Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

AndreasF

Ny medlem
Tror dom löser FIS krav (vid tilldelningen av VM) genom att ha gott om skotrar att transportera åkare med om liftarna behöver stå pga vind/teknik.
Så föga förvånande så kommer Skistar inte bygga några nya liftar.
 

arne

Ny medlem
a_ahlnas sa:
byta ut tusenmeters liften lätt så man orkar vara på freeride weekend, jävla seg lift det. blir ju bara köande på freeride weekend. orka d
Tusenmetern var nermonterad förra säsongen. Någon som vet vad det är för planer för i år?
 

JoelBjarnebrand

Ny medlem
arne sa:
a_ahlnas sa:
byta ut tusenmeters liften lätt så man orkar vara på freeride weekend, jävla seg lift det. blir ju bara köande på freeride weekend. orka d
Tusenmetern var nermonterad förra säsongen. Någon som vet vad det är för planer för i år?
Att döma av webbkamera bilderna från högzon, inget tyvärr... Nya gondoler var nog det enda "vi fick" inför VM verkar det som, hoppas jag har väldigt fel dock! :(
 
Senast ändrad:

Glisseur

Aktiv medlem
JoelBjarnebrand sa:
arne sa:
Tusenmetern var nermonterad förra säsongen. Någon som vet vad det är för planer för i år?
Att döma av webbkamera bilderna från högzon, inget tyvärr...
Tusenmetersliften existerar inte längre. Stolpar, lina, stolar, lifthus, vändhjul, motor, tutti – allt är nermonterat och bortforslat. Syns knappt ett spår av att den ens har stått där.
 

termons

Aktiv medlem
Glisseur sa:
JoelBjarnebrand sa:
arne sa:
Tusenmetern var nermonterad förra säsongen. Någon som vet vad det är för planer för i år?
Att döma av webbkamera bilderna från högzon, inget tyvärr...
Tusenmetersliften existerar inte längre. Stolpar, lina, stolar, lifthus, vändhjul, motor, tutti – allt är nermonterat och bortforslat. Syns knappt ett spår av att den ens har stått där.
Den var ju ändå helt onödig..Heja Åre.
 
Senast ändrad:

Manolito

Ny medlem
Tydligen lade Skistar fram en ny detaljplan för Kabinbanan förra veckan. Det rapporteras i ÖP att Skistar vill riva det nuvarande huset + Timmerstugan. Däremot sägs inget där om eventuella dragningar av liftsystemet baserat på förslaget, så man vill ju gärna få se denna detaljplan. Frågan är hur man kommer över den. Någon som är bättre på att googla än vad jag är?
 

JoelBjarnebrand

Ny medlem
Manolito sa:
Tydligen lade Skistar fram en ny detaljplan för Kabinbanan förra veckan. Det rapporteras i ÖP att Skistar vill riva det nuvarande huset + Timmerstugan. Däremot sägs inget där om eventuella dragningar av liftsystemet baserat på förslaget, så man vill ju gärna få se denna detaljplan. Frågan är hur man kommer över den. Någon som är bättre på att googla än vad jag är?
Inget uppdaterat än vad jag kan googla mig till.. :)

http://are.se/byggabo/planerpagang/kabinbaneomradet
 

pd

Aktiv medlem
Om man läser Samråd 2018 så tycks det som att Kabin och World Cup försvinner helt samt att VM6 eller en ersättande lift blir kvar.
 

HakanBarman

Medlem
pd sa:
Om man läser Samråd 2018 så tycks det som att Kabin och World Cup försvinner helt samt att VM6 eller en ersättande lift blir kvar.
Var står det? Jag hittar bara "World Cupliften och VM6:an, påverkas också
av planförslaget. World Cupliften har kvar sin
sträckning och lägen för dal- och bergstation
men ersätts av en modernare kopplad lift.
VM6:an demonteras och ersätts av med en ny
sträckning mellan skidtorget och Hummeln.
Övre delen planeras gå i en vindskyddande
överbyggnad för att säkerställa driften. Ny
bergstationen placeras så att en skidåkare kan
glida ner till Gondolen. Gondolen planeras
byggas om för högre kapacitet." och det stämmer ju med den PDF som det finns en länk till tidigare i den här tråden.
 

Manolito

Ny medlem
Om man nu skulle drömma lite hade ju en sexstols (nuvarande VM6?) sitta fint i Rödkulleområdet. Underskattad åkning där kan jag tycka och ofta mycket folk/kö till släpliftarna. Sedan är det ju blåsigt och dant såklart. Men nu tänker vi inte på sånt, he he.
Tills de bestämmer sig vad de ska hitta på i det där området på lång sikt hade det höjt temperaturen där i alla fall.
 

pd

Aktiv medlem
HakanBarman sa:
pd sa:
Om man läser Samråd 2018 så tycks det som att Kabin och World Cup försvinner helt samt att VM6 eller en ersättande lift blir kvar.
Var står det? Jag hittar bara "World Cupliften och VM6:an, påverkas också
av planförslaget.
Kabin Planbeskrivning. Anges på sidan 4 och syns i illustrationerna, t.ex. på sid 8.
 

HakanBarman

Medlem
pd sa:
HakanBarman sa:
pd sa:
Om man läser Samråd 2018 så tycks det som att Kabin och World Cup försvinner helt samt att VM6 eller en ersättande lift blir kvar.
Var står det? Jag hittar bara "World Cupliften och VM6:an, påverkas också
av planförslaget.
Kabin Planbeskrivning. Anges på sidan 4 och syns i illustrationerna, t.ex. på sid 8.
Om det är den version som är daterad 2018-01-08, rev 2018-02-08, så står ingenting om att WC-liften skall bort. Att kabin skall bort har ju varit klart länge.
 

pd

Aktiv medlem
HakanBarman sa:
Om det är den version som är daterad 2018-01-08, rev 2018-02-08, så står ingenting om att WC-liften skall bort. Att kabin skall bort har ju varit klart länge.
Står inte explicit men kolla på bilden på sidan 8 så finns där ingen WC-lift. Misstänker att en lift utan större byggnader faller under vad som behöver tas upp i en detaljplan. Sen vette tusan hur de har tänkt sig att man skall ta sig från VM6 till de västra delarna av systemet en blåsig dag.
 

HakanBarman

Medlem
pd sa:
HakanBarman sa:
Om det är den version som är daterad 2018-01-08, rev 2018-02-08, så står ingenting om att WC-liften skall bort. Att kabin skall bort har ju varit klart länge.
Står inte explicit men kolla på bilden på sidan 8 så finns där ingen WC-lift. Misstänker att en lift utan större byggnader faller under vad som behöver tas upp i en detaljplan. Sen vette tusan hur de har tänkt sig att man skall ta sig från VM6 till de västra delarna av systemet en blåsig dag.
Så det finns en nyare version än den jag refererade till? I den jag läst så står det explicit att WC-liften blir kvar och liften på bilden på sid 8 är just (nya moderna) WC-liften. Det dokumentet nämner också att VM6:an flyttas. Antar att du sett denna som Danil länkade på sidan 19 i tråden? Där syns var VM6:an hamnar med en ny sträckning upp på hummeln, sista biten i nåt slags vindskydd. Surt om den lösningen inte längre gäller, det är ju rätt stor skillnad på att ha två moderna stolliftar istället för bara en.
 

pd

Aktiv medlem
HakanBarman sa:
Så det finns en nyare version än den jag refererade till? I den jag läst så står det explicit att WC-liften blir kvar och liften på bilden på sid 8 är just (nya moderna) WC-liften. Det dokumentet nämner också att VM6:an flyttas.
Nej, du har rätt. Det jag tolkade som den nya VM6:an är den nya WC-liften.
 

Manolito

Ny medlem

Verkar väl som att kabinen får stå en säsong till då, även om snacket i byn var att den ryker redan nu.
Förutom att det är tråkigt så är ju avsaknaden av någon slags tydlig plan i övrigt nästan ännu tristare.
Om de åtminstone kunde ställa upp en ankarlift på tusen hade man ju sett någon slags framåtanda åtminstone.
 
Senast ändrad:

Kaskar

Medlem
Det är väl redan spikat och klart med nåt Skistar sporthotell där kabinen står idag?

En ankarlift vid tusen är ju en toppidé. Det står ju en och skräpar vid Sadelexpressen
 
Kaskar sa:
Det är väl redan spikat och klart med nåt Skistar sporthotell där kabinen står idag?

En ankarlift vid tusen är ju en toppidé. Det står ju en och skräpar vid Sadelexpressen
Tottliften står inte och skräpar utan används som lift till alpinklubbar vid träning.
 

Kaskar

Medlem
Med tottliften menar du Tottliften?
Jag menar släpliften som går precis bredvid Sadelexpressen. Den har de väl inte kört sen sadelepressen invigdes?
 

pd

Aktiv medlem
Kaskar sa:
Jag menar släpliften som går precis bredvid Sadelexpressen. Den har de väl inte kört sen sadelepressen invigdes?
Jorå, Högåsliften går när det blåser så illa att Sadelexpress inte går. Men den skulle göra mer nytta uppe på 1000. Sen kan man ju tycka att Skistar kanske skulle kunna ha råd med en ny lift som ersätter 1000-meters.
 

Manolito

Ny medlem
pd sa:
Kaskar sa:
Jag menar släpliften som går precis bredvid Sadelexpressen. Den har de väl inte kört sen sadelepressen invigdes?
Jorå, Högåsliften går när det blåser så illa att Sadelexpress inte går. Men den skulle göra mer nytta uppe på 1000. Sen kan man ju tycka att Skistar kanske skulle kunna ha råd med en ny lift som ersätter 1000-meters.
Att dunka upp en släplift för att bygga på lite skidåkning däruppe låter inte som Skistars största projekt just nu, nej. Men det känns lite defensivt på själva skidåkningssidan från dem. När det gäller hus och lägenheter sitter bromsen lite lösare.
 

Kaskar

Medlem
Manolito sa:
pd sa:
Kaskar sa:
Jag menar släpliften som går precis bredvid Sadelexpressen. Den har de väl inte kört sen sadelepressen invigdes?
Jorå, Högåsliften går när det blåser så illa att Sadelexpress inte går. Men den skulle göra mer nytta uppe på 1000. Sen kan man ju tycka att Skistar kanske skulle kunna ha råd med en ny lift som ersätter 1000-meters.
Att dunka upp en släplift för att bygga på lite skidåkning däruppe låter inte som Skistars största projekt just nu, nej. Men det känns lite defensivt på själva skidåkningssidan från dem. När det gäller hus och lägenheter sitter bromsen lite lösare.
Räknar man på det så är det ju det sämsta att bygga en lift. Intäkterna är ju mycket sämre än på en stuga. Såvida man inte höjer liftkortspriserna då...
 
Kaskar sa:
Manolito sa:
pd sa:
Jorå, Högåsliften går när det blåser så illa att Sadelexpress inte går. Men den skulle göra mer nytta uppe på 1000. Sen kan man ju tycka att Skistar kanske skulle kunna ha råd med en ny lift som ersätter 1000-meters.
Att dunka upp en släplift för att bygga på lite skidåkning däruppe låter inte som Skistars största projekt just nu, nej. Men det känns lite defensivt på själva skidåkningssidan från dem. När det gäller hus och lägenheter sitter bromsen lite lösare.
Räknar man på det så är det ju det sämsta att bygga en lift. Intäkterna är ju mycket sämre än på en stuga. Såvida man inte höjer liftkortspriserna då...
Förvisso men core business är ju att ha ett berg med attraktiv skidåkning. Då kan maximera både liftkortspriser och stugpriser.

Man har byggt bad och flygplats i dalarna men har inte råd att renovera Kabinbanan.
Bygga flygplats kan man ägna sig åt när allt annat är klart.

Det har inte gjorts någon utveckling av högzon på årtionden bortsett från Gondolen. Nordens största högzon område med liftar förblir eftersatt.
 

Marcus666

Ny medlem
Kommer för alltid att förakta Skistars misskötsel av de Svenska och Norska anläggningarna trots mina besök.

Vet ej hur finansieringen ser ut med fjällgårds och sadelexpressen, men Tegeliften finansierades 50 % av Tegeliften AB (Stugägare och liknande i Tegefjäll), medans Skistar bidrog med 20 % Leitner bidrog 25 % och AB Hammerdals Betonggjuteri bidrog 5 % enligt
https://tegeliften.webnode.se/finansiering/

Har läst att det är något liknande upplägg i Vemdalen.

Det enda som är viktigt för Skistar är att man visar upp kvartalsrapporter som är bättre än förväntat.

EU-domstolen borde straffa Skistar för dess oligopol/kvasi-monopol och stycka upp det.


Tacka vet jag riktiga eldsjälar som driver anläggningar som Romme Alpin, där visioner blir till verklighet trots säkerliga skuldsättningar (1 st Leitner 6 stols är väl runt 30-50 miljoner, Romme har byggt 3 inom 9 års tid. Det är exklusive snökanoner, Våffelstugor och nya hotell.).
 
Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Jaha, hur ser det ut där uppe i Åre nu till sommaren???
Har Skistar hittat ytterligare någon lift de kan riva???? 😉
 
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp