Slipp liftköer: lägg 400 kr extra på dagskortet

I fyra amerikanska skidorter kan du till vintern köpa dig förbi liftköerna. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Med det omstridda konceptet Fast Tracks öppnas en gräddfil för skidåkare som pröjsar 400 kr extra på dagskortet.

Det är den amerikanska skidortsägaren Powdr som i början på oktober lanserade sitt koncept ”Fast tracks” på fyra av sina totalt tio skidorter i Nordamerika.

Skidorterna där du till vintern kan slanta upp och komma före i liftköerna är Copper Mountain i Colorado, Snowbird i Utah, Mt. Bachelor i Oregon och Killington i Vermont på östkusten 4-5 timmars bilfärd norr om New York.

Konceptet har man döpt till ”Fast Tracks” och det går att både köpas på förhand och på plats på berget. Det är ett tillägg oberoende om man har dagskort, vecko- eller säsongskort. Tillägen säljs till de tar slut för dagen och priset varierar för orterna och är dynamiskt utifrån efterfrågan, ett riktpris som företaget Powdr har angett är drygt motsvarande 400 svenska kronor per dag, 49 USD.

Fast Tracks Lanes, tänk prioriterad ombordstigning på flygplatser, kommer att finns på skidorterna vid de mest populära liftarna där köer uppstår. Skidåkare som har pröjsat för tillägget ska då få ”en sömlös och påskyndad upplevelse av liftfärden” upp till skidåkningen.

Greppet menar Powdr är vanligt inom andra branscher ”Till skillnad från våra motsvarigheter inom andra områden inom hotell- och evenemangsbranschen har skidbranschen ännu inte anammat konceptet att erbjuda gäster möjlighet att uppgradera sin upplevelse” skriver man i pressmeddelandet från 11 oktober 2021.

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Några dagar efter Powdr hade berättat om sin nya snillrika taktik för att lösa problemet med liftköer, och låta visa gäster ”uppgradera sin skidupålevelse”, kom en drös med motsatsen till glada heja rop.

Företaget gick därför ut med ”Ett brev till allmänheten gällande Fast Track” där ägarna förklarade att konceptet var gammalt men att det utvecklats och haft olika namn, grunden gick tillbaka till deras skidort Copper Mountain i Colorado redan 2002. En annan sak som de lyfte fram var att Fast Tracks bara tar 2 procent av kapaciteten på skidorten. Man höll också fram att det är samma typ av gräddfil som skidskola och bergsguider tar till liftarna, och att dessa åkare slussas in tämligen obemärkt, parallellt med övriga skidåkare.

Spekulationer: Sverige nästa?

Lyxsporten alpin skidåkning blev ännu lyxigare? Vi berättade förra vintern om världens dyraste liftkort för skidåkning som då låg på motsvarande 1900 kr svenska kronor för ett dagskort i Vail och Deer Valley, båda i USA. Även i Sverige ökar liftkortspriserna snabbare än andra saker som vi konsumenter köper i samhället.

Om konceptet med att köpa sig förbi liftkön hade kommit till Sverige: hade du betalat + 400 kr på dagskortet för att slippa stå och stampa i kön en solig och fin skiddag på sportlovet?

Eller är hela idéen ett fult försök från skidorten att tjäna mer pengar på ett oschysst sätt? Först har man en produkt där kapaciteten är för låg och sedan tar man ännu mer betalt för att vissa ska slippa uppleva den irriterande kapacitetsbristen i form av liftköer?

Eller reagerar vi bara svenskt och tänker lite lätt naivt kring rättvisa istället för marknadsmässigt?

Vilken skidort i Sverige blir först med någonting liknande och vad blir namnet på denna produkt?

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
23 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (23)