Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Alex27

Medlem
Mycket bra sammanfattat, instämmer helt.
Det hade gagnat bägge sidorna Ullådalen med en Peak-2-Peak. Fler hade upptäckt Tege/Duved och Tege/Duved hade haft lättare att nå huvudsystemet/komma upp på skutan.

Vi pratade i en annan tråd om Tegefjäll att det är lite negligerat nu. En Peak-2-Peak hade helt klart gett det området en boost. Då kan man bo där (eller ända bort i Duved) och ändå ha snabbt tillgång till huvudsystemet och skutan.

Jag förstår hur du tänker att de borde gå till Ullådalen. Jag tänker att då Rödkullen ska bli ett nytt bycentrum med bebyggelse och att där finns så mycket infrastruktur redan så är en Peak-2-Peak mer logisk dit. Och blir Rödkulleliften en större sittlift så är man i Ullådalen på nolltid.
Men ingen katastrof om man drog den dit.
Jag förstår dina argument om att liften ska vara i rödkullen och om SkiStar fixar en lift kommer den antagligen att gå därifrån. Anledningen till att jag vill ha den i ullådalen är för att då blir det inte lika dött där. Om det kommer en modern lift till ullådalen som går till Tegefjäll så kommer folk nyttja de utmärkta backarna i ullådalen också till skillnad från rödkullen där väldigt många åker. Då sprider man ut fler folk på fjället också.
Vad heter den där andra tråden som ni skriver i?

Alex27

Medlem
Ja det ser ut som att det skulle gå att bygga en transportväg från Högåsliftens topp längs Totthummelns södersida till Tottliftens bas. Skulle kunna avlasta Sadelliften även när den inte står stilla.
Kanske litet brant och svårbyggd terräng men nyttan skulle vara betydande, och när man nu fått 200 000 nya liftkortsköpare i det tätbebyggda Sadelområdet så borde det finnas litet pengar över att förstärka systemet en aning i deras närhet.

Visa bilaga 8832
Länge sedan denna lades ut men jag måste bara skriva att om du åker upp med högåsliften, åker in i skogen typ till vänster om vändhjulet, så kan du skråa runt så att du kommer ut vid tottliften. Inte den skönaste vägen men den funkar att ta när sadelexpressen är stängd vilket det känns som att den varit ganska ofta denna säsong.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag förstår dina argument om att liften ska vara i rödkullen och om SkiStar fixar en lift kommer den antagligen att gå därifrån. Anledningen till att jag vill ha den i ullådalen är för att då blir det inte lika dött där. Om det kommer en modern lift till ullådalen som går till Tegefjäll så kommer folk nyttja de utmärkta backarna i ullådalen också till skillnad från rödkullen där väldigt många åker. Då sprider man ut fler folk på fjället också.
Vad heter den där andra tråden som ni skriver i?
Skulle tro att folk åker dit ändå om de vill upp på toppen. Särskilt om man skulle bygga en längre Tvärålift; dvs. Peak-2-Peak till Rödkullen - Rödkulleliften - Åka ner till Ullådalen - Åka upp och ta Tväråliften mot toppen.
Men håller med, riktigt fina åk där.
Tror det var denna om Tegefjäll.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Länge sedan denna lades ut men jag måste bara skriva att om du åker upp med högåsliften, åker in i skogen typ till vänster om vändhjulet, så kan du skråa runt så att du kommer ut vid tottliften. Inte den skönaste vägen men den funkar att ta när sadelexpressen är stängd vilket det känns som att den varit ganska ofta denna säsong.
Ah, där ser man.
Om du kan hitta den vägen så borde ju Skistar kunna styra upp en ordentlig väg med lite trädfällning och någon ramplösning om det är väldigt brant någonstans.

Alex27

Medlem
Genvägar är fantastiska till dess att alla hittar dem och det blir trafikstockning.
Självklart men denna genväg hade nog varit skönare pistad och då spelar det väl ingen roll om många åker där för det är ju knappast någon lutning. Det är däremot ganska svårt att bygga en pist där tror jag.

Senast ändrad:

kodiak70

Medlem
Klockrent! Tack för tipset! Är det jobbig stakning genom skogen eller ändå lite medlut? Det är ju synd att det inte åtminstone röjs en aning så man vet om det istället för att man ska krångla med skidbussen... Följer man stigen som går där (vad det verkar när man tittar på en karta)?

Alex27

Medlem
Klockrent! Tack för tipset! Är det jobbig stakning genom skogen eller ändå lite medlut? Det är ju synd att det inte åtminstone röjs en aning så man vet om det istället för att man ska krångla med skidbussen... Följer man stigen som går där (vad det verkar när man tittar på en karta)?
När jag testade första gången så ville jag hålla mig så högt som möjligt och då kom jag till vandringsleden där det var lite uppförsbacke men jag tror att man kan skråa lite lägre också och komma ut lite längre ner i tottbacken, då behöver man nog inte staka så jättemycket

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
När jag testade första gången så ville jag hålla mig så högt som möjligt och då kom jag till vandringsleden där det var lite uppförsbacke men jag tror att man kan skråa lite lägre också och komma ut lite längre ner i tottbacken, då behöver man nog inte staka så jättemycket
Najs, tack för tipset. Då har man något att se fram emot att testa i december. :)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det återkommande klagomålet kring Åre är att det bildas flaskhalsar och folk är inte tillräckligt utspridda på berget.

Försökte därför tänka på delar av systemet som inte är utnyttjade.
Kom tänka på västra Duved och Björnenberget.
Jag har faktiskt aldrig åkt i Duved (enbart Tege), så jag utgår bara från bilder och kartor; men det ser ut att finnas bra fallhöjd rakt västerut. Skulle detta vara ett ställe man hade kunnat anlägga pister och liftar på?

Sen har vi Björnenberget; nedfart finns rakt västerut och sydväst/västsluttningen är bebyggelse.
Men nordsidan mot Fröåtjärnen och baksidan ser ut att ha bra lutning.
Jag känner till att det finns bra cykelleder där, men hur skulle åkningen vara om man glesade ut skogen?

Jag förstår såklart att detta inte kanske avlastar Stjärnbacken eller VM-8an så mycket, men likväl blir det mer pister och mer möjlighet för folk att åka.
(Och det ökar andelen åkmeter, och det ser alltid bra ut i jämförelser :) )

Alex27

Medlem
Det återkommande klagomålet kring Åre är att det bildas flaskhalsar och folk är inte tillräckligt utspridda på berget.

Försökte därför tänka på delar av systemet som inte är utnyttjade.
Kom tänka på västra Duved och Björnenberget.
Jag har faktiskt aldrig åkt i Duved (enbart Tege), så jag utgår bara från bilder och kartor; men det ser ut att finnas bra fallhöjd rakt västerut. Skulle detta vara ett ställe man hade kunnat anlägga pister och liftar på?

Sen har vi Björnenberget; nedfart finns rakt västerut och sydväst/västsluttningen är bebyggelse.
Men nordsidan mot Fröåtjärnen och baksidan ser ut att ha bra lutning.
Jag känner till att det finns bra cykelleder där, men hur skulle åkningen vara om man glesade ut skogen?

Jag förstår såklart att detta inte kanske avlastar Stjärnbacken eller VM-8an så mycket, men likväl blir det mer pister och mer möjlighet för folk att åka.
(Och det ökar andelen åkmeter, och det ser alltid bra ut i jämförelser :) )
menar du berget där björnenliften, vargenlifte och hermelinenliften slutar (tror det heter björnängeberget) eller menar du förberget där järvenliften slutar?

Senast ändrad:

Redaktionen

Aktiv medlem
DSC_6316_1200x627-1000x523.jpg

Skandinaviens största skidort Åre har hamnat i fokus för många svenska skidåkare denna vinter. Vi pratade med Sebastian Thomasson som är destinationschef på Skistar om säsongen i Åre och framtiden.

Läs hela artikeln:

Anzom

Aktiv medlem
Det känns som att det snart händer något i området kring VM 6an, WC liften och kabinen. Att publicera den där masterplanen hade varit årets freeridescoop :)

Lite tråkigt att man känner att man måste bygga tätare boende i Rödkullen för att motivera stolsliftar där. Luftighet och skog kring backarna är ju den känslan man letar efter.

Alex27

Medlem
Förberget; dvs det Järvenliften går upp på.
Ursäkta otydligheten, glömde för en sekund bort vad berget hette.
Jag har faktiskt själv tänkt på björnen förslaget och hade en lösning (jag vet inte om det funkar för jag har inte sett marken elr hur det är med markägare). mitt förslag är iallafal att när man står högst upp i järvenliften och kollar ner mot dalstationen så har man björnlandet och järvbacken till höger och järvsvängen och leden mot copperhill till vänster. till höger om järvsvängen skulle det kunna gå en svart elr röd backe ner för sidan av förberget, sedan skulle det vara en ankarlift elr knapplift upp till förberget igen elr en knapplift tillbaka till lokattliften (B41) topp. Hoppas ni förstod denna krångliga beskrivning

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@Anzom Vi håller ögon och öron öppna. I och med att Skistar är börsbolag är det ju tämligen strikta regler kring hur och när de kan berätta konkreta saker. Men som Sebastian säger i intervjun så kommer det ju info när det finns klubbade och klara beslut.
Åre är ju amazing med svenska mått mätt måste jag ändå säga efter att ha varit där tre hela veckor denna vinter, men det är klart att det finns mycket att utveckla samtidigt. Jag körde mycket kring VM6:an-Hummeln-Fjällgårdsexpressen, många fina åk med roliga alternativ däromkring.
Spännande att följa vad som sker!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag har faktiskt själv tänkt på björnen förslaget och hade en lösning (jag vet inte om det funkar för jag har inte sett marken elr hur det är med markägare). mitt förslag är iallafal att när man står högst upp i järvenliften och kollar ner mot dalstationen så har man björnlandet och järvbacken till höger och järvsvängen och leden mot copperhill till vänster. till höger om järvsvängen skulle det kunna gå en svart elr röd backe ner för sidan av förberget, sedan skulle det vara en ankarlift elr knapplift upp till förberget igen elr en knapplift tillbaka till lokattliften (B41) topp. Hoppas ni förstod denna krångliga beskrivning
Jag tog en printscreen på Fatrmap i mobilen. Kanske lättare om det är från rätt vinkel. :)

Bilagor

• Screenshot_20210423-172737_FATMAP.jpg
    Screenshot_20210423-172737_FATMAP.jpg
    476 KB · Besök: 73

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det känns som att det snart händer något i området kring VM 6an, WC liften och kabinen. Att publicera den där masterplanen hade varit årets freeridescoop :)

Lite tråkigt att man känner att man måste bygga tätare boende i Rödkullen för att motivera stolsliftar där. Luftighet och skog kring backarna är ju den känslan man letar efter.
Jag har förlikat mig med tanken att Kabinbanan rivs. Men idén att riva Timmerstugan för att flytta VM-6an är tamigtusan att dra det ett steg för långt.
Kan man kedja fast sig i uteserveringen likt en Amnesty-aktivist för att få dem att inte göra det? :)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
DSC_6316_1200x627-1000x523.jpg

Skandinaviens största skidort Åre har hamnat i fokus för många svenska skidåkare denna vinter. Vi pratade med Sebastian Thomasson som är destinationschef på Skistar om säsongen i Åre och framtiden.

Läs hela artikeln:
Sedär, bra intervju! Tack för att ni tog med min tågfråga! Även om svaret inte föll ut som jag hade önskat. :)

StefanAaroe

Aktiv medlem
@Anzom Vi håller ögon och öron öppna. I och med att Skistar är börsbolag är det ju tämligen strikta regler kring hur och när de kan berätta konkreta saker. Men som Sebastian säger i intervjun så kommer det ju info när det finns klubbade och klara beslut.
Åre är ju amazing med svenska mått mätt måste jag ändå säga efter att ha varit där tre hela veckor denna vinter, men det är klart att det finns mycket att utveckla samtidigt. Jag körde mycket kring VM6:an-Hummeln-Fjällgårdsexpressen, många fina åk med roliga alternativ däromkring.
Spännande att följa vad som sker!
Håller med Anders här. Efter att ha hojkat runt i 4 veckor på diverse områden i Sverige den här vintern så måste jag säga att Åre är unikt för Sverige. Det finns mycket bra skidåkning men inget som riktigt kan matcha skidåkningen i där. Sen så kan jag tycka att det är rätt många system som stänger när det blåser mycket. Även om det inte har en högzon. Kanske är så att Åre får lite väl mycket skit där för att det är just Åre? ;)

Alex27

Medlem
Jag har förlikat mig med tanken att Kabinbanan rivs. Men idén att riva Timmerstugan för att flytta VM-6an är tamigtusan att dra det ett steg för långt.
Kan man kedja fast sig i uteserveringen likt en Amnesty-aktivist för att få dem att inte göra det? :)
Håller med, varför flytta vm6an, om något skulle ändras enligt mig så skulle det vara att wc liften uppgraderas men går på samma ställe för att den ligger extremt bra till för att den är vindskyddad och familjer med småbarn som inte vill åka gästrappet ner från transporten kan bara åka vidare till bräcke istället. Så att ta sig från hummeln skulle vara mycket krångligare. mitt förslag på ersättning till kabin är modern gondol lift från fjällgården, mellanstation vid hummelliftens dalstation, mellanstation och stort garage vid mörvikshummeln där liften även ska kunde vändas vid blåsiga dagar, sedan så går liften runt stupet och upp till tusenmetersplatån där det blir mellan station sedan upp till gamla tusenmeter bergstation bredvid kabin bergstation där det blir en mellanstation där liften även kan vändas, och sedan eventuellt att liften skulle gå till toppstugan. Ett allternativ är ju att liften börjar uppe vid mörvikshummeln istället men om den börjar vid fjällgårn så avlastar det vm6an och wc liften och det ersätter även hummelliften. Denna lift skulle likna matterhorn express i zermatt men kostnaderna kommer ju att bli skyhöga för en sådan här lift så det är väll bara att fortsätta drömma.

pd

Aktiv medlem
Bra intervju @AndersWingqvist ! Tycker du fick med mycket av idéerna som har poppat upp i den här tråden. Kul också att Sebastian är inne och läser ibland.

Ja, masterplanen hade man verkligen velat få sätta tänderna i. Tänker att det kanske inte vore katastrof för Skistar om lite olika alternativ från den skulle råka leta sig ut på bl.a. Freeride innan de beslutas för att få lite extern input. Det är ju faktiskt en tillgång för ett företag att ha så engagerade kunder som Skistar har. Använd oss! Det är ju inte heller som att det skulle få österrikarna att ändra på sina planer eller börsen att störtdyka.

fredw

Aktiv medlem
Litet som en intervju med en politiker... Hur mycket planering kan det behövas för att samspela med markägare och miljö etc och ersätta tusenmetaren? Där fanns ju redan en lift?
" ...ett samspel mellan oss, miljön, markägare och timingen på projektet.".
Det blir nog ingen lift där, det är min slutsats utefter dessa formuleringar. Samma gäller allas våra funderingar på vad som ska ersätta kabinbanan eller möjlighet att lättare nå topp-platån bakvägen med moderniserade liftar via Tväråvalvet. Lift mellan Tegefjäll och Rödkullen blir heller inget av, men det kan man iofs förstå.

Mitt sammanlagda intryck är att det inte kommer att hända så särskilt mycket utöver att lilla WC-liften förnyas, och att Rödkullens liftkapacitet ev. ökas ut om där byggs fler bäddar.
I övrigt är det mest "vi fortsätter att titta på..." etc och med den filosofin är min gissning är att liftkartan 2030 kommer att se ut som idag. Minus kabinbanan. Plus ytterligare x-tusen bäddar.

Hawk100

Aktiv medlem
Litet som en intervju med en politiker... Hur mycket planering kan det behövas för att samspela med markägare och miljö etc och ersätta tusenmetaren? Där fanns ju redan en lift?
Det blir nog ingen lift där, det är min slutsats utefter dessa formuleringar. Samma gäller allas våra funderingar på vad som ska ersätta kabinbanan eller möjlighet att lättare nå topp-platån bakvägen med moderniserade liftar via Tväråvalvet. Lift mellan Tegefjäll och Rödkullen blir heller inget av, men det kan man iofs förstå.

Mitt sammanlagda intryck är att det inte kommer att hända så särskilt mycket utöver att lilla WC-liften förnyas, och att Rödkullens liftkapacitet ev. ökas ut om där byggs fler bäddar.
I övrigt är det mest "vi fortsätter att titta på..." etc och med den filosofin är min gissning är att liftkartan 2030 kommer att se ut som idag. Minus kabinbanan. Plus ytterligare x-tusen bäddar.
Bra analys! Har man något på gång brukar man ju vilja ”skryta” om det. Är det tomt i utvecklingslådan blir det mest glidningar och floskler. Kraftig ökning av antalet bäddar (främst vid Rödkullen) för att kunna sälja ytterligare liftkort, men inga dyra investeringar i liftar eftersom det påverkar likviditet och aktieutdelning låter som ett realistiskt framtidsscenario tyvärr. Jag satt senast igår med en stugägarfamilj som beslutat sig för ”Aldrig mer Åre v 9!”. De kommer hyra ut då och siktar på Alperna istället!! Trist utveckling!!

Anzom

Aktiv medlem
Vad ska till för en annan inriktning hos Skistar? Nya ägare? Styrelsemedlemmar? Tas bort från aktieformen?

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad ska till för en annan inriktning hos Skistar? Nya ägare? Styrelsemedlemmar? Tas bort från aktieformen?
Nu vågar jag knappt kommentera i denna tråden (åker ju själv inte skidor i Åre) och riskera att en del blir arga på mig.
Men så länge turisthorderna fortsätter att strömma till varje säsong och pengarna fortsätter att rulla in hos Skistar - varför lägga ut 100-tals miljoner på liftar och ändra på "ett vinnande koncept" om du driver företaget?
Om kunderna väljer andra skidorter och besöksantalet börjar vika ner, då kommer nog åtgärderna.
Man kan ju tycka att varningsklockorna borde ringa hos ansvariga redan nu, så att man tänker i en längre tidshorisont som många här på forumet gör.

Anzom

Aktiv medlem
Nu vågar jag knappt kommentera i denna tråden (åker ju själv inte skidor i Åre) och riskera att en del blir arga på mig.
Men så länge turisthorderna fortsätter att strömma till varje säsong och pengarna fortsätter att rulla in hos Skistar - varför lägga ut 100-tals miljoner på liftar och ändra på "ett vinnande koncept" om du driver företaget?
Om kunderna väljer andra skidorter och besöksantalet börjar vika ner, då kommer nog åtgärderna.
Man kan ju tycka att varningsklockorna borde ringa hos ansvariga redan nu, så att man tänker i en längre tidshorisont som många här på forumet gör.

Risken är väl snarare att man hade bromsat sig ur med färre personal, mer spara- pengar åtgärder. För så funkar ju alla andra branscher.. Är det någon gång man bör, och har möjlighet att, satsa är det när det går bra.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Jag är beredd att hålla med; tittar man på de första sidorna i den här tråden från 2007 så pratar man i princip om samma saker som vi pratar om 2021...

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Man kan tycka att de borde se på kritiken och vilja åtgärda den.
Det är dock risken med monopolställning; du blir inte lika hungrig och villig att ständigt förbättra då konkurrensen inte är lika hotande.

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
"– Köerna till dessa liftar har varit långa men också väldigt smala vilket har varit en del av strategin utifrån att minska trängsel. Tittar vi på VM8an har inte det påverkat kötiderna på samma sätt"

Årets skitsnack! Vm8:an kön har aldrig ens i närheten varit så lång som den vart i år, den har ju för tusan gått ovanför e14, en timmes kö har man upplevt större delen av säsongen under helgerna.
Vet inte om denna skistar chef suttit och sovit men nånting måste göras åt vm8an kön, ser ut som chefen blundar för problemet.

arne

Medlem
"– Köerna till dessa liftar har varit långa men också väldigt smala vilket har varit en del av strategin utifrån att minska trängsel. Tittar vi på VM8an har inte det påverkat kötiderna på samma sätt"

Årets skitsnack! Vm8:an kön har aldrig ens i närheten varit så lång som den vart i år, den har ju för tusan gått ovanför e14, en timmes kö har man upplevt större delen av säsongen under helgerna.
Vet inte om denna skistar chef suttit och sovit men nånting måste göras åt vm8an kön, ser ut som chefen blundar för problemet.

Satt och funderade på det idag, och undrar om man inte skulle kunne bygga en lift (med nedfart) mellan VM8an och WC. Skulle nog gå att dra upp till hummeln. Det borde tillföra lite kapacitet.

PS. Idag var det ingen kö (men det är ju måndag).

Hawk100

Aktiv medlem
Åres attraktivitet har ju gått upp och ner även tidigare genom historien. Trist dock om den ska dyka pga att liftkapaciteten blir för usel i förhållande till boendeutbudet. Det borde inte vara så svårt att prognostisera baserat på exploateringen avseende turistbäddar. Men har man hamnat i en loop av besparingar och nerdragningar med ekonomer som styr verksamheten med kort horisont avseende lönsamhet och utveckling så ligger man farligt till. Exemplen är många och har även drabbat jättar som tex Ericson.....

Extra trist blir det ju eftersom Åre är Sveriges enda alpina skidort med verklig potential att erbjuda ett någorlunda alternativ till Alperna...
Men så länge man bortser från flygskammen så är merkostnaden för en vecka i Alperna egentligen rätt liten med tanke på vilken otroligt mycket bättre produkt man får sett till helheten....

Vill som inte sitta och försvara skistar men vad ska dom göra? Hade det inte varit Corona så hade man kunnat glida genom singelkön men nu är det ju som lite olika omständigheter...

pd

Aktiv medlem
PS. Idag var det ingen kö (men det är ju måndag).
Nä, idag har det bara varit att åka rakt in i liften förutom vid Gondolen. Får ändå ge Skistar en eloge för att de håller igång systemet från VM6 till Stendalen med det lilla underlag som är här.

iamhamp

Medlem
Jag håller med tidigare om att det egentligen har mer med väder att göra än något annat.

Varit i Åre två gånger denna vinter, ena gången V9 och andra gången 11e April - 19e April. Det är extremt stor skillnad kan jag konstatera.

V9 i år går inte att jämföra med något annat. Sämre skidåkarväder har jag inte varit med om i Åre. Farsan på 70 bast mindes en av hans 20 sportlovsveckor i Åre där de haft nästan lika dåligt väder under så många dagar. Stängd högzon varje dag, regn och hårda vindar. Stängd VM8 flera av dagarna och dessutom längre köer än vanligt pga Pandemi. Samtidigt kände jag mig lyckosam som fick åka skidor öht i dessa tider, och dessutom upptäcka Duved där köerna varkorta i jämförelse och åkningen överraskande bra. Åkte ändå hem och tänkte att Åre är sådär... Men skulle tillbaka en månad senare så utvärderingen fick vänta!

I April var det helt annan historia. Öppet på högzon 4 av 6 dagar och extremt lite kö. Gondolen var drabbad av en del köer under helgen, till stor del för att man normalt åker 10 i en och nu åkte många upp med endast 1 per gondol pga restriktionerna. Men du finns ju långa varvet runt helt utan kö!

Dessutom helt nya stråk som öppnar upp sig när det är folktomt kring VM 6an / Hummeln / fjällgårdsexpressen.

Högzon gör ju Åre till en klass för sig helt klart. Går enkelt att härja runt i tväråvalvet en hel dag och hitta orörd decimeterdjup snö relativt tätt intill liften 2 dagar efter snöfall. Kändes väldigt unikt, och något jag aldrig varit med om ens i alperna på samma sätt.

Åkte även leden på baksidan ner till Huså (Fantastisk upplevelse!) sen tillbaka till stendalen på skoter. Skotergubben nämnde att det var första bra vädret han sett på säsongen och då var vi ändå vid 15e April.. verkar varit en sådär säsong vädermässigt.

Vecka 9 får Åre med väder 1/5, i April får Åre med väder 4.5/5.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Om det blir aktuellt med en breddad Worldcuplift så får man gärna förlänga den 200 meter upp till Hummeln. Man kan göra en lite brantare nedfart under liften samt en enklare väg genom skogen, bägge kan gå ner till nuvarande toppstationen.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp