Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det finns en skillnad mot vad jag vill (liftar som går i alla väder upp på toppen), och vad som behövs (större kapacitet i blå/röda backar när det är dåligt väder). Att uppgradera liftarna i Björnen och rödkullen till snabba 6/8-stolsliftar är nog den bästa lösningen på det senare. För mig så skulle de gärna få ersätta 1000m (gärna från hummeln) och tväråvalvsliftarna med ett par snabba 4-stolsliftar.
Flera nämner detta med uppgradering i Björnen; tänker ni er uppgradera Björnenliften till en stolslift eller att de borde ha en stolslift från Valletorget till toppen av dagens Björnliften (där Crowded House ligger, minns inte namnet på den)?
Jag bodde i Björnen i vintras och tänkte inte att det var så omständigt; man åkte skidvägarna från huset, förbi Valletorget och tog sen Björnenliften innan man åkte ner mot Sadelexpressen.
Enda jobbiga var att åka Hermelinenbacken i motvind; man kom knappt framåt. Och den liften var väl kanske inte så kul på hemvägen iofs.

arne

Medlem
Flera nämner detta med uppgradering i Björnen; tänker ni er uppgradera Björnenliften till en stolslift eller att de borde ha en stolslift från Valletorget till toppen av dagens Björnliften (där Crowded House ligger, minns inte namnet på den)?
Jag bodde i Björnen i vintras och tänkte inte att det var så omständigt; man åkte skidvägarna från huset, förbi Valletorget och tog sen Björnenliften innan man åkte ner mot Sadelexpressen.
Enda jobbiga var att åka Hermelinenbacken i motvind; man kom knappt framåt. Och den liften var väl kanske inte så kul på hemvägen iofs.

Hermelinliften skulle behöva bättre kapacitet så att alla kommer hem i tid (men det kan räcka med dubbla släpliftar).. Björnen och järvenliftarna borde vara 4stolsliftar så att de används för åkande och inte bara transport bort.

De planer jag har sätt innebär att vägen läggs i tunnel runt/under Valletorget i samband med ett nytt köpcentrum byggs.
Stolslift sätts upp med 3 stationer, 1 på toppen av Vargen/Hermelinen, mellanstation nere på Valletorget, sista stationen uppe ovanför Copperhill. Då behövs ju endast 1 garage och Skistar kan skrota 2 lifter.

kodiak70

Medlem
2021/2022 kostar Skistar All 7995 kr och 7295 kr för Säsongspass i Åre men då ingår inte längdåkningen längre.

Undrar hur länge Skistar kan ducka för investeringar i skidåkningen? Känns som en bisak med skidåkning för Skistar, allt annat investerar de i men inte några liftar eller nedfarter…

KarinLager

Aktiv medlem
Alltså jag vet inte hur det var för 10-15-20 år sedan (då åktye jag inte till fjällen) men det byggs ju kopiöst med boenden på de flesta skidorter just nu, gäller väl inte bara Skistar. Det märkiga är ju att det framhålls som något positivt från företagens sida... Alltså så länge det inte brukar vara fullbokat i oktober och sen noll liftköer är det väl ingen som vill ha fler boenden nära backen. Viss ironi/överdrift här... Men ni fattar nog. Det som behövs i första hand, och som folk bryr sig om är såklart mer skidåkning. Boenden kan de bygga och sälja för att finansiera skidåkningen. Men så är det uppenbarligen inte idag. Trist

Black-Daimond

Aktiv medlem
Alltså jag vet inte hur det var för 10-15-20 år sedan (då åktye jag inte till fjällen) men det byggs ju kopiöst med boenden på de flesta skidorter just nu, gäller väl inte bara Skistar. Det märkiga är ju att det framhålls som något positivt från företagens sida... Alltså så länge det inte brukar vara fullbokat i oktober och sen noll liftköer är det väl ingen som vill ha fler boenden nära backen. Viss ironi/överdrift här... Men ni fattar nog. Det som behövs i första hand, och som folk bryr sig om är såklart mer skidåkning. Boenden kan de bygga och sälja för att finansiera skidåkningen. Men så är det uppenbarligen inte idag. Trist

Det här med positiv och negativ inverkan beror på vilket perspektiv. Som kund/skidåkare kan det vara negativt med fler personer i backen. Det kan dock vara positivt med fler bäddar att hyra/köpa. Fler som delar på tunga utvecklingskostnader så att investeringar kan bli av. Fler gäster är bättre för de lokala näringslivet osv.
Det gäller att hitta en balans i det hela och utvecklingen framåt är inte skidåkningen utan allt annat kring ex sommaren.
Notera att svenska fjällen förmodligen gapar tomt 50% av vintern. Vissa veckor är det fullt men övrig tid går liftarn tomma.

Gällande SkiStar så verkar dom göra allt rätt baserat på aktiens värde. Men i detta forum har vi oftast en annan bild. Personligen vill jag se tunga investeringar i liftkapaciteten men om det är något som är bra för SkiStar tveksamt förmodligen inte just nu.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är nog ett svenskt/skandinaviskt problem eftersom skidsemestrande svenskar är koncentrerade till ett fåtal veckor varje säsong, Jul/Nyår, v.7-9 och Påskveckan.
I Alperna är säsongen betydligt jämnare. Högsäsong Jul/Nyår, lågsäsong januari-början februari, sedan högsäsong med jämnt antal besökare hela vintern fram till Påsk, därefter lågsäsong igen.
Den stora majoriteten skidåkare i fjällen är ju svenska familjer med ungefär samma möjligheter till ledighet, medan Alpernas besökare består av en mängd olika nationaliteter.

Jag vet inte hur liftbolagen ekonomiskt ska kunna lösa detta här hemma, samtidigt som man ska kunna ge sina kunder en bra upplevelse/semester under högsäsongsveckorna.
Det känns som det har blivit extremare med bl a Skistars satsningar (finns väl andra fjällstugs entreprenörer också som är medskyldiga kanske) på investeringar med kortsiktig och snabb avkastning. En utbyggnad av befintliga skidsystem är dyr och tar åtskilliga år att räkna hem.
Men man kan ju bara trycka in ett visst antal gäster under högsäsong innan många plötsligt säger stopp, och väljer ett annat resmål nästa gång för att man inte längre vill betala för en "liftkösemester".
Och då står man där med alla sina semesterlägenheter i överflöd.
Stockholmarna och Göteborgarna är väl de som i huvudsak bär upp turistekonomin där uppe, och de har ju också kommunikationsmöjligheter att vända söderut istället.
Har dock ingen aning om och när det blir en reaktion, eller hur tåliga resenärerna är innan de väljer en lite dyrare och längre resa för att verkligen få åka skidor.
Vi pratar förstås här om helt vanliga semestrande barnfamiljer som åker lift och pist (den grupp som bär upp fjällturismen ekonomiskt), och inte om "hudande freeriders" som ändå inte inte lider särskilt mycket av liftköerna (och heller inte bidrar särskilt mycket till fjällnäringen i det stora hela ;)).

pd

Aktiv medlem
Några saker att ha i huvudet när man diskuterar byggande vid skidområden.

1. I många fall är det inte liftbolagen som bygger eller ens säljer marken. Fler liftar blir det då först när de som bor i de nybyggda boendena köper liftkort.

2. Fler boenden betyder inte nödvändigtvis att belastningen på liftarna ökar i samma proportion. Eftersom räntorna är låga och pengar därmed är billiga idag så är det många nybyggda boenden som har relativt låg nyttjandegrad. En sliten lägenhet på 28 kvadrat med fyra våningsbäddar som hyrs ut ger betydligt större belastning på liftarna än en nybyggd lägenhet på 100 kvadrat ägt av en familj som främst åker dit på skollov och enstaka helger.

arne

Medlem
Det här med positiv och negativ inverkan beror på vilket perspektiv. Som kund/skidåkare kan det vara negativt med fler personer i backen. Det kan dock vara positivt med fler bäddar att hyra/köpa. Fler som delar på tunga utvecklingskostnader så att investeringar kan bli av. Fler gäster är bättre för de lokala näringslivet osv.
Det gäller att hitta en balans i det hela och utvecklingen framåt är inte skidåkningen utan allt annat kring ex sommaren.
Notera att svenska fjällen förmodligen gapar tomt 50% av vintern. Vissa veckor är det fullt men övrig tid går liftarn tomma.

Gällande SkiStar så verkar dom göra allt rätt baserat på aktiens värde. Men i detta forum har vi oftast en annan bild. Personligen vill jag se tunga investeringar i liftkapaciteten men om det är något som är bra för SkiStar tveksamt förmodligen inte just nu.
Som aktieägare med en lägenhet i Åre, så måste jag säga att näringslivet i Åre är fantastiskt. Servicen är underbar och de tar hand om allt (mot betalning), uthyrning är smidig och är det något problem fixar de det (Ago ringde igår och meddelade en vattenskada, men de lär fixa det utan att jag behöver göra något). Sen gillar jag att Åre är en ny med folk i.

Som skidåkare tycker jag det är för mycket folk (förra sportlovet vart hemskt), men om men inte har skolbarn så kan man ju välja de underbara veckorna när det är halvtomt.

Och baksidan är magisk.

Anzom

Aktiv medlem
Några saker att ha i huvudet när man diskuterar byggande vid skidområden.

1. I många fall är det inte liftbolagen som bygger eller ens säljer marken. Fler liftar blir det då först när de som bor i de nybyggda boendena köper liftkort.

2. Fler boenden betyder inte nödvändigtvis att belastningen på liftarna ökar i samma proportion. Eftersom räntorna är låga och pengar därmed är billiga idag så är det många nybyggda boenden som har relativt låg nyttjandegrad. En sliten lägenhet på 28 kvadrat med fyra våningsbäddar som hyrs ut ger betydligt större belastning på liftarna än en nybyggd lägenhet på 100 kvadrat ägt av en familj som främst åker dit på skollov och enstaka helger.
Finns inget bättre än en sliten 28 m2 lägenhet med 2 våningssäng. Fullt fokus på åkningen och prisvärt :)

kodiak70

Medlem
Flera skriver att det är mer eller mindre tomt vissa veckor på vintern. Jag är uppe varannan helg minst + 3-5 hela veckor och de senaste 2-3 åren (dvs även innan Corona) så finns det vissa liftar som konstant har långa köer. Kapaciteten är för låg tex i Sadelexpress. Ska du inte stå i kö där så häng på låset när de öppnar och 30 minuter och sen brukar det kunna vara 15-30 minuter i slutet av dagen. Ett undantag är när det är kanonväder på skutan då kan man njuta i Sadeln men säg inget till någon ;-). Längre tillbaka så var det tydlig skillnader mellan låg- och högsäsong men numera är det inte så tydligt längre.

I Sadelområdet har det byggts sjukt mycket boenden sedan 2013 när Sadelexpress och Fjällgårsexpress invigdes så tydligen hjälper det inte att det kommer folk på plats och köper liftkort först och sen kommer investeringarna. Det skulle vara intressant att höra hur många bäddar som tillkommit och även med en låg beläggningsgrad så spelar det roll.

Borde det inte straffa sig på lång sikt när gästerna mest tycker att de får stå i kö…? Tyvärr ett ganska vanligt diskussionsämne i köerna eller när man har kompisar på besök.

Tur man är aktieägare också för det har gått bra och det har bolaget fokus på…

arne

Medlem
Flera skriver att det är mer eller mindre tomt vissa veckor på vintern. Jag är uppe varannan helg minst + 3-5 hela veckor och de senaste 2-3 åren (dvs även innan Corona) så finns det vissa liftar som konstant har långa köer. Kapaciteten är för låg tex i Sadelexpress. Ska du inte stå i kö där så häng på låset när de öppnar och 30 minuter och sen brukar det kunna vara 15-30 minuter i slutet av dagen. Ett undantag är när det är kanonväder på skutan då kan man njuta i Sadeln men säg inget till någon ;-). Längre tillbaka så var det tydlig skillnader mellan låg- och högsäsong men numera är det inte så tydligt längre.

I Sadelområdet har det byggts sjukt mycket boenden sedan 2013 när Sadelexpress och Fjällgårsexpress invigdes så tydligen hjälper det inte att det kommer folk på plats och köper liftkort först och sen kommer investeringarna. Det skulle vara intressant att höra hur många bäddar som tillkommit och även med en låg beläggningsgrad så spelar det roll.

Borde det inte straffa sig på lång sikt när gästerna mest tycker att de får stå i kö…? Tyvärr ett ganska vanligt diskussionsämne i köerna eller när man har kompisar på besök.

Tur man är aktieägare också för det har gått bra och det har bolaget fokus på…
Sadeln är ett problem (även om jag bara åker där när barnen är med, eller efter baksidan.

Förra året så var VM8an också galet upptagen, började åka VM6an istället.

Självklart var gondolen också seg de få gånger den var öppen, men om man är en person i varje gondol så är det svårt att undvika.

Skulle gissa att det som kommer byggas är liftar i rödkullen (så de kan sälja fler lägenheter där). Någonting kring VM6an när kabinen rivs och kanske en sittlift i björnen (om de kan sälja in ett nytt centrum). Slutligen ska vi inte glömma allt som byggs kring VM8an (View Åre), det kommer sätta mer press där.

fredw

Aktiv medlem
Åkte igenom Åre för några veckor sedan, en solig sensommardag, och det var en positiv upplevelse. Liv och rörelse överallt, inte alls den ödsliga känsla som annars kännetecknar de flesta svenska skidorter på sommaren. Kanske har man fått igång det "moment" som krävs för en livskraftig ort som inte bara lever på skidåkningen.

Men i längden är det svårt att komma undan att liftsystemet är eftersatt. Mountain bike, toppturande till baksidan, näverslöjdkurser etc i alla ära men det går att göra minst lika bra på många andra ställen så liftburen skidåkning är ju ändå "motorn" i just Åre. Och det råder väl ingen tvekan om att det finns mycket pengar i omlopp i området, oerhört mycket mer än när liftsystemet såg ungefär likadant ut på 1990-talet. Vart tar de resurserna vägen i framtiden? Någon annanstans, kanske, om inte nervsystemet i Åre, liftsystemet, vårdas och utvecklas bättre.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Många bra inlägg (som vanligt!).
Vad gäller beläggning så har såklart Alperna fördelen att de ligger mitt i hjärtat av Europa med många stora befolkningscentran i närheten. Turin/Milano/München/Genéve/Zürich/Lyon/Wien m.fl.-bor kan åka varje helg mellan december och april/maj. I Norden ligger de flesta större befolkningcentran en bra bit bort från skidorterna. Även om man hade velat åka till Åre varje helg så hade det varit en smula ansträngande (och dyrt om man skulle ta flyget :) ).
Sen har vi skillnaden att Åre är överlägset bäst åkning medan Alperna är fyllda av skidorter med toppåkning. Åre har lite monopol medan alla Cham, St. Anton, Ischgl, Cortina m.fl. ständigt måste vara på tårna.

Det är kul att Åre utvecklas mer och mer att vara en året-runt-ort. Det gör onekligen att investeringarna borde öka om man vet att man får avkastning mer än jul-1a maj.

Slutligen har alporterna en fördel av att man i flera länder runt där har två veckors sportlov och två veckors påsklov. Det gör att dötiden mellan nyår och sportlov onekligen blir mindre.

Hthun

Medlem
Många bra inlägg (som vanligt!).
Vad gäller beläggning så har såklart Alperna fördelen att de ligger mitt i hjärtat av Europa med många stora befolkningscentran i närheten. Turin/Milano/München/Genéve/Zürich/Lyon/Wien m.fl.-bor kan åka varje helg mellan december och april/maj. I Norden ligger de flesta större befolkningcentran en bra bit bort från skidorterna. Även om man hade velat åka till Åre varje helg så hade det varit en smula ansträngande (och dyrt om man skulle ta flyget :) ).
Sen har vi skillnaden att Åre är överlägset bäst åkning medan Alperna är fyllda av skidorter med toppåkning. Åre har lite monopol medan alla Cham, St. Anton, Ischgl, Cortina m.fl. ständigt måste vara på tårna.

Det är kul att Åre utvecklas mer och mer att vara en året-runt-ort. Det gör onekligen att investeringarna borde öka om man vet att man får avkastning mer än jul-1a maj.

Slutligen har alporterna en fördel av att man i flera länder runt där har två veckors sportlov och två veckors påsklov. Det gör att dötiden mellan nyår och sportlov onekligen blir mindre.
Vad är det bästa med åkningen i Åre? Tillbringade en gång en vecka och kan sammanfatta den veckan med. Stenhårda och folkfyllda pister, Tät skog, och när man väl lyckades ta sig till den där toppen var det stenhårt, uppkört och fullt i folk. Sen kändes det som att man hamnade i den där VM 8 liften hur man än gjorde. Liften stängde 1500.
Försökte verkligen se vad som får så många att åka dit men blev bara besviken. Man har ju hört så många tala gott om åkningen i åre kanske hade man för höga förväntningar. vilken åkning är det som lockar en till åre? Jag kunde verkligen inte se det när jag var där.

arne

Medlem
Vad är det bästa med åkningen i Åre? Tillbringade en gång en vecka och kan sammanfatta den veckan med. Stenhårda och folkfyllda pister, Tät skog, och när man väl lyckades ta sig till den där toppen var det stenhårt, uppkört och fullt i folk. Sen kändes det som att man hamnade i den där VM 8 liften hur man än gjorde. Liften stängde 1500.
Försökte verkligen se vad som får så många att åka dit men blev bara besviken. Man har ju hört så många tala gott om åkningen i åre kanske hade man för höga förväntningar. vilken åkning är det som lockar en till åre? Jag kunde verkligen inte se det när jag var där.

Efter 10 år i Åre så åker jag mindre och mindre lift. Det tar en dryg timme att start på VM6an, ta hummeln, VM8, Gondolen, gå till toppen, åka ner via baksidan/lillskutan, ta sadeln och glida tilbaka till VM6an. Man kan hinna med 4 sådana åk på en dag. Det är det som gör en glad. Sen kan man också nörda (om snön är bra) och köra 48 (6*8) åk i hummeln för att hitta det perfekta spåret.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Läser på Åre kommuns hemsida om planerna att bygga längs med Kabinvägen; att ersätta villorna med flerbostadshus och göra Kabinvägen till en by/stadsgata.

Något de gärna hade fått gjort om det blir av är att dra en skidväg genom området. Den hade kunnat avvika från existerande skidramp mellan Stjärntorget och Åre Torg efter E14, gå mitt i området och avslutas i höjd med parkeringsplatsen vid korsningen Kabinvägen/Årevägen.

Hade varit ett trevligt inslag i området och iallafall ge dem ski-out. Skulle även användas av boende i Åre Fjällby.

Något i stil med:

Bilagor

• Kabinvägenramp.png
    Kabinvägenramp.png
    326.4 KB · Besök: 23

arne

Medlem
Läser på Åre kommuns hemsida om planerna att bygga längs med Kabinvägen; att ersätta villorna med flerbostadshus och göra Kabinvägen till en by/stadsgata.

Något de gärna hade fått gjort om det blir av är att dra en skidväg genom området. Den hade kunnat avvika från existerande skidramp mellan Stjärntorget och Åre Torg efter E14, gå mitt i området och avslutas i höjd med parkeringsplatsen vid korsningen Kabinvägen/Årevägen.

Hade varit ett trevligt inslag i området och iallafall ge dem ski-out. Skulle även användas av boende i Åre Fjällby.

Något i stil med:
Vd jag vet så planerar kommunen planerar att bygga bostäder ovanför Åre Skola. De ska ha köpt tomterna.

1630396670515.png

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Vd jag vet så planerar kommunen planerar att bygga bostäder ovanför Åre Skola. De ska ha köpt tomterna.

Visa bilaga 11468
Japp, det byggs väl en hel del. Detta är dock en bit öster om det jag nämnde.

Apropå dem delarna av Åre så har jag alltid tyckt att en nedfart och ankarlift längs med Susabäcken mellan Årevägen och Tott hade varit underbar. Nästan ski-in/ski-out för Holiday Club-folket och snacka om att koppla ihop byn med berget.

fredw

Aktiv medlem
Vad är det bästa med åkningen i Åre?
Bra fråga.

- Fallhöjden och ett urval av bra backar ända ner till dalen när gondolen går ända upp är inte dålig. Alpin känsla där.
- Tväråvalvet, min favorit, mycket vackert, trevlig blandning av pist och någorlunda säker pistnära offpist (nåja snabbt uppkörd men ändå kul).
- Stora och ibland riktigt breda åkytor med hygglig lutning ovanför Fjällgården med liftar och backar åt flera håll.
- Duved/Tegefjäll som säkerhetsventil vid dåligt väder (eller bara som omväxling), fina backar, en del liftnära skogsåkning.
- Tusenmetersplatån/grytan är riktigt rolig men "I say no more" för då börjar vi komma in på sådant som inte är positivt... nämligen liftförsörjningen av dessa fina områden. Trodde jag skulle kunna hålla mig och skriva ett rent positivt inlägg men det sk@r sig.

pd

Aktiv medlem
Vad är det bästa med åkningen i Åre? Tillbringade en gång en vecka och kan sammanfatta den veckan med ...

Bortsett från folkmängden så låter det som en alldeles underbar Åre-vecka och med en lite annan inställning så hade du gjort dig förtjänt av att bära den här.

Vill du nödvändigtvis ha precis lagom mjuk sprutsnö i en massa vidöppna pister så åk till nån italiensk ort och sippa cappucino och grappa i någon baita hütte halvvägs ner i backen. Åre kommer där det ligger tio mil från Atlantkusten att bjuda dig på allt från de mest underbara blue-bird dagarna till shit-fuck.

fredw

Aktiv medlem
Det tycker jag låter trevligast!☀️😎🎿:coffee:🍸🇮🇹
Glöm inte Bombardino. Och Schweinshaxe. Aperol Spritz tror jag att jag såg först i Val Gardena. Nu är det inte lika roligt med Aperol Spritz längre när man kan få den på Vapiano på Emporias megaköpcentrum med utsikt över ett gråblåsigt Hyllie Stationstorg.

Avstod förresten under flera år att beställa in "Coda di Rospo" i Italien eftersom det ordagrant betyder "paddsvans". Jag var inte sugen på paddsvans. Först några år senare förstod jag att det var marulk/kotlettfisk...

Åre borde satsa på såna saker, "signature" prylar som gör att man känner igen sig och längtar tillbaka. Och då menar jag inte "Ski In Korv Out" vid Sadelexpressen (nej det är inget dass... eller jo de har nog dass också men jag tror inte namnet avser dasset). Eller ok, det är en början.

PisteCarver

Aktiv medlem
Den artikeln var ju ingen vacker läsning.
Sittliften var 36 år gammal, var det ingen på Skistar som såg investeringsbehovet?
Vad händer när de gamla släpliftarna i Tväråvalvet ger upp?
Där borde för länge sedan från dal till topp varit byggt en gondolbana med genomåkningsbar mellanstation (eller en express-sittlift med väderbubbla).

Nej, ni som är Åre die-hard fans får lov att bli arga på mig om ni vill, men Åre är ingen modern skidort av internationell klass (men kunde ha varit det och skulle kunna bli).

fredw

Aktiv medlem
Det som blir allt svårare att förstå är hur man en gång finansierade dessa liftar. Om det är omöjligt att idag hitta pengar till nya liftar, hur gjorde man förr? När BNP per capita i Sverige var 25% lägre än idag? Och turistbäddarna i Åre en fjärdedel av dagens? Och parkeringsplatserna var fyllda med Saab 96:or med frihjul istället för fyrhjulsdrivna Audi e-trons? Ett mirakel att någon en gång byggde liftar där överhuvudtaget.

Ny Audi 1976 respektive 2021:

1630403740121.png

1630403814226.png

Tväråvalvet 2021 (en bild räcker, det såg ut så här 1976 också...):

1630403507422.png

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Den artikeln var ju ingen vacker läsning.
Sittliften var 36 år gammal, var det ingen på Skistar som såg investeringsbehovet?
Vad händer när de gamla släpliftarna i Tväråvalvet ger upp?
Där borde för länge sedan från dal till topp varit byggt en gondolbana med genomåkningsbar mellanstation (eller en express-sittlift med väderbubbla).

Nej, ni som är Åre die-hard fans får lov att bli arga på mig om ni vill, men Åre är ingen modern skidort av internationell klass (men kunde ha varit det och skulle kunna bli).
Det är något jag inte förstått varför man inte byggde vid VM8an/Gondolen till toppen; varför inte göra en sådan inomhusbytesstation så man kommer upp direkt?
Eller hoppar av om man vill det. Men att ha två olika liftar med tillhörande olika bygnader med 100 meter mellanrum verkar dumt och ineffektivt.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är något jag inte förstått varför man inte byggde vid VM8an/Gondolen till toppen; varför inte göra en sådan inomhusbytesstation så man kommer upp direkt?
Eller hoppar av om man vill det. Men att ha två olika liftar med tillhörande olika bygnader med 100 meter mellanrum verkar dumt och ineffektivt.
Sådana mellanstationer har man oftast i Österrike. Men kan gå på eller stiga av, eller bara sitta kvar och åka igenom. Mycket praktiskt.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det som blir allt svårare att förstå är hur man en gång finansierade dessa liftar. Om det är omöjligt att idag hitta pengar till nya liftar, hur gjorde man förr? När BNP per capita i Sverige var 25% lägre än idag? Och turistbäddarna i Åre en fjärdedel av dagens? Och parkeringsplatserna var fyllda med Saab 96:or med frihjul istället för fyrhjulsdrivna Audi e-trons? Ett mirakel att någon en gång byggde liftar där överhuvudtaget.

Ny Audi 1976 respektive 2021:

Visa bilaga 11473
Visa bilaga 11474

Tväråvalvet 2021 (en bild räcker, det såg ut så här 1976 också...):

Visa bilaga 11472
I Österrike så sysslar liftbolagen i de olika byarna (de heter t ex Mayrhofner Bergbahnen AG etc.) med att utveckla och modernisera skidområden, det är det de gör.
I Skandinavien har vi ett oligopolbolag som förutom detta sysslar med flygplatser och allehanda konceptutveckling. Nu ser företagsstrukturen ut som den gör här hemma och detta kommer inte att förändra något om inte Skistar ändrar sina prioriteringar. Så tror jag tyvärr att det är.

Hthun

Medlem
Efter 10 år i Åre så åker jag mindre och mindre lift. Det tar en dryg timme att start på VM6an, ta hummeln, VM8, Gondolen, gå till toppen, åka ner via baksidan/lillskutan, ta sadeln och glida tilbaka till VM6an. Man kan hinna med 4 sådana åk på en dag. Det är det som gör en glad. Sen kan man också nörda (om snön är bra) och köra 48 (6*8) åk i hummeln för att hitta det perfekta spåret.
Som första gångs besökare kändes det svårt att hitta guldkornen.

Hthun

Medlem
Bortsett från folkmängden så låter det som en alldeles underbar Åre-vecka och med en lite annan inställning så hade du gjort dig förtjänt av att bära den här.

Vill du nödvändigtvis ha precis lagom mjuk sprutsnö i en massa vidöppna pister så åk till nån italiensk ort och sippa cappucino och grappa i någon baita hütte halvvägs ner i backen. Åre kommer där det ligger tio mil från Atlantkusten att bjuda dig på allt från de mest underbara blue-bird dagarna till shit-fuck.
I vårat gäng är jag den som oftast både öppnar och stänger liften samt har roligast oavsett underlag och snömängd. Jag hade en trevlig tid i åre det var inte meningen att gnälla utan var bara nyfiken på vad andra ser som inte jag såg.

Hthun

Medlem
Bra fråga.

- Fallhöjden och ett urval av bra backar ända ner till dalen när gondolen går ända upp är inte dålig. Alpin känsla där.
- Tväråvalvet, min favorit, mycket vackert, trevlig blandning av pist och någorlunda säker pistnära offpist (nåja snabbt uppkörd men ändå kul).
- Stora och ibland riktigt breda åkytor med hygglig lutning ovanför Fjällgården med liftar och backar åt flera håll.
- Duved/Tegefjäll som säkerhetsventil vid dåligt väder (eller bara som omväxling), fina backar, en del liftnära skogsåkning.
- Tusenmetersplatån/grytan är riktigt rolig men "I say no more" för då börjar vi komma in på sådant som inte är positivt... nämligen liftförsörjningen av dessa fina områden. Trodde jag skulle kunna hålla mig och skriva ett rent positivt inlägg men det sk@r sig.

Tycker du att fallhöjden bjuder på kvalitet? Kan det kanske vara så att åre blir mycket bättre efter att man varit där några gånger och lärt aig hitt vart man vill hänga.

fredw

Aktiv medlem
Tycker du att fallhöjden bjuder på kvalitet? Kan det kanske vara så att åre blir mycket bättre efter att man varit där några gånger och lärt aig hitt vart man vill hänga.
Ja jag tycker att åkningen under gondolen och VM8:an är bra, när man väl kommer upp och ut i backen. Man blir frustrerad ofta, vilket väl den här tråden med sina 1158 inlägg är ett bevis på... Man lär sig i viss mån undvika en del återvändsgränder och flaskhalsar. Men ibland är det kört. Som när VM8-an står stilla för att det blåser litet för mycket på liften de översta 50 meter som är belägna ovanför trädgränsen - det motsvarar ungefär att stänga av Essingeleden i Stockholm för att det blåser. Borde inte hända. Skistar kanske tycker "jo men stoppet varade ju bara 25 minuter" men det vet man ju inte förrän efteråt och det kan paja en hel eftermiddag.
Eller när man i sällskap av 796 andra skidåkare äntligen tagit sig upp till vårsolen i Tväråvalvet, och de pausar den ena av de två liftarna från 1976 för att svänghjulet gnisslar högt och han med skiftnyckeln och oljekannan är upptagen med att hålla igång nån annan lift.

Tankarna riskerar förstås att gå till "Varför är jag inte istället på någon mindre ort i Sverige där allt bara flyter på..." eller i alperna.

Borde sluta gnälla men man har drivit alla dessa försummelser alldeles för långt. Men visst, aktieägarna är tydligen nöjda (hittills..) och det missunnar jag dem inte.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp