (ett tiotal i Italien).
Dolomiterna har säregna berg som påminner om ”vilda västern”-berg, även i Madonna. Där har du fyra toppar som omger byn och det är pistsmisk som gäller (mycket bra sådan).
I Cormayeur har du Monte Bianco (Mont Blanc) som back drop och kanske alpernas bästa matutbud. Relativt litet system men bra och för den som vill utanför pist, mycket trevlig off piste.
Cortina ser också lovande ut ur ”kulturell” vinkel men har inte varit.
Sen är jag förtjust i Sauze i Via Lattea som prickar i det mesta.

Reseperiod: Att undvika jul/nyår, sportlov och påsk gäller för alla orter. Likaså att det kan vara osäkert med snö i början och slutet. Kvar blir ungefär januari och mars.
@pd , det där är ju ett råd för svenska fjällen, och faktiskt inte helt korrekt för Alperna.
Jul/Nyår är fullt i Alperna - ja, men Påsk? Njae delvis, men inga större problem, framför allt inte om det är sen Påsk.
Och svenska sportlov? Det har ju inte mycket att göra med om hur fullt det är i Alperna.
Alperna har sin högsäsong ungefär Jul/Nyår, från början av februari till en bit in i mars, och två veckor kring Påsk. Resten är "lågsäsong". Ledigast är det under januari efter trettonhelgen, och efter Påsk. Prisskillnaderna mellan säsongerna är inte heller alls så stora som i Sverige.

Håll koll på detta för Österrike och Sydtirolen (där stora delar av Dolomiti ingår) när det gäller hur fullt det är:
- Jul/Nyårs veckorna förstås.
- Fasching! Denna vecka är det knökfullt! Fasching firar hela den katolska delen av Tyskland (dvs. den största delen) och Österrike. Veckan varierar ganska mycket år från år, och följer ett visst antal veckor innan Påsken. Ibland sammanfaller den med ett svenskt sportlov. Kolla varje år hur skolloven i Österrike/Bayern ligger t ex.
Ibland kan den infalla någon annan vecka strax utanför sportloven, och det är proppfullt när man som svensk tror att det ska vara ledigt.
- Krokusferien i Holland, det är mååånga fler holländare som åker till Alperna än svenskar. Krokusferien sammanfaller delvis med svenska sportlov - kolla upp innan.

Hur som helst är turistströmmarna jämnare i Alperna än i Sverige där den stora majoriteten är inhemsk turism, medan den i Alperna i huvudsak är internationell.

Senast ändrad:
- Fasching! Denna vecka är det knökfullt! Fasching firar hela den katolska delen av Tyskland (dvs. den största delen) och Österrike. Veckan varierar ganska mycket år från år, och följer ett visst antal veckor innan Påsken.

Intressant! 2022 är det enligt schulferien.org från torsdag 24 februari till onsdag 2 mars. Alltså halva v.8 och halva v.9. Vilket då tycks vara sju veckor innan påsk.

Instämmer med jaksu och pd. Dolomiterna är världens vackraste berg, och Selva di Val Gardena ligger perfekt. Här hittar du den perfekta kombinationen av Österrikes perfektion och en något mer avslappnad italiensk attityd. Och mat!

Personligen gillar jag inte Madonna di C lika mycket. Sett enbart till skidåkningen, så ok den är bra i Madonna. Men det ligger i ”Dolomiti di Brenta” väster om floden Adige, med en annan gråare ton på bergen, och enligt mig mindre mysig by (t o m aningen sliten). Man målar inte om riktigt lika ofta som i Sydtyrolen (Alto Adige)...

Enda nackdelen med Selva är ett högt prisläge. Byn är inte gigantisk och många tidigare prisvärda ”garni” har byggts om till fyrstjärniga lyxhotell med enorma ”wellness” anläggningar. Tyvärr. Men där finns pärlor kvar. Och i princip ”ski in/out” överallt med hjälp av barnliftarna mitt i byn.

Nästan lika bra läge i systemet har lilla Colfosco i närheten, bättre prisläge, jättevacker dal. Vi har också bott i San Cassiano som är en mycket trevlig by men litet i utkanten av det enorma systemet. Dock nära till Cortina om man vill se något annat en dag!

Känner tyvärr inte till de mer västliga italienska orterna, bara Cervinia och Gresonney som har mycket bra skidåkning men inte alls samma Sydtyroliska ”müüs” och inte de vackra röda bergen som kulisser.

Restid? Titta på priserna olika veckor så förstår ni och kan bestämma själv. Liftköer behöver ni inte oroa er för. Många av de italienare som fyller upp orterna på loven tillbringar ganska mycket tid utanför backarna… 😊

Cortina är också fint, men liksom på en annan planet. Det är en fin liten alpstad som ligger i en vacker men bred dal, så man får ta kabiner både upp på morgonen och ner igen när dagen är klar. Och det är inte gångavstånd mellan de två huvudsidorna (fast man behöver iofs inte byta sida samma dag). En nyhet är en lift som går direkt upp till de fina backarna vid Cinque Torri. Och i Cortina finns fortfarande ok små hotell - vi har bott på lilla Montana mitt i smeten.

Senast ändrad:
Gressoney är ganska mörkt (smal dal med berg som skymmer) och inte så mysig by. Alagna och Champuloc något bättre, men små med begränsat matutbud etc. och lite "trista"--kanske målar man om för sällan 🤣 Men superb åkning, medelstort system och stort fokus på friåkning.

Allmänt är nog västra alperna bättre när det gäller både tillgång på färsk snö under en större del av säsongen samt friåkning och fallhöjder i allmänhet.
Å andra sidan kanske litet större solchans österut, men jag kan ha fel där.
I Dolomiterna kan man iofs ofta hitta icke-uppkörd snö nära pisterna, eftersom området inte drar till sig den typen av åkare, men framåt mars så går det ibland veckor mellan snöfallen. Alltid gott om snö i pisterna dock.
Ja Gressoney-byarna är mörka, både pga skugga och gråsvart sten i husen, litet Harry Potter-stämning, inklusive ett stort gammalt tomt spökhotell.

Tillbaka
Topp