Salomon QST Blank montering av bindning

LovePersson

Medlem
Tjena!

Är sjukt sugen på att beställa nya QST Blank från Sport Conrad men är osäker på hur jag vill ha bindningen monterad. Tycker Sport Conrads val av montering är lite luddig.
  • Mounting point "Allround Standard" (manufacturer’s recommendation): We mount the binding at the „recommended /team” mounting point, which is situated between the mounting points “Park & Pipe” and “Freeride”. This suits for skiers who like to perform switches or switch landings.

• Mounting point "Freeride Standard" (manufacturer’s recommendation): We mount the binding at the hindmost possible mounting point recommended by the manufacturer
På blisterreview.com och skiessentials.com rekommenderar dem att man ska flytta dem framåt istället för bakåt men då vet man ju inte vilken åkstil dessa åkare har. Har tänkt att åka mest puder med dessa då jag redan har ett par QST 106 och Blizzard Zero G 95. Hur tycker ni att man ska montera bindningen?

Ja har inte åkt på den själv men har gjort mycket research.
-8 är rekommenderat från salomon, men det är väldigt långt bak förhållande till skidans form. Kollegan som jobbat skidbutik senaste 10 åren tycker att den gick bäst vid -4 från true center när han fick åka på den i våras. Blister rekomenderade -5,5 om ja inte minns fel. Jag har borrat skidan för -6 och hoppas det blir bra för mig som föredrar mer bakmonterad skida.

Men kör på, laggen håller för att borras ett par gånger så va inte rädd för att ändra om du tycker att det blev fel. Se bara till att köpa en vettig bindning och va inte dumsnål (y)

Ja har inte åkt på den själv men har gjort mycket research.
-8 är rekommenderat från salomon, men det är väldigt långt bak förhållande till skidans form. Kollegan som jobbat skidbutik senaste 10 åren tycker att den gick bäst vid -4 från true center när han fick åka på den i våras. Blister rekomenderade -5,5 om ja inte minns fel. Jag har borrat skidan för -6 och hoppas det blir bra för mig som föredrar mer bakmonterad skida.

Men kör på, laggen håller för att borras ett par gånger så va inte rädd för att ändra om du tycker att det blev fel. Se bara till att köpa en vettig bindning och va inte dumsnål (y)
Det känns som att Shiften går hand i hand med QST blank. Känns såklart lockande att slänga på en tech-bindning men eftersom att det blir mest liftburen skidåkning med denna typ av skida tror jag det blir shift! 😊 Vilken ska du köra på?

Senast ändrad:
Helt rätt!
Släng på shift så kommer det bli en dröm kombo :) Tech tycker jag offrar för mycket åkprestanda och säkerhet jämfört med vikten det sparar så helt klart en skida för riktiga bindningar.

Ja kör med Look pivot 15 + cast touring systemet

Det känns som att Shiften går hand i hand med QST blank. Känns såklart lockande att slänga på en tech-bindning för att kompensera för den ganska tunga vikten men eftersom att det blir mest liftburen skidåkning med denna typ av skida tror jag det blir shift! 😊 Vilken ska du köra på?
Om det mest blir liftburen åkning och du redan har ett par Blizzard Zero G för turande, ser jag ingen som helst anledning till en renodlad tech-bindning. Varför inte Marker Duke PT? Den är lite tyngre än Shift, men mer robust och pålitlig. Shift är bra, men den har några irriterande svagheter som Salomon inte verkar vilja justera.

Marker duke PT är inge bra bindning i mina ögon :poop: Problem med isbildning samt många som behöver reklamera tådelen. Ja hade valt Shift alla dagar i veckan om man jämför de två bindningarna. Shift duger fint för diverse elitåkare så de ska nog funka gör oss dödliga också.

Vill man ha optimal åkprestanda från sin bindning med turmöjlighet så finns ju cast, men de är inte häller ett perfekt.

Marker duke PT är inge bra bindning i mina ögon :poop: Problem med isbildning samt många som behöver reklamera tådelen. Ja hade valt Shift alla dagar i veckan om man jämför de två bindningarna. Shift duger fint för diverse elitåkare så de ska nog funka gör oss dödliga också.

Vill man ha optimal åkprestanda från sin bindning med turmöjlighet så finns ju cast, men de är inte häller ett perfekt.
Isbildning och reklamationer är inget som Shift är befriad från heller.
Är det något mer som brukar krångla på Duke PT:s tådel än spaken för att låsa bindningen i gåläge? Det problemet ska vara åtgärdat i årets modell.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp