Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Hawk100

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
När det gäller själva Åre by är det ju synd att planarkitekterna inte vågade ställa lite högre krav på 80-talet och framåt. Tänk om bebyggelsen istället för att delvis se ut som gamla miljonprogrammet med betong och lådformer fått lite mer alpstil med krav på natursten och trä i fasaderna och biltrafiken förbjudits runt torget, kombinerat med en (eller flera) matarliftar typ enkla linbanekorgar (som i tex Alpe d Huez) från station/Holliday och Coop/systemet till kabin resp Tott-området. Då kunde ju Åre by kanske ha varit riktigt mysig vid det här laget......
 

Hawk100

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Jag är lite tveksam till en lift däremellan. Är väldigt flackt. Många markägare. Lång tid i lift. Om ni åkt melland lindvallen och högfjällshotellet så känns det kortare... Skulle det kunnat bli med skidåkning med liften så kanske. Bussar funkar rätt bra faktiskt. Är man i Tege kan man vara där en dag. Mycket skidåknong försvinner i alla transporter bort och fram.
Fast bussarna går ju på tok för sällan.....
 
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
När det gäller själva Åre by är det ju synd att planarkitekterna inte vågade ställa lite högre krav på 80-talet och framåt. Tänk om bebyggelsen istället för att delvis se ut som gamla miljonprogrammet med betong och lådformer fått lite mer alpstil med krav på natursten och trä i fasaderna och biltrafiken förbjudits runt torget, kombinerat med en (eller flera) matarliftar typ enkla linbanekorgar (som i tex Alpe d Huez) från station/Holliday och Coop/systemet till kabin resp Tott-området. Då kunde ju Åre by kanske ha varit riktigt mysig vid det här laget......

Det fanns väldigt mycket tankar och ideer. Myten att man kan ställa mycket hårdare krav borde tas död på. Visst kan alltid mer krav ställas. Men det finns kalkyler bakom och allt som ska skapas finansieras mestadels av sålda bostäder. Jag sitter som arkitekt med kalkyler som en del, värdet på byggrätter ger en möjlig lucka för investeringar men det är också dyrt att bygga framförallt i Åre långt bort från allt, kuperat och många restriktioner och risker. Jag skulle vilja se mer visioner som kommunen och utvecklare tillsammans hittar gränsnitt att ta fram. Större visioner än ett hotell vid stjärntorget.

Men som jag postade innan skulle Åre by må bra av två gondoler från järnvägsstationen upp på bergen med mellanstationer i byn. Åre är ju mysigt idag kring torget och utan bil där skulle det dö ut. Men med gondole4 som kopplar björnen med åre och rödkullen med åre skulle färre behöva köra bilen till byn.
 

pd

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Vindproblem och en peak2peak-lift låter som en svår kombo.....
Får nog bli ett inglasat transportband på marken istället...🤣🤣🤣

Låter strålande med ett 4 km långt rullband längs med E14 mellan VM8 och Tege. Rullar det med typ 2 m/s, vilket jag tror är galet snabbt för ett rullband, så blir det 2000 sekunder = 33 minuter i vindskydd. :LOL:
 

Hawk100

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Det fanns väldigt mycket tankar och ideer. Myten att man kan ställa mycket hårdare krav borde tas död på. Visst kan alltid mer krav ställas. Men det finns kalkyler bakom och allt som ska skapas finansieras mestadels av sålda bostäder. Jag sitter som arkitekt med kalkyler som en del, värdet på byggrätter ger en möjlig lucka för investeringar men det är också dyrt att bygga framförallt i Åre långt bort från allt, kuperat och många restriktioner och risker. Jag skulle vilja se mer visioner som kommunen och utvecklare tillsammans hittar gränsnitt att ta fram. Större visioner än ett hotell vid stjärntorget.

Men som jag postade innan skulle Åre by må bra av två gondoler från järnvägsstationen upp på bergen med mellanstationer i byn. Åre är ju mysigt idag kring torget och utan bil där skulle det dö ut. Men med gondole4 som kopplar björnen med åre och rödkullen med åre skulle färre behöva köra bilen till byn.
Riktiga kopplingsbara gondoler är dock sjukt dyra. Och med en mellanstation blir de ju ännu dyrare....
Kläppens gondol med lyfthöjd på ca 300 m och en mellanstation kostade tex ca 95 Mkr 2016. (En kopplingsbar 6-stol låg då på ca 50-60 Mkr tror jag.)
Att dra gondolerna upp på skutan lär ju öka på prislappen en hel del. Vore absolut en sjyst lösning, men rätt dyr. Att istället ha en matarlift i form av enklare, ej kopplingsbar gondoler, som saktar in vid av o påstigning (och kanske även vid en mellanstation tex vid torget) och där 4-6 gondoler sitter ihop skulle kanske vara gott nog och kunna lösa problemen. Dessutom tycker jag personligen att det är rätt charmigt med gondoler som går mellan husen på en skidort.....
En vanlig gondol med mellanstation som i Kläppen gör också att bara varannan gondol kan nyttjas från dalstationen om man räknar med många påstigande vid mellanstationen. Gondolen känns då tyvärr inte så effektiv......
(Har man en mellanstation tänkt bara för avstigning/som vändstation vid dåligt väder högre upp blir just det inte ett problem....)
 

macl

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tyvärr tror jag att tiden då skidorter kunde locka fler åkare med ökat antal liftar, mer kapacitet, nya backar och häftiga åk lite är förbi i Sverige. Skidåkningen börjar likna mer den i USA där det är viktigare med lyxiga hotell, restauranger, kaféer och badhus. Skidåkning har lite gått från att vara en friluftsaktivet till en lyxsemester som det är i USA. Dom stora pengarna finns inte i människor som äter matsäck och lagar mat hemma i stugan på kvällen. Detta kan ju också vara en av anledningarna till att topptura har blivit mer populärt. Dom som verkligen älskar att åka skidor och vara ute i bergen, vill inte stå i kö halva dagarna.
Sverige är verkligen långt ifrån USA eller div. skidorter i Alperna vad gäller lyxiga hotell, restauranger, kaféer och badhus. Jag saknar faktiskt mer genuint "atmosfär" och tillgång till inomhusaktiviteter pga vädret är inte alltid optimalt.....
 
Senast ändrad:
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Riktiga kopplingsbara gondoler är dock sjukt dyra. Och med en mellanstation blir de ju ännu dyrare....
Kläppens gondol med lyfthöjd på ca 300 m och en mellanstation kostade tex ca 95 Mkr 2016. (En kopplingsbar 6-stol låg då på ca 50-60 Mkr tror jag.)
Att dra gondolerna upp på skutan lär ju öka på prislappen en hel del. Vore absolut en sjyst lösning, men rätt dyr. Att istället ha en matarlift i form av enklare, ej kopplingsbar gondoler, som saktar in vid av o påstigning (och kanske även vid en mellanstation tex vid torget) och där 4-6 gondoler sitter ihop skulle kanske vara gott nog och kunna lösa problemen. Dessutom tycker jag personligen att det är rätt charmigt med gondoler som går mellan husen på en skidort.....
En vanlig gondol med mellanstation som i Kläppen gör också att bara varannan gondol kan nyttjas från dalstationen om man räknar med många påstigande vid mellanstationen. Gondolen känns då tyvärr inte så effektiv......
(Har man en mellanstation tänkt bara för avstigning/som vändstation vid dåligt väder högre upp blir just det inte ett problem....)
När Sälen´s lokala näringsliv tillsammans med Skistar lyckades att bygga en flygplats för 500 millioner, så bör Åre´s näringsliv, kommun och Skistar klara av 200 millioner för en schysst Funitel.

Jag fattar att det är en tung investering, men den kommer att säkra upp Åre som destination. De som åker till Åre har råd att betala för sig både i form av Hyra, Liftkort, Restaurang, Hotell och Shopping. Vad skulle Hansson dra in vid 10% flera kunder? Werséns?Holiday Club? Copperhill?

Utan Högzon är Åre sämsta stället i Sverige. Lågzon har som oftast rutten snö under hela säsongen. Högzon är den enda anledningen att jag åker till Åre. Det är fantastiskt där uppe de 70 dagarna det är uppe.
Att chansa på att Högzon är öppet är värt varje krona för mig, skulle anslå att det är 50/50 om det är öppet under januari, feb och mars.

Utan Kabinbanan/Skjutgondolen kommer jag att lämna Åre, då Olympiagondolen inte har kapacitet nog med de 20.000 skidåkare som vill upp till högzon en bra dag. Det är inte intressant att åka WC, VM8a, Olympia Gondol till toppen, det måste ju vara en riktig "snål" smålänning som har tänkt ut det..

Är ju inte så långt mellan Småland och Ängelholm.. Men nu behöver Familjen Paulsson ta lead, samla investerare, för att dra fram lädret.
 
Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Apropå planer att bygga om vid Stjärntorget ovanför byn så gjorde jag en intressant upptäckt med Eniros karttjänst med historiska flygbilder.
Där man kan välja Sjökort och annat så finns även "Historiska Flygbilder", där man kan dra en linje för att jämföra dagens satellitfoton med historiska flygfoton mellan 50-60-talet.
I Åre verkar man ha tagit mitt i bygget av E14 då den finns i vissa sträckor, men andra bergsdelar har man inte hunnit spränga bort.
Det intressanta är att Stjärntorget/Stjärnbacken ser helt annorlunda ut; den kulle som idag finns till höger om man står med ryggen mot Timmerstugan verkade ha flera liknande kullar bredvid sig, man verkar alltså schaktat fram nästan allt mellan den kullen och dagens liftar.

stj-rntorget.png
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Lite funderingar efter en vecka i Åre och bodde i Björnen.

- Tottliften borde göras om till sittlift. Den är väldigt lång och går genom flera ganska stora nedfarter; känns som det måste ske olyckor ibland mellan åkare och liftåkare.
- Riktigt bra med skidvägarna genom Björnen. Det blir som ett skidåkningens Amsterdam eller Venedig med skidvägar till och från liftarna mellan husen och vägarna. Jag bodde i yttersta hörnet (Falken) så jag fick ta stumpen från Copperhill och gå lite till en för att ta mig ned, men i övrigt riktigt bra. Så borde alla områden med möjlighet göra.
- Det blåste rejält en dag så Sadelexpressen var avstängd och då kunde man inte ta sig från Björnen/Sadeln till Åre by.
Tänkte om man inte hade kunnat rensa lite skog och göra några nedfarter från toppen av Högåsliften ner mot Totthyllan/Åre Hälsocentral och sen ha en transportlift därifrån längs med den ansade skogen bort mot Tottbacken?

- Satt även och funderade på detta med Kabinbanan. Om nu dess öde är förseglat; så slog det mig att Åre Bergbana från början ju var tänkt att gå upp till toppen av skutan.
Har någon beräkning gjorts på om man skulle kunna modernisera denna och dra en räls upp och genom berget till toppen?
Är väl lite knivigt hur man skulle dra den utan att förstöra berget; ett spår rakt över Östra Ravin vore kanske inte så kul.
Men värt att utreda.
Och då ska man såklart använda och bevara nuvarande station.

Lite spridda tankar efter en 8 timmars bilresa söderut. :)
 
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
En bergbana upp från Fjällgårdsplatån till Skutan vore bra dock sannolikt en "ekonomisk" katastrof då ingen vill ha eller vara skidåkare på skutan i dåligt väder.

korg.jpg


Jag tror att en 4a eller 6a express från Fjällgården till Hummel skulle ha gjort stor skillnad. En ersättare för "Korglinbanan" som en gång fanns..
 
Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
En bergbana upp från Fjällgårdsplatån till Skutan vore bra dock sannolikt en "ekonomisk" katastrof då ingen vill ha eller vara på skidåkare på skutan i dåligt väder.

Visa bilaga 8808

Jag tror att en 4a eller 6a express från Fjällgården till Hummel skulle ha gjort stor skillnad. En ersättare för "Korglinbanan" som en gång fanns..
En förläng bergsbana hade såklart haft ett eller två stopp och vid allt för hårt väder hade man stannat på någon av dessa.
En fast bergsbana borde vara mer vädertålig än den hängande kabinbanan.
 

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
En idé jag tycker nu är eftersom Huså är till salu borde skistar köpa stället och bygga ihop systemen så får man åkning hela baksidan och ner till Huså. Måste då bli nordens största ort!
 

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
En bergbana upp från Fjällgårdsplatån till Skutan vore bra dock sannolikt en "ekonomisk" katastrof då ingen vill ha eller vara på skidåkare på skutan i dåligt väder.

Detta är en mycket viktig synpunkt som inte går att komma runt. Grundproblemet är det nyckfulla vädret i högzon - inte att liftarna dit stannar när det är "sh#t-f#ck conditions" ovan trädgränsen och ganska få ändå vill ta en lift dit upp. Så jag tror att problemet med vädersäkrade liftar till Åres högzon delvis är ett feltänk.

Dock sorgligt att VM8-an också är så väderkänslig, verkar onödigt. De stora fina rödsvarta åkytorna i det området står ofta tomma helt i onödan när det blåser på toppen.

Samma gäller Sadelliften i viss mån. Måste vara extremt frustrerande att bo i någon av de 200 000 lägenheterna i Sadeln/Björnen när Sadelliften plötsligt stannar för att det (helt väntat...) blåser ovanför trädgränsen. Ski-in/Ski-out i Åre blir då istället Ski-in/Korv-out i Sadeln, eller att åka den gröna Hermelinbacken eller att plötsligt behöva ta sig till Åre med bil eller buss samtidigt med tusentals andra.

Man måste alltså främst öka och vädersäkra kapaciteten i lågzonens nyckelvägar (främst upp och iväg från Åre by och mellan Åre och Sadeln). Åres liftsystem är ett pärlband av sekventiella liftar med få alternativa vägar och många flaskhalsar.

En annan sak - ni som sysslar med träning/tävling - ok att stänga av backar men se för f@sen till att utnyttja dem då. Flera av de finaste backarna var avstängda hela dagar i sträck utan att det syntes till någon åkare där.

Slut gnäll. Tväråvalvet är fantastiskt i fint väder. Och Tegeliften med omgivande skog är riktigt fin när det snöat (delvis eftersom så få verkar hitta dit).
 

pd

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
En annan sak - ni som sysslar med träning/tävling - ok att stänga av backar men se för f@sen till att utnyttja dem då. Flera av de finaste backarna var avstängda hela dagar i sträck utan att det syntes till någon åkare där.

Kan ju dels vara så att de inte vill få tränings/tävlingsbackarna sönderkörda av oss turister och dels att underlaget i de backarna ändå är hårdare preparerat och kräver stålkanter som the average turist oftast inte har. Störtloppet som det väl handlar om har ju två prima backar på vardera sidan. Gästrappet blir förvisso överbefolkat och sönderkört men Lundsrappet brukar klara sig fint. Men det vore förstås kul att få kört Störloppet en gång i alla fall. Bara för att.
 

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Kan ju dels vara så att de inte vill få tränings/tävlingsbackarna sönderkörda av oss turister och dels att underlaget i de backarna ändå är hårdare preparerat och kräver stålkanter som the average turist oftast inte har. Störtloppet som det väl handlar om har ju två prima backar på vardera sidan. Gästrappet blir förvisso överbefolkat och sönderkört men Lundsrappet brukar klara sig fint. Men det vore förstås kul att få kört Störloppet en gång i alla fall. Bara för att.
Helt OK men vissa avstängda backar står ibland tomma en hel dag. Och nu talar jag inte om inför en WC-tävling. Tillgänglig åkyta är dock oftast inget problem jämfört med liftkapaciteten. Det är förresten fina stora backar kring WC/VM6/Fjällgårdsexpressen, de hade tålt/behövt högre liftkapacitet.
 

FMP

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
När endast lågzon är öppen, eller om t om vm8an stänger är Slalombacken ner från WC- liften är ett guldkorn tycker jag. Normalt få som åker den för att de verkar stirra sig blinda på vm6/vm8. WC- liften är det ju sällan lika högt tryck på heller.

Också tänkt på sadeln, visst fanns det förr (innan sadelexpressen) möjlighet att ta sig via transport och släplift från och till björnen via tott? Minns inte om Sadelexpressen ersatte en släplift rakt av eller om man byggt bort transportslingan mot tott från Högåsliften (som förövrigt ger tillgång till röda åk även vid stängd sadel, om än förkortade). Känns lite som en miss oavsett att det inte går att komma runt där vid sämre väder.

Koppling mellan tege och rödkullen borde ligga långt ner i priolistan då den inte ökar kapaciteten i systemet eller skapar mer åkning. Där kan väl insatser istället göras mot större bussar eller tätare turer. Men liftkoppling hade såklart gjort systemet mer sammanhängande och attraktivt. I så fall känns gondol som en överkurs med tanke på kostnaderna. En sittlift med vindskydd som går på så låg höjd terräng, markanvändning och korsande infrastruktur tillåter borde vara både mest kostnadseffektivt och mest vädersäkert.

EDIT: Hittade själv äldre pistkarta som visade att sadelexpress ersatte lift med i princip samma sträckning, så transport från Högås till Tott aldrig varit möjlig. Borde kanske utredas!
 
Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Ja det ser ut som att det skulle gå att bygga en transportväg från Högåsliftens topp längs Totthummelns södersida till Tottliftens bas. Skulle kunna avlasta Sadelliften även när den inte står stilla.
Kanske litet brant och svårbyggd terräng men nyttan skulle vara betydande, och när man nu fått 200 000 nya liftkortsköpare i det tätbebyggda Sadelområdet så borde det finnas litet pengar över att förstärka systemet en aning i deras närhet.

1616422317549.jpeg
 

pd

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
EDIT: Hittade själv äldre pistkarta som visade att sadelexpress ersatte lift med i princip samma sträckning, så transport från Högås till Tott aldrig varit möjlig. Borde kanske utredas!

Fast den tidigare liften var en ankarlift så där var det bara komforten som satte stopp vid vind. Nu är där kvar en trevlig liten ränna att åka i.
 

arne

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Instämmer om att högzon är vad som gör Åre speciellt och i år med minst 25 minuters kö till gondolen så blir det inte många åk. För mig personligen skulle det funka bra med en (vindskyddad) släplift upp funka bra (sen kan jag promenara till toppen och hitta fina åk). Skulle gissa att det går att dra den från toppen av Bräcke eller rödkullen. Borde vara billigt.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Ja det ser ut som att det skulle gå att bygga en transportväg från Högåsliftens topp längs Totthummelns södersida till Tottliftens bas. Skulle kunna avlasta Sadelliften även när den inte står stilla.
Kanske litet brant och svårbyggd terräng men nyttan skulle vara betydande, och när man nu fått 200 000 nya liftkortsköpare i det tätbebyggda Sadelområdet så borde det finnas litet pengar över att förstärka systemet en aning i deras närhet.

Visa bilaga 8832
Mycket bra detta. Jag har länge tänkt att det borde gå att få till lite bra åk på den branten om man ansade skogen lite.
Man hade kunna skapa mer avancerade nedfarter rakt ned för berget så kunde leden du ritade bli den enklare och större transportvägen bort till Tottliften.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Vet någon förresten vem som har ansvar för skidvägarna genom Björnen? Är det Skistar eller Samfällighetsföreningen som sköter om dessa/eventuellt bygger ut dem om behov finns?
 

PerK

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Mycket bra detta. Jag har länge tänkt att det borde gå att få till lite bra åk på den branten om man ansade skogen lite.
Man hade kunna skapa mer avancerade nedfarter rakt ned för berget så kunde leden du ritade bli den enklare och större transportvägen bort till Tottliften.
Men då måste väl Tottliften fixas till? Den är lite gammal annars.
Klar fördel med den transporten är också att man kan svänga in direkt på Åre Hälsocentral med färska benbrott eller coronasnuivan man tog med till fjällen...
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Men då måste väl Tottliften fixas till? Den är lite gammal annars.
Klar fördel med den transporten är också att man kan svänga in direkt på Åre Hälsocentral med färska benbrott eller coronasnuivan man tog med till fjällen...
Man måste inte det, men den bör helt klart göras om till sittlift; väldigt lång och går genom flera nedfarter.

Haha ja, helt klart praktiskt. Tror dock Kinaviruset är borta om/när väl dessa nedfarter blir av. :)
 

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Men då måste väl Tottliften fixas till? Den är lite gammal annars.
Klar fördel med den transporten är också att man kan svänga in direkt på Åre Hälsocentral med färska benbrott eller coronasnuivan man tog med till fjällen...
Tottliften är ok. Går mest vindskyddat genom skog och stör inte korsande pister nämnvärt. Iofs ganska lång för att vara släplift men det finns absolut mycket annat att prioritera än att förnya den.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tittade på den här vloggen om ett par med bebis som kör föräldraledighet i Åre och de besökte Fröå Gruva. De nämnde att man inte kan ta sig dit genom liftsystemet och jag blev lite nyfiken hur långt gruvan ligger från bergen; om jag inte är helt ute och cyklar så hade man teoretiskt kunnat ta sig ungefär dit om det hade gått en led ned ifrån Järvenliften.
Hade det gett något att skapa fler nedfarter från Björnenberget än de som finns idag?
 

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Prio 1 bör vara
Från stjärntorget --> hummel --> skutan

Kostar 200.000.000 kr.. det är vi värda

Med 2s så får vi stabilitet..
Ja eller mer väderskyddat i vinkel via nuvarande toppen på VM6-an, med möjlighet till av- och påstigning där. Vinkel är nog inte så dyrt om man ändå har en mellanstation. Det har tydligen diskuterats men lär vara förenat med problem (lavinskydd mm)
 

pd

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tittade på den här vloggen om ett par med bebis som kör föräldraledighet i Åre och de besökte Fröå Gruva. De nämnde att man inte kan ta sig dit genom liftsystemet och jag blev lite nyfiken hur långt gruvan ligger från bergen; om jag inte är helt ute och cyklar så hade man teoretiskt kunnat ta sig ungefär dit om det hade gått en led ned ifrån Järvenliften.
Hade det gett något att skapa fler nedfarter från Björnenberget än de som finns idag?

Skulle säga att det skulle gå att komma ungefär halvvägs sedan planar det ut. Men det är ett utmärkt mål för en promenad eller tur på längdskidorna.
 
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Mycket bra detta. Jag har länge tänkt att det borde gå att få till lite bra åk på den branten om man ansade skogen lite.
Man hade kunna skapa mer avancerade nedfarter rakt ned för berget så kunde leden du ritade bli den enklare och större transportvägen bort till Tott
Visst har man tittat på Totthumeln och tänkt tanken men pga. risk för jordskred ned i Tott går inte det.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Visst har man tittat på Totthumeln och tänkt tanken men pga. risk för jordskred ned i Tott går inte det.
Intressant, det är ju inte helt orimligt.
Men man verkar ju gjort mer än att titta då man byggt en skidväg under Totthyllan ner mot Sjukhuset; det och de ansade träden säger mig att man påbörjat något slags projekt av att bygga mer nedfarter där.
 

zerode

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Intressant, det är ju inte helt orimligt.
Men man verkar ju gjort mer än att titta då man byggt en skidväg under Totthyllan ner mot Sjukhuset; det och de ansade träden säger mig att man påbörjat något slags projekt av att bygga mer nedfarter där.

Skidvägen vid Totthyllan är en liftgata. Tanken var att ev bygga en lift från Torpet/HC som skulle göra en enkel transport till Tottbacken, så boende på Torpet, Gamla HSB och runt omkring inte skulle behöva ta bilen till backen, därför byggde man en skidtunnel under totthyllan när den kom till. Tyvärr verkar det inte bli av, inte på en närmare framtid iallafall.

Averkningen utav skog i anslutning till tottbacken är inte heller en början på några nedfarter, utan en markägares ilska över att inte få stycka av tomter och sälja där, därför avverkades skog där som en liten protest, och näe, det kommer inte byggas några nerfarter på Totthummelns framsida, det är för brant där, helt enkelt.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Skidvägen vid Totthyllan är en liftgata. Tanken var att ev bygga en lift från Torpet/HC som skulle göra en enkel transport till Tottbacken, så boende på Torpet, Gamla HSB och runt omkring inte skulle behöva ta bilen till backen, därför byggde man en skidtunnel under totthyllan när den kom till. Tyvärr verkar det inte bli av, inte på en närmare framtid iallafall.

Averkningen utav skog i anslutning till tottbacken är inte heller en början på några nedfarter, utan en markägares ilska över att inte få stycka av tomter och sälja där, därför avverkades skog där som en liten protest, och näe, det kommer inte byggas några nerfarter på Totthummelns framsida, det är för brant där, helt enkelt.
Ah, där ser man. Alltid härligt med lokal detaljkunskap, sådant man omöjligen kan googla sig fram till. Tack!
 
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp