Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

FMP

Medlem
Om det blir aktuellt med en breddad Worldcuplift så får man gärna förlänga den 200 meter upp till Hummeln. Man kan göra en lite brantare nedfart under liften samt en enklare väg genom skogen, bägge kan gå ner till nuvarande toppstationen.
WC- liften är som sägs i intervjun i princip den mest vädersäkrade liften i systemet (undantag bräckeliften kanske) vilket gör att den går att hålla igång även katastrofdåliga dagar när t om vm6an och rödkullen behöver stänga. Dessutom inte görbart att åka från vm6 till vm8 så vid hård blåst på mörvikshummeln blir systemet avhugget åt ena hållet.

Som tidigare diskuterats här hade det varit intressant att höra tankar från Skistar kring ytterliggare en lift från tävlingsområdet mot Bräcke-hållet. Känns både som en kapacitetsökare och vädersäkrare av systemet.

fredw

Aktiv medlem
Som tidigare diskuterats här hade det varit intressant att höra tankar från Skistar kring ytterliggare en lift från tävlingsområdet mot Bräcke-hållet. Känns både som en kapacitetsökare och vädersäkrare av systemet.

Mycket bra synpunkt, väster om VM8-ans nedre del finns ju fina existerande åkytor i lågzon som utnyttjas halvdåligt (inklusive de mindre branta nedre delarna av bl a Lundsrappet) plus en del potential för nya ytor. T ex när VM8 står stilla eftersom det blåser på dess översta 10%... Händer ofta tyvärr.

Jag tyckte att det nosades på den frågeställningen i intervjun men responsen uteblev, förutom med hänvisning till ev utökning av nya bäddar i Rödkullen.
Så jag tror tyvärr att vi kan släppa den tanken. Åre är som det är på gott och ont (mest gott plus en del frustration pga väder, ökande liftköer och missad utvecklingspotential), åk dit eller inte, typ.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
WC- liften är som sägs i intervjun i princip den mest vädersäkrade liften i systemet (undantag bräckeliften kanske) vilket gör att den går att hålla igång även katastrofdåliga dagar när t om vm6an och rödkullen behöver stänga. Dessutom inte görbart att åka från vm6 till vm8 så vid hård blåst på mörvikshummeln blir systemet avhugget åt ena hållet.

Hmm bra poäng iofs.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Vad tror vi om denna då; jag läste på en utländsk recensionssida där många talade gott om Åre, men det beklagade bristen på svarta pister.
Skulle inte Västra Ravin kunna bli en bra svart pist? Östra ska givetvis förbli off-pist, men hade man kunnat göra Västra till en bra svart pist?
Och kanske glesa ut skogen lite från VM-6ans toppstation ner till sagda pist?

(Fasiken vad FatMap är bra förövrigt, helt annan översikt på berget nu :) )
Väsrtra Ravin.png

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
...

Problemet med det är väl att den hade behövt vara på andra sidan nedfarten. Tror inte man vill ha en sådan korsande målområdet.

Det hade dock varit en bra plats att flytta World Cup-liften. Iofs lite kortare (Ca 580 meter om man mäter från brevid nya Åre View vid E14 till Bräckeliften vs 755 som VC är), men är säkert inget större problem.

Marsun94

Medlem
Langar in en till:

Ullå-expressen. Dalstation vid Skutskjutet målet. Liftgatan går över Ullådalsvägen. Den korta Ullådalsliften behålls för stormiga dagar.

Ullå3.PNG

Ullå2.PNG

Bergstation uppe vid starten på Skutskjutet.
Det gör att man kan åka ner till Stendalen direkt.

Gärna en 6-CLD med bubbla.

Ullå 1.PNG

Kul det här med Google Earth.

fredw

Aktiv medlem
Fin idé men kanske Skistar drar sig för att bygga fler toppstationer där det inte finns mycket gott om träd som skydd mot isvindarna... Kanske får man börja med en sorts tunnelliftar för att det ska funka i Åre ovan trädgränsen. Eller uppfinna något som gör att stolar och gondoler inte svajar i vinden plus is-skydd vid liftstolparnas hjul.

FMP

Medlem
Problemet med det är väl att den hade behövt vara på andra sidan nedfarten. Tror inte man vill ha en sådan korsande målområdet.

Det hade dock varit en bra plats att flytta World Cup-liften. Iofs lite kortare (Ca 580 meter om man mäter från brevid nya Åre View vid E14 till Bräckeliften vs 755 som VC är), men är säkert inget större problem.

Bra observation. Kanske hade den kunnat läggas ovanför Lundsgården? Då blir den å andra sidan inte tillgänglig från Gästrappet, när störtloppet är avstängt (vilket det ju oftast är för träning eller tävling). Kan ju lösas med skidtunnel åt motsatt håll vid nedre delen av Gästrappet, men då stiger ju kostnaden avsevärt.

FMP

Medlem
Langar in en till:

Ullå-expressen. Dalstation vid Skutskjutet målet. Liftgatan går över Ullådalsvägen. Den korta Ullådalsliften behålls för stormiga dagar.
Fin idé men kanske Skistar drar sig för att bygga fler toppstationer där det inte finns mycket gott om träd som skydd mot isvindarna... Kanske får man börja med en sorts tunnelliftar för att det ska funka i Åre ovan trädgränsen. Eller uppfinna något som gör att stolar och gondoler inte svajar i vinden plus is-skydd vid liftstolparnas hjul.

Finns ju "funitel" med två vajrar som är väldigt vindstabila, men känns omotiverat i de västra delarna av liftsystemet. Möjligen att det skulle vara motiverbart från byn till hummeln eller som ersättning för vm8an, där blåsten egentligen bara är ett problem sista 10% av liftens färd och där skidåkningen snabbt går in i lä bland träd eller bakom branten.

Tänker att istället för en stolslift i Ullådalen skulle kanske en av ankarliftarna i Rödkullen kunna bytas mot en stolslift. Då ökar kapaciteten rejält där och så finns en back- up vid blåsigt väder. I så fall kanske det är en idé att dra toppstationen för stolliften en bit längre upp så det går att skida direkt till stendalsliften. Det hade minskat tiden för att ta sig upp bakvägen till toppen avsevärt och samtidigt hade Ullådalen fått fortsätta vara en lugnare del av systemet. I alla fall jag uppskattar den naturnära fjällkänsla som finns där, som en kontrast mot den effektiviserade skidort som många andra delar av systemet är (vilket ju också är positivt!).

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hade vi inte någon sådan här i tråden; där man med 2-3 kablar gjorde att gondolerna/kabinerna var mycket mer stabila.

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Om det blir aktuellt med en breddad Worldcuplift så får man gärna förlänga den 200 meter upp till Hummeln. Man kan göra en lite brantare nedfart under liften samt en enklare väg genom skogen, bägge kan gå ner till nuvarande toppstationen.
Helst inte med tanke på hur ofta den då kommer att stå med resultat att kommunikationen mellan 6an och 8an/Bräcke stoppas.

fredw

Aktiv medlem
Det kallas 3S Seilbahn.
Åkte med en fantastisk sådan i oktober.

"
Det vore säkert perfekt men är väl bara en pengafråga... Som någon annan skrev, varför inte bara komplettera med litet billiga släpliftar på framsidan, åtminstone en på tusenmetersplatån som ju är en sorgligt underutnyttjad härlig åkyta. Och en släplift i vänsterkanten på Lundsrappet typ upp till trädgränsen, där är ju fina röda åkytor som oftast står ganska tomma. Vi kan drömma men de bästa liftarna är ju de som faktiskt blir byggda.

fredw

Aktiv medlem
Ja, och det hade väl varit trevligt med en 3S i stället för den gamla kabinen?:)
3.000 pers/timme på 8-9 min upp till toppen (även om det blåser lite..)
Jo. Fast när det blåser så mycket att en normal gondol står still vill man kanske inte vara däruppe ändå.. :) Det blir en ganska stor marginalkostnad för att täcka de extra åkdagar man får på toppen, om man alltså drar bort den tid då det ändå inte går att åka njutbart i högzon.
Litet annorlunda för VM8 som ju betjänar pister i lågzonen men som sagt ofta står stilla eftersom de översta 10% av liften är i blåsig högzon...

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jo. Fast när det blåser så mycket att en normal gondol står still vill man kanske inte vara däruppe ändå.. :) Det blir en ganska stor marginalkostnad för att täcka de extra åkdagar man får på toppen, om man alltså drar bort den tid då det ändå inte går att åka njutbart i högzon.
Litet annorlunda för VM8 som ju betjänar pister i lågzonen men som sagt ofta står stilla eftersom de översta 10% av liften är i blåsig högzon...
Jag har funderat på det där; jag undrar hur mycket "stängt pga blåst"-dagar överlappar faktiska "blåser för mycket för att det är säkert att åka"-dagar.
Dvs, hade man haft vädersäkra liftar; hade det varit lika stängt eller hade man kunnat ha mycket mer öppet förutom dagar då det faktiskt blåser för mycket på riktigt? :)

zerode

Aktiv medlem
Jag har funderat på det där; jag undrar hur mycket "stängt pga blåst"-dagar överlappar faktiska "blåser för mycket för att det är säkert att åka"-dagar.
Dvs, hade man haft vädersäkra liftar; hade det varit lika stängt eller hade man kunnat ha mycket mer öppet förutom dagar då det faktiskt blåser för mycket på riktigt? :)
Kabinen står inte så ofta pga att det blåser för mycket och därför inte går att köra den, utan för att man vill inte ha upp folk när det blåser, så problemet är inte det mekaniska, kabin klarar rejält dåligt väder om det skulle vara så.
Har varit upp några gånger på sommaren när de varit i valet och kvalet om de skulle stängt pga hårt väder, och man var allt annat än kaxig när man var där då, på sommaren, så vintertid förstår jag verkligen varför de hindrar folk att ta sig upp.

Alex27

Medlem
Jag tycker att idéen med att dra en sittlift i rödkulle som går längre än ankarliften är en ganska dålig idé för då kommer ju den liften gå ungefär lika lite som gondolen gör idag

FMP

Medlem
Jag tycker att idéen med att dra en sittlift i rödkulle som går längre än ankarliften är en ganska dålig idé för då kommer ju den liften gå ungefär lika lite som gondolen gör idag
Kanske. Toppstationen och slutdelen av liften blir väderutsatt. Å andra sidan går långa Ullådalsliften ofta när gondolen är stängd, och även stendalsliften går ganska ofta när gondolen är stängd så inte så säker att vinden skulle stänga rödkulle-sittlift lika frekvent som gondolen. Som andra säger handlar det ibland också om att skistar inte vill ha upp folk till toppen när det stängs pga. blåst, det påverkar ju inte i rödkullen/ullådalen/stendalen.

Oavsett är västra delen av skutan för mycket transportåkande och långsamma liftar om planerna på exploatering av rödkullen ska kunna göras utan monsterköer i liftarna. Alternativt blir den delen av systemet ett renodlat nybörjar/barnfamiljområde likt björnen som inte är värt att ta sig till för övriga.

Alex27

Medlem
Kanske. Toppstationen och slutdelen av liften blir väderutsatt. Å andra sidan går långa Ullådalsliften ofta när gondolen är stängd, och även stendalsliften går ganska ofta när gondolen är stängd så inte så säker att vinden skulle stänga rödkulle-sittlift lika frekvent som gondolen. Som andra säger handlar det ibland också om att skistar inte vill ha upp folk till toppen när det stängs pga. blåst, det påverkar ju inte i rödkullen/ullådalen/stendalen.

Oavsett är västra delen av skutan för mycket transportåkande och långsamma liftar om planerna på exploatering av rödkullen ska kunna göras utan monsterköer i liftarna. Alternativt blir den delen av systemet ett renodlat nybörjar/barnfamiljområde likt björnen som inte är värt att ta sig till för övriga.
Självklart, men då blir ju den nya liften mer som en ny snabb vägg upp på skutan, inte en ny snabbare lift till de fina backarna i rödkullen, dessutom är det nog inte så kul att åka tillbaka från stendalen till rödkullen när tväråvalvet är stängt för det blir mycket transport.

FMP

Medlem
Ersätts östra rödkulleliften med stolslift som dras lite längre upp går det att göra en nedfart mot ankarliftens toppstation samt en nedfart till toppen av ullådalsliften. Då går det att åka mot rödkullen, ullådalen och stendalen från sittliften. Men håller med om att det blir väldigt platt övre parti på samtliga av de nedfarterna. Samtidigt kan ju västra rödkulleliften finnas kvar för direkt access till backarna som idag och även mindre vindkänsligt alternativ.

Annars går det ju att göra tvärt om, ersätter västra ankarliften med stolslift och samtidigt förlänger östra ankarliften en bit uppåt över krönet. Blir mer vädersäkrat och tydligare transportsyfte, men väääldigt lång släplift.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag beundrar alla er som engagerar er i detta och alla kreativa idéer som ni har. Skistar borde anställa er som utvecklingskonsulter för ni har utvecklingen av skidåkningen som prio 1.
Tror ni att Skistar lyssnar och har samma prio?

Jag kan förstå alla som bor i närheten och den frustration man kan känna över outnyttjade möjligheter, men för alla andra blir det ändå en icke-fråga. Det finns sååå många andra skidorter att besöka i stället.
Jag hoppas ändå att er vision skulle kunna bli verklighet, då skulle nog jag också resa dit. :) ⛷️

Alex27

Medlem
Tänkte passa på att fråga alla vilken pist i Åre som är bäst om man tänker på lutning, om den håller hela dagen, pistning etc.
Själv funderar jag på Lundsrappet, brukar hålla sig hela dagen och en lång backe. Det kan ju däremot vara så att första branten blir läskig att åka för att det är is överallt t.ex nyår i år.

LennartB

Ny medlem
Att kunna åka i tusenmeterområdet borde vara högt prioriterat, trots utmaningarna med vädret. Offpistintresset växer ju för varje dag, och här är den lätt tillgänglig.
Irriterande småsnålhet, som att ta betalt för parkering i Rödkullen, gör bara att åkare som jag letar nya mysigare områden. Som Ramundberget t ex.

fredw

Aktiv medlem
Tänkte passa på att fråga alla vilken pist i Åre som är bäst om man tänker på lutning, om den håller hela dagen, pistning etc.
Själv funderar jag på Lundsrappet, brukar hålla sig hela dagen och en lång backe. Det kan ju däremot vara så att första branten blir läskig att åka för att det är is överallt t.ex nyår i år.
Det är litet som att ha Volvo V70 som favoritbil men jag gillar Gästrappet. Det håller liksom hela vägen, efter den första bitens transport.
Tväråvalvet också. Vackert.

Alex27

Medlem
Håller med om att tusenmetern och tväråvalvet är grymt bra, men i år har pisten blivit så liten så det har knappast gått och åka i pisten. Däremot måste jag ifrågasätta valet av gästrappet, den har bra lutning hela vägen men efter kl 12 är den ju inte rolig att åka i?

fredw

Aktiv medlem
Håller med om att tusenmetern och tväråvalvet är grymt bra, men i år har pisten blivit så liten så det har knappast gått och åka i pisten. Däremot måste jag ifrågasätta valet av gästrappet, den har bra lutning hela vägen men efter kl 12 är den ju inte rolig att åka i?
Jag är litet konstig och gillar uppkörd pist, även blöt sådan.

Anzom

Aktiv medlem
Att kunna åka i tusenmeterområdet borde vara högt prioriterat, trots utmaningarna med vädret. Offpistintresset växer ju för varje dag, och här är den lätt tillgänglig.
Irriterande småsnålhet, som att ta betalt för parkering i Rödkullen, gör bara att åkare som jag letar nya mysigare områden. Som Ramundberget t ex.

Ramundberget inför i år ökade stugpriserna med ca 25%. Så att mjölka gäster verkar vara universellt..

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Jag tycker även att månbranten och wc backen är bra då de har bra lutning och inte blir uppkörda så ofta.

Månbranten höll sig väldigt bra sista veckan. Även trots lenväder och invasion på lördagen. Faktiskt höll sig alla backarna runt VM6 riktigt bra för åkarna sprids ut över relativt stor yta jämfört med t.ex. Gästrappet. Att alla drog sig västerut gjorde inte saken sämre. En annan pärla som höll kanske bäst av alla var Pelikansvängen. Inte lång men röd-svart brant. Även VM-störloppet, alltså precis öster om Gästrappet, var det inte många som hittade till.

farsan56

Aktiv medlem
Vilka inför i år ökade stugpriserna med ca 25%. Så att mjölka gäster verkar vara universellt..
Varför hyra när man kan köpa ett billigt krypin?
Kolla Hemnet/Åre 27 dagar sedan, Nedre Vikvägen 1A och 1B
Sjuuuuuukt!
(Ursäkta men jag kan inte det här med att länka)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Varför hyra när man kan köpa ett billigt krypin?
Kolla Hemnet/Åre 27 dagar sedan, Nedre Vikvägen 1A och 1B
Sjuuuuuukt!
(Ursäkta men jag kan inte det här med att länka)
Tänker du på denna? Ja inte illa.

Den här brevid kabinen är inte heller gratis. Undrar bara om den kommer hamna bakom nya bebyggelsen som ska ersätta kabinområdet. :D

Alex27

Medlem
Månbranten höll sig väldigt bra sista veckan. Även trots lenväder och invasion på lördagen. Faktiskt höll sig alla backarna runt VM6 riktigt bra för åkarna sprids ut över relativt stor yta jämfört med t.ex. Gästrappet. Att alla drog sig västerut gjorde inte saken sämre. En annan pärla som höll kanske bäst av alla var Pelikansvängen. Inte lång men röd-svart brant. Även VM-störloppet, alltså precis öster om Gästrappet, var det inte många som hittade till.
Pelikansvängen är ju grym och håller sig nästan alltid hela dagen, dessutom är det ju aldrig kö till hummelliften så det är ju bra. Jag tror att många inte hittar till vem störtloppet pga att den nästan alltid är stängd.

pd

Aktiv medlem
Jag tror att många inte hittar till vem störtloppet pga att den nästan alltid är stängd.

Nä, inte Störtloppsbacken som ligger väster om Gästrappet och bara är öppen för tränande o tävlande, utan VM-störtloppet som ligger öster om Gästrappet. Ta World Cup-leden mot VM6, åk förbi Gästrappet, sedan kommer du till VM-störloppet. Den övre delen öppnas typ bara för VM. De behöver göra en tunnel för leden där för att backen skall bli åkbar hela vägen uppifrån. Nedre delen brukar dock vara öppen vad jag har kunnat se. Backen ansluter till Gästrappet vid Bräckevägen och fortsätter sedan skiers left efter Årevägen.

fredw

Aktiv medlem
Den här brevid kabinen är inte heller gratis. Undrar bara om den kommer hamna bakom nya bebyggelsen som ska ersätta kabinområdet. :D
Tänkte just det, bäst att sälja innan halva utsikten försvinner... Kanske är annonsen ett led i att få ersättning för framtida förstörd utsikt.

FMP

Medlem
Nä, inte Störtloppsbacken som ligger väster om Gästrappet och bara är öppen för tränande o tävlande, utan VM-störtloppet som ligger öster om Gästrappet. Ta World Cup-leden mot VM6, åk förbi Gästrappet, sedan kommer du till VM-störloppet. Den övre delen öppnas typ bara för VM. De behöver göra en tunnel för leden där för att backen skall bli åkbar hela vägen uppifrån. Nedre delen brukar dock vara öppen vad jag har kunnat se. Backen ansluter till Gästrappet vid Bräckevägen och fortsätter sedan skiers left efter Årevägen.

Det är ett riktigt bra åk! Byggdes inför vm för att damerna skulle få ett eget störtlopp om jag minns rätt. Som du säger tror jag inte den använts för tävling förutom vid vm, och är väl därför ingen tunnel/överfart byggts antar jag.

Överlag är det lite udda åkmönster i Åre. Vm- störtloppet (även nedersta delen) kan vara i princip orört samtidigt som Gästrappet är manglat. Vm8an upp, Gästrappet ner, inga omvägar tillåtna verkar vara mantrat för en del. Samma sak vid vm6an, många verkar åka upp med den sen ner igen i stjärnbacken och öht inte testa att åka upp med hummelliften eller ta någon av de andra röda backarna ner till stjärntorget. Men det är ju bara att tacka och ta emot att det finns fina åk i fred för oss andra!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp