Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Alex27

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Nä, inte Störtloppsbacken som ligger väster om Gästrappet och bara är öppen för tränande o tävlande, utan VM-störtloppet som ligger öster om Gästrappet. Ta World Cup-leden mot VM6, åk förbi Gästrappet, sedan kommer du till VM-störloppet. Den övre delen öppnas typ bara för VM. De behöver göra en tunnel för leden där för att backen skall bli åkbar hela vägen uppifrån. Nedre delen brukar dock vara öppen vad jag har kunnat se. Backen ansluter till Gästrappet vid Bräckevägen och fortsätter sedan skiers left efter Årevägen
Fel av mig, men det är ju lite så att det är inte så många som hittar till den här backen heller
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Kanske inte en fråga om liftsystemet, men jag tittade på en lägenhet söder om Hermelinbacken (mellan Björnen och Sadelexpressen) och insåg att man måste köra runt hela området för att komma ut till E14.
Känns lite dumt när det finns vägar ner till E14 under södra Sadeln.
Man hade gärna fått bygga ihop dem med ca 130 meter väg.

Då hade man tom kunnat ta en genväg när man ska in till Åre via påfarten nere mittemot Vik. :)
 

Bilagor

  • Sadeln.png
    Sadeln.png
    250.5 KB · Besök: 117

zerode

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Kanske inte en fråga om liftsystemet, men jag tittade på en lägenhet söder om Hermelinbacken (mellan Björnen och Sadelexpressen) och insåg att man måste köra runt hela området för att komma ut till E14.
Känns lite dumt när det finns vägar ner till E14 under södra Sadeln.
Man hade gärna fått bygga ihop dem med ca 130 meter väg.

Då hade man tom kunnat ta en genväg när man ska in till Åre via påfarten nere mittemot Vik. :)

De som bor i Vik tycker däremot inte att det är så dumt att de som bor i Sadeln med omnejd får åka runt ;)
 

Alex27

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Kanske inte en fråga om liftsystemet, men jag tittade på en lägenhet söder om Hermelinbacken (mellan Björnen och Sadelexpressen) och insåg att man måste köra runt hela området för att komma ut till E14.
Känns lite dumt när det finns vägar ner till E14 under södra Sadeln.
Man hade gärna fått bygga ihop dem med ca 130 meter väg.

Då hade man tom kunnat ta en genväg när man ska in till Åre via påfarten nere mittemot Vik. :)
Det förstör ju typ deras tomter men är ju en bra idé. Längre bak i tråden läste jag att om man bygger en bättre avfart där hade det kostat väldigt mycket och jag tror att Åre kommun inte ville göra det. Men om det väl blir av kommer ju idén med ett skidtorg i vik tillbaka. Med parkering, någon resturang och gondollift upp till sadeln dalstation. När de byggde sadel expressen har jag hört att de egentligen ville starta liften nere vid vik
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Det förstör ju typ deras tomter men är ju en bra idé. Längre bak i tråden läste jag att om man bygger en bättre avfart där hade det kostat väldigt mycket och jag tror att Åre kommun inte ville göra det. Men om det väl blir av kommer ju idén med ett skidtorg i vik tillbaka. Med parkering, någon resturang och gondollift upp till sadeln dalstation. När de byggde sadel expressen har jag hört att de egentligen ville starta liften nere vid vik
Man hade ju kunnat bebygga området väster om Sadelexpressen med Sadeln-liknande hus och ha en skidnedfart i mitten; ja egentligen hela vägen ner till Vik.
En skidnedfart och en ankarlift upp till Sadelexpressen.
 

Alex27

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Man hade ju kunnat bebygga området väster om Sadelexpressen med Sadeln-liknande hus och ha en skidnedfart i mitten; ja egentligen hela vägen ner till Vik.
En skidnedfart och en ankarlift upp till Sadelexpressen.
Jag tror däremot att en ankarlift inte hade varit så populärt för folk som vill upp till sadeln. De vill ha det effektivt och bara sätta sig i en gondol lift. Kom däremot på nu att då blir trycket på sadelexpressen ännu högre än vad det är nu och då kan det ju bli extremt långa köer. Sedan är det ju dyrt också
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Jag tror däremot att en ankarlift inte hade varit så populärt för folk som vill upp till sadeln. De vill ha det effektivt och bara sätta sig i en gondol lift. Kom däremot på nu att då blir trycket på sadelexpressen ännu högre än vad det är nu och då kan det ju bli extremt långa köer. Sedan är det ju dyrt också
Fördelen med en ankarlift är att nybörjare/barnfamiljer kan hålla sig till backen mellan Sadeln och Vik. Då blir den både transport för de boende längs med nedfarten upp till Sadelexpressen och en nybörjarebacke.

Ankarlift finns ju flera av i området; den längs med Hermelinbacken är ju en ankarlift.
 

arne

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tänkte passa på att fråga alla vilken pist i Åre som är bäst om man tänker på lutning, om den håller hela dagen, pistning etc.
Själv funderar jag på Lundsrappet, brukar hålla sig hela dagen och en lång backe. Det kan ju däremot vara så att första branten blir läskig att åka för att det är is överallt t.ex nyår i år.

Hummeln är oftast bra ende offpist-pisten i lågzon - och sällan kö.
WC är rolig om det inte är för mycket stenhårda pucklar.
Lundsrappet om man siktar på att maximera höjdmeter.
Allt på högzon är ju bra när det är öppet.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Hummeln är oftast bra ende offpist-pisten i lågzon - och sällan kö.
WC är rolig om det inte är för mycket stenhårda pucklar.
Lundsrappet om man siktar på att maximera höjdmeter.
Allt på högzon är ju bra när det är öppet.
På tall om off-pist och Hummeln så kom jag att tänka på den klippan mellan östra och västra ravin; är den något att ha att åka ner på? Eller är det bara jobbigt och kort?
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Jag nämnde någon gång i vintras att jag tycker man borde gräva ner E14 genom Åre; ungefär från lilla tunneln vid VM-området till någonstans öster om Tott (typ i höjd med Systembolaget/Coop/Jumpyard) och göra om den delen till en lokalgata.

Jag hittade av en slump att skidorten Zell Am See i Österrike har en tunnel under/förbi sin ort för att landsvägen som går genom byn ska slippa en massa trafik.
Deras tunnel är 5,1 km, mitt förslag för Åre hade inneburit ca 2 km tunnel.
Kan dem så kan väl vi? :)

Trevlig sommar allesammans!

 

Bilagor

  • 200px-Schmittentunnel.JPG
    200px-Schmittentunnel.JPG
    10.2 KB · Besök: 33
  • E14.png
    E14.png
    109.2 KB · Besök: 32

Marsun94

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Inte för att det har nåt med Skitstar att göra, men:

Compagnie des Alpes

Compagnie des Alpes verkar ha gått ut med att de ska investera MERA för att kompensera de förlorade 2 Corona åren. Lite orationellt att investera mera efter förluster, men det sätter en viss ton på hur branschen agerar runt om i världen.

Tycker i övrigt det är bra med sådana framtids-pm som Kåbdalis och Idre Fjäll har gått ut med. Det ger mer framtidstro än att man håller allt hemligt (som i Sälen, Åre osv).
 

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Verkar smart och i linje med hur proaktivt en del flygbolag jobbar just nu. Allas resvanor har förändrats av pandemin och ska nu ”starta om”. Marknaden för resande kommer att ritas om i grunden och även om ”kakan” kanske inte blir så stor som förut så kommer de som är mest framåt nu att kunna öka sina andelar. Då gäller det att synas och inte bara hoppas att de gamla kunderna återvänder automatiskt.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Sitter och smälter bort här i högtrycksvärmen och i brist på AC på kontoret så drömmer man om snö. :)
Läste att Åre kommun allt mer planerar kring att utveckla Björnänge nedanför Björnen; att skapa ett sammanhållet och ganska tätbebyggt centrum där. Och att man vill koppla ihop detta med övriga Björnen.
Det fick mig att fundera lite; hur kan man utveckla centrumet och hur kan man koppla ihop de två områdena.

Första tanken är kring E14-avfarten. Denna är idag tämligen kaosartad under högtrycksveckorna.
Det jag ser som bästa lösning är att göra en ganska stor planfri korsning; Låta E14 gå i en tunnel under ett område framför dagens matbutik/väg till Björnen med avfarter och påfarter.
Det gör att trafiken blir smidigare och man kan utgå ifrån detta med centrumbebyggelsen.
Jag tänker mig att man utifrån detta bygger ner mot järnvägen. Man har uttryckt vilja om att få till en järnvägsstation vid järnvägen så då är det ganska rimligt att bebygga neråt dit.

Sedan är frågan hur man kan koppla ihop de två delarna.
Jag ser två vägar som man kan koppla ihop dem; med en skidnedfart från Björnenberget nedanför Falken förbi Hårbörsta österifrån och en skidnedfart nedifrån Björnenliftens dalstation förbi nya ridskolan västerifrån.

Den östra nedfarten kom jag på redan i vintras då jag hyrde lägenhet i Falken; det går ner en skidväg från Copperhillliften som slutar rakt ovanför Falken. Redan då slog det mig att hade den fortsatt under Björnenvägen/Copperhillvägen så hade den kunnat gå på utsidan av Falken/Bävern ovanför skogen och ansluta till existerande skidvägar i höjd med Älgen.
Detta kan man göra och sedan dra en väg genom skogen ner till fältet bredvid Hårbörsta ner till Björnänge.
Man hade även kunnat dra en släplift här; ca 700/780 meter lång.

Den västra nedfarten vore en skidväg från Björnenliftens dalstation längs med Björnenvägens nedersta del förbi/under ridskolans väg ner till dagens E14.
Här skulle man kunna anlägga en sittlift för att ansluta till Björnen även för ickeskidburna. Spontant skulle jag vilja dra den till Björnenliften, men om man ska dra den för att koppla ihop områdena så bör den dras till Valletorget på något sätt.

Hur sedan de ska gå in i Björnänge Centrum beror på hur centrumet utformas. Men jag hade gärna sett iallafall en av nedfarterna gå genom hela området ända ner till järnvägen. Det hade gett stora delar av området ski-in/ski-out. Hade nog varit välkommet då det är en del höjdskillnader mellan järnvägen och E14.
En av liftarna hade kunnat börja nere vid järnvägen, den andra vid E14-avfarten och då hade man kunnat ha en parkering där; det hade avlastat parkeringarna i Björnen.

Lite spontana tankar här; är något helsnurrigt så skyller jag på 30 grader och vattenbrist. Nu dags för lunch utomhus. Bifogar lite Eniroklotter :)

Glad midsommar!

 

Bilagor

  • Björnenpng.png
    Björnenpng.png
    529.2 KB · Besök: 21
Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Vill du ha svalka?
Kom till Åre, här är vi nöjda om termometern orkar upp på tvåsiffrigt. Och det inte regnar.
Kul funderingar annars, det finns onekligen plats för förbättringar.
Svala hälsningar från eder man på plats ☃️
 

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp