Sveriges bästa lift?

Vilken är Sveriges bästa lift?

• Abisko/Nuolja

Röster: 5 6.5%
  • Osthangsliften Ramundberget

Röster: 7 9.1%
  • Kabinbanan Åre

Röster: 14 18.2%
  • VM 8:an Åre

Röster: 8 10.4%
  • Nedre (och övre) stolliften Riksgränsen

Röster: 9 11.7%
  • Hotelliften Kittelfjäll

Röster: 5 6.5%
  • Ost 4:an Idre

Röster: 1 1.3%
  • Toppen Express Lofsdalen

Röster: 2 2.6%
  • Klövsjö Express

• Dundret Express

• Grizzly Express i Björnrike

Röster: 13 16.9%
  • Duveds linbana

Röster: 3 3.9%
  • Tegeliften

• Hovde Express på Vemdalsskalet

Röster: 0 0.0%
  • WC Express i Stöten

• East Express på Hundfjället

• Gondol Sälen i Kläppen

• Kåvan Express på Funäsdalsberget

• Borgaliften i Borgafjäll

• Gondolliften i Branäs

• Antal röster
    77
  • Enkät stängd .

steglund

Aktiv medlem
Sveriges bästa lift?
Åka skidor har haft en artikel med deras ranking av världens tio bästa liftar.
Det skulle vara roligt med era åsikter om vilka som är Sveriges bästa liftar. Vad jag kan komma ihåg brukar "Den bästa liften" inte vara med i de årliga omröstningarna här på Freeride (något att införa @johan @AndersWingqvist ).
Vi kan låta kriterierna vara ungefär desamma som Åka skidor hade: En lift som går i en mer eller mindre rak linje uppför ett berg, med ett minimum av byten, krångel och transporter för att kunna göra varv via den. Därutöver lägger vi till att den ska ge ett stort utbud av bra åkning. Möjligtvis ska den vara bekväm och effektiv också, men det är inte det viktigaste.
Det verkar som att det maximala antalet alternativ att rösta på är 10. Därmed får ni stå ut med min högst godtyckliga lista, men kom gärna med andra förslag i kommentarerna.
För övrigt håller jag helt och hållet med Åka skidor - Telépheriques de la Meije i La Grave är världens bästa lift, trots de uppenbara bristerna.

Sveriges bästa lift?
Ska jag vara seriös så borde sittliftarna i gränsen inte ens få vara med som allternativ.
Nuolja faller in i samma fack också trots att det är en av mina favorit liftar.

Ankaren i Svärdsjöbacken är bättre då den är driftsäkrare, ALLA andra liftar i Sverige är driftsäkrare. Den där grabben som byggde egen replift i trädgården hemma har en pålitligare lift än gränsen.

Vad är kriterierna för att som lift få vara med som allternativ?

Sveriges bästa lift?
Ska jag vara seriös så borde sittliftarna i gränsen inte ens få vara med som allternativ.
Nuolja faller in i samma fack också trots att det är en av mina favorit liftar.

Ankaren i Svärdsjöbacken är bättre då den är driftsäkrare, ALLA andra liftar i Sverige är driftsäkrare. Den där grabben som byggde egen replift i trädgården hemma har en pålitligare lift än gränsen.

Vad är kriterierna för att som lift få vara med som allternativ?
Kriterierna nämnde jag i det första inlägget ovan:

"En lift som går i en mer eller mindre rak linje uppför ett berg, med ett minimum av byten, krångel och transporter för att kunna göra varv via den. Därutöver lägger vi till att den ska ge ett stort utbud av bra åkning. Möjligtvis ska den vara bekväm och effektiv också, men det är inte det viktigaste."

Det handlar alltså i första hand om att ge bra åkning. Om driftsäkerhet vore ett kriterium, hade inte många av de föreslagna liftarna platsat i urvalet. Minst hälften av dem är i mer eller mindre akut behov av att bytas ut. En driftsäker och bekväm lift som ger trist åkning är ändå ingen bra lift, enligt min helt subjektiva uppfattning och nu var det jag som bestämde kriterierna. 😉

Sveriges bästa lift?
Ett intressant konstaterande är att bland de liftar som just nu har fått tre eller fler röster, är det endast Åres VM 8:a som inte har ett akut behov av modernisering. Ärligt talat vet jag inte hur det står till med den heller. Jag har inte varit i Åre på vintern de senaste 30 åren.

Sveriges bästa lift?
Kriterierna nämnde jag i det första inlägget ovan:

"En lift som går i en mer eller mindre rak linje uppför ett berg, med ett minimum av byten, krångel och transporter för att kunna göra varv via den. Därutöver lägger vi till att den ska ge ett stort utbud av bra åkning. Möjligtvis ska den vara bekväm och effektiv också, men det är inte det viktigaste."

Det handlar alltså i första hand om att ge bra åkning. Om driftsäkerhet vore ett kriterium, hade inte många av de föreslagna liftarna platsat i urvalet. Minst hälften av dem är i mer eller mindre akut behov av att bytas ut. En driftsäker och bekväm lift som ger trist åkning är ändå ingen bra lift, enligt min helt subjektiva uppfattning och nu var det jag som bestämde kriterierna. 😉
Bra svar! Jag får be om ursäkt som inte läser innan jag öppnar mun.

Minimun av krångel gör dock att de två nordligaste hänger löst : ) men dom två bjuder å andra sidan på bra möjligheter till grym åkning.

Sveriges bästa lift?
Riksgränsen skulle ju verkligen förbättras enormt av om de hade "En lift som går i en mer eller mindre rak linje uppför ett berg". Vore ju en dröm med en modern lift på framsidan som gick upp till toppen. Kanske kombinerat med en släplift mot Katterjokkshållet för dagar då det blåser för mycket. Grizzlyexpress i Björnrike kunde ha varit med på listan förresten.

Sveriges bästa lift?
En lift med 853 fallhöjdsmeter med massor av vägval nedför där vi inte behöver ta hänsyn till driftsäkerhet måste väl vara en vinnare? 6,5 minuters åktid upp. Den enda som kan stjälpa Kaninbanan är väl liftköer (behövde man ta hänsyn till det?) och väder (går under driftsäkerhet 😉)

Sveriges bästa lift?
Grizzlyexpress i Björnrike kunde ha varit med på listan förresten.
Den fanns med i mina funderingar, men gallrades bort på lösa grunder till förmån för Toppen Express i Lofsdalen - jag ville ha lite geografisk spridning istället för två liftar i Vemdalsområdet.
Det finns flera andra liftar jag hade velat ha med: Duveds linbana, Tegeliften, Hovde Express (alternativt Väst Express) på Vemdalsskalet, WC Express i Stöten, East Express på Hundfjället, Kungsliften i Hemavan, Kåvan Express på Funäsdalsberget, Borgaliften i Borgafjäll, Gondolliften i Branäs och - på inrådan från @Hawk100 - Gondol Sälen i Kläppen (men har inte stolliften Järpen en något bättre dragning?).
@johan och @AndersWingqvist - hur snabbt och enkelt är det att öppna upp för att ha fler än tio alternativ att välja på? 😉
Det är definitivt ett tips inför den här säsongens officiella Freeride-omröstning av "Sveriges bästa..." i olika avseenden. Lägg till kategorin Sveriges bästa lift, där fokus ska vara på hur bra den är dragen och vilken skidåkning den ger. Komfort, effektivitet och driftsäkerhet är inte oväsentligt, men att låta de delarna vara första prioritet blir en helt annan fråga. I bästa fall skulle det kunna motivera skidorterna till att skapa bra åkning istället för att trycka in så mycket folk som möjligt på den befintliga ytan. Jag ryser av obehag när jag ser Lindvallens pistkarta med gyttret av liftar. Går det ens att kryssa sig ner bland allt folk i de backarna?

Senast ändrad:
Sveriges bästa lift?
En lift med 853 fallhöjdsmeter med massor av vägval nedför där vi inte behöver ta hänsyn till driftsäkerhet måste väl vara en vinnare? 6,5 minuters åktid upp. Den enda som kan stjälpa Kaninbanan är väl liftköer (behövde man ta hänsyn till det?) och väder (går under driftsäkerhet 😉)
"Kaninbanan" har onekligen en särställning i Sverige. 😁 Det var därför jag tog med den, trots rivningshot, låg kapacitet, liftköer, väderkänslighet och andra bekymmer. Även om den ger stora möjligheter, har den aldrig varit min favoritlift när jag varit i Åre. Av någon anledning ogillar jag nästan alltid kabinliftar - liftköer, trängsel, gungande färd och meck med att ta av och på skidorna och att gå i trappor.

Sveriges bästa lift?
Nu har jag inte läst vad Åka Skidor skriver om La Meije men den skulle jag inte alls välja och det av en väldigt enkel anledning, det är inte en lift. Det är ju snarare 3 liftar. För att vara helt fair då så måste ju även tre länkade liftar på andra ställen räknas som en lift och då ökas ju konkurrensen rejält. Och ser man den som en lift så går det ju knappt ens att köra varv via den då man väldigt sällan kan åka ner till dalstationen på skidor. Och när det går så måste man ändå knata uppför på slutet.

Sveriges bästa lift?
en lift med bra kapacitet innebär uppkörda backar och sönderkört puder.
Så en kopplingsbar 8 stollift kan mycket väl vara "sveriges bästa lift" men leder obönhörligen till dålig skidåkning.

Om du letar efter bra skidåkning ska du utforska mindre kända skidområden:
kolla exempelvis vilka skidanläggningar som ingår i ScandinavianSkipass ;)

Sveriges bästa lift?
Nu har jag inte läst vad Åka Skidor skriver om La Meije men den skulle jag inte alls välja och det av en väldigt enkel anledning, det är inte en lift. Det är ju snarare 3 liftar. För att vara helt fair då så måste ju även tre länkade liftar på andra ställen räknas som en lift och då ökas ju konkurrensen rejält. Och ser man den som en lift så går det ju knappt ens att köra varv via den då man väldigt sällan kan åka ner till dalstationen på skidor. Och när det går så måste man ändå knata uppför på slutet.
Nja, här tror jag inte att jag håller med dig. Nu är det förvisso 30 år sedan jag var där (februari 1991) och mina minnen kan ha blivit lite suddiga, men liften är densamma. Jag vill bestämt minnas att det var en enda sammanhängande lift, men det finns mellanstationer där det går att hoppa på och av för den som så vill. För den som vill åka hela vägen från dalstationen till toppen, går det utmärkt att sitta kvar i samma "kabin" hela tiden. Om jag minns rätt. Vad vi tycker om den där enda liften är en annan sak. Personligen håller jag med Åka skidor och anser att den är skidvärldens bästa, sett till hur den är dragen och vilken skidåkning den ger tillgång till.

Sveriges bästa lift?
Nu ska det vara möjligt att lägga till 20 olika svarsalternativ, enjoy =)
Tack! :)
Nu strider det här helt och hållet mot hur en seriös undersökning ska genomföras. Nya svarsalternativ ska inte läggas till efter att undersökningen påbörjats, men jag tar inte det här på största allvar ändå. Det är bara en rolig grej. Ni som redan har svarat och vill ändra er till ett bättre val bland de nya alternativen kan göra det.
Nu hade jag 21 liftar i min ursprungliga uppräkning ovan, så jag var tyvärr tvungen att stryka en. Det fick bli Kungsliften i Hemavan. Det är ändå en rätt trist lift egentligen, även om den med lite knatande ger tillgång till Kobåset.
@Hawk100 - Lite motvilligt följde jag ditt förslag och lade in Gondol Sälen i Kläppen, istället för stolliften Järpen, som jag nog tycker verkar ha en bättre dragning. Men jag har ärligt talat aldrig varit där och litar på att du är bättre insatt i frågan. ;)

Senast ändrad:
Sveriges bästa lift?
Nja, här tror jag inte att jag håller med dig. Nu är det förvisso 30 år sedan jag var där (februari 1991) och mina minnen kan ha blivit lite suddiga, men liften är densamma. Jag vill bestämt minnas att det var en enda sammanhängande lift, men det finns mellanstationer där det går att hoppa på och av för den som så vill. För den som vill åka hela vägen från dalstationen till toppen, går det utmärkt att sitta kvar i samma "kabin" hela tiden. Om jag minns rätt. Vad vi tycker om den där enda liften är en annan sak. Personligen håller jag med Åka skidor och anser att den är skidvärldens bästa, sett till hur den är dragen och vilken skidåkning den ger tillgång till.
Jag vågar nog hävda att du minns fel då ;) Jag ska inte ta gift på det men jag är tämligen säker på att det är iaf ett byte på vägen upp. Nu var jag dock där senast 2019 så aningen färskare minne men ändå inte 100%.

Edit: wikipedia skriver... "Mechanical access to the mountain is limited to a closed, two-stage, pulse gondola system. The first lift starts at 1,450 metres, runs through one intermediate station (known as P1 at 1,800 metres) then terminates at Peyrou d'Amont (2,400 metres). The second stage of the gondola runs directly from Peyrou d'Amont to the Col des Ruillans (3,200 metres)."

Sveriges bästa lift?
Jag vågar nog hävda att du minns fel då ;) Jag ska inte ta gift på det men jag är tämligen säker på att det är iaf ett byte på vägen upp. Nu var jag dock där senast 2019 så aningen färskare minne men ändå inte 100%.

Edit: wikipedia skriver... "Mechanical access to the mountain is limited to a closed, two-stage, pulse gondola system. The first lift starts at 1,450 metres, runs through one intermediate station (known as P1 at 1,800 metres) then terminates at Peyrou d'Amont (2,400 metres). The second stage of the gondola runs directly from Peyrou d'Amont to the Col des Ruillans (3,200 metres)."
Ja, jag kan ha glömt hur det låg till. Det verkar så. Förlåt min näsvishet. Nu var det Åka skidor som var ansvariga för den listan, så den delen tar jag inget ansvar för. 😇 Däremot har jag tagit mig friheten att klumpa ihop Riksgränsens båda stolliftar till ett gemensamt val ovan och de liftarna är definitivt två på varandra följande liftar. Där har jag ansvaret och det tänker jag låta vara kvar på det sättet, bara för att jag tycker att det egentligen borde vara bara en lift hela vägen. De flesta av åken sträcker sig ändå ända från toppen till dalstationen.

Sveriges bästa lift?
Det är jämnt på upploppet. Bäst du korar en vinnare snart innan fler svänghjul dimper i backen…
Vi får ge de nytillkomna alternativen på listan lite mer tid. 😉 Förvisso verkar de inte vända upp och ner på resultatet, men Grizzly Express i Björnrike kan vara en liten bubblare.
Lördag kväll sätter vi som deadline. 🙂
Just nu är Kabinbanan i Åre i topp. En liten knäpp på näsan åt Skistar, som vill ta bort den.

Sveriges bästa lift?
Om ett dygn stänger jag röstningen. Passa på att lägga er röst innan dess och tänk på kriterierna:
Just nu leder Kabinbanan i Åre, tätt följd av den sent tillagda raketen Grizzly Express i Björnrike.

Sveriges bästa lift?
Då är röstningen stängd och vi kan utse en vinnare:

Kabinbanan i Åre! Trots nedläggningshot och andra problem, går det inte att förneka den har unika egenskaper i Sverige. Ingen annan lift är i närheten av att ge samma fallhöjd.

På andra plats, endast en röst bakom, kom Grizzly Express i Björnrike. Den lades till några dagar i efterhand, så frågan är om inte den hade vunnit om den varit med från början. En effektiv lift som ger bra fallhöjd (med svenska mått mätt) och god lutning på åken. Ni som har varit där och åkt den, kanske kan förklara dess storhet ytterligare.

Totalt lämnades det in 77 röster och listan blev följande:

1. Kabinbanan i Åre - 14 röster
2. Grizzly Express i Björnrike - 13 röster
3. Nedre (och övre) stolliften Riksgränsen - 9 röster
4. VM 8:an i Åre - 8 röster
5. Osthangsliften i Ramundberget - 7 röster
6. Hotelliften i Kittelfjäll och stolliften vid Abisko/Nuolja - 5 röster vardera
8. Linbanan i Duved - 3 röster
9. Toppen Express i Lofsdalen, Dundret Express, Klövsjö Express och Gondolliften i Branäs - 2 röster vardera
13. East Express på Hundfjället, Tegeliften vid Tegefjäll och Ost 4:an i Idre - 1 röst vardera

Senast ändrad:
Sveriges bästa lift?
Värt att notera är att liftarna på första, tredje, femte och sjätte plats är antika och i stort behov av modernisering. Nu var det inte liftarnas skick som stod i centrum, utan den åkning de ger upphov till.
Jag vet att det finns långt gångna planer på att byta ut Osthangsliften i Ramundberget och Hotelliften i Kittelfjäll och som vi alla vet är det planerat för en nedläggning av Kabinbanan i Åre. Om och hur den ska ersättas är oklart.

Sveriges bästa lift?
Hörde av en på STF att det var planer att renovera Nuolja men med tanke på inkomstbortfall pga corona så lades det på is.
Svårt att se att de bygger ny men man kommer långt med en ordentlig renovering.

Tillbaka
Topp