Skistars chef Åre: – Högst prio är att ”vädersäkra” vårt skidsystem

Skandinaviens största skidort Åre har hamnat i fokus för många svenska skidåkare denna vinter. Diskussionen om vad som kan och borde göras med liftsystemet har gått het här på Freeride. Vi pratade med Sebastian Thomasson som är destinationschef på Skistar om säsongen i Åre och framtiden. 

Hej Sebastian Thomasson: Hur är läget och vad gör du just nu?
Med mig är det bra, kanske lite sliten efter ett intensivt år. Just nu är det fokus på att slutföra säsongen samtidigt som vi parallellt utvärderar, titta på vad vi har lärt oss utifrån pandemin samt lokalisera vad av det vi tar med oss framåt. Jag lägger också just nu ett stort fokus på vår sommarsäsong som kommer i antågande.

Vilken har varit din bästa skiddag denna vinter och varför?
Det var nog förra helgen när vi äntligen fick de där vårvinterdagarna och vi kunde njuta av skidåkningen som familj på hela fjället. Barnen börjar bli så pass stora och även drivna som skidåkare vilket också gör att man själv får ligga på för att hänga med vilket är en otroligt häftig känsla.

Hur ofta är du inne och läser på Freeride.se?
Det blir några gånger i månaden, tycker att det är intressant att hänga med där utifrån att det är en plats som samlar många med lika intressen.

Vintersäsongen för Åre lider mot sitt slut: Hur har denna säsong med skidåkning varit i Åre för er som driver liftar etc?
Det har varit en utmanande säsong på alla sätt och vis, den har innehållit allt från plusgrader på försäsong med allt vad det innebär, försiktighetsåtgärder kopplat till pandemin, kraftfull mediabevakning men också väldigt många nöjda och tacksamma gäster som har upplevt en trygg och säker vistelse. Sedan måste jag också säga att jag är otroligt stolt över våra medarbetare som har hanterat denna vinter på ett fantastiskt sätt utifrån de förutsättningar vi har levt med.

Vad tycker du är Åres liftsystems största utmaningar och möjligheter de kommande 10-20 åren?
Högst prio är att ”vädersäkra” vårt skidsystem, vädret får idag för stora konsekvenser på våra liftar utifrån vinden vilket gör att det skapar en osäkerhet hos gästen i vad man får ta del av varje dag. Här har vi en stor möjlighet framåt genom att göra smarta investeringar som möjliggör att skidområdet sitter ihop och fungerar trots tex starka vindar det leder till en tryggare upplevelse för gästen. Målet är också att på sikt vara klar med snöläggningen tidigare på säsongen.
– I övrigt så handlar det om att modernisera och öka kapaciteten i hela gästens upplevelse

Det har bitvis varit långa köer framförallt vid liften VM8:an och Gondolen upp på Högzon: Hur har ni upplevt detta som ägare?
Köerna till dessa liftar har varit långa men också väldigt smala vilket har varit en del av strategin utifrån att minska trängsel. Tittar vi på VM8an har inte det påverkat kötiderna på samma sätt men på gondolen har de långa köerna påverkat kötiderna utifrån att vi inte har kunnat fylla gondolerna. Varför vi inte har kunnat fylla gondolerna bygger ju på pandemin då man endast har fått åka med sitt sällskap. Många gånger har ju det inneburit att det är två personer som åker i gondolen istället för 10 vilket då påverkar kapaciteten.

Som medel eller avancerad skidåkare har man ofta ett stort fokus på att komma upp på högzon när det väl är öppet: Tycker du att folk är för ivriga och fokuserade just på att komma upp?
Jag kan förstå den attraktivitet som vår högzon har, den är unik på många sätt och helt fantastisk när man får uppleva den. Samtidigt som vår skidåkning i lågzon är så pass stark så många av våra gäster kan få en fantastisk upplevelse även där men gästen själv måste ju få ta det beslutet.

 Kring VM8:an är skidåkningen tämligen avancerad med röda och svarta pister. Hur tänker du där: Finns det ett önskemål och en strävan från er som ägare att få fler skidåkare att nyttja de lite snällare röda backarna kring tex Rödkulle och Fjällexpressen?
Vi har i år sett en annan spridning av gästen än vad som har varit tidigare, våra gäster nyttjar större delar av vårt skidområde. Fjällgården och Sadeln har blivit ett otroligt attraktivt skidområde och som passar en bredare målgrupp. Det vi också har sett är att fler och fler nyttjar Duved och Tegefjäll som är ett fantastiskt skidområde som också har klarat väderutmaningarna bättre än tex VM8an i år. Detta ser jag som otroligt positivt, då nyttjar vi ju vår fulla kapacitet och gästen får en betydligt bättre upplevelse än att alla trängs på ett och samma ställe.

I den FÖP (Fördjupad översiktsplan) för Åredalen som kom 2019 framkommer att det på sikt bör finnas en liftanslutning mellan Tegefjäll och Rödkulleområdet för ett mer balanserat flöde av skidgäster och ett bättre utnyttjande av skidområdet som helhet. Jag vet att detta har varit på tapeten sedan Gustav Vasa åkte mellan Sälen och Mora ungefär, men vi drar den igen: Var befinner ni er som ägare där just nu, finns plan på liftanslutning från Tegefjäll till Ullådalen?
Just nu är den investeringen vilande, ingenting som vi jobbar aktivt med men i arbetet kring rödkulleområdet så har vi identifierat eventuell startplats och slutplats för en sådan lift för att inte bygga bort den möjligheten i framtiden

Om vi tänker konkret kring vad som redan är i pipen och beslutat: finns det några nya liftar eller pister som redan är klubbade och som ska byggas i Åre?
Vi jobbar idag med en masterplan som är uppdelad utifrån olika prioriteringar och den dagen vi har styrelsebeslut på en investering så kommer vi att förmedla detta.

Om vi kikar på befintliga liftar så är det många som påtalar att de långa släpliftarna i Rödkulle gärna skulle ha fått vara en modern sittlift: Hur ser du på det?
– Det finns ju möjligheter att skapa ett nytt ”Sadeln” i det området då terrängen liknar Sadelnområdet som passar den breda målgruppen. Detta hänger också ihop med den exploatering som är på gång i Rödkulleområdet. Här är det viktigt att det går hand i hand så att Skidområdeskapaciteten hänger ihop med bäddkapaciteten.

Vad tror och tycker du i övrigt kring Rödkullen-Ullådalen-Stendalen-Tväråvalvet: Finns det potential där att göra något med liftsystemet?
Vad det gäller Rödkullen så hänvisar jag till föregående svar. Gällande högzonsliftarna så ingår det i den masterplan vi har för vårt skidområde men vi har idag mer prioriterade områden så som att vädersäkra och kvalitetssäkra lågzon från Duved till Björnen.

En annan konkret lift som det ofta pratas om är den gamla tvåstolen WC-liften vid kabin och VM6:an: Är den önskvärd att byta till en annan eller är andra liftprojekt mer prioriterade?
Den vill vi byta till en tex en 6 stolslift då den sträckan har en viktig funktion i att sammankoppla västra Åre med Östra Åre. Den är också viktig utifrån vädersynpunkt då den sträckan ligger väldigt skyddad mot vind.

I vår aktiva forumtråd UTBYGGNAD AV LIFTSYSTEMET I ÅRE!? förekommer många tankar och idéer. En av de mer spektakulära är att den gamla bergbanan skulle kunna moderniseras, byggas hela vägen upp till toppen, via Lillskutan, förbi Östra Ravin och sedan upp på toppen. Knappt 4 km åktur från torget. En vacker tur i uppglasade variant av bergståg som tex det häftiga POMA-tåget i Les Arcs som tar 3000 pers/timme och lyfter drygt 800 fallhöjsmeter nära 3 km på 7 minuter. Är det rena önsketänkadet?
Utifrån att miljön är så pass känslig i detta område så ser vi detta som en utopi, det är heller inte en sträckning som fyller de syften och de flöden vi ser framför oss i framtiden.

Vad är status på kabinbanan just nu: kommer den att köras i sommar? Vad kan du säga om vad som kan tänkas hända därefter?
Vad det gäller sommaren och tiden efter så styrs den av pandemiläget, utifrån de restriktioner som gäller just nu så kommer vi inte att kunna köra den. Blir det förändringar i den så kommer vi att öppna upp och köra kabinbanan, men som sagt det hänger ihop med rådande smittoläge, pandemilag och restriktioner.

När det pratas om Åre och utvecklingen av liftsystemet så pratar de flesta utifrån Åre som en isolerad skidort, men i realiteten är ju ni på Skistar ägare till en rad andra stora skandinaviska skidorter som Vemdalen, ett par system i Sälen, Hemsedal och Trysil. Tycker du att diskussionen missar just detta: Att ni som ägare har fler skidorter än Åre att ta hänsyn till nära nya projekt ska finansieras och utredas?
– Ja så är det. Vi ser det som en styrka i att hämta kraft från varandra och genom det kunna fortsatt ha en hög kvalitet på alla våra destinationer utifrån de behov som finns på alla våra orter.

Åreskutans högzon är ju en blåsig och isig plats. Är detta en förklaring till att 1000 meters-liften inte har blivit ersatt?
När vi gör den typen av investering i denna miljö så är det viktigt att det blir rätt, här handlar det om ett samspel mellan oss, miljön, markägare och timingen på projektet. Platsen är en väderutsatt plats och utifrån det så ställs det andra krav mot tex när vi gör en investering i lågzon därav tar denna process något längre tid.

Åreskutans högzon är också en potentiellt farlig plats, laviner och fall etc, är detta också ett skäl för er som ägare att inte få upp för mycket folk och därmed öka risken för olyckor?
– Man skall alltid ha respekt för högalpin terräng och därmed tänka igenom eventuella konsekvenser i utvecklingen av området men här handlar det om ett eget ansvar som skidåkare lika mycket som ansvaret som vi som anläggning bär.

Hur ser du på fler liftalternativ upp på högzon i Åre: Är det önskvärt och prioriterat för er som ägare? Eller är det mest något som efterfrågas av medel- och avancerade skidåkare?
– Vi ser stora fördelar med att säkra vägen från byn till fjället både sommar och vinter, detta är något som vi fortsätter att titta på och som också finns med i vårt masterplanarbete.

Tack för att du tog dig tiden att svara, och ha nu en fantastisk sommar så ses vi nästa vinter!
– Tack detsamma, ha det gött! 

Text: Anders Wingqvist

Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
1106 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (1106)