Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

fredw

Aktiv medlem
Ja som någon skrev borde det vara absolut högsta prio att få till mer väderskyddad röd åkyta med tillhörande liftkapacitet, alltså i lågzon.
En sak som jag inte håller med Nalle om är betydelsen av att ha WC etc. i Åre. För mig är det absolut mer negativt än positivt, att se dessa fina backar alltför ofta avstängda helt eller delvis för oss vanliga dödliga som betalar våra liftkort själva med skattade pengar. Och när länge planerade Eurovisions-sända tävlingar regnar bort så är PR-värdet nog ändå mer negativt än positivt.
När jag väljer skidort struntar jag helt i om de haft WC 1987, 2019, eller aldrig, och jag åker absolut inte dit om det är på gång.

PS något gammalt vykort, med gamla nu bortforslade liftar, men också intressant fundering på halvskyddad högzonslift "Toppliften" i Duved? Kan det vara något?

1614246928563.png

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ja som någon skrev borde det vara absolut högsta prio att få till mer väderskyddad röd åkyta med tillhörande liftkapacitet, alltså i lågzon.
En sak som jag inte håller med Nalle om är betydelsen av att ha WC etc. i Åre. För mig är det absolut mer negativt än positivt, att se dessa fina backar alltför ofta avstängda helt eller delvis för oss vanliga dödliga som betalar våra liftkort själva med skattade pengar. Och när länge planerade Eurovisions-sända tävlingar regnar bort så är PR-värdet nog ändå mer negativt än positivt.
När jag väljer skidort struntar jag helt i om de haft WC 1987, 2019, eller aldrig, och jag åker absolut inte dit om det är på gång.

PS något gammalt vykort, med gamla nu bortforslade liftar, men också intressant fundering på halvskyddad högzonslift "Toppliften" i Duved? Kan det vara något?

Visa bilaga 8052
Intressant fynd!
Jag tycker generellt att Duved & Tegefjäll är väldigt underutnyttjat; det är ändå ett högt berg; ändå kan man bara åka på lite mer än halva berget.

Återigen ett argument för Peak-2-Peak-banan från Rödkullen. Den hade kunnat ha ett stopp lite högre upp på östra Mullfjället och sedan fortsätta till västra Mullfjället över Duved.
Då kopplar man inte bara ihop de två bergen utan även Duved och Tegefjäll får mer av en direktkoppling. :)

Ivo

Aktiv medlem

Visa bilaga 8052
Med de där liftarna skulle Duveds bästa offpist bli liftburen (=uppåkt).

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Appropå Tege och Duved så tittade jag på den där stora pistkartan med både Duved, Tege, Åreskutan och Björnen i en och samma (den borde göras med bättre zoomfunktion, ser bra ut) och noterade denna potentiella nedfart.
Om man kan ta sig upp ovanför branten ovanför toppen av Fjällvalvsliften*; hade det inte kunnat bli en ganska trevlig nedfart i ravinen där till vänster ned mot skogen där man antingen kan åka ner mot Tege eller mot Duved?

*Kanske sätta Peak-2-Peak-stationen där? :)
Tegetopp.png

Fatboy

Aktiv medlem
Flera andra orter har ju knappliftar/ankarliftar på toppen/kalfjället. Visst är det tråkigt att inte kunna åka till toppen från botten i ett svep, men det skulle bli betydligt driftsäkrare och inga problem med evakuering. Det kanske hade varit bra med en ankarlift där gamla tusenmetern gick och en sittlift upp dit.

fredw

Aktiv medlem
Flera andra orter har ju knappliftar/ankarliftar på toppen/kalfjället. Visst är det tråkigt att inte kunna åka till toppen från botten i ett svep, men det skulle bli betydligt driftsäkrare och inga problem med evakuering. Det kanske hade varit bra med en ankarlift där gamla tusenmetern gick och en sittlift upp dit.
Ja jag skulle gärna ta den liften, och vad kan det kosta? Tusenmetersplatån är ju ännu en dåligt utnyttjad guldklimp.

Här ser jag något. En dåligt utnyttjad bred och lagom lång perfekt pistad jättesnäll åkyta som nu mest används för stoppsladdar efter störtlopp några gånger per år (typ, jag raljerar). Sätt in en riktigt långsam sittlift för nybörjarna här, vid ena sidan. Behöver bara gå upp till bron. Det finns massor av bebyggelse i närheten bebodda av nybörjare som tycker det skulle vara skönt att slippa ge sig upp på fjället innan man lärt sig stå på skidorna.

1614328989119.png

Vilken svensk backe som helst söder om Dalarna skulle älska att kunna ägna en sådan här fin åkyta åt nybörjarna, men i Åre står den tom, för den går inte att nå på ett vettigt sätt för dem. Man får känslan att Åre/Skistar har ett sorts St Anton-komplex. Ni borde hyra in litet konsulter som ser på orten från ett mer sydländskt perspektiv.

FMP

Medlem
En miss i dagens system tycker jag är att det inte längre finns någon lift från Fjällgården, samtidigt som björnen expanderat otroligt mycket. Det gör att åkare från Björnen (och Tott) måste ner till liftarna vid stjärntorget för att komma vidare i systemet, vilket ger köer och uppkörda backar. Om hummelliften förlängs ner till fjällgården så minskar belastningen på de centrala liftarna. Det ger också möjlighet att använda bergbanan från Åre by för att ta sig vidare uppåt och inte bara mot sadeln.

Många andra bra idéer här i tråden. Särskilt den att lägga till en lift borta vid vm8an. Om liften dras snett västerut skulle den också kunna fungera som anslutningslift mot Bräckeliften. Då kan nybörjare hålla sig i nedre delen av systemet, de som vill direkt mot parken får den möjligheten, och det finns ett alternativ från vm8an vid riktigt dåligt väder.

Om kabinen nödvändigtvis ska rivas tycker jag likt många andra att den bör ersättas med en gondol med mellanstation på Hummeln. Visst blåser det ofta där uppe, men finns ju gondoltyper som är mycket mer vindtåliga än den typen som finns i Åre idag. Tillsvidare låter det som en utmärkt ide att montera en ankarlift vid gamla tusenmetern som substitut.

När det gäller tväråvalvet tror jag det är viktigt att det finns nån typ av mellanstation eller byte mellan liftar en bit upp. Dels för att det ofta inte är öppet hela vägen upp pga vädret, också för att inte "tvingas" ner till de blåa backarna längst ner vilket hade gjort åkningen sämre än idag.

Stora och dyra insatser de flesta av dem. Men även bara med en ankarlift vid vm8an och en ankarlift vid tusenmetarn hade mer åkning frigjorts vid olika väderlekar för olika målgrupper och därmed spridit ut åkarna över berget.

åreliftar.jpg

pd

Aktiv medlem
Här ser jag något. En dåligt utnyttjad bred och lagom lång perfekt pistad jättesnäll åkyta som nu mest används för stoppsladdar efter störtlopp några gånger per år (typ, jag raljerar).

Tycker jag ser den användas allt som oftast. Finns ju redan ett eldorado av fantastiska nybörjarbackar i Rödkullen/Ullådalen och Björnen. Ett normalår kan nybörjare ta en VM8-gondol och lugnt och fint glida ner för transportsträckan. Vad som däremot skulle behöva förbättras för nybörjare är hur de skall ta sig igenom det centrala systemet utan att behöva ta buss eller bergbanan som går var 20:e minut. Runt VM6 och Fjällgårdsexpress är det idel röda backar. Inte mörkröda, men tillräckligt för att sätta stopp för nybörjare med lite självinsikt.

/fd nybörjare som gjorde sina första vurpor i Rödkullen

FMP

Medlem
Vad som däremot skulle behöva förbättras för nybörjare är hur de skall ta sig igenom det centrala systemet utan att behöva ta buss eller bergbanan som går var 20:e minut. Runt VM6 och Fjällgårdsexpress är det idel röda backar. Inte mörkröda, men tillräckligt för att sätta stopp för nybörjare med lite självinsikt.

/fd nybörjare som gjorde sina första vurpor i Rödkullen

Håller inte riktigt med. Blåa transporter går ju som ett Z över berget. Tycker inte det behöver strösslas med blå backar från skutan mot byn. Åres absoluta styrka tycker jag är att man utnyttjar skutan till utmanande åkning och inte har hängivit sig åt att skapa åkning som passar för nybörjare eller barnfamiljer i alla delar av systemet. Björnen, rödkullen & Ullådalen samt Tväråvalvet är ju riktigt bra åkning för nybörjare, barnfamiljer och till viss del bra åkare som vill slipa på tekniken.

Att hänga uppe kring tusenmeterliften på vårkanten var enligt mig åres bästa avslutning på säsongen, riktigt tråkigt och oförståeligt att den inte ersätts. Det behöver kanske inte vara en ny sittlift, en ankarlift skulle duga gott. Åker man tusenmeter nu så hamnar man ju ända nere i byn och måste ta två liftar eller kabinbanan för att komma upp till toppen igen

pd

Aktiv medlem
Håller inte riktigt med. Blåa transporter går ju som ett Z över berget. Tycker inte det behöver strösslas med blå backar från skutan mot byn.

Nej, inga blå backar i centrala delen. Tror knappt ens att det vore möjligt. Och helt riktigt så går där transporter som ett Z. Men runt VM6 och Fjällgårdsliften så är där en felande länk. Behövs inga fler liftar utan allt som krävs är att hugga ner lite träd.

FMP

Medlem
Nej, inga blå backar i centrala delen. Tror knappt ens att det vore möjligt. Och helt riktigt så går där transporter som ett Z. Men runt VM6 och Fjällgårdsliften så är där en felande länk. Behövs inga fler liftar utan allt som krävs är att hugga ner lite träd.

Ja då håller jag med. Att tvinga ut obekväma åkare i röda pister ger ingen någon glädje. En diagonal i skogs”dungen” låter vettigt.

Dock finns ändå bara röda pister mot tott/sadeln så där hade behövts kompletteras med en lättåkt backe om man ska skapa sammanhängande stråk av blått från öst till väst. Kanske får man vara beredd på enstaka rejäla utmaningar så länge man vill kunna nyttja hela systemet, även om det inte är optimalt?

fredw

Aktiv medlem
En stor andel skidåkare, och per definition alla de som ännu inte åker skidor men som vi gärna vill locka till oss, är nybörjare/medelåkare. Som Åre ser ut nu så kommer dessa att undvika Åre. Men det kanske är, förutom orsakat av den lokala terrängen vid byn, även en del av affärsidén.
Visst det finns Björnen etc, men det finns i så fall många alternativ runt om i fjäll och alper med minst lika bra utbud av backar (och liftar!) för dessa grupper.

pd

Aktiv medlem
När jag tittade på pistkartan med en nybörjares gröna och en medelåkares blå ögon så såg jag aldrig någon anledning att undvika Åre. Tvärtom! Det finns massor av härliga blå backar och skidbussar som rullar mellan dem. Och det röda bolaget gör sitt bästa för att få dit barnfamiljer, Märks ju inte minst i hur Björnen har byggts ut och att det finns planer på utbyggnad kring Rödkullen/Ullådalen. Så jag skulle snarare säga att affärsidén är att få dit medelåkare med familj och en stadig plånbok.

PisteCarver

Aktiv medlem
En miss i dagens system tycker jag är att det inte längre finns någon lift från Fjällgården, samtidigt som björnen expanderat otroligt mycket. Det gör att åkare från Björnen (och Tott) måste ner till liftarna vid stjärntorget för att komma vidare i systemet, vilket ger köer och uppkörda backar. Om hummelliften förlängs ner till fjällgården så minskar belastningen på de centrala liftarna. Det ger också möjlighet att använda bergbanan från Åre by för att ta sig vidare uppåt och inte bara mot sadeln.

Många andra bra idéer här i tråden. Särskilt den att lägga till en lift borta vid vm8an. Om liften dras snett västerut skulle den också kunna fungera som anslutningslift mot Bräckeliften. Då kan nybörjare hålla sig i nedre delen av systemet, de som vill direkt mot parken får den möjligheten, och det finns ett alternativ från vm8an vid riktigt dåligt väder.

Om kabinen nödvändigtvis ska rivas tycker jag likt många andra att den bör ersättas med en gondol med mellanstation på Hummeln. Visst blåser det ofta där uppe, men finns ju gondoltyper som är mycket mer vindtåliga än den typen som finns i Åre idag. Tillsvidare låter det som en utmärkt ide att montera en ankarlift vid gamla tusenmetern som substitut.

När det gäller tväråvalvet tror jag det är viktigt att det finns nån typ av mellanstation eller byte mellan liftar en bit upp. Dels för att det ofta inte är öppet hela vägen upp pga vädret, också för att inte "tvingas" ner till de blåa backarna längst ner vilket hade gjort åkningen sämre än idag.

Stora och dyra insatser de flesta av dem. Men även bara med en ankarlift vid vm8an och en ankarlift vid tusenmetarn hade mer åkning frigjorts vid olika väderlekar för olika målgrupper och därmed spridit ut åkarna över berget.

Visa bilaga 8093
Intressant att läsa alla konstruktiva idéer om hur man kan förbättra skidsystemet i Åre. Liftsystemet ovan börjar ju likna en alp-ort!
Det är ju klart att det borde finnas en gondol från dal till topp med en mellanstation. Det skulle göra att alla skidåkare kan utnyttja sin tid bättre och få ut mer skidåkning och slippa en del förspilld tid på liftar och transporter.
Visst är det härligare i backen än i liften? :)
Det är ju ändå "bara" 870 m fallhöjd eller något sådant i Åre. I Alperna har sådana gondolliftar ofta 1500 m fallhöjd.
Tyvärr tror jag inte att ni har någon framtid som affärsutvecklare på Skistar, då ska ni nog vara i fastighetsutvecklingsbranschen i stället...:(

fredw

Aktiv medlem
När jag tittade på pistkartan med en nybörjares gröna och en medelåkares blå ögon så såg jag aldrig någon anledning att undvika Åre. Tvärtom! Det finns massor av härliga blå backar och skidbussar som rullar mellan dem. Och det röda bolaget gör sitt bästa för att få dit barnfamiljer, Märks ju inte minst i hur Björnen har byggts ut och att det finns planer på utbyggnad kring Rödkullen/Ullådalen. Så jag skulle snarare säga att affärsidén är att få dit medelåkare med familj och en stadig plånbok.

Ok men liftsystemen i Ullådalen och Björnen är faktiskt ganska magra och liksom "sekventiella". Och där har man ju inte lätt tillgång till det mysiga Åre Centrum, och kan därför lika gärna välja vilken annan trevlig familjeort som helst. Jag säger bara att det finns stor potential till förbättring. Jag har sett Åre sedan ca 1980 och tycker det går t-r-öö-g-t... Kanske det släpper när kabinen försvinner. Den har varit en stor dyr mental stoppkloss.

KarinLager

Aktiv medlem

Visa bilaga 8093
Mycket bra idé med en till lift från/vid VM8-an, en som kanske går även när det blåser...

fredw

Aktiv medlem
Nu står tydligen t o m VM8-an stilla (pga vind?) mitt i högsäsongen och det är ju inte högzon utan snarast hela ortens dragplåster och arbetshäst nr1. Är det vanligt i mars?

1614679812809.png

Åre kanske borde göra som Branäs och ta bort webcams som visar stillastående liftar och långa köer... Jag förstår att man inte kan göra ngt åt vädret. Men vädret är ingen nyhet så satsa då ännu mer på lågzon och se till att den funkar. Tur att Björnen, Tegefjäll och Duved finns. Och andra orter.

Titta på denna bild. Perfekt backe som står helt tom på tisdagen av Stockholmarnas sportlov för att det blåser för mycket "på toppen" dvs vid trädgränsen i detta fall, där man valde att sätta toppen på den lift som servar denna backe. Man gråter blod. Är det omöjligt att bygga en vindsäker lift som servar dessa fina och relativt väderskyddade backar?

1614680518114.png

Senast ändrad:

martin-jansson

Aktiv medlem
Bor ju lite utanför byn men skulle gissa att den är stängd pga vinden, ska ju vara 9 m/s med byar på upp mot 19 m/s. Så inte ovanligt direkt, den brukar stänga vid ca 9-10m/s är ju inte kul att sitta i den heller när det blåser så. Men de skulle verkligen behöva ha en ankarlift (upp till bräcke eller nedre transporten i gästrappet) att köra vid hårt väder där. Så man kan ta sig därifrån utan att ta bussen eller gå bort till vm6/wc

PisteCarver

Aktiv medlem
Mycket prat om blåst och stängda liftar.
Blåser det i stort sett alltid i fjällen, eller extra mycket i Åre bara?
Är det soligt och fint någon gång?
Blev orolig nu när jag bokat fjällresa för första gången på 25 år... :unsure:

Senast ändrad:

FMP

Medlem
Åre ligger dåligt skyddat, och skutan är känslig mot vind. Tror det beror både på höjden och geografisk placering?

Ingen statistik eller fakta kring att det blåser mer i fjällen än alperna, men erfarenhet och upplevelse säger ja.

Funäsfjällen Består av fllera olika system placerade i olika väderstreck så går nästan alltid att hitta vindskyddad åkning. Och sällan så blåsigt att liftarna behöver stänga, med enstaka undantag. Vid påsk finns det dessutom goda chanser för sol och behagliga temperaturer! Men man kan ju aldrig veta säkert...

fati

Aktiv medlem
Påsk kan vara riktigt fint, eller bättre sagt är oftast riktigt fint.
Grejen är väl att hela fjället är mera vindutsatt i Sverige. Blåser det i Alperna bromsas det oftast av de höga berg som finns. Liftarna gå sällan hela vägen, så de få inte så stora problem. I Sverige finns inte så många berg som bromsar vinden och lifterna gå längst upp rätt ofta. Blåser det här, kan det blåsa på riktigt. Minns hur de fick stänger ankarlifterna som gick upp till toppen i Tänndalen två dagar i råd pga vinden. Då var det så illa att byglarna fastnade på stolparna… Har nog inte upplevt sådant blåst i alperna, faktiskt.

Ivo

Aktiv medlem

Va? du dissade väl fjällen för att vänta in alperna?
svar på din fråga: jo, det är oftare surt väder i fjällen jämfört med alperna. Gäller Åre i synnerhet.
Men så här på vårvintern kan det ändå vara fantastiska dagar i fjällen. Gäller Åre i synnerhet (baksidan en solig dag i mars-april är nog det enda liftburna som kan mäta sig med alperna).

KarinLager

Aktiv medlem
Nu står tydligen t o m VM8-an stilla (pga vind?) mitt i högsäsongen och det är ju inte högzon utan snarast hela ortens dragplåster och arbetshäst nr1. Är det vanligt i mars?

Visa bilaga 8197

Åre kanske borde göra som Branäs och ta bort webcams som visar stillastående liftar och långa köer... Jag förstår att man inte kan göra ngt åt vädret. Men vädret är ingen nyhet så satsa då ännu mer på lågzon och se till att den funkar. Tur att Björnen, Tegefjäll och Duved finns. Och andra orter.

Titta på denna bild. Perfekt backe som står helt tom på tisdagen av Stockholmarnas sportlov för att det blåser för mycket "på toppen" dvs vid trädgränsen i detta fall, där man valde att sätta toppen på den lift som servar denna backe. Man gråter blod. Är det omöjligt att bygga en vindsäker lift som servar dessa fina och relativt väderskyddade backar?

Visa bilaga 8198
Jag och mannen gick uppför den backen i fjol, blev ett (Ett!) fint åk ner! Skulle vara toppen med en lift!

KarinLager

Aktiv medlem
Va? du dissade väl fjällen för att vänta in alperna?
svar på din fråga: jo, det är oftare surt väder i fjällen jämfört med alperna. Gäller Åre i synnerhet.
Men så här på vårvintern kan det ändå vara fantastiska dagar i fjällen. Gäller Åre i synnerhet (baksidan en solig dag i mars-april är nog det enda liftburna som kan mäta sig med alperna).
Mycket prat om baksidan... hur kommer man dit? Går man upp då eller? Är det ens realistiskt...?

mooden94

Medlem
Bott i Östersund i 6år och när Åre är grymt så är det grymt men för oss som bor här och far dit var och varannan helg är det mer känt som isknöl'n.
Fattar inte hur man kan riskera att lägga en månadslön på att fara upp hit för att få åka i dimmiga och uppåkta backar.

Om man räknar bort solig senssäsong så tror jag att jag varit upp på skutan mindre än av vad man kan räkna på två händer, och hälften av dom gångerna har det varit så dimmigt att man får åka stolpe till stolpe för att ta sig ner för pisten... I vanliga fall så åker man i en 8 i transportsträckorna och röda pister mellan Hummeln och Vm8an, kanske nån svartpist på förmiddans manchester och lite puder i björnen innan det blir för uppåkt.

Mja mest bang-for-the-buck får man nog genom att stänga av och pista backarna oftare, det skulle även fungerar som crowd control och splittra grupperna till fler sidor av berget

Senast ändrad:

Ivo

Aktiv medlem
Mycket prat om baksidan... hur kommer man dit? Går man upp då eller? Är det ens realistiskt...?
En 20 min promenad med skidorna på axel/ryggsäck (knappt lönt att ta på stighudar). Latmaskar ställer sig och väntar på skoterskjuts för en hundring.
”Baksidan” kan betyda olika åk: den vanliga är östra sidan av berget. Sen finns det olika varianter på avslut: vika av till östra ravin, knata upp på lillskutan eller köra hela vägen i fallinjen och skråa tillbaka (nedanför lillskutan).

men annan variant är ”Blåstensbranten”: Rejält brant nordsida. Åker innebär en lång skråsträcka för att komma tillbaka till systemet. (Här är det bättre att ta med hudar -finns många fina åk).

”baksidan” kan åxå vara Huså-leden. Trevlig utflykt!

pd

Aktiv medlem
Mja mest bang-for-the-buck får man nog genom att stänga av och pista backarna oftare, det skulle även fungerar som crowd control och splittra grupperna till fler sidor av berget

Hur menar du "stänga av och pista backarna"? Hinner inte snön frysa till så tar det 30 minuter innan hockeystoppssvängarna har förvandlat den till puckelpist wanna be igen.

FMP

Medlem
Bott i Östersund i 6år och när Åre är grymt så är det grymt men för oss som bor här och far dit var och varannan helg är det mer känt som isknöl'n.
Fattar inte hur man kan riskera att lägga en månadslön på att fara upp hit för att få åka i dimmiga och uppåkta backar.

Vill man ha bra fallhöjd och bra liftburen åkning i Sverige finns få bra alternativ. Bor man i södra- eller mellersta Sverige och vill skapa så låg påverkan på miljön som möjligt finns ingen bättre skidort tack vare nattåget.
Finns säkert en mängd andra skäl, typ Sveriges alpinvagga, många andra aktiviteter vid sidan om åkning, bra restauranger, lyxiga boenden, svenska skidlärare etc. som lockar olika typer av folk. Det gör att många nog bokar och vet om vädrets makter men hoppas på att pricka en av de där få perfekta veckorna. Lyckas inte det så blev det ungefär vad man kunde förvänta sig ändå, helt ok åkning.

Skulle aldrig lägga en månadslön på Åre, utan väljer veckor då det går att få boende till rimligt pris och liftköerna är minimala. Men alla har ju inte den möjligheten. Ska man ta bil, eller flyg, så är alperna sällan särskilt mycket dyrare och inte mycket längre från södra Sverige, så då har jag också svårare att förstå valet.

Om man räknar bort solig senssäsong så tror jag att jag varit upp på skutan mindre än av vad man kan räkna på två händer, och hälften av dom gångerna har det varit så dimmigt att man får åka stolpe till stolpe för att ta sig ner för pisten... I vanliga fall så åker man i en 8 i transportsträckorna och röda pister mellan Hummeln och Vm8an, kanske nån svartpist på förmiddans manchester och lite puder i björnen innan det blir för uppåkt.

Detta låter lite extremt. Högzon är känslig men det där låter som stor otur eller dålig planering.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Visa bilaga 8197

Visa bilaga 8198
Hemkommen från en vecka där nu.
Japp, VM-8an var avstängd en av de två skiddagar jag hade så jag fick ta bilen upp till Rödkullen för barnens skidskola, trots att jag bodde bredvid VM-8an.
Surt att behöva jaga parkeringsplats när man trodde sig ha ski-in/ski-out...

De öppnade den dock andra dagen senare på dagen. Väldigt märkligt att den inte öppnades på morgonen då det var fint väder. Bakfull operatör? :D

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hur menar du "stänga av och pista backarna"? Hinner inte snön frysa till så tar det 30 minuter innan hockeystoppssvängarna har förvandlat den till puckelpist wanna be igen.
Apropå detta; jag hade förträngt att halva nedfarten från VM-6an är en jäkla puckelpist. Varför blir det så? Det kan ju gärna inte vara så med avsikt.
Kanske värt att köra upp pistmaskinen även en sväng mitt på dagen? Det vill jag minnas att man gör ibland i Alperna.

fredw

Aktiv medlem
Apropå detta; jag hade förträngt att halva nedfarten från VM-6an är en jäkla puckelpist. Varför blir det så? Det kan ju gärna inte vara så med avsikt.
Kanske värt att köra upp pistmaskinen även en sväng mitt på dagen? Det vill jag minnas att man gör ibland i Alperna.

Det blir så när man har för litet effektiv pistyta ner mot huvudliftarna i förhållande till antalet sålda liftkort. Så var det ofta i alperna också. Förr i tiden. Förra millenniet.

pd

Aktiv medlem
Det blir så när man har för litet effektiv pistyta ner mot huvudliftarna i förhållande till antalet sålda liftkort. Så var det ofta i alperna också. Förr i tiden. Förra millenniet.

Skulle snarare säga att det handlar om snöns mjukhet multiplicerad med antalet åkare per yta som förväntar sig att backens svårighetsgrad överstiger deras åkförmåga. När ett visst tröskelvärde uppnås accelererar processen utom all kontroll. Växande pucklar och ökande trängsel ökar svårighetsgraden till dess att backen når sin maximala puckelfrossa.

Vill man se hyffsat enkla pister som snabbt förvandlas till total puckelfrossa så finns det utmärkta exempel på Sella Ronda. I synnerhet de som ligger på sydsluttningar. Alla oavsett nivå tycker ju att de måste ge sig ut och åka rondan. Och har man väl gett sig iväg så är det bara att välja mellan gröna eller orange pucklar för att ta sig hem. Det är samma sak vid VM6:an. Skall en mellanmjölksåkare ta sig i endera riktningen i systemet så är backarna runt VM6:an de brantaste som den måste passera.

Egentligen är det konstigt att skidorterna inte tar fram blå pistkartor som hänger ihop för mellanmjölksåkare. Alla skulle vinna på det.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp