Sitter och smälter bort här i högtrycksvärmen och i brist på AC på kontoret så drömmer man om snö.

Läste att Åre kommun allt mer planerar kring att utveckla Björnänge nedanför Björnen; att skapa ett sammanhållet och ganska tätbebyggt centrum där. Och att man vill koppla ihop detta med övriga Björnen.
Det fick mig att fundera lite; hur kan man utveckla centrumet och hur kan man koppla ihop de två områdena.
Första tanken är kring E14-avfarten. Denna är idag tämligen kaosartad under högtrycksveckorna.
Det jag ser som bästa lösning är att göra en ganska stor planfri korsning; Låta E14 gå i en tunnel under ett område framför dagens matbutik/väg till Björnen med avfarter och påfarter.
Det gör att trafiken blir smidigare och man kan utgå ifrån detta med centrumbebyggelsen.
Jag tänker mig att man utifrån detta bygger ner mot järnvägen. Man har uttryckt vilja om att få till en järnvägsstation vid järnvägen så då är det ganska rimligt att bebygga neråt dit.
Sedan är frågan hur man kan koppla ihop de två delarna.
Jag ser två vägar som man kan koppla ihop dem; med en skidnedfart från Björnenberget nedanför Falken förbi Hårbörsta österifrån och en skidnedfart nedifrån Björnenliftens dalstation förbi nya ridskolan västerifrån.
Den östra nedfarten kom jag på redan i vintras då jag hyrde lägenhet i Falken; det går ner en skidväg från Copperhillliften som slutar rakt ovanför Falken. Redan då slog det mig att hade den fortsatt under Björnenvägen/Copperhillvägen så hade den kunnat gå på utsidan av Falken/Bävern ovanför skogen och ansluta till existerande skidvägar i höjd med Älgen.
Detta kan man göra och sedan dra en väg genom skogen ner till fältet bredvid Hårbörsta ner till Björnänge.
Man hade även kunnat dra en släplift här; ca 700/780 meter lång.
Den västra nedfarten vore en skidväg från Björnenliftens dalstation längs med Björnenvägens nedersta del förbi/under ridskolans väg ner till dagens E14.
Här skulle man kunna anlägga en sittlift för att ansluta till Björnen även för ickeskidburna. Spontant skulle jag vilja dra den till Björnenliften, men om man ska dra den för att koppla ihop områdena så bör den dras till Valletorget på något sätt.
Hur sedan de ska gå in i Björnänge Centrum beror på hur centrumet utformas. Men jag hade gärna sett iallafall en av nedfarterna gå genom hela området ända ner till järnvägen. Det hade gett stora delar av området ski-in/ski-out. Hade nog varit välkommet då det är en del höjdskillnader mellan järnvägen och E14.
En av liftarna hade kunnat börja nere vid järnvägen, den andra vid E14-avfarten och då hade man kunnat ha en parkering där; det hade avlastat parkeringarna i Björnen.
Lite spontana tankar här; är något helsnurrigt så skyller jag på 30 grader och vattenbrist. Nu dags för lunch utomhus. Bifogar lite Eniroklotter
Glad midsommar!
Sverige — Hitta företag som säljer det du vill köpa genom att söka i kartans sökfält. Se flygfoton, vägbeskrivningar, fartkameror, sjökort.
kartor.eniro.se