[Artikel] Slipp liftköer: lägg 400 kr extra på dagskortet

Redaktionen

Aktiv medlem
skiing-gbc77cee38_1920-1000x750.jpg

I fyra amerikanska skidorter kan du till vintern köpa dig förbi liftköerna. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Med det omstridda konceptet Fast Tracks öppnas en gräddfil för skidåkare som pröjsar 400 kr extra på dagskortet.

Läs hela artikeln:

Gammalt koncept i omgjord tappning. Var och åkte skidor i Polen på 80-talet. Där hade partimedlemmar av rang och lokala bybor företräde i en egen kö. Det gick att medelst muta få tillträde, en muta om motsvarande 10 SEK per dag.

Oavsett ekonomiskt system förblir klasskillnader ett faktum och kommer alltid att förekomma. Huvudsakligen beror detta på att vi på gott och ont presterar olika. Det kan man tycka vad man vill om men fenomenet kvarstår.

det märkliga är väl att merparten av landets skidåkare väljer att frivilligt åka till någon av de stora massturist-fjällanläggningarna (där man både får betala med och köa)?

det märkliga är väl att merparten av landets skidåkare väljer att frivilligt åka till någon av de stora massturist-fjällanläggningarna (där man både får betala med och köa)?
Ja, det kan man verkligen fråga sig varför folk betalar med sin dyrköpta semestertid för att stå i liftkö.:rolleyes:
Jag stod totalt 5 min i liftkö hela förra veckan, och dom fem minuterna var när vi skulle åka upp första morgonen (en söndag) med Gletscherexpress.:)

Mycket skidåkning blev det, och muskelvärk i benen och huvudvärk ("syrebrist" av åkning på nästan 3500 möh innan kroppen har anpassat sig) de två första dagarna.
Men sedan har även en låglandsbo acklimatiserat sig.:)

Varför bara ta 400kr extra och släppa förbi så många. Jag hoppas första svenska skidort som vil införa det (dvs Skistar) tänker till och sätter priset 10 ggr så högt och bara släpper 1/10 så många platser. Då kommer färre att klaga och intäkterna ändå bli de samma.
I Åre (som känns som den självklara platsen för konceptet!) finns det säkert rätt många gäster som är penningstarka nog att hosta upp den typen av stålar för att slippa de hårresande köerna på högsäsongsveckorna…..

Sen kommer väl nästa "produkt", singelkön. Ja alltså inte den där snabba som tar en förbi horden av gruppdynamik, den kommer nog att försvinna, utan singelkön där du själv väljer vilka du åker lift med. Första klass liksom.

Och därefter blir det till att betala för morgonmanchestern och att få tillgång till liftarna före alla andra som inte släpps ut förrän kl 10. Kan kombineras med prioriterade backar där bara åkare med guldstjärna tillåts åka.

Precis som frequent flyer card (typ guldkort på SAS och liknande) så skulle det finnas liknande för skidåkning; De som åker riktigt mycket och ofta får ha en egen VIP-fil.
Har du tex 50 åkdagar på ditt liftkort, så kommer VIP-liftkortsgaten släppa igenom dig.
Jättebra för alla locals och säsongare. Fantastiskt irriterande för veckoturisterna…

Precis som frequent flyer card (typ guldkort på SAS och liknande) så skulle det finnas liknande för skidåkning; De som åker riktigt mycket och ofta får ha en egen VIP-fil.
Har du tex 50 åkdagar på ditt liftkort, så kommer VIP-liftkortsgaten släppa igenom dig.
Jättebra för alla locals och säsongare. Fantastiskt irriterande för veckoturisterna…
Fast Skistar mfl tjänar ju minst på stammisarna som har säsongskort, egna prylar, kanske eget boende etc.
På veckotuisterna drar man ofta in både liftkort, skidhyra, skidskola restaurangbesök, Stughyra, kvällsaktiviteter, p-avgifter etc…🤔

Flims Laax har ju haft sin ”Blue line” i många år. Verkar bara vara för säsongskort med hårresande priser nu, alternativt gömmer de informationen för dagskort väldigt väl på hemsidan.
I Engelberg kör de jippon några gånger per säsong med tidig morgon eller kvällsåkning. Rimliga priser tycker jag, för ingår frukost alternativt kvällsmat.

Gillar @Daniel-LAB s idé, folk som kommer även de dagar med dåligt väder och genererar omsättning i restauranger osv borde de värna om. De soliga helgerna i februari kommer för många ändå. Trenden här verkar istället vara att man kan få bättre pris om man bokar sin skiddag långt i förväg.

Så länge inte gräddfilen blir för bred så skulle åtminstone jag kunna tänka mig att släppa förbi några till. Utöver skidskolor och diverse träningsklädda åkare som redan går före.
Men de dagar köerna är långa kan tidsvinsten för ”the chosen few” bli så stor att det sticker för mycket i ögonen på kreti och pleti i liftkön, som då väljer att åka någon annanstans nästa gång.

Det var några i Åre i vintras som sneddade från byn rakt in i de långa liftköerna vid Stjärntorget och då kände jag mina svenska ”rättvise-gener” börja producera adrenalin… 😄 Annars är jag ganska cool och osvensk när det gäller ”millimeter-rättvisa” men dessa kö-mafiosi hade ju inte ens betalat extra.
Men om t ex Skistar då väljer att casha in på en gräddfil istället för att bygga ut kapaciteten… Då tror jag många säger hejdå för gott. Det är en känslig fråga och min gissning är att ingen kommer att våga sig på det i Sverige.

Och därefter blir det till att betala för morgonmanchestern och att få tillgång till liftarna före alla andra som inte släpps ut förrän kl 10. Kan kombineras med prioriterade backar där bara åkare med guldstjärna tillåts åka.
Stöten har redan det konceptet både för morgonmanchester och kvällskidåkning. Det kostar 148 kr extra för morgonen och 148 kr extra för kvällen under de populäraste veckorna.

Väldig osäker men jag tror även Åre har haft något liknande på morgonen för länge sen.

Väldig osäker men jag tror även Åre har haft något liknande på morgonen för länge sen.

Manchestermorgon kör de fortfarande vad jag vet och det har jag sett på en del andra orter också, men då är det en lift med närliggande backar. Jag tänkte mer pröjsa extra för att vara först ut i hela systemet. Man hinner ta sig långt i systemet på första halvtimman eller till och med kvarten. Borde faktiskt vara givet i alla orter där man måste åka nåt ägg eller två för att ens komma in i systemet.

När jag jobbade skidskola i björnrike för 100 år sedan så hade jag en del privatlektioner bara för att få komma förbi köerna. De kostade 500kr för en timme på den tiden.

400kr extra för en hel dag är ju ingenting om man jämför vad det kostar att åka en helg till tex Vail. Har svårt att se att inte alla som åker till Vail köper det där. Inte direkt fattiglapparna som sticker till Vail.

Mycket snack om liftköer, tyvärr.
Det ska ju inte behöva vara så, man betalar rätt mycket för sina skidsemestrar och man reser dit ju för att åka skidor.
Ni som upplever detta som ett problem - det finns andra skidorter att åka till. Jag har aldrig "problem" med liftköer på mina resor (åker ändå ofta på högsäsong som Påsk och sportlov).
I Sverige med sina låga berg och korta nerfarter borde liftköer vara tabu och No-Go. Liftsystemen borde vara byggda för att hantera mängden besökare. Eller omvänt: Det skulle inte få byggas så mycket semesterbostäder så att skidsystemen korkar igen.
Vi borde sluta klaga och använda vår konsumentmakt och besöka andra skidorter i stället.

Mycket snack om liftköer, tyvärr.
Det ska ju inte behöva vara så, man betalar rätt mycket för sina skidsemestrar och man reser dit ju för att åka skidor.
Ni som upplever detta som ett problem - det finns andra skidorter att åka till. Jag har aldrig "problem" med liftköer på mina resor (åker ändå ofta på högsäsong som Påsk och sportlov).
I Sverige med sina låga berg och korta nerfarter borde liftköer vara tabu och No-Go. Liftsystemen borde vara byggda för att hantera mängden besökare. Eller omvänt: Det skulle inte få byggas så mycket semesterbostäder så att skidsystemen korkar igen.
Vi borde sluta klaga och använda vår konsumentmakt och besöka andra skidorter i stället.
Håller helt med. Jag åker knappt skidor i Sverige längre. Bor i Stockholm och det är helt löjligt i alla skidorter det går att ta sig till på en dag utan att flyga. Ska man flyga så flyger man ju till alperna där det både är billigare, bättre, mer snö och mindre köer(om man vet vart man ska åka dvs).

Man behöver inte ens betala någonting. Om man bara har någon stor radiotelefon i handen, en borr som hänger från bältet och en jacka där står RUS, UKR, BELA-RUS, FIN eller FRA i ryggen, då behöver man inte köa, eller inte i Hintertux på höstlovet eller Ruka eller Levi under hela vintern. (Men tjock måste man vara!)

Senast ändrad:
Man behöver inte ens betala någonting. Om man bara har någon stor radiotelefon i handen, en borr som hänger från bältet och en jacka där står RUS, UKR, BELA-RUS, FIN eller FRA i ryggan, då behöver man inte köa, eller inte i Hintertux på höstlovet eller Ruka eller Levi under hela vintern. (Men tjock måste man vara!)
Varselväst är nyckeln till de flesta portar.

Jag tror det skulle vara väldigt otaktiskt av Skistar att införa detta i Sverige.
Kanske om de hade gjort en storsatsning på liftar; då kan man kanske motivera något slags VIP-pass, men när folk redan klagar på brist på liftinvesteringar så vore det mindre lämpligt.

Jag tror det skulle vara väldigt otaktiskt av Skistar att införa detta i Sverige.
Kanske om de hade gjort en storsatsning på liftar; då kan man kanske motivera något slags VIP-pass, men när folk redan klagar på brist på liftinvesteringar så vore det mindre lämpligt.
Inte bara otaktiskt, utan både oetiskt och galet skulle jag vilja säga.
Först så eftersätter man underhåll och utbyggnad av liftssystemet under många år, men samtidigt byggs det mängder av nya semesterlägenheter. Obalansen i det "totala systemet" är ju redan ett faktum, och skulle lösningen på det vara att betala ännu mer för att slippa tillbringa timmar i liftköer varje dag?
Och de övriga gästerna då som redan betalar normalt fullpris, ska de degraderas till B-klass gäster med ännu mer tid i liftkön?
400 kr extra per dag = 2800 kr på en vecka..... Ta de pengarna och köp en flygbiljett till München i stället, och ha en härlig skidvecka i Alperna!:cool:
Eller ännu bättre: Om ni har en elbil, kör ner dit fossilfritt!💡Snabbladdningsstationerna är redan så utbyggda längs Autobahn att det är inga problem att ladda längs vägen.(y)

Man behöver inte ens betala någonting. Om man bara har någon stor radiotelefon i handen, en borr som hänger från bältet och en jacka där står RUS, UKR, BELA-RUS, FIN eller FRA i ryggen, då behöver man inte köa, eller inte i Hintertux på höstlovet eller Ruka eller Levi under hela vintern. (Men tjock måste man vara!)
Skulle nog tyst släppa förbi de flesta du nämner, oavsett grad av bukfett och med eller utan borr i handen, men en fransman skulle nog få förklara sig.

Vad är skillnaden mellan en Bayrare och en turk?

Turken talar bättre tyska.
Jag tänkte iofs på Snowroller "Kan inte förstå hur man kan vara jäkla stöddig när man har förlorat två världskrig", men din var ännu bättre. :D

Tillbaka
Topp