Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Denna länk postades i en Åregrupp jag är med i på Facebook; Fördjupad Översiktsplan för Åredalen.
Har inte hunnit läsa den ännu, men den verkar gå igenom hur man avser bebygga området framöver och det verkar involvera liftar och pister till stor del.

116 sidor, så kanske något att spara till hängmattan i sommar när man saknar backen som mest. :D

arne

Medlem
Denna länk postades i en Åregrupp jag är med i på Facebook; Fördjupad Översiktsplan för Åredalen.
Har inte hunnit läsa den ännu, men den verkar gå igenom hur man avser bebygga området framöver och det verkar involvera liftar och pister till stor del.

116 sidor, så kanske något att spara till hängmattan i sommar när man saknar backen som mest. :D

Intressant att de säger "
På sikt bör en liftanslutning mellan Tegefjäll och Rödkulleområdet
skapas. Detta skulle möjliggöra mer balanserade flöden av skid-
gäster och ett bättre utnyttjande av skidområdet som helhet."

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Intressant att de säger "
På sikt bör en liftanslutning mellan Tegefjäll och Rödkulleområdet
skapas. Detta skulle möjliggöra mer balanserade flöden av skid-
gäster och ett bättre utnyttjande av skidområdet som helhet."
Ja, Sveriges alldeles egna Peak 2 Peak.
Man tänker på det varje gång man åker vid Ullådalen på väg upp till skutan eller kör bil mellan bergen; hur fint det hade varit.
Det borde dessutom höja värdet på Tegefjäll/Duved. Och kanske minska trängseln.

Jag hoppas en dag kunna åka från Duved till Copperhill på ett par skidor. :)

thogus

Medlem
Ja, Sveriges alldeles egna Peak 2 Peak.
Man tänker på det varje gång man åker vid Ullådalen på väg upp till skutan eller kör bil mellan bergen; hur fint det hade varit.
Det borde dessutom höja värdet på Tegefjäll/Duved. Och kanske minska trängseln.

Jag hoppas en dag kunna åka från Duved till Copperhill på ett par skidor. :)
Det går att ta sig mellan nu också. Körde från Byliften i Duved till Copperhill vecka 12 i år. Se bifogad bild från FatMap med rutten från en Garmin-klocka. 😀
Det tar ca 35 minuter från toppen av Fjällvallsliften till Ullådalen på skidor. En del stakning men inte så mycket, stighudarna behövde vi inte använda. Sista biten från Ullån till Ullådalen gör man bäst med skidorna på axeln.
Det räckte till ett aprilskämt också. 😂

Bilagor

• 2CF4F2EA-C59C-4A05-8CCC-AD177E86AF34.jpeg
    2CF4F2EA-C59C-4A05-8CCC-AD177E86AF34.jpeg
    285.8 KB · Besök: 178
  • 6A50A239-4423-4BB2-A4E2-5D1DAD82DF45.jpeg
    6A50A239-4423-4BB2-A4E2-5D1DAD82DF45.jpeg
    273.5 KB · Besök: 176

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag gick igenom lite bilder från senaste Åreresan och påmindes om debaklet när Fjällgårdsexpressen slutade funka mitt på dagen pga elbrist. Man fick ta en tidig lunch på Fjällgården (och vänta på att svensk alkohollagstiftning tillåter ölförsäljning...) medans man tittade på när Skistar körde dit ett elaggregat för att få igång liften så de som satt i den fick komma ner.

Jag bad Fjällgården be sina städare att avvakta med dammsugarna för att spara el. :D

Då den var ur bruk ett tag så drog jag till Tott, då släpliftarna funkade av nån anledning. Då fick man gå ner en bit på Fjällgårdsvägen till svängen, där man kunde hoppa in på leden mot Tottbryggan och Tottbacken.
När jag gick där så slogs jag av att man hade kunnat haft en skidnedfart iställlet för att behöva gå; mellan vägen och barriären mot skidtorget vid Fjällgårdsexpressen så fanns en snövall som gick nästan hela vägen ner; man hade behövt bygga en liten brygga över Susabäcken; efter det hade man kunnat åka mellan Fjällgården och nedfarten istället för att behöva gå.

Kanske inget högprioriterat (kanske få en pålitlig lift går före), men det känns ändå som en ganska enkel nedfart att fixa till som hade underlättat; främst för gäster på hotellet, men framförallt för Bergsbanan.

(Apropå detta område så får man gärna bredda Tottbryggan lite. Den är i smalaste laget när det fylls på med folk där)

Fjällgårdsnedfarten.png

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Nytt Peak-2-Peak-projekt i USA. Intressant med flera delstationer.
Nog för man vore glad bara man fick till en över Ullådalen mellan Tege och Rödkullen, men att den skulle fortsätta från Rödkullen till Gondolen så Tegeåkare kommer upp på skutan direkt? Eller att den fortsätter åt andra håller från Tege upp till Tyskhuvudet eller bort till Duved?

Kanske lite overkill. Räcker nog med en start och ett stopp.

Nytt Peak-2-Peak-projekt i USA. Intressant med flera delstationer.
Nog för man vore glad bara man fick till en över Ullådalen mellan Tege och Rödkullen, men att den skulle fortsätta från Rödkullen till Gondolen så Tegeåkare kommer upp på skutan direkt? Eller att den fortsätter åt andra håller från Tege upp till Tyskhuvudet eller bort till Duved?

Kanske lite overkill. Räcker nog med en start och ett stopp.
En Peak-2Peak ska naturligtvis gå till Renfjället och avlasta skutan. Där går det att bygga carvingbackar nordens största park osv har skrivet det tidigare.
Bygga ihop Tege med Åre görs ju lättast med en sittlift eller likande. Den behöver vara billig och snabb. Det kan göras när markägarna är redo för det. Stolpar och liftgata har minimal påverkan på naturen går att pocka bort samt återställa marken.

Senast ändrad:

Marsun94

Ny medlem
Nu jävlar har man haft för mycket tid över med google earth och 3d warehouse.

"Sadel" expressen dal och Tvärå expressen dal:

åre1.PNG

Tvärå expressen dal
åre2.PNG

Tvärå expressen berg - mittemot gondolen.
åre3.PNG

"Sadel" expressen berg - vid sadeln mellan Skutan och Västerskutan.
Åre4.PNG

Får se om jag kanske leker vidare nån dag med dessa 3d modeller.

/M

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Kom att tänka på detta med att koppla ihop Åre med Huså via en lift på baksidan.
En lift till toppen vore ju en smula overkill, men vad sägs om en till där man måste svänga av för att komma tillbaka till framsidan?
Då kan ju en sittlift gå dit så kan man antingen åka ner tillbaka till Huså eller åka på vägen till Åre eller Björnen.

Bilagor

• 2021-03-23 17_58_14-Magasin are winter 2015 by Magasin Åre - issuu - Opera.png
    2021-03-23 17_58_14-Magasin are winter 2015 by Magasin Åre - issuu - Opera.png
    303.5 KB · Besök: 84
Åre har potentialen med en lutning och fallhöjd som är överlägsen i Sverige. Dock så hamnar Åre långt efter när det gäller liftsystem både om man jämför med vissa skidorter i Sverige som exempelvis lilla Romme som har 5 expressliftar på en yta som är 20 gånger mindre än Åres. Åre kommer aldrig kunna mäta sig med de bästa alperna men Åre kan förstärka sin position som skandnivaiens bästa skidort med hjälp av följande investeringar:

Sexstolsexpress lift som ersätter Rödkulleliftarna Ca 1400m 282m fallhöjd pris: 50 miljoner kr. Denna lift ökar kapaciten i ett bra familjeområde. Det är jobbigt och omodernt att stå i släplift i nästan 1,5 kilometer. Eventuell bredning av Rödbranten och snygga till området lite. Detta kommer avlasta VM området där rödkullen erbjuder lite snällare backar.( Prio)

Gondollift som ersätter kabinbanan med liknade sträckning ändå upp till åreskutan. Fallhöjd 853 längd 2900m Kostnad: 200 milj kr: Kabinbanan måste ersättas och detta är ett mer effektivt alternativ.

WC liften blir en 4 stolsexpress fast lift kostnad likt tegelliften: 15milj kr.

Ta bort gondolerna i VM8:n det är ju bara krångligt. Ersätt med stolar. Det finns inget egetvärde med telemixliftar.

Tusenmetersliften ersätts med en fyrstolsexpress lift med vindskydd samt 1-2 nya nedfarter. : Stort lyft för Åre som gör att man kan åka mer på Högzon utan att få börja om hela tiden. 55milj kr. (Prio)

Baksidan: Eventuellt ett nytt skidområde där som är sammankopplat med befintliga Åre 2 miljarder kr.

Ingen transport mellan tegefjäll och ullådalen, bussarna gör jobbet bra. Istället ska man satsa på att rusta upp områderna med fler backar och liftar.

Tväråvalvet utökas eftersom det är ett fint område och får en 4 stolsexpress lift från nedre tväråvalvsliftarna till toppen.: 50 milj kr

Ny Släplift i Stendalen för att öka kapaciten. 5milj kr

4Stolllift med huva från hummeltoppen till Åreskutan för att öka kapaciten och möjliggöra mer skidåkning. 60 milj kr

Utökat snösystem 100 milj kr (prio)
Detta gör såklart i etapper.
65,50,2000,5,55,15,200,50, 100= 2,540 miljarder

Hawk100

Aktiv medlem
Åre har potentialen med en lutning och fallhöjd som är överlägsen i Sverige. Dock så hamnar Åre långt efter när det gäller liftsystem både om man jämför med vissa skidorter i Sverige som exempelvis lilla Romme som har 5 expressliftar på en yta som är 20 gånger mindre än Åres. Åre kommer aldrig kunna mäta sig med de bästa alperna men Åre kan förstärka sin position som skandnivaiens bästa skidort med hjälp av följande investeringar:

Sexstolsexpress lift som ersätter Rödkulleliftarna Ca 1400m 282m fallhöjd pris: 50 miljoner kr. Denna lift ökar kapaciten i ett bra familjeområde. Det är jobbigt och omodernt att stå i släplift i nästan 1,5 kilometer. Eventuell bredning av Rödbranten och snygga till området lite. Detta kommer avlasta VM området där rödkullen erbjuder lite snällare backar.( Prio)

Gondollift som ersätter kabinbanan med liknade sträckning ändå upp till åreskutan. Fallhöjd 853 längd 2900m Kostnad: 200 milj kr: Kabinbanan måste ersättas och detta är ett mer effektivt alternativ.

WC liften blir en 4 stolsexpress fast lift kostnad likt tegelliften: 15milj kr.

Ta bort gondolerna i VM8:n det är ju bara krångligt. Ersätt med stolar. Det finns inget egetvärde med telemixliftar.

Tusenmetersliften ersätts med en fyrstolsexpress lift med vindskydd samt 1-2 nya nedfarter. : Stort lyft för Åre som gör att man kan åka mer på Högzon utan att få börja om hela tiden. 55milj kr. (Prio)

Baksidan: Eventuellt ett nytt skidområde där som är sammankopplat med befintliga Åre 2 miljarder kr.

Ingen transport mellan tegefjäll och ullådalen, bussarna gör jobbet bra. Istället ska man satsa på att rusta upp områderna med fler backar och liftar.

Tväråvalvet utökas eftersom det är ett fint område och får en 4 stolsexpress lift från nedre tväråvalvsliftarna till toppen.: 50 milj kr

Ny Släplift i Stendalen för att öka kapaciten. 5milj kr

4Stolllift med huva från hummeltoppen till Åreskutan för att öka kapaciten och möjliggöra mer skidåkning. 60 milj kr

Utökat snösystem 100 milj kr (prio)
Detta gör såklart i etapper.
65,50,2000,5,55,15,200,50, 100= 2,540 miljarder
Bra, men du glömde nya och fler bussar och tätare skytteltrafik. X milj kr.

kodiak70

Medlem
Kul med visionära planer, själv nöjer jag mig med en knapplift i tusenmetern med tanke på Skistars totala ovilja att investera i skidåkningen i Åre, så trött på att det inte händer något. Håller på med en massa annat än grunden för hela Åre dvs skidåkningen...

PisteCarver

Aktiv medlem
Kul med visionära planer, själv nöjer jag mig med en knapplift i tusenmetern med tanke på Skistars totala ovilja att investera i skidåkningen i Åre, så trött på att det inte händer något. Håller på med en massa annat än grunden för hela Åre dvs skidåkningen...
Åre har visserligen Sveriges klart bästa fallhöjd på nästan 900 meter, men om jag ska välja att åka skidor i Sverige så väljer jag hellre en ort med 300 fhm och där jag kan åka hela tiden och inte behöver stå halva dagen i liftkö.
Man är ju där för att åka skidor. ⛷️:)
Synd är det dock, för fallhöjd ger variation och en större upplevelse.
Jag har nog redan yttrat mig mer än nödvändigt ang. Skistar här, och en trend som är tydlig är väl att Skistars orter bara får fler och fler turistbäddar.
I Alperna är det lätt att hitta uppgifter på varje orts antal turistbäddar samt tillhörande liftsystems kapacitet per timme. Jag har inte kollat, men finns det samma uppgifter om svenska skidorter?
Förhållandet ger en hyfsad fingervisning om vad man kan förvänta sig under högsäsong.

arne

Medlem
Åre har visserligen Sveriges klart bästa fallhöjd på nästan 900 meter, men om jag ska välja att åka skidor i Sverige så väljer jag hellre en ort med 300 fhm och där jag kan åka hela tiden och inte behöver stå halva dagen i liftkö.
Man är ju där för att åka skidor. ⛷️:)
Synd är det dock, för fallhöjd ger variation och en större upplevelse.
Jag har nog redan yttrat mig mer än nödvändigt ang. Skistar här, och en trend som är tydlig är väl att Skistars orter bara får fler och fler turistbäddar.
I Alperna är det lätt att hitta uppgifter på varje orts antal turistbäddar samt tillhörande liftsystems kapacitet per timme. Jag har inte kollat, men finns det samma uppgifter om svenska skidorter?
Förhållandet ger en hyfsad fingervisning om vad man kan förvänta sig under högsäsong.
Håller delvis med, men som tur är kan man ta skidorna på ryggen och åka baksidan. Då är det ok med lite köer (och den finns ju April utan köer).

fredw

Aktiv medlem
Har också intrycket att Skistars affärsidé för Åre inte är långsiktigt hållbar. Verkar gå ut på att dra in max intäkter så länge det går. När det hela är kört i botten går de ansvariga i pension och åker skidor i Serfaus och Whistler.

PisteCarver

Aktiv medlem
Håller delvis med, men som tur är kan man ta skidorna på ryggen och åka baksidan. Då är det ok med lite köer (och den finns ju April utan köer).
Eftersom jag bara åker pist numera så är det tyvärr inget alternativ för mig, men det finns ju många andra skidorter som inte har liftköer.:)

pd

Aktiv medlem
Har också intrycket att Skistars affärsidé för Åre inte är långsiktigt hållbar. Verkar gå ut på att dra in max intäkter så länge det går. När det hela är kört i botten går de ansvariga i pension och åker skidor i Serfaus och Whistler.

När jag stannade till och pratade med de sedan två decennier säsongsboende i Whistler (halvvägs ner i backen där de tog paus för knäna) så lät det ungefär likadant. Sedan Vail köpte WB hade det bara gått utför - and not in the good way.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp