Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Denna länk postades i en Åregrupp jag är med i på Facebook; Fördjupad Översiktsplan för Åredalen.
Har inte hunnit läsa den ännu, men den verkar gå igenom hur man avser bebygga området framöver och det verkar involvera liftar och pister till stor del.

116 sidor, så kanske något att spara till hängmattan i sommar när man saknar backen som mest. :D

 

arne

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Denna länk postades i en Åregrupp jag är med i på Facebook; Fördjupad Översiktsplan för Åredalen.
Har inte hunnit läsa den ännu, men den verkar gå igenom hur man avser bebygga området framöver och det verkar involvera liftar och pister till stor del.

116 sidor, så kanske något att spara till hängmattan i sommar när man saknar backen som mest. :D

Intressant att de säger "
På sikt bör en liftanslutning mellan Tegefjäll och Rödkulleområdet
skapas. Detta skulle möjliggöra mer balanserade flöden av skid-
gäster och ett bättre utnyttjande av skidområdet som helhet."
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Intressant att de säger "
På sikt bör en liftanslutning mellan Tegefjäll och Rödkulleområdet
skapas. Detta skulle möjliggöra mer balanserade flöden av skid-
gäster och ett bättre utnyttjande av skidområdet som helhet."
Ja, Sveriges alldeles egna Peak 2 Peak.
Man tänker på det varje gång man åker vid Ullådalen på väg upp till skutan eller kör bil mellan bergen; hur fint det hade varit.
Det borde dessutom höja värdet på Tegefjäll/Duved. Och kanske minska trängseln.

Jag hoppas en dag kunna åka från Duved till Copperhill på ett par skidor. :)
 

thogus

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Ja, Sveriges alldeles egna Peak 2 Peak.
Man tänker på det varje gång man åker vid Ullådalen på väg upp till skutan eller kör bil mellan bergen; hur fint det hade varit.
Det borde dessutom höja värdet på Tegefjäll/Duved. Och kanske minska trängseln.

Jag hoppas en dag kunna åka från Duved till Copperhill på ett par skidor. :)
Det går att ta sig mellan nu också. Körde från Byliften i Duved till Copperhill vecka 12 i år. Se bifogad bild från FatMap med rutten från en Garmin-klocka. 😀
Det tar ca 35 minuter från toppen av Fjällvallsliften till Ullådalen på skidor. En del stakning men inte så mycket, stighudarna behövde vi inte använda. Sista biten från Ullån till Ullådalen gör man bäst med skidorna på axeln.
Det räckte till ett aprilskämt också. 😂
 

Bilagor

  • 2CF4F2EA-C59C-4A05-8CCC-AD177E86AF34.jpeg
    2CF4F2EA-C59C-4A05-8CCC-AD177E86AF34.jpeg
    285.8 KB · Besök: 222
  • 6A50A239-4423-4BB2-A4E2-5D1DAD82DF45.jpeg
    6A50A239-4423-4BB2-A4E2-5D1DAD82DF45.jpeg
    273.5 KB · Besök: 221

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Jag gick igenom lite bilder från senaste Åreresan och påmindes om debaklet när Fjällgårdsexpressen slutade funka mitt på dagen pga elbrist. Man fick ta en tidig lunch på Fjällgården (och vänta på att svensk alkohollagstiftning tillåter ölförsäljning...) medans man tittade på när Skistar körde dit ett elaggregat för att få igång liften så de som satt i den fick komma ner.

Jag bad Fjällgården be sina städare att avvakta med dammsugarna för att spara el. :D

Då den var ur bruk ett tag så drog jag till Tott, då släpliftarna funkade av nån anledning. Då fick man gå ner en bit på Fjällgårdsvägen till svängen, där man kunde hoppa in på leden mot Tottbryggan och Tottbacken.
När jag gick där så slogs jag av att man hade kunnat haft en skidnedfart iställlet för att behöva gå; mellan vägen och barriären mot skidtorget vid Fjällgårdsexpressen så fanns en snövall som gick nästan hela vägen ner; man hade behövt bygga en liten brygga över Susabäcken; efter det hade man kunnat åka mellan Fjällgården och nedfarten istället för att behöva gå.

Kanske inget högprioriterat (kanske få en pålitlig lift går före), men det känns ändå som en ganska enkel nedfart att fixa till som hade underlättat; främst för gäster på hotellet, men framförallt för Bergsbanan.

(Apropå detta område så får man gärna bredda Tottbryggan lite. Den är i smalaste laget när det fylls på med folk där)

Fjällgårdsnedfarten.png
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Nytt Peak-2-Peak-projekt i USA. Intressant med flera delstationer.
Nog för man vore glad bara man fick till en över Ullådalen mellan Tege och Rödkullen, men att den skulle fortsätta från Rödkullen till Gondolen så Tegeåkare kommer upp på skutan direkt? Eller att den fortsätter åt andra håller från Tege upp till Tyskhuvudet eller bort till Duved?

Kanske lite overkill. Räcker nog med en start och ett stopp.
 
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Nytt Peak-2-Peak-projekt i USA. Intressant med flera delstationer.
Nog för man vore glad bara man fick till en över Ullådalen mellan Tege och Rödkullen, men att den skulle fortsätta från Rödkullen till Gondolen så Tegeåkare kommer upp på skutan direkt? Eller att den fortsätter åt andra håller från Tege upp till Tyskhuvudet eller bort till Duved?

Kanske lite overkill. Räcker nog med en start och ett stopp.
En Peak-2Peak ska naturligtvis gå till Renfjället och avlasta skutan. Där går det att bygga carvingbackar nordens största park osv har skrivet det tidigare.
Bygga ihop Tege med Åre görs ju lättast med en sittlift eller likande. Den behöver vara billig och snabb. Det kan göras när markägarna är redo för det. Stolpar och liftgata har minimal påverkan på naturen går att pocka bort samt återställa marken.
 
Senast ändrad:

Marsun94

Ny medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Nu jävlar har man haft för mycket tid över med google earth och 3d warehouse.

"Sadel" expressen dal och Tvärå expressen dal:

åre1.PNG


Tvärå expressen dal
åre2.PNG


Tvärå expressen berg - mittemot gondolen.
åre3.PNG


"Sadel" expressen berg - vid sadeln mellan Skutan och Västerskutan.
Åre4.PNG


Får se om jag kanske leker vidare nån dag med dessa 3d modeller.

/M
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Kom att tänka på detta med att koppla ihop Åre med Huså via en lift på baksidan.
En lift till toppen vore ju en smula overkill, men vad sägs om en till där man måste svänga av för att komma tillbaka till framsidan?
Då kan ju en sittlift gå dit så kan man antingen åka ner tillbaka till Huså eller åka på vägen till Åre eller Björnen.
 

Bilagor

  • 2021-03-23 17_58_14-Magasin are winter 2015 by Magasin Åre - issuu - Opera.png
    2021-03-23 17_58_14-Magasin are winter 2015 by Magasin Åre - issuu - Opera.png
    303.5 KB · Besök: 129
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Åre har potentialen med en lutning och fallhöjd som är överlägsen i Sverige. Dock så hamnar Åre långt efter när det gäller liftsystem både om man jämför med vissa skidorter i Sverige som exempelvis lilla Romme som har 5 expressliftar på en yta som är 20 gånger mindre än Åres. Åre kommer aldrig kunna mäta sig med de bästa alperna men Åre kan förstärka sin position som skandnivaiens bästa skidort med hjälp av följande investeringar:

Sexstolsexpress lift som ersätter Rödkulleliftarna Ca 1400m 282m fallhöjd pris: 50 miljoner kr. Denna lift ökar kapaciten i ett bra familjeområde. Det är jobbigt och omodernt att stå i släplift i nästan 1,5 kilometer. Eventuell bredning av Rödbranten och snygga till området lite. Detta kommer avlasta VM området där rödkullen erbjuder lite snällare backar.( Prio)

Gondollift som ersätter kabinbanan med liknade sträckning ändå upp till åreskutan. Fallhöjd 853 längd 2900m Kostnad: 200 milj kr: Kabinbanan måste ersättas och detta är ett mer effektivt alternativ.

WC liften blir en 4 stolsexpress fast lift kostnad likt tegelliften: 15milj kr.

Ta bort gondolerna i VM8:n det är ju bara krångligt. Ersätt med stolar. Det finns inget egetvärde med telemixliftar.

Tusenmetersliften ersätts med en fyrstolsexpress lift med vindskydd samt 1-2 nya nedfarter. : Stort lyft för Åre som gör att man kan åka mer på Högzon utan att få börja om hela tiden. 55milj kr. (Prio)

Baksidan: Eventuellt ett nytt skidområde där som är sammankopplat med befintliga Åre 2 miljarder kr.


Ingen transport mellan tegefjäll och ullådalen, bussarna gör jobbet bra. Istället ska man satsa på att rusta upp områderna med fler backar och liftar.

Tväråvalvet utökas eftersom det är ett fint område och får en 4 stolsexpress lift från nedre tväråvalvsliftarna till toppen.: 50 milj kr

Ny Släplift i Stendalen för att öka kapaciten. 5milj kr

4Stolllift med huva från hummeltoppen till Åreskutan för att öka kapaciten och möjliggöra mer skidåkning. 60 milj kr

Utökat snösystem 100 milj kr (prio)
Detta gör såklart i etapper.
65,50,2000,5,55,15,200,50, 100= 2,540 miljarder
 

Hawk100

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Åre har potentialen med en lutning och fallhöjd som är överlägsen i Sverige. Dock så hamnar Åre långt efter när det gäller liftsystem både om man jämför med vissa skidorter i Sverige som exempelvis lilla Romme som har 5 expressliftar på en yta som är 20 gånger mindre än Åres. Åre kommer aldrig kunna mäta sig med de bästa alperna men Åre kan förstärka sin position som skandnivaiens bästa skidort med hjälp av följande investeringar:

Sexstolsexpress lift som ersätter Rödkulleliftarna Ca 1400m 282m fallhöjd pris: 50 miljoner kr. Denna lift ökar kapaciten i ett bra familjeområde. Det är jobbigt och omodernt att stå i släplift i nästan 1,5 kilometer. Eventuell bredning av Rödbranten och snygga till området lite. Detta kommer avlasta VM området där rödkullen erbjuder lite snällare backar.( Prio)

Gondollift som ersätter kabinbanan med liknade sträckning ändå upp till åreskutan. Fallhöjd 853 längd 2900m Kostnad: 200 milj kr: Kabinbanan måste ersättas och detta är ett mer effektivt alternativ.

WC liften blir en 4 stolsexpress fast lift kostnad likt tegelliften: 15milj kr.

Ta bort gondolerna i VM8:n det är ju bara krångligt. Ersätt med stolar. Det finns inget egetvärde med telemixliftar.

Tusenmetersliften ersätts med en fyrstolsexpress lift med vindskydd samt 1-2 nya nedfarter. : Stort lyft för Åre som gör att man kan åka mer på Högzon utan att få börja om hela tiden. 55milj kr. (Prio)

Baksidan: Eventuellt ett nytt skidområde där som är sammankopplat med befintliga Åre 2 miljarder kr.


Ingen transport mellan tegefjäll och ullådalen, bussarna gör jobbet bra. Istället ska man satsa på att rusta upp områderna med fler backar och liftar.

Tväråvalvet utökas eftersom det är ett fint område och får en 4 stolsexpress lift från nedre tväråvalvsliftarna till toppen.: 50 milj kr

Ny Släplift i Stendalen för att öka kapaciten. 5milj kr

4Stolllift med huva från hummeltoppen till Åreskutan för att öka kapaciten och möjliggöra mer skidåkning. 60 milj kr

Utökat snösystem 100 milj kr (prio)
Detta gör såklart i etapper.
65,50,2000,5,55,15,200,50, 100= 2,540 miljarder
Bra, men du glömde nya och fler bussar och tätare skytteltrafik. X milj kr.
 

kodiak70

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Kul med visionära planer, själv nöjer jag mig med en knapplift i tusenmetern med tanke på Skistars totala ovilja att investera i skidåkningen i Åre, så trött på att det inte händer något. Håller på med en massa annat än grunden för hela Åre dvs skidåkningen...
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Kul med visionära planer, själv nöjer jag mig med en knapplift i tusenmetern med tanke på Skistars totala ovilja att investera i skidåkningen i Åre, så trött på att det inte händer något. Håller på med en massa annat än grunden för hela Åre dvs skidåkningen...
Åre har visserligen Sveriges klart bästa fallhöjd på nästan 900 meter, men om jag ska välja att åka skidor i Sverige så väljer jag hellre en ort med 300 fhm och där jag kan åka hela tiden och inte behöver stå halva dagen i liftkö.
Man är ju där för att åka skidor. ⛷️:)
Synd är det dock, för fallhöjd ger variation och en större upplevelse.
Jag har nog redan yttrat mig mer än nödvändigt ang. Skistar här, och en trend som är tydlig är väl att Skistars orter bara får fler och fler turistbäddar.
I Alperna är det lätt att hitta uppgifter på varje orts antal turistbäddar samt tillhörande liftsystems kapacitet per timme. Jag har inte kollat, men finns det samma uppgifter om svenska skidorter?
Förhållandet ger en hyfsad fingervisning om vad man kan förvänta sig under högsäsong.
 

arne

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Åre har visserligen Sveriges klart bästa fallhöjd på nästan 900 meter, men om jag ska välja att åka skidor i Sverige så väljer jag hellre en ort med 300 fhm och där jag kan åka hela tiden och inte behöver stå halva dagen i liftkö.
Man är ju där för att åka skidor. ⛷️:)
Synd är det dock, för fallhöjd ger variation och en större upplevelse.
Jag har nog redan yttrat mig mer än nödvändigt ang. Skistar här, och en trend som är tydlig är väl att Skistars orter bara får fler och fler turistbäddar.
I Alperna är det lätt att hitta uppgifter på varje orts antal turistbäddar samt tillhörande liftsystems kapacitet per timme. Jag har inte kollat, men finns det samma uppgifter om svenska skidorter?
Förhållandet ger en hyfsad fingervisning om vad man kan förvänta sig under högsäsong.
Håller delvis med, men som tur är kan man ta skidorna på ryggen och åka baksidan. Då är det ok med lite köer (och den finns ju April utan köer).
 

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Har också intrycket att Skistars affärsidé för Åre inte är långsiktigt hållbar. Verkar gå ut på att dra in max intäkter så länge det går. När det hela är kört i botten går de ansvariga i pension och åker skidor i Serfaus och Whistler.
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Håller delvis med, men som tur är kan man ta skidorna på ryggen och åka baksidan. Då är det ok med lite köer (och den finns ju April utan köer).
Eftersom jag bara åker pist numera så är det tyvärr inget alternativ för mig, men det finns ju många andra skidorter som inte har liftköer.:)
 

pd

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Har också intrycket att Skistars affärsidé för Åre inte är långsiktigt hållbar. Verkar gå ut på att dra in max intäkter så länge det går. När det hela är kört i botten går de ansvariga i pension och åker skidor i Serfaus och Whistler.

När jag stannade till och pratade med de sedan två decennier säsongsboende i Whistler (halvvägs ner i backen där de tog paus för knäna) så lät det ungefär likadant. Sedan Vail köpte WB hade det bara gått utför - and not in the good way.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
När jag stannade till och pratade med de sedan två decennier säsongsboende i Whistler (halvvägs ner i backen där de tog paus för knäna) så lät det ungefär likadant. Sedan Vail köpte WB hade det bara gått utför - and not in the good way.
Apropå Vail så läser jag just nu denna; väldigt intressant i hur skidindustrin utvecklats med sammanslagningar och liftkortssamarbeten. Det verkar vara en ständigt återkommande konflikt detta; utveckla skidupplevelsen vs sälja bäddar/liftkort.
 

arne

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Åre har potentialen med en lutning och fallhöjd som är överlägsen i Sverige. Dock så hamnar Åre långt efter när det gäller liftsystem både om man jämför med vissa skidorter i Sverige som exempelvis lilla Romme som har 5 expressliftar på en yta som är 20 gånger mindre än Åres. Åre kommer aldrig kunna mäta sig med de bästa alperna men Åre kan förstärka sin position som skandnivaiens bästa skidort med hjälp av följande investeringar:

Sexstolsexpress lift som ersätter Rödkulleliftarna Ca 1400m 282m fallhöjd pris: 50 miljoner kr. Denna lift ökar kapaciten i ett bra familjeområde. Det är jobbigt och omodernt att stå i släplift i nästan 1,5 kilometer. Eventuell bredning av Rödbranten och snygga till området lite. Detta kommer avlasta VM området där rödkullen erbjuder lite snällare backar.( Prio)

Gondollift som ersätter kabinbanan med liknade sträckning ändå upp till åreskutan. Fallhöjd 853 längd 2900m Kostnad: 200 milj kr: Kabinbanan måste ersättas och detta är ett mer effektivt alternativ.

WC liften blir en 4 stolsexpress fast lift kostnad likt tegelliften: 15milj kr.

Ta bort gondolerna i VM8:n det är ju bara krångligt. Ersätt med stolar. Det finns inget egetvärde med telemixliftar.

Tusenmetersliften ersätts med en fyrstolsexpress lift med vindskydd samt 1-2 nya nedfarter. : Stort lyft för Åre som gör att man kan åka mer på Högzon utan att få börja om hela tiden. 55milj kr. (Prio)

Baksidan: Eventuellt ett nytt skidområde där som är sammankopplat med befintliga Åre 2 miljarder kr.


Ingen transport mellan tegefjäll och ullådalen, bussarna gör jobbet bra. Istället ska man satsa på att rusta upp områderna med fler backar och liftar.

Tväråvalvet utökas eftersom det är ett fint område och får en 4 stolsexpress lift från nedre tväråvalvsliftarna till toppen.: 50 milj kr

Ny Släplift i Stendalen för att öka kapaciten. 5milj kr

4Stolllift med huva från hummeltoppen till Åreskutan för att öka kapaciten och möjliggöra mer skidåkning. 60 milj kr

Utökat snösystem 100 milj kr (prio)
Detta gör såklart i etapper.
65,50,2000,5,55,15,200,50, 100= 2,540 miljarder
Min gissning är att rödkullen är det som blir byggt först om man ser på möjligheten att bygga ännu fler hus. Möjligen också något med WC i samband med att kabinen läggs ner. I högzon tror jag det enda vi kan hoppas på är en släplift på 1000m.
 

arne

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Eftersom jag bara åker pist numera så är det tyvärr inget alternativ för mig, men det finns ju många andra skidorter som inte har liftköer.:)
Vilka andra orter finns det för en gammal man som helst inte kör bil eller flyger? (sure riksgränsen är säkert fint, men det är en lång tågresa).
 

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Jag får intrycket att detta fungerar bättre i alperna. Kanske eftersom det där sällan handlar om en stor enskild aktör som dominerar en plats.
Istället en stor mängd enskilda ägare/aktörer, ofta bofasta på plats, som drar åt samma håll via t ex ett gemensamt liftkortsystem. Med lagom fast och uppmuntrande styre från myndigheterna som sköter den sammanhållande marknadsföringen.
Tror att det ger långsiktighet, bl a eftersom utbyggnaden blir mer ”organisk” och successiv när det finns ett större antal aktörer på platsen. Investeringsbesluten är uppdelade på fler händer.
 
Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Vilka andra orter finns det för en gammal man som helst inte kör bil eller flyger? (sure riksgränsen är säkert fint, men det är en lång tågresa).
Beror på var du bor. Från Göteborg går det rikligt med bussresor till många fina skidorter i Norge.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Åre har potentialen med en lutning och fallhöjd som är överlägsen i Sverige. Dock så hamnar Åre långt efter när det gäller liftsystem både om man jämför med vissa skidorter i Sverige som exempelvis lilla Romme som har 5 expressliftar på en yta som är 20 gånger mindre än Åres. Åre kommer aldrig kunna mäta sig med de bästa alperna men Åre kan förstärka sin position som skandnivaiens bästa skidort med hjälp av följande investeringar:

Sexstolsexpress lift som ersätter Rödkulleliftarna Ca 1400m 282m fallhöjd pris: 50 miljoner kr. Denna lift ökar kapaciten i ett bra familjeområde. Det är jobbigt och omodernt att stå i släplift i nästan 1,5 kilometer. Eventuell bredning av Rödbranten och snygga till området lite. Detta kommer avlasta VM området där rödkullen erbjuder lite snällare backar.( Prio)

Gondollift som ersätter kabinbanan med liknade sträckning ändå upp till åreskutan. Fallhöjd 853 längd 2900m Kostnad: 200 milj kr: Kabinbanan måste ersättas och detta är ett mer effektivt alternativ.

WC liften blir en 4 stolsexpress fast lift kostnad likt tegelliften: 15milj kr.

Ta bort gondolerna i VM8:n det är ju bara krångligt. Ersätt med stolar. Det finns inget egetvärde med telemixliftar.

Tusenmetersliften ersätts med en fyrstolsexpress lift med vindskydd samt 1-2 nya nedfarter. : Stort lyft för Åre som gör att man kan åka mer på Högzon utan att få börja om hela tiden. 55milj kr. (Prio)

Baksidan: Eventuellt ett nytt skidområde där som är sammankopplat med befintliga Åre 2 miljarder kr.


Ingen transport mellan tegefjäll och ullådalen, bussarna gör jobbet bra. Istället ska man satsa på att rusta upp områderna med fler backar och liftar.

Tväråvalvet utökas eftersom det är ett fint område och får en 4 stolsexpress lift från nedre tväråvalvsliftarna till toppen.: 50 milj kr

Ny Släplift i Stendalen för att öka kapaciten. 5milj kr

4Stolllift med huva från hummeltoppen till Åreskutan för att öka kapaciten och möjliggöra mer skidåkning. 60 milj kr

Utökat snösystem 100 milj kr (prio)
Detta gör såklart i etapper.
65,50,2000,5,55,15,200,50, 100= 2,540 miljarder
Många bra idéer!
Rödkulleliften måste göras om till sittlift; det är redan en för lång lift för att vara släplift och med tanke på att man ska bebygga området likt Sadeln så kommer släpliften inte räcka till på långa vägar.

Intressant idé med Tväråliften. Skulle man underlätta möjligheten att ta sig upp från toppen via Rödkullen/Ullådalen så hade man definitivt kunna avlasta Gondolen och även Kabinbanan/ersättare till den.
Och med nämna utbyggnad av Rödkullen så lär det också behövas.

Jag är en stark supporter av Peak-2-Peak till Tegefjäll och det förstärker bara behovet ännu mer. :)
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Sen apropå detta med ersättare till Kabinbanan så har jag funderat på möjligheterna att återgå till den ursprungliga tanken när man började bygga i Åre; nämligen Bergbanan. Den skulle gå till toppen men man byggde som bekant bara första etappen till Fjällgården.

Men tänk om man hade kunnat modernisera den och förlänga den till toppen?
Jag tänker mig att den fortsätter rakt fram upp på Lillskutan, går förbi Östra Ravin och vidare upp mot toppen.
3,85 km hade det varit från torget till toppen.

Undrar hur mycket Sweco tar för en utredning om det går och hur mycket det skulle kosta? :)
 

Bilagor

  • Bergsbanan.png
    Bergsbanan.png
    197.1 KB · Besök: 36

arne

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Det är iofs en fin stad! :) Om du inte är bilburen och vill åka skidor i Norge så kan du ju börja med reguljärt tåg/buss till Oslo. När/om de släpper in oss.


Skillnaden är att till Åre kan jag ta tåget upp fredag kväll, och skidor hela lördag-söndag och vara hemma igen på söndag kväll. Det går ju inte ens nattåg till Oslo och sen ska man vidare. Det blir en dags resande och inte mycket skidåkande om man bara ska upp en helg.

Alternativet är ju att skaffa något i Alperna och sen strunta i miljön och flyga ner. Det tar inte mycket längre tid än att ta sig Norge. Men jag föredrar tåg - så jag fastnar nog i Åre ett tag till. (Och jag tycker själva byn är väldigt trevlig).
 

Alex27

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Nu har jag läst alla 993 (snart 994) inlägg här. Jag förstår att många tänker att skidbussarna funkar bra mellan kabin och Duved/tege. Men det handlar inte om att du som bor i t.ex fjällgården ska åka genom hela systemet och ta liften till tege. Då kan man ta bussen från kabin. Det som det handlar om är att det blir ett större område. Om det nu skulle byggas nya bäddar i rödkulle området så är det ju många barnfamiljer som kommer att bo där. Då är det ju bra att ha en lift bort till tegeliftens bergstation. Då slipper de som inte kan åka så bra åka ner till vm8an och ploga upp när de är trötta på rödkullen, då kan de istället ta liften bort till fjällvallen och åka i backar i sin nivå. Mitt förslag är att liften skulle gå från ullådalen för att då hade fler åkt där också. Det kanske är svårare att dra en lift från ullådalen då det är lite över trädgränsen så det kanske får bli rödkulle men jag hoppas på ullådalen. Tänk vad bra det hade blivit då när alla som inte klarar av lutningen i vm8an istället kan åka blå backar i rödkullen, ullådalen och fjällvallen. Detta sprider även ut fler folk på fjället. Folk har skrivit att det inte ger några nya nerfarter. Det kanske inte ger nya nerfarter, men det binder ihop nerfarter som det kanske inte åka så mycket i. Jag har aldrig sätt kö i fjällvallen och i ullådalen så är det bara kö jättefina dagar på fjället när folk känner för att ta valvet upp elr när gondol och kabin är nedisade.
 

Alex27

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
lägger till på min text att jag tror väldigt många barnfamiljer inte ens vet att mat kan ta skidbussen till Duved och det är ganska krångligt med barn. Mycket enklare med en vindskyddad peak2peak
 

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Sen apropå detta med ersättare till Kabinbanan så har jag funderat på möjligheterna att återgå till den ursprungliga tanken när man började bygga i Åre; nämligen Bergbanan. Den skulle gå till toppen men man byggde som bekant bara första etappen till Fjällgården.

Men tänk om man hade kunnat modernisera den och förlänga den till toppen?
Jag tänker mig att den fortsätter rakt fram upp på Lillskutan, går förbi Östra Ravin och vidare upp mot toppen.
3,85 km hade det varit från torget till toppen.

Undrar hur mycket Sweco tar för en utredning om det går och hur mycket det skulle kosta? :)
En sådan skulle få låg kapacitet även om den byggs om i grunden. VM8 tar 3200 (tidigare 3400) pers/timme. En säkert svindyr modern gigant som t.ex. Gardena Ronda Express tar ca 2000 pers/timme. Sittliftar och gondoler är bättre på att skyffla folk.

 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Nu har jag läst alla 993 (snart 994) inlägg här. Jag förstår att många tänker att skidbussarna funkar bra mellan kabin och Duved/tege. Men det handlar inte om att du som bor i t.ex fjällgården ska åka genom hela systemet och ta liften till tege. Då kan man ta bussen från kabin. Det som det handlar om är att det blir ett större område. Om det nu skulle byggas nya bäddar i rödkulle området så är det ju många barnfamiljer som kommer att bo där. Då är det ju bra att ha en lift bort till tegeliftens bergstation. Då slipper de som inte kan åka så bra åka ner till vm8an och ploga upp när de är trötta på rödkullen, då kan de istället ta liften bort till fjällvallen och åka i backar i sin nivå. Mitt förslag är att liften skulle gå från ullådalen för att då hade fler åkt där också. Det kanske är svårare att dra en lift från ullådalen då det är lite över trädgränsen så det kanske får bli rödkulle men jag hoppas på ullådalen. Tänk vad bra det hade blivit då när alla som inte klarar av lutningen i vm8an istället kan åka blå backar i rödkullen, ullådalen och fjällvallen. Detta sprider även ut fler folk på fjället. Folk har skrivit att det inte ger några nya nerfarter. Det kanske inte ger nya nerfarter, men det binder ihop nerfarter som det kanske inte åka så mycket i. Jag har aldrig sätt kö i fjällvallen och i ullådalen så är det bara kö jättefina dagar på fjället när folk känner för att ta valvet upp elr när gondol och kabin är nedisade.
Mycket bra sammanfattat, instämmer helt.
Det hade gagnat bägge sidorna Ullådalen med en Peak-2-Peak. Fler hade upptäckt Tege/Duved och Tege/Duved hade haft lättare att nå huvudsystemet/komma upp på skutan.

Vi pratade i en annan tråd om Tegefjäll att det är lite negligerat nu. En Peak-2-Peak hade helt klart gett det området en boost. Då kan man bo där (eller ända bort i Duved) och ändå ha snabbt tillgång till huvudsystemet och skutan.

Jag förstår hur du tänker att de borde gå till Ullådalen. Jag tänker att då Rödkullen ska bli ett nytt bycentrum med bebyggelse och att där finns så mycket infrastruktur redan så är en Peak-2-Peak mer logisk dit. Och blir Rödkulleliften en större sittlift så är man i Ullådalen på nolltid.
Men ingen katastrof om man drog den dit.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
En sådan skulle få låg kapacitet även om den byggs om i grunden. VM8 tar 3200 (tidigare 3400) pers/timme. En säkert svindyr modern gigant som t.ex. Gardena Ronda Express tar ca 2000 pers/timme. Sittliftar och gondoler är bättre på att skyffla folk.

Hmm, det verkar som att du har rätt. Skiresorts.info har en rad bergsbanor uppradade och de som tog mer än 3000 per timme verkar man kunna räkna på en hand.

Grand Motte i Tignes/Val d'Isere tar 3600 personer i timmen.

Sky Express i Valchivenna tar 3500 personer i timmen.

Les Arcs Express i Les Arcs tar 3000 men verkar ha riktigt fina tåg. Tänk dig utsikten på en bana öster om östra Ravin en solig dag i denna :)
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Sen har ju en bergbana fördelen att den är väderokänslig. Så länge det inte är katastrofstorm som blåser bort tak så kan man köra upp ett tåg på toppen.
Lägg på en bra toppstation med restaurang så kan man ha öppet mest hela tiden. Hade varit kul att sitta och äta middag bakom ett panoramafönster med snöstorm på skutans topp. :D
 

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Ja man behöver ju inte spränga ner i tunnlar (dyrt) eller hänga liftar upp i luften (väder- och lavinkänsligt). Kanske en lång rulltrappa täckt av plexiglastunnel till topp-platån? Med start typ vid VM6-toppen? Kanske i vinkel med snabb omstigning nedom 1000-m-dalen. Verkar billigt.
 
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp