Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Kungpulan

Medlem
Innan de bygger ihop Åre med duved/tegefjäll tycker jag ändå att det bör satsas mer på lågzon vad det gäller liftar och pister 😀 det är ju primärt där man får åka såvida man inte att är local och kan ta tillvara på de dagar högzon är öppen

fredw

Aktiv medlem
Hm... bussar, då ska de verkligen gå i skytteltrafik och ski in på busshållplatsen. För en som åker i sällskap med såna där små människor är ski in ski out halva poängen med alpin skidåkning över huvudtaget.
Precis, men ibland känns det som att man har många nollor fler att satsa när det handlar om liftar (eller spårvagnar... Don’t get me started...) jämfört med vanlig busstrafik.
Och i äggliftar måste man också ta av sig skidorna. Kanske man kan montera ägg eller liftstolar på lastbilsflak? ;)
Skämt åsido, jag tror att det främsta problemet med bussar är personalkostnader.

xviggenx

Aktiv medlem
Det här med Tege-Rödkullen/Ullådalen har ju lite mer att göra med att i princip hela Ullådalen är ett Natura 2000 område att göra än vilka markägarna är. Det kommer aldrig bli ihopbyggt med liftar. Det går däremot rätt utmärkt att ta sig mellan på både längd-, turskidor och med stighudar under fötterna.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Osäker på om någon redan länkat detta men hittade följande pdf från firman som hjälper till med planeringen av skidområdet: Här. Rätt intressant att se, tycks som att planen är att VM6:an skall flyttas och worldcupliften skall ersättas. I denna tycks dock ingen ersättande lift upp mot skutan synas.

Intressant förslag.
Det ser ju ganska trevligt ut, till skillnad från något annat förslag jag såg där man ville bygga en stor koloss där kabinbanan är; varierad traditionell arkitektur är alltid bättre än själlösa kolosser.
Jag tycker dock man borde sänka det hela lite så inte muren blir så stor mot busshållplatserna.
Och Hus C borde man skippa; dagens utformning med Kabinbana till vänster och Timmerstugan till höger och en öppen backe med rännan till torget i mitten är utmärkt. Hus C skulle förstöra detta. Lägg det en bit upp eller till vänster istället.
Appropå Timmerstugan; varför ska den rivas? Märkligt att man vill förlägga stolsliften där. Onödig grej.

(Vet någon förresten varför "kullen" mittemot Timmerstugan i backen kallas "Cultural Hill"? )

nb11b

Medlem
Hm... bussar, då ska de verkligen gå i skytteltrafik och ski in på busshållplatsen. För en som åker i sällskap med såna där små människor är ski in ski out halva poängen med alpin skidåkning över huvudtaget.
Jo, men när hopbyggnad är en våt dröm får man välja det rimligaste alternativet.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Tycker att Åre ska bygga ut på 2 ställen.

1. Först och främst en ny topp för att öka storhetskänslan i Åre. Att bygga en lift från tväråvalvsliften upp på västerskutan skulle ge solmöjligheter även under de mörkare månaderna. Och därtill en cirka 2 km lång backe/lift ner mot Huså. Där har jag sett att det är fin lutning och fin miljö. Det tror jag skulle vara en game changer för Åre.

2. En lift/backe från totthummelns topp ner mot Åresjön. Ser riktigt brant ut där men skulle vara häftigt med en backe även avancerade åkare blir lite försiktiga i. Annars får man lägga backen så att den blir lite flackare. Anledningen till att jag vill ha en lift till totthummeln är på grund av den fantastiska utsikten mot Åreskutan och ravinen. Det tror jag skulle generera mycket fina bilder och därmed gratisreklam i olika sociala medier.
...

Ursäkta att jag spammar med att väcka liv i gamla trådar, men är man tillbaka i stan, uttråkad på jobbet och det vräker ner snö ute så är det inte konstigt att man saknar bergen! :)

Hittade detta inlägg från 2016; Väldigt bra förslag och lustigt när man tänker på det.
Varför finns ingen lift till Lillskutan? En pist från dess topp till Hummelliften ser ut att vara en fin åkning.
Samma sak till Västerskutan från Tväråvalvsliftarna.

Sen undrar man ju om Totthummeln; det är ganska tät skog där, men nog borde det kunna finnas en del fina nedfarter där? Kanske svårt att göra pist av iochförsig. Men det hade kunnat bli ett fint freerideområde.

kodiak70

Ny medlem
Vad är det senaste kring investeringar i liftar och åkytor i Åre? Det känns som det varit väldigt tyst länge nu. Visst Corona gör väl att de har annat att tänka på men behovet blir ju större och större hela tiden med tanke på att Åre i övrigt växer kraftigt. Sängplatser i Björnen måste ju minst ha fördubblats sedan Sadel Express byggdes. Det är ju numera närmast unikt att slippa köa i Sadeln... Sker nog bara soliga varma dagar när alla samlas på högzon.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad är det senaste kring investeringar i liftar och åkytor i Åre? Det känns som det varit väldigt tyst länge nu. Visst Corona gör väl att de har annat att tänka på men behovet blir ju större och större hela tiden med tanke på att Åre i övrigt växer kraftigt. Sängplatser i Björnen måste ju minst ha fördubblats sedan Sadel Express byggdes. Det är ju numera närmast unikt att slippa köa i Sadeln... Sker nog bara soliga varma dagar när alla samlas på högzon.
Skistar kommer att fortsätta bygga semesterlägenheter och riva gamla liftar som blir för dyra i underhåll ända tills de upptäcker att ingen är intresserad av att betala för en liftkösemester.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Apropå bygga ihop Åre med Duved så hittade jag av en slump den här dokumentären om bygget av Peak to Peak i Whistler där man gjorde något liknande.
Intressant ur Åresynpunkt både då de gör en liknande sak och att de har problem med starka vindar där; något man åtgärdade med att ha tre kablar istället för en.

fredw

Aktiv medlem
Apropå bygga ihop Åre med Duved så hittade jag av en slump den här dokumentären om bygget av Peak to Peak i Whistler där man gjorde något liknande.
Intressant ur Åresynpunkt både då de gör en liknande sak och att de har problem med starka vindar där; något man åtgärdade med att ha tre kablar istället för en.

Det behövs rejäl lutning ner från de sista stolparna på båda sidor för en sådan lösning. Annars kommer vajrarna och kabinerna att hänga för nära marken i dalen. Om man inte gräver ett dike eller gör en tunnel för dem... ”P2T2P”, peak2tunnel2peak...
:)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det behövs rejäl lutning ner från de sista stolparna på båda sidor för en sådan lösning. Annars kommer vajrarna och kabinerna att hänga för nära marken i dalen. Om man inte gräver ett dike eller gör en tunnel för dem... ”P2T2P”, peak2tunnel2peak...
I Whistler verka den hänga en bra bit ner; de hade ju fällt träd för en ränna längs med banan.

Satt och kikade på pistkartorna i Åre-Duved; skulle en sådan byggas för att koppla ihop Åre och Duved så hade den rimligen utgått ifrån Rödkullen. Men var skulle den gå?
Till toppen av Tegefjäll är väl det naturliga. Men funderade på om den inte hade kunnat fortsätta till faktiska Duved med ett stopp en bit ovanför Leråliften. Då hade man ju öppnat upp berget mycket mer.
Det ska ekännas att jag åkt väldigt lite i området, men berget ser väldigt outnyttjat ut sett från en pistkarta.
Kanske inte går att få ekonomi att dra mycket längre än till Tegefjäll iofs.

Bakfoten

Medlem
Sen undrar man ju om Totthummeln; det är ganska tät skog där, men nog borde det kunna finnas en del fina nedfarter där? Kanske svårt att göra pist av iochförsig. Men det hade kunnat bli ett fint freerideområde.
Det är ju redan helt okej skogsåkning? För min del behövs inga fler pister i Åre. Fördelen när det inte går någon lift upp där och det är lite trångt i skogen är att snön får ligga ouppåkt några dagar extra..
Men de flesta skogarna i Åre skulle må bra av att glesas ur eller fixas ski-routes..

pd

Aktiv medlem
Men varför koppla ihop överhuvudtaget? Inser ni inte att det kommer att bli ett lämmeltåg från Björnen av snoriga ungar med tillhörande tunnelseende föräldrar varje förmiddag och sedan tillbaka varje eftermiddag? Kan inte vi som "upptäckt" Duved/Tege få fortsätta ha det i fred?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Men varför koppla ihop överhuvudtaget? Inser ni inte att det kommer att bli ett lämmeltåg från Björnen av snoriga ungar med tillhörande tunnelseende föräldrar varje förmiddag och sedan tillbaka varje eftermiddag? Kan inte vi som "upptäckt" Duved/Tege få fortsätta ha det i fred?
Hmm, varför skulle Björnenboende åka till Duved?
Fördelen med att öppna upp systemet är att det i teorin borde fördela åkandet mer över berget = skapa mindre trängsel.

Sen är det synd att ha fina högalpina berg som inte kan nyttjas mer.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Något som generellt saknas i Åre är fler nedfarter närmare byn. När vi diskuterar trängsel och parkeringar så är detta något som hade kunnat hjälpa; om det fanns fler nedfarter/liftar till och från systemet, utspritt längs med berget.

Ett ställe jag tänkt på är längs med Susabäcken.
Den börjar som bekant nedanför Lillskutan och går förbi Fjällgården och Tott ner till Åre Strand genom byn.

Generellt tycker jag den är dåligt utnyttjad i byn; där Zermatt har byggt runt sin bergså så är Susabäcken ganska undanskymd, men det är en annan femma.
Något jag tycker man borde kunna göra är att göra en åkränna av den.
Det går en ränna längs med den en bit norr om Fjällgården och mellan Fjällgården och Tottliften går Tottbryggan.
Men man borde kunna göra en ränna som fortsätter längs med ån, förbi Tott och fortsätter ner till E14.
Detta borde gå att göra ganska enkelt.

Sen tycker jag att man borde starta rännan vid Lillskutan med en lift från Sadeln som hade tillåtit en lång nedfart från Lillskutan till E14, men det får väl kallas "Susabäcksrännan 2.0", så fokuserar vi på "Susabäcksrännan 1.0" nu. :)

Rödmarkerat i pistkarteutklippet nedan.

Bilagor

• SusabäcksrännanJPG.jpg
    SusabäcksrännanJPG.jpg
    108.5 KB · Besök: 356

snorkel

Aktiv medlem
Eller så kan man ju bygga stolpar, har sett det på flera skidorter :sneaky:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag hittade en illustrationsplan över bebyggelsen vid Totthyllan och upptäckte att man har en planerad skidnedfart bakom området ner till parkeringen nedanför vid Vårdcentralen.
När man kollar på Google Maps och Street View så ser man att det finns en nedfart under vägen.

Är detta någon planerad nedfart som aldrig blivit av?
Totthyllan.png

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det blir alldeles för billigt och låter inte lika fint som peak2peak.
Stötte av en slump på den här intervjun med Nalle Hansson från 2009. Då sades den kosta 80-100 miljoner.
Där sades även dialog med markägare gå bra. Undrar vad som hände för det är ju markägare som sägs vara det stora hindret.

"En gondolbana skulle kosta 80 till 100 miljoner kronor och kräva en 16 meter bred ”kraftledningsgata” över totalt 14 skiften. Och markägarna ses inte som ett negativt hinder.

– Vi för en dialog med markägarna som går i positiv anda, säger Nalle.

I Skistars översiktsplan (masterplan) ingår också en stolbana upp till Skutans topp – exakt dragning utreds nu – samt långt framskridna planer för Björnen och båda sidor av Totthummeln."

Anzom

Aktiv medlem
"Ta Stockholmsveckan, det är ju också ett flyktigt folk, nästa år kanske de åker någon annanstans, St Anton, något annat. Därför måste vi hålla hög klass, bra preparerade backar, snabba komfortabla liftar, och det här är Skistar så medveten om."

Det känns som en anda som försvann efter att han slutade?

Hittade en intervju med honom. Han berättar om när man under en sommar 1980 smällde upp 6(!) ankarliftar.

Marsun94

Ny medlem
Satt och hade lite tråkigt på kvällen igår. Så jag gick in och kollade lite detaljplaner på Åre Kommuns hemsida.

Lite tankar tänkte jag lufta nedan:

Åre-detaljplan.PNG

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Satt och hade lite tråkigt på kvällen igår. Så jag gick in och kollade lite detaljplaner på Åre Kommuns hemsida.

Lite tankar tänkte jag lufta nedan:

Visa bilaga 7980
Skriv gärna dina tankar. Jag förstår inte varför de prompt ska flytta VM-6an (eller dess ersättare till där Timmerstugan är?
Det är väl utmärkt att ha två olika liftar brevid varandra som idag? Och att ha Timmerstugan som ett bra avslut på berget.

Marsun94

Ny medlem
För den som undrar, jag jobbar i en liknande bransch som planavdelningen på Åre Kommun.

Detaljplanen är väl utvecklad i samråd med Skistar för att kunna bygga som nedan (Skistar äger marken): https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/c_limit,dpr_1.0,f_auto,h_700,q_auto,w_690/aqsbdtioqw4oidhrzfnc.jpg

Timmerstugan ser ut att ligga på denna fastighet enligt Hitta.se . Gissar på att Skistar arrenderar ut marken till ägaren av timmerstugan. I detaljplanen visas timmarstugan på den gröna (N1) ytan. Det betyder att syftet enbart ska vara att ha "friluftsområde" där. Sen för båda N1/gröna områden så står egenskapsbestämmelserna e2 och e5, där e2 står för liftanläggning och e5 för "maximal exploatering är 800 kvm byggnadsarea.

Nu blir det nördigt:

åre övrig.PNG

Sadelexpressen dal, inkl garage skulle inte tillåtas byggas enligt detaljplanen.

Fortsätter i nästa inlägg.

Marsun94

Ny medlem
Den lösningen som jag helst skulle önska i nuläget (troligen billigast och enligt detaljplan) är som nedan:

Åre 2022_a.png

Gondol längs WC-sträckningen och upp till Hummeln. I en ideal värld där det inte fanns vind, hade man velat att den gick till kabin berg. En värdig ersättning till kabinbanan. Att sätta bergstationen vid WC-berg skulle göra att man korkade igen VM8:an vid högsäsong. Därav bättre med Hummeln+en ny släplift längs Gästrappet (början)/WC-leden upp till Olympiaplatån och VM-gondolen.

6-CLD/8-CLD/Telemix eller liknande till "Stjärnplatån".

Jag ser det som ett nedbyte att man går från att endast behöva en lift att åka upp till toppen från Stjärntorget, till att behöva åka tre.

Ska ta och vila mig lite nu. Mycket skrivande.

zerode

Aktiv medlem
Gondol längs WC-sträckningen och upp till Hummeln. I en ideal värld där det inte fanns vind,

Problemet med att Hummeln, är att det blåser rätt ofta där med, lite för ofta för att det skall vara okej tyvärr. Sen är ett annat problem att det är ett dumt ställe att skicka upp skidåkare som inte är allt för vana med brant isig åkning då bara transporten från Hummeln är lätt, och backen därifrån är brant och pucklig de dagar den inte är isig.

Så hoppas att planen att bygga en ny nedfart från Hummeln får gå före en ev ny lift dit.

Jag
Skriv gärna dina tankar. Jag förstår inte varför de prompt ska flytta VM-6an (eller dess ersättare till där Timmerstugan är?
Det är väl utmärkt att ha två olika liftar brevid varandra som idag? Och att ha Timmerstugan som ett bra avslut på berget.
Jag tror att problemet ligger i att det inte finns plats för alla skidåkare / liftkö till 2 stycken effektiva lifter på ytan VM6a och WC liften ligger idag. Lösningen skulle kunna ha varit att riva "kabinbana huset" och ha skidåkare köa där. Fast där vill ju Skistar av naturliga skäl bygga en Skilodge med uthyrning med mera.

Skilodge skulle ju också kunna ligga öster om timmerstugan, men där skulle den störa utsikten från Torget upp mot fjället och det blir helt enkelt bättre med en Skidlift och inte ett höghus där.

pd

Aktiv medlem
Vid dalstationen för kabinen, VM-6 och WC-liften tror jag.

Det brukar väl kallas Stjärntorget. "Stjärnplatån", som jag inte hört förut, borde väl ligga längre upp men inte längst upp. Är det platån i höjd med Hummelliftens dalstation som menas?

kodiak70

Ny medlem
Vid dalstationen för kabinen, VM-6 och WC-liften tror jag.
Stjärntorget är väl vid dalstation och stjärnplatån på platten vid hummelliften. Döpt efter den gamla Stjärnliften som startade och slutade på de platserna. Så har jag förstått det men det kan ju vara fel... Det är ju inte direkt döpta platser med skyltar utan mer i ”folkmun” 😉

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Stjärntorget är väl vid dalstation och stjärnplatån på platten vid hummelliften. Döpt efter den gamla Stjärnliften som startade och slutade på de platserna. Så har jag förstått det men det kan ju vara fel... Det är ju inte direkt döpta platser med skyltar utan mer i ”folkmun” 😉
Apropå namn så är det lite lustigt att enbart liftarna har namn på pistkartan, inte nedfarterna. De flesta har ju ändå etablerade namn.
Andra orter brukar namnge nedfarter/backar.

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Den lösningen som jag helst skulle önska i nuläget (troligen billigast och enligt detaljplan) är som nedan:

Visa bilaga 7996

Gondol längs WC-sträckningen och upp till Hummeln. I en ideal värld där det inte fanns vind, hade man velat att den gick till kabin berg. En värdig ersättning till kabinbanan. Att sätta bergstationen vid WC-berg skulle göra att man korkade igen VM8:an vid högsäsong. Därav bättre med Hummeln+en ny släplift längs Gästrappet (början)/WC-leden upp till Olympiaplatån och VM-gondolen.
Jag har sagt det förr och säger det igen - en lift till Hummeln är iofs bra MEN kommer att stå sjukt mycket. Det är allt för ofta som bara VM6an går pga vädret. Den ligger skyddad. Hummeln ät ordentligt väderutsatt. Dra alltså gärna en lift till Hummeln eller hela vägen upp på skutan, men ta inte bort VM6an samtidigt. Det kan det bli tvärstopp i systemet allt för många dagar.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag

Jag tror att problemet ligger i att det inte finns plats för alla skidåkare / liftkö till 2 stycken effektiva lifter på ytan VM6a och WC liften ligger idag. Lösningen skulle kunna ha varit att riva "kabinbana huset" och ha skidåkare köa där. Fast där vill ju Skistar av naturliga skäl bygga en Skilodge med uthyrning med mera.

Skilodge skulle ju också kunna ligga öster om timmerstugan, men där skulle den störa utsikten från Torget upp mot fjället och det blir helt enkelt bättre med en Skidlift och inte ett höghus där.

Om man istället för att bygga Builiding C (dvs det hus längst till höger) och istället gör en större Building B och/eller bygger väster om Building A så kan man kombinera Ski Lodge-område och liftar.
Om man ska göra om hela området så kan väl OKQ8-maken ryka; byggas in i ett nyss hus?
Det skär sig lite med att bygga dessa nya hus och ha en gammal bensinmack bredvid; bättre att bygga ett till hus där; flytta eller integrera macken i bottenvåningen och således låta inloppet från Stjärnbacken ner till rampen mot Torget förbli fri.

Då har man nytt Skilodgeområde från macken till liftarna/skidtorget/trappa till bussar - Fri sikt mot backen och ramp ner till torget och Timmerstugan till höger.
Jag hade gärna sett en byggnation runt om Timmerstugan i form av ett hotell, utan att det stör sikten från Torget, men framför STF-huset. Men det är en annan femma.

Är det någon som vet varför kullen ovanför Timmerstugan kallas "important cultural hill"? Fyrbåken ligger ju mer mot hörnet E14/Bergbanan. Så vad gör denna kulle speciell?

Stj-rntorget.png

Länk till pdfen som bilden är ifrån.

fredw

Aktiv medlem
Vad menar ni med Hummeln, är det toppen dom kallas Mörvikshummeln på pistkartan... dit går ju redan en lift...
Ja fast den skulle kunna rationaliseras bort när man ändå vill få till en ny lift till högzon från byn. Men jag tror iofs inte det bör vara en prioritet.

De system i alperna som lyckas bäst har ersatt ett sammelsurium av gamla kortare liftar, som tillkommit och ersatts efter hand utan en övergripande plan, med ett litet antal snabba sittliftar eller ägg (eller kombinationer av båda på samma lina!) som tar oss upp så högt som möjligt utan att man behöver stå i liftkö flera gånger på samma "lyft".
Jämför t ex med Ullådalen, med sina gamla liftar (och multipla köer!) i lång serie innan man är uppe i det finfina tväråvalvet.
Ett annat grundläggande problem i Åre är att högzonen så ofta är ogästvänlig, så dit vill/kan man ofta inte åka. Så man bör hitta en lösning som gör mest nytta för det mesta, dvs när högzonen är stängd, men ändå servar högzon när där är fint. Vårskidåkning där tidigare tusenmetaren låg t.ex, utan att behöva åka ända ner i dalen för att komma upp igen.

Vad sägs om en kombinerad ägg/stol från byn, upp till skutan, som dras väderskyddat i vinkel där nedre delen ersätter VM6an, med mellanstation för av/påstigning (eller direkt fortsättning) vid nuvarande VM6 topp, sedan vidare upp till skutan när vädret tillåter?

Skärmklipp.JPG

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Vad sägs om en kombinerad ägg/stol från byn, upp till skutan, som dras väderskyddat i vinkel där nedre delen ersätter VM6an, med mellanstation för av/påstigning (eller direkt fortsättning) vid nuvarande VM6 topp, sedan vidare upp till skutan när vädret tillåter?

Visa bilaga 8051
En jäkligt fin lösning. Vad jag förstår var man väldigt långt framme med lösningen kring VM6an som du tar upp, men man hade svårt att lösa lavinsäkerhet och säker evakuering. Grymt synd då det skulle vara en klockren lösning.

pd

Aktiv medlem

Vore intressant att se de Corona-säkrade liftköerna i Pelikansvängen under sportloven.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp