MagnusLundqvist
Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Är det någon som vet vad som händer med liftarna till Stövelbranten och Damernas störtlopp som skulle byggas till VM 2019?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bilder på gondolerna, ser väl i princip ut som de i VM8?Marcus666 sa:Vinterns nyheter i Åre
Well, I'l be damned.
Men hoppas så in i bomben att det är riktiga säten så man kan vila benen.
Tusenmetern var nermonterad förra säsongen. Någon som vet vad det är för planer för i år?a_ahlnas sa:byta ut tusenmeters liften lätt så man orkar vara på freeride weekend, jävla seg lift det. blir ju bara köande på freeride weekend. orka d
Att döma av webbkamera bilderna från högzon, inget tyvärr... Nya gondoler var nog det enda "vi fick" inför VM verkar det som, hoppas jag har väldigt fel dock!arne sa:Tusenmetern var nermonterad förra säsongen. Någon som vet vad det är för planer för i år?a_ahlnas sa:byta ut tusenmeters liften lätt så man orkar vara på freeride weekend, jävla seg lift det. blir ju bara köande på freeride weekend. orka d
Tusenmetersliften existerar inte längre. Stolpar, lina, stolar, lifthus, vändhjul, motor, tutti – allt är nermonterat och bortforslat. Syns knappt ett spår av att den ens har stått där.JoelBjarnebrand sa:Att döma av webbkamera bilderna från högzon, inget tyvärr...arne sa:Tusenmetern var nermonterad förra säsongen. Någon som vet vad det är för planer för i år?
Den var ju ändå helt onödig..Heja Åre.Glisseur sa:Tusenmetersliften existerar inte längre. Stolpar, lina, stolar, lifthus, vändhjul, motor, tutti – allt är nermonterat och bortforslat. Syns knappt ett spår av att den ens har stått där.JoelBjarnebrand sa:Att döma av webbkamera bilderna från högzon, inget tyvärr...arne sa:Tusenmetern var nermonterad förra säsongen. Någon som vet vad det är för planer för i år?
Inget uppdaterat än vad jag kan googla mig till..Manolito sa:Tydligen lade Skistar fram en ny detaljplan för Kabinbanan förra veckan. Det rapporteras i ÖP att Skistar vill riva det nuvarande huset + Timmerstugan. Däremot sägs inget där om eventuella dragningar av liftsystemet baserat på förslaget, så man vill ju gärna få se denna detaljplan. Frågan är hur man kommer över den. Någon som är bättre på att googla än vad jag är?
Var står det? Jag hittar bara "World Cupliften och VM6:an, påverkas ocksåpd sa:Om man läser Samråd 2018 så tycks det som att Kabin och World Cup försvinner helt samt att VM6 eller en ersättande lift blir kvar.
Kabin Planbeskrivning. Anges på sidan 4 och syns i illustrationerna, t.ex. på sid 8.HakanBarman sa:Var står det? Jag hittar bara "World Cupliften och VM6:an, påverkas ocksåpd sa:Om man läser Samråd 2018 så tycks det som att Kabin och World Cup försvinner helt samt att VM6 eller en ersättande lift blir kvar.
av planförslaget.
Om det är den version som är daterad 2018-01-08, rev 2018-02-08, så står ingenting om att WC-liften skall bort. Att kabin skall bort har ju varit klart länge.pd sa:Kabin Planbeskrivning. Anges på sidan 4 och syns i illustrationerna, t.ex. på sid 8.HakanBarman sa:Var står det? Jag hittar bara "World Cupliften och VM6:an, påverkas ocksåpd sa:Om man läser Samråd 2018 så tycks det som att Kabin och World Cup försvinner helt samt att VM6 eller en ersättande lift blir kvar.
av planförslaget.
Står inte explicit men kolla på bilden på sidan 8 så finns där ingen WC-lift. Misstänker att en lift utan större byggnader faller under vad som behöver tas upp i en detaljplan. Sen vette tusan hur de har tänkt sig att man skall ta sig från VM6 till de västra delarna av systemet en blåsig dag.HakanBarman sa:Om det är den version som är daterad 2018-01-08, rev 2018-02-08, så står ingenting om att WC-liften skall bort. Att kabin skall bort har ju varit klart länge.
Så det finns en nyare version än den jag refererade till? I den jag läst så står det explicit att WC-liften blir kvar och liften på bilden på sid 8 är just (nya moderna) WC-liften. Det dokumentet nämner också att VM6:an flyttas. Antar att du sett denna som Danil länkade på sidan 19 i tråden? Där syns var VM6:an hamnar med en ny sträckning upp på hummeln, sista biten i nåt slags vindskydd. Surt om den lösningen inte längre gäller, det är ju rätt stor skillnad på att ha två moderna stolliftar istället för bara en.pd sa:Står inte explicit men kolla på bilden på sidan 8 så finns där ingen WC-lift. Misstänker att en lift utan större byggnader faller under vad som behöver tas upp i en detaljplan. Sen vette tusan hur de har tänkt sig att man skall ta sig från VM6 till de västra delarna av systemet en blåsig dag.HakanBarman sa:Om det är den version som är daterad 2018-01-08, rev 2018-02-08, så står ingenting om att WC-liften skall bort. Att kabin skall bort har ju varit klart länge.
Nej, du har rätt. Det jag tolkade som den nya VM6:an är den nya WC-liften.HakanBarman sa:Så det finns en nyare version än den jag refererade till? I den jag läst så står det explicit att WC-liften blir kvar och liften på bilden på sid 8 är just (nya moderna) WC-liften. Det dokumentet nämner också att VM6:an flyttas.

Tottliften står inte och skräpar utan används som lift till alpinklubbar vid träning.Kaskar sa:Det är väl redan spikat och klart med nåt Skistar sporthotell där kabinen står idag?
En ankarlift vid tusen är ju en toppidé. Det står ju en och skräpar vid Sadelexpressen
Jorå, Högåsliften går när det blåser så illa att Sadelexpress inte går. Men den skulle göra mer nytta uppe på 1000. Sen kan man ju tycka att Skistar kanske skulle kunna ha råd med en ny lift som ersätter 1000-meters.Kaskar sa:Jag menar släpliften som går precis bredvid Sadelexpressen. Den har de väl inte kört sen sadelepressen invigdes?
Att dunka upp en släplift för att bygga på lite skidåkning däruppe låter inte som Skistars största projekt just nu, nej. Men det känns lite defensivt på själva skidåkningssidan från dem. När det gäller hus och lägenheter sitter bromsen lite lösare.pd sa:Jorå, Högåsliften går när det blåser så illa att Sadelexpress inte går. Men den skulle göra mer nytta uppe på 1000. Sen kan man ju tycka att Skistar kanske skulle kunna ha råd med en ny lift som ersätter 1000-meters.Kaskar sa:Jag menar släpliften som går precis bredvid Sadelexpressen. Den har de väl inte kört sen sadelepressen invigdes?
Räknar man på det så är det ju det sämsta att bygga en lift. Intäkterna är ju mycket sämre än på en stuga. Såvida man inte höjer liftkortspriserna då...Manolito sa:Att dunka upp en släplift för att bygga på lite skidåkning däruppe låter inte som Skistars största projekt just nu, nej. Men det känns lite defensivt på själva skidåkningssidan från dem. När det gäller hus och lägenheter sitter bromsen lite lösare.pd sa:Jorå, Högåsliften går när det blåser så illa att Sadelexpress inte går. Men den skulle göra mer nytta uppe på 1000. Sen kan man ju tycka att Skistar kanske skulle kunna ha råd med en ny lift som ersätter 1000-meters.Kaskar sa:Jag menar släpliften som går precis bredvid Sadelexpressen. Den har de väl inte kört sen sadelepressen invigdes?
Förvisso men core business är ju att ha ett berg med attraktiv skidåkning. Då kan maximera både liftkortspriser och stugpriser.Kaskar sa:Räknar man på det så är det ju det sämsta att bygga en lift. Intäkterna är ju mycket sämre än på en stuga. Såvida man inte höjer liftkortspriserna då...Manolito sa:Att dunka upp en släplift för att bygga på lite skidåkning däruppe låter inte som Skistars största projekt just nu, nej. Men det känns lite defensivt på själva skidåkningssidan från dem. När det gäller hus och lägenheter sitter bromsen lite lösare.pd sa:Jorå, Högåsliften går när det blåser så illa att Sadelexpress inte går. Men den skulle göra mer nytta uppe på 1000. Sen kan man ju tycka att Skistar kanske skulle kunna ha råd med en ny lift som ersätter 1000-meters.
Det finns en tråd om Idre-projektet här. Se t ex detta inlägg, kanske i viss mån relevant även för Åre...Bump.
Jag läste i senaste Åka Skidor att nya Idre Fjäll-berget ska kopplas samman med gamla Idre Fäll-berget med en väldigt lång gondolbana. I artikeln (eller notisen) nämndes att det fanns en gammal idé om att bygga samman Åre med Duved via gondol, men det troligtvis aldrig blir av.
Lite googling gjorde att jag hamnade i denna tråd där det togs upp 2007.
Det låter ju riktigt galet och roligt. Var exakt är det tänkt att de skulle gå mellan? Hur långt hade det blivit?
Ja, eller hur.Ibland är faktiskt bussar ett bra alternativ, som går att få attraktivt om man tänker till och är beredd att lägga litet pengar på det.