Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Skulle man inte kunna rensa mer i skogen och pista mindre?
Mer puckel och mer yta för pucklarna att växa till sig?
Då skulle man kunna slippa kreti och pleti i backarna och helt enkelt få fler grymma puckelåkare.
Det andra skulle kunna vara att helt enkelt förbjuda feta skidor och gå tillbaka till 210 gs skidor, kanske 203 sl skulle kunna vara ok också, det skulle helt enkelt ge oss färre åkare i backarna och definitivt utanför.

Skulle man inte kunna rensa mer i skogen och pista mindre?
Mer puckel och mer yta för pucklarna att växa till sig?
Då skulle man kunna slippa kreti och pleti i backarna och helt enkelt få fler grymma puckelåkare.
Det andra skulle kunna vara att helt enkelt förbjuda feta skidor och gå tillbaka till 210 gs skidor, kanske 203 sl skulle kunna vara ok också, det skulle helt enkelt ge oss färre åkare i backarna och definitivt utanför.
Njaee...
Skulle nog säga Elan 215 sgs på förmiddagen och absolut 205 Dynaster med dämpare längs fram för schmåschlalom längre fram på dagen.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Alltså ett par Elan Comprex Xe 215 och sen komplettera med ett par rc sl 203 - klockers
Kanske med Derbyflex på långskidorna

Alltså ett par Elan Comprex Xe 215 och sen komplettera med ett par rc sl 203 - klockers
Kanske med Derbyflex på långskidorna
Ute i stora världen har vindarna också svängt..!!

🤗😅👍

Senast ändrad:

Henric-s

Medlem
Ute i stora världen har vindarna också svängt..!!
Fantastisk video!!😃 Den fick mig att gräva fram lite bortglömda skidor från vinden, bla ett par Dynastar S9. Min mentor från den tiden tyckte dom var lite extrema i skärningen dock, säkert en dm kortare skärning än den tidigare modellen. I Norge kallades det Aamot skärning på grund av att Kjetil Andre körde på den modellen 1994 tror jag det var:)

🤗😅👍

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det blåser så att släpliften står stilla ibland så en sittlift kommer garanterat få stå still till och från tyvärr.
Jag undrar om detta med stillastående sittliftar och kabinbanor är oövervinnliga problem? Är nya sittliftar och kabinbanor lika väderkänsliga som de var förr?

Jag har åkt i riktigt blåsig sittlift i Trysil. Där är grejerna ofta väldigt nya, kan de tänkas ta mer än vad de kunde ta förr?

Senast ändrad:

ivarer

Medlem
Kan flika in för dom som tycker det är intressant, jobbade några vintrar i åre så fick höra ett och annat. Att ersätta kabin med en gondol med mellan avstig vid humeln verkar inte hända men kostnaden skulle vara samma som att bygga fem sexstolsliftar så de fanns istället tankar vart man kunde sätta ut dessa fem liftar.

En av platserna var i skogen under bräcke upp till 720. Andra istället för kullens dubbelankare. Sista som ersättare för 1000metarn.

Sen en ankarlift upp till transportkrysset från vm8an när de blåser för mycket. Hörde också att det var nått företag som ville bygga plexiskydd för vm8an...

fredw

Aktiv medlem
Verkar meningslöst att ersätta 1000-metaren om man inte kan komma upp till den på ett vettigt sätt? Såvida man inte drar den från toppen på VM6:an. Det vore kanske ngt.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Kan flika in för dom som tycker det är intressant, jobbade några vintrar i åre så fick höra ett och annat. Att ersätta kabin med en gondol med mellan avstig vid humeln verkar inte hända men kostnaden skulle vara samma som att bygga fem sexstolsliftar så de fanns istället tankar vart man kunde sätta ut dessa fem liftar.

En av platserna var i skogen under bräcke upp till 720. Andra istället för kullens dubbelankare. Sista som ersättare för 1000metarn.

Sen en ankarlift upp till transportkrysset från vm8an när de blåser för mycket. Hörde också att det var nått företag som ville bygga plexiskydd för vm8an...
Intressant med inside info.

En ny mer vindsäkrad kabinbana (fler rep? värme i repen? Något måste ju hänt sedan 1975) till toppen av Åreskutan hade ju varit magiskt, men verkar ju "stört omöjligt". Hade varit intressant med en kostnadskalkyl så man får något svart på vitt.

Fatboy

Aktiv medlem
Intressant med inside info.

En ny mer vindsäkrad kabinbana (fler rep? värme i repen? Något måste ju hänt sedan 1975) till toppen av Åreskutan hade ju varit magiskt, men verkar ju "stört omöjligt". Hade varit intressant med en kostnadskalkyl så man får något svart på vitt.
Funitels har ju dubbla vajrar och är väl betydligt mindre vindkänsliga än en vanlig kabinbana eller gondol. Har tidigare nämnts att dom är väldigt dyra. Men för en lekman låter det ju som en optimal lift för just Åre.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Funitels har ju dubbla vajrar och är väl betydligt mindre vindkänsliga än en vanlig kabinbana eller gondol. Har tidigare nämnts att dom är väldigt dyra. Men för en lekman låter det ju som en optimal lift för just Åre.
Sedär ja, tänkte väl att tekniken inte stått still sedan 1975.
Och även om Åre kanske har speciella förhållanden så är det ju knappast helt unikt. Whistler ligger t.ex. också nära havet.

Bra fynd! Att klara 100 km i timmen-vindar låter bra. 24 passagerare per låda är väl ungefär som idag. Men mer tålig och snabbare service så borde det ändå bli en klar förbättring.
Undrar vad det hade kostat att installera detta mellan Stjärntorget och Skutan.

Tillägg: Kollar man bildgalleriet på sidan så visar den att man installerat systemet på Jasna i Slovakien och som en bergsbana för turister utanför Athen i Grekland.
Om dessa två har råd att investera i denna så borde väl Sveriges skidortskronjuvel kunna göra det?

FMP

Medlem
Skulle förvåna om Åre/Skistar inte har råd att installera en funitel. Men de vill ju maximera vinsten, och genom att plocka bort kabinbanan (som de hävdar ändå står mer still än går- kanske stämmer) och exploatera marken gör de rätt bra vinst. Smäller de upp en funitel så försvinner nog hela vinstmarginalen?

På sikt tror jag lätt att det hade varit en vinstaffär men långsiktighet får ofta stå tillbaka för andra intressen i aktiebolag med avkastningskrav. Särskilt i en bransch med låg konkurrens.

Jämfört med satsningen som gjordes under 70- talet får jag känslan att inställningen nu nästan är raka motsatsen. Då utökades systemets utbredning och kapacitet för att locka fler åkare och sätta Åre "på kartan", nu försöker man maximera antalet besökare kontra kapacitet och motvilligt byta ut nån lift för att få in ännu mer folk i backarna när kapacitetstaket slår i. Hade varit uppfriskande med lite framåtanda och nytänkande kring skidåkningen och inte bara boende/service i byn.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Skulle förvåna om Åre/Skistar inte har råd att installera en funitel. Men de vill ju maximera vinsten, och genom att plocka bort kabinbanan (som de hävdar ändå står mer still än går- kanske stämmer) och exploatera marken gör de rätt bra vinst. Smäller de upp en funitel så försvinner nog hela vinstmarginalen?

På sikt tror jag lätt att det hade varit en vinstaffär men långsiktighet får ofta stå tillbaka för andra intressen i aktiebolag med avkastningskrav. Särskilt i en bransch med låg konkurrens.

Jämfört med satsningen som gjordes under 70- talet får jag känslan att inställningen nu nästan är raka motsatsen. Då utökades systemets utbredning och kapacitet för att locka fler åkare och sätta Åre "på kartan", nu försöker man maximera antalet besökare kontra kapacitet och motvilligt byta ut nån lift för att få in ännu mer folk i backarna när kapacitetstaket slår i. Hade varit uppfriskande med lite framåtanda och nytänkande kring skidåkningen och inte bara boende/service i byn.
Så är det nog; problemet är att om de bebygger kabinbanan så försvinner det utmärkta läge precis ovanför byn som den har idag. Så en framtida omtänkning skulle ändå bli sämre.

Ja, Skistars närmast monopolliknande status är inte optimal alltid...

fredw

Aktiv medlem
Jag har varit i Åre nästan 20 ggr och minns faktiskt inte om jag åkt i kabinen en (1) eller noll gånger. Tror faktiskt jag har drömt att jag åkt den. De gånger vädret tillåtit den gå så tar de flesta sig upp de andra vägarna. Förstår att den går bort.
Problemet med högzon är ju, i sanningens namn, inte bara att vädret ofta får liftarna dit att stå still. Utan också att samma väder gör det mindre lockande att överhuvudtaget ta sig dit just då. Finns nog ingen bra lösning helt enkelt. Vad är meningen med en vindsäker men svindyr lift upp till toppen om där blåser småspik i 32 m/s?
Dock irriterande att VM8-an som försörjer lågzon ofta står still eftersom toppstationen befinner sig över trädgränsen.
Tänker att Åres framtid ligger i lågzon.

Drkosmos

Medlem
Jag har varit i Åre nästan 20 ggr och minns faktiskt inte om jag åkt i kabinen en (1) eller noll gånger. Tror faktiskt jag har drömt att jag åkt den. De gånger vädret tillåtit den gå så tar de flesta sig upp de andra vägarna. Förstår att den går bort.
Problemet med högzon är ju, i sanningens namn, inte bara att vädret ofta får liftarna dit att stå still. Utan också att samma väder gör det mindre lockande att överhuvudtaget ta sig dit just då. Finns nog ingen bra lösning helt enkelt. Vad är meningen med en vindsäker men svindyr lift upp till toppen om där blåser småspik i 32 m/s?
Dock irriterande att VM8-an som försörjer lågzon ofta står still eftersom toppstationen befinner sig över trädgränsen.

Håller med! Hela berget är ju så jäkla exponerat för västvinden när det blåser på. Har full förståelse för att det finns platser i alperna där en tornadosäkrat funitel har sin plats som kan mata åkare in i nästa vindskyddade dal.

Men står gondolen/kabin pga vädee och vinden biter i kinden redan på stjärntorget, då är det ingen rolig upplevelse på toppen.

FMP

Medlem

Håller delvis med, men samtidigt har ju Åreledningen (skistar, minns tyvärr ej vem och när....) formulerat det lite som att lågzon ska vara sveriges bästa skidåkning och högzon blir grädden på moset vid fint väder. Men då måste det ju finnas vettiga transporter upp, annars blir det ju sur grädde när det är 1h kö för att ta gondolen upp och så finns det inga andra alternativ än att åka ner till samma gondol igen när man väl kommit upp.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Då vädret kan slå om ganska snabbt så är det givetvis viktigt att man kan nå högzonen, därför måste kapaciteten finnas.
Högzonen gör ju att Åre både har sin långa säsong, men också sin unika status. Låga berg med korta nedfarter finns ju lite överallt i Sverige; det unika är ju att åka alplika längder i nedfart och lutning.
Däremot håller jag med om att infrastrukturen i lågzon måste fungera. Man kan ju inte stå still när högzon blåser. Men högzon måste finnas med.

Min uppfattning är att det verkar som att högzon är mer tillgänglig i början och slutet på säsongen. Jag har mest varit där på slutet, runt påsk, och då har den alltid varit öppen i strålande väder.
Har tyvärr inte varit där runt jul och nyår, men då ser man iallafall en mängd bilder från sociala medier på människor som är där uppe i vintersol.

Sen borde en ny kabinbana såklart ha en mittstation så att den kan användas för detta även om toppstationen är stängd.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Håller med! Hela berget är ju så jäkla exponerat för västvinden när det blåser på. Har full förståelse för att det finns platser i alperna där en tornadosäkrat funitel har sin plats som kan mata åkare in i nästa vindskyddade dal.

Men står gondolen/kabin pga vädee och vinden biter i kinden redan på stjärntorget, då är det ingen rolig upplevelse på toppen.
Fast det är en smula orättvist att kondensera ett berg som har snö mellan november och juni till några jobbiga dagar i februari/mars.
Som jag nämnde i svaret ovan så kan det slå om ganska snabbt i Åre; då bör man ha infrastruktur som kan användas. Dvs ha en kabinbana med mellanstopp som kan gå hela vägen, men bara går halvvägs när det blåser som värst.
Men som kan fortsätta när vinden mojnar.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag har varit i Åre nästan 20 ggr och minns faktiskt inte om jag åkt i kabinen en (1) eller noll gånger. Tror faktiskt jag har drömt att jag åkt den. De gånger vädret tillåtit den gå så tar de flesta sig upp de andra vägarna.
Jag har varit i Åre en gång och åkte kabinen varje dag.
Måste haft en himla tur med vädret. :)

pd

Aktiv medlem
Jag har varit i Åre en gång och åkte kabinen varje dag.
Måste haft en himla tur med vädret. :)
Du borde ha köpt en Triss-lott!

Det känns som att frågan om vad Kabinbanan skall ersättas med möjligen ligger som en våt filt över Åres fortsatta utveckling. En nyckelinvestering som i sin tur påverkar många andra investeringar. Är ju bara att jämföra med hur byggen av genomfarter, broar, rondeller och annat kan fastna i kommunalpolitiken under flera decennier. Problemet är ofta inte att det saknas vilja eller pengar, men man har inte möjlighet att göra om så det gäller att göra vad som blir tillräckligt rätt i en massa framtida scenarion.

Med tanke på hur stort engagemanget är här i forumet, i synnerhet i år när många är "tvingade" att åka till Åre istället för nedstängda alper, så vore det intressant att få kommentarer från Skistar. Kanske börja med att vi på forumet kondenserar ner våra tankar och att @Redaktionen sedan bjuder in Skistars platschef eller någon annan att kommentera dem i en artikel. Vem vet, vi kanske rent av kan få till en konstruktiv dialog.

fredw

Aktiv medlem
... lågzon ska vara sveriges bästa skidåkning och högzon blir grädden på moset vid fint väder...
Jo det låter som en god "reality check", eftersom vi som varit i Åre flera ggr förstår att det är stor risk att vi inte kommer att få åka i högzonen alls (såvida vi inte stannar flera veckor i sträck). Skistars dilemma är förstås hur stor andel av resurserna de ska satsa på denna grädde som ingen längre räknar med. Som det är nu är man ju glad om VM-8an går.
Nog gnölat.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Du borde ha köpt en Triss-lott!

Det känns som att frågan om vad Kabinbanan skall ersättas med möjligen ligger som en våt filt över Åres fortsatta utveckling. En nyckelinvestering som i sin tur påverkar många andra investeringar. Är ju bara att jämföra med hur byggen av genomfarter, broar, rondeller och annat kan fastna i kommunalpolitiken under flera decennier. Problemet är ofta inte att det saknas vilja eller pengar, men man har inte möjlighet att göra om så det gäller att göra vad som blir tillräckligt rätt i en massa framtida scenarion.

Med tanke på hur stort engagemanget är här i forumet, i synnerhet i år när många är "tvingade" att åka till Åre istället för nedstängda alper, så vore det intressant att få kommentarer från Skistar. Kanske börja med att vi på forumet kondenserar ner våra tankar och att @Redaktionen sedan bjuder in Skistars platschef eller någon annan att kommentera dem i en artikel. Vem vet, vi kanske rent av kan få till en konstruktiv dialog.
Mycket bra idé!

Fatboy

Aktiv medlem
Tyvärr tror jag att tiden då skidorter kunde locka fler åkare med ökat antal liftar, mer kapacitet, nya backar och häftiga åk lite är förbi i Sverige. Skidåkningen börjar likna mer den i USA där det är viktigare med lyxiga hotell, restauranger, kaféer och badhus. Skidåkning har lite gått från att vara en friluftsaktivet till en lyxsemester som det är i USA. Dom stora pengarna finns inte i människor som äter matsäck och lagar mat hemma i stugan på kvällen. Detta kan ju också vara en av anledningarna till att topptura har blivit mer populärt. Dom som verkligen älskar att åka skidor och vara ute i bergen, vill inte stå i kö halva dagarna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tyvärr tror jag att tiden då skidorter kunde locka fler åkare med ökat antal liftar, mer kapacitet, nya backar och häftiga åk lite är förbi i Sverige. Skidåkningen börjar likna mer den i USA där det är viktigare med lyxiga hotell, restauranger, kaféer och badhus. Skidåkning har lite gått från att vara en friluftsaktivet till en lyxsemester som det är i USA. Dom stora pengarna finns inte i människor som äter matsäck och lagar mat hemma i stugan på kvällen. Detta kan ju också vara en av anledningarna till att topptura har blivit mer populärt. Dom som verkligen älskar att åka skidor och vara ute i bergen, vill inte stå i kö halva dagarna.
Det är i så fall en ganska tråkig utveckling, men den märks sedan 10 år tillbaka definitivt i Österrike också. Numera ska det ju nästan alltid var minst 4* och stora wellness-avdelningar - med pris därefter.
Förr bodde man nästan alltid mycket prisvärt på frukostpension, men den typen av boenden är ju tyvärr nästan utrotningshotade nu.
Även om man vill bo rent och bekvämt så är ju ändå skidåkningen det viktigaste! (om hotellen i Saalbach t ex hade varit gratis hade jag ändå inte åkt dit...:LOL:)
Och man är ju ändå av den vakna tiden på hotellet bara några timmar på morgonen och på kvällen. Nästa morgon är det ju väckning igen kl 06.30 och en ny skiddag som väntar! :)

MEN! Även om hotellmarknaden också i Österrike går väldigt mycket åt "up-market", så måste jag ändå säga att man samtidigt har utvecklat skidsystemen där något fantastiskt de senaste 10 åren.
Det som tidigare var ganska många men små skidområden har byggts ihop till ett ganska ansenligt antal riktigt stora liftsystem. Och med moderna liftanläggningar - i vilket land ligger företagen Leitner och Doppelmayr?;)
Samtidigt finns charmen och atmosfären kvar - mina besök i "sterila" Les Arcs, Val Thorens, Les Menuires t ex upprepade jag aldrig igen...

För er som gnäller om blåst. Ja det blåser. Men det går att få väldigt många fina skiddagar på ett år. När jag bodde i Åre åkte jag den säsongen på toppen 15 dagar ungefär, kanske två var hudade upp. Men åkta massa fina dagar på tväråvalvet och i tege med flera. Men har man otur så är det ett helvete.

Senast ändrad:
När jag jobbade som arkitekt på kommunen hade jag många tankar på utveckling. Det viktigaste för Åre tycker jag är att utveckla Björnen och kommande Rödkullen till mindre byar med känslan som i Åre by. Dessa två nya byar bör kopplas ihop med Gondolliftar som även kan fungera som kollektivtrafik från Järnvägsstationen och passera vm8 respektive coop och andra målpunkter.

Kolla gärna lite äldre skisser med gondol stationer vid Verandan och Vm8 sedan rödkullen. Station vid Holiday, Coop, campus Åre sedan toppstation högåsliften eller vidare in i Björnen till dalstation vargenliften. Kring vargenliften bör förövrigt Björnen centrum utvecklas med ett längdskidscentrum och utförsåkningscentrum.

Liftarna skulle kunna finansieras av de förtätningsmöjligheter för bostäder vilka möjliggörs med liftarnas placering som inte behöver så stort parkeringsbehov eller behov av nya stora trafikapparater.

Åre skulle därmed kunna bli en destination där inte bilen är nödvändig. Om rödkullen kopplas vidare med tege blir det ytterliggare en bra länk om än lååång.

Kan även lägga upp lite skisser på hur ett centrum vid Vargenliften skulle kunna se ut. Det pågår arbete för Björnen centrum men vet ej vad det kommer landa i då jag inte jobbar i Åre längre.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
När jag jobbade som arkitekt på kommunen hade jag många tankar på utveckling. Det viktigaste för Åre tycker jag är att utveckla Björnen och kommande Rödkullen till mindre byar med känslan som i Åre by. Dessa två nya byar bör kopplas ihop med Gondolliftar som även kan fungera som kollektivtrafik från Järnvägsstationen och passera vm8 respektive coop och andra målpunkter.

Kolla gärna lite äldre skisser med gondol stationer vid Verandan och Vm8 sedan rödkullen. Station vid Holiday, Coop, campus Åre sedan toppstation högåsliften eller vidare in i Björnen till dalstation vargenliften. Kring vargenliften bör förövrigt Björnen centrum utvecklas med ett längdskidscentrum och utförsåkningscentrum.

Liftarna skulle kunna finansieras av de förtätningsmöjligheter för bostäder vilka möjliggörs med liftarnas placering som inte behöver så stort parkeringsbehov eller behov av nya stora trafikapparater.

Åre skulle därmed kunna bli en destination där inte bilen är nödvändig. Om rödkullen kopplas vidare med tege blir det ytterliggare en bra länk om än lååång.

Kan även lägga upp lite skisser på hur ett centrum vid Vargenliften skulle kunna se ut. Det pågår arbete för Björnen centrum men vet ej vad det kommer landa i då jag inte jobbar i Åre längre.
Mycket intressanta och bra idéer! Posta gärna mer skisser som du sitter på. :)

fredw

Aktiv medlem
För er som gnäller om blåst. Ja det blåser. Men det går att få väldigt många fina skiddagar på ett år. När jag bodde i Åre åkte jag den säsongen på toppen 15 dagar ungefär, kanske två var hudade upp. Men åkta massa fina dagar på tväråvalvet och i tege med flera. Men har man otur så är det ett helvete.
Tack för insiktsfulla inlägg. Ok men många av oss lägger X0000 kr och det årets skidsemester under en enda vecka per år. Så du hade 13 liftburna toppdagar under en skidsäsong på kanske 150 dagar = 13/150= 9 % av säsongen. Hmmm.

Men ok, Tväråvalvet är ju verkligen en favorit. Du menar att det oftare är öppet ända upp på den sidan jämf med VM8-an plus gondolen?

Tack för insiktsfulla inlägg. Ok men många av oss lägger X0000 kr och det årets skidsemester under en enda vecka per år. Så du hade 13 liftburna toppdagar under en skidsäsong på kanske 150 dagar = 13/150= 9 % av säsongen. Hmmm.

Men ok, Tväråvalvet är ju verkligen en favorit. Du menar att det oftare är öppet ända upp på den sidan jämf med VM8-an plus gondolen?

Jag brukade åka nedre tväråvalvet en hel del utöver toppdagarna. Övre tror jag enbart har öppet när gondolen är öppen. Men som flera andra skriver så vill man ju inte vara på toppen när det blåser. Men när det är fint, då kanske 3-5% av dagarna under en säsong då är det riktigt fint.

Om det blåser mycket brukade jag hålla mig till Duved/Tege och bygelliftarna däremellan. Nuförtiden föredrar jag Byvallen och Funäsdalens anläggningar i Sverige. Kul läsa om alla tankar i denna tråden.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag brukade åka nedre tväråvalvet en hel del utöver toppdagarna. Övre tror jag enbart har öppet när gondolen är öppen. Men som flera andra skriver så vill man ju inte vara på toppen när det blåser. Men när det är fint, då kanske 3-5% av dagarna under en säsong då är det riktigt fint.

Om det blåser mycket brukade jag hålla mig till Duved/Tege och bygelliftarna däremellan. Nuförtiden föredrar jag Byvallen och Funäsdalens anläggningar i Sverige. Kul läsa om alla tankar i denna tråden.
Delvis därför Peak2Peak mellan Rödkullen och Tege hade varit så briljant. Att åka lågzon, inse att högzon inte öppnar, skutta över till Rödkullen och ta Peak2Peak och åka där istället.
Hade varit riktigt fint.

Hawk100

Aktiv medlem
Delvis därför Peak2Peak mellan Rödkullen och Tege hade varit så briljant. Att åka lågzon, inse att högzon inte öppnar, skutta över till Rödkullen och ta Peak2Peak och åka där istället.
Hade varit riktigt fint.
Vindproblem och en peak2peak-lift låter som en svår kombo.....
Får nog bli ett inglasat transportband på marken istället...🤣🤣🤣
1615487931126.jpeg

Vindproblem och en peak2peak-lift låter som en svår kombo.....
Får nog bli ett inglasat transportband på marken istället...🤣🤣🤣
Visa bilaga 8544

Jag är lite tveksam till en lift däremellan. Är väldigt flackt. Många markägare. Lång tid i lift. Om ni åkt melland lindvallen och högfjällshotellet så känns det kortare... Skulle det kunnat bli med skidåkning med liften så kanske. Bussar funkar rätt bra faktiskt. Är man i Tege kan man vara där en dag. Mycket skidåknong försvinner i alla transporter bort och fram.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp