Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Ja jag tycker att åkningen under gondolen och VM8:an är bra, när man väl kommer upp och ut i backen. Man blir frustrerad ofta, vilket väl den här tråden med sina 1158 inlägg är ett bevis på... Man lär sig i viss mån undvika en del återvändsgränder och flaskhalsar. Men ibland är det kört. Som när VM8-an står stilla för att det blåser litet för mycket på liften de översta 50 meter som är belägna ovanför trädgränsen - det motsvarar ungefär att stänga av Essingeleden i Stockholm för att det blåser. Borde inte hända. Skistar kanske tycker "jo men stoppet varade ju bara 25 minuter" men det vet man ju inte förrän efteråt och det kan paja en hel eftermiddag.
Eller när man i sällskap av 796 andra skidåkare äntligen tagit sig upp till vårsolen i Tväråvalvet, och de pausar den ena av de två liftarna från 1976 för att svänghjulet gnisslar högt och han med skiftnyckeln och oljekannan är upptagen med att hålla igång nån annan lift.

Tankarna riskerar förstås att gå till "Varför är jag inte istället på någon mindre ort i Sverige där allt bara flyter på..." eller i alperna.

Borde sluta gnälla men man har drivit alla dessa försummelser alldeles för långt. Men visst, aktieägarna är tydligen nöjda (hittills..) och det missunnar jag dem inte.
Det märkligaste med Åre är ju investeringsviljan för "Million Programmet" i Sadelen kontra oviljan från Skistar att ens ersätta 1000m liften som de monterade ner. Annat exempel är lokaltrafiken i Björnänge, sälja fastighet är mera lukrativt en att bygga infrastruktur till denne.

Det skulle varit önskvärd att lokala näringslivet investerade i liftarna då det är uppenbart att det är bra tider för dom, att tro på att fastighetsutvecklarna från "Ängelholm" kommer investera i liftkapacitet ser jag som lite troligt om det inte gynnar en framtida byggverksamhet. Bygglov/planprogram överklagas och drar ut på tiden, vilket gör det hela till ett moment 22.

Mitt sportlov blir Gressoney, fast jag äger lägenhet centralt i Åre. Hyr ut den till någon annan som gillar att stå i kö..

Black-Daimond

Aktiv medlem
Det märkligaste med Åre är ju investeringsviljan för "Million Programmet" i Sadelen kontra oviljan från Skistar att ens ersätta 1000m liften som de monterade ner. Annat exempel är lokaltrafiken i Björnänge, sälja fastighet är mera lukrativt en att bygga infrastruktur till denne.

Det skulle varit önskvärd att lokala näringslivet investerade i liftarna då det är uppenbart att det är bra tider för dom, att tro på att fastighetsutvecklarna från "Ängelholm" kommer investera i liftkapacitet ser jag som lite troligt om det inte gynnar en framtida byggverksamhet. Bygglov/planprogram överklagas och drar ut på tiden, vilket gör det hela till ett moment 22.

Mitt sportlov blir Gressoney, fast jag äger lägenhet centralt i Åre. Hyr ut den till någon annan som gillar att stå i kö..

Är benägen att hålla med och i Vemdalen har man varit väldigt aktiva med att driva på SkiStar. Får inte samma bild o Åre, det är väl bara Tegefjäll och alla stugägare där som investerade i Tegeliften. Destination Åre borde ha hjälpt till med Tusenmetersliften. Är det 5 år sedan den försvann mkt märkligt och sorglig historia.

Utöver det så behöver hela Duved en overhaul breddning av backar, belysning etc.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Är benägen att hålla med och i Vemdalen har man varit väldigt aktiva med att driva på SkiStar. Får inte samma bild o Åre, det är väl bara Tegefjäll och alla stugägare där som investerade i Tegeliften. Destination Åre borde ha hjälpt till med Tusenmetersliften. Är det 5 år sedan den försvann mkt märkligt och sorglig historia.

Utöver det så behöver hela Duved en overhaul breddning av backar, belysning etc.
Ja, Duved är märkligt underutnyttjat; hade kunnat expanderas både uppåt och åt sidorna.

fredw

Aktiv medlem
Se där. Hade en riktigt trevlig halvdag i skogen runt Tegeliften en snöig dag i vintras. Tack till stugägarna där. De har tydligen satsat 10000 kronor var för att få till denna lift (som de sedan hyr ut till Skistar). Det är säkert peanuts jämfört med vad deras stugor kostat och det säger något om den låga storleksordning per stuga för att få pengar till att modernisera och bygga ut övriga delar av liftsystemet. Något är galet.

Se där. Hade en riktigt trevlig halvdag i skogen runt Tegeliften en snöig dag i vintras. Tack till stugägarna där. De har tydligen satsat 10000 kronor var för att få till denna lift (som de sedan hyr ut till Skistar). Det är säkert peanuts jämfört med vad deras stugor kostat och det säger något om den låga storleksordning per stuga för att få pengar till att modernisera och bygga ut övriga delar av liftsystemet. Något är galet.

Ja, tacka sopgubbarna från Förslöv för galenskapen, viktigare med Rögle och HV71 än att fixa 1000m

Jag tror att en almän bojkott av PEAB är på sin plats, fram till de antigen tar sitt ansvar eller drar sig ur. Det finns ju en hel del personer med makt som drabbas av deras utnyttjande av monopolställning, om vi alla utnyttjar vårt nätverk för att utesluta PEAB så kan det ju möjligtvis påverka.

fredw

Aktiv medlem
Jag tror på opinionsbildning. Här finns ett företag med pengar och bärkraft, så det finns möjligheter. Den här tråden är bra. Liftsystemet i Åre/Duved ÄR försummat, och det bör de inte komma undan med.

pd

Aktiv medlem
En teori skulle kunna vara att de sitter och kliar sig i huvudet med världens beslutsångest över vad som under de kommande 50 åren skall ersätta Kabinbanan och 1000 metern, vilket kommer att påverka hur hela den centrala delen av systemet kommer att kunna utvecklas.

Lägg därtill kommunpolitiker och alla myndigheter som skall ha åsikter om det så tar det en del tid. Det är ju inte ovanligt att byggen som i princip alla är överens om att de behöver komma till blir stoppade i decennier. I västkusthålan där jag växte upp tog det 25+ år och en folkomröstning för att bygga en bro över ån som skulle ersätta en stenbro från mitten av 1700-talet.

fredw

Aktiv medlem
Så länge pengarna verkar rulla in (inklusive skattepengar) så är de nog nöjda. Staten (eller kommun och region) och kapitalet sitter som bekant i samma båt. Problemet är att det tydligen går att tjäna en massa kosing på Åre utan att utveckla eller ens bevara liftsystemet.
Om det nu ens är ett problem.

PisteCarver

Aktiv medlem
Så länge pengarna verkar rulla in (inklusive skattepengar) så är de nog nöjda. Staten (eller kommun och region) och kapitalet sitter som bekant i samma båt. Problemet är att det tydligen går att tjäna en massa kosing på Åre utan att utveckla eller ens bevara liftsystemet.
Om det nu ens är ett problem.
Nej, det är inget problem för oss som gillar att åka skidor. Det finns så många andra bra skidorter att åka till.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
En teori skulle kunna vara att de sitter och kliar sig i huvudet med världens beslutsångest över vad som under de kommande 50 åren skall ersätta Kabinbanan och 1000 metern, vilket kommer att påverka hur hela den centrala delen av systemet kommer att kunna utvecklas.

Lägg därtill kommunpolitiker och alla myndigheter som skall ha åsikter om det så tar det en del tid. Det är ju inte ovanligt att byggen som i princip alla är överens om att de behöver komma till blir stoppade i decennier. I västkusthålan där jag växte upp tog det 25+ år och en folkomröstning för att bygga en bro över ån som skulle ersätta en stenbro från mitten av 1700-talet.
Jag har ju löst det där åt dem.
- Förläng Åre Bergbana som det var tänkt från början upp till toppen med nya tåg på samma läge men behåll mellanstationen vid Fjällgården.
- Dra om Gondolen från en ny mellanstation där VM8an slutar, men dra om till toppen.
- Gör en sittlift av Rödkullenliften, uppgradera och dra sedan upp Tväråliftarna till toppen.
- Överge "Åre Topp Platå" och pensionera skoterraggarna; gör en ordentlig station på toppen med tågstation och Gondolstation inomhus med en riktig toppstuga så man kan åka upp även när det blåser. 1420 meter över havet används som det är tänkt.
- VIPS, så har vi vädersäkrad transport från Åre Torg till Skutans topp som det var tänkt från början, Snabb transport från VM-8an till toppen, och nya Rödkullen kommer ha guldläge med skidskola för barnen i området, men pappa kan ta sig till toppen med 2-3 liftar på nolltid. Och man kan vara där även när det blåser på lite.

Varsågod Skistar, jag behöver inga royalties, make it happen bara så är jag nöjd. :cool:

Bilagor

• Superliftkartapng.png
    Superliftkartapng.png
    551.4 KB · Besök: 958

Dubbis

Medlem
Jag har ju löst det där åt dem.
- Förläng Åre Bergbana som det var tänkt från början upp till toppen med nya tåg på samma läge men behåll mellanstationen vid Fjällgården.
- Dra om Gondolen från en ny mellanstation där VM8an slutar, men dra om till toppen.
- Gör en sittlift av Rödkullenliften, uppgradera och dra sedan upp Tväråliftarna till toppen.
- Överge "Åre Topp Platå" och pensionera skoterraggarna; gör en ordentlig station på toppen med tågstation och Gondolstation inomhus med en riktig toppstuga så man kan åka upp även när det blåser. 1420 meter över havet används som det är tänkt.
- VIPS, så har vi vädersäkrad transport från Åre Torg till Skutans topp som det var tänkt från början, Snabb transport från VM-8an till toppen, och nya Rödkullen kommer ha guldläge med skidskola för barnen i området, men pappa kan ta sig till toppen med 2-3 liftar på nolltid. Och man kan vara där även när det blåser på lite.

Varsågod Skistar, jag behöver inga royalties, make it happen bara så är jag nöjd. :cool:
Suveränt förslag. Och när toppen är nådd öppnar sig nya möjligheter på baksidan. Kanske koppla ihop med Huså också när man ändå håller på. Såg en plan från 80-talet (innan VM-området byggdes) som hade en motsvarande ambitionsnivå som våra förslag i den här tråden. Sådana djärva idéer har man dock inte sett sedan Skistars tågade in på arenan:(

PeterTorman

Ny medlem
Dette ser svært bra ut for sesongen.. Jeg som nordmann har ikke kunne vært i Åre på min stuga siden 2019, ca...

Mye nytt som har hendt imens Åre har vært "HelSvensk" i nesten 2 sessonger?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Suveränt förslag. Och när toppen är nådd öppnar sig nya möjligheter på baksidan. Kanske koppla ihop med Huså också när man ändå håller på. Såg en plan från 80-talet (innan VM-området byggdes) som hade en motsvarande ambitionsnivå som våra förslag i den här tråden. Sådana djärva idéer har man dock inte sett sedan Skistars tågade in på arenan:(
Sedär, du råkar inte ha bild på den? Hade varit kul att se :)

farsan56

Aktiv medlem
Dette ser svært bra ut for sesongen.. Jeg som nordmann har ikke kunne vært i Åre på min stuga siden 2019, ca...

Mye nytt som har hendt imens Åre har vært "HelSvensk" i nesten 2 sessonger?
Man kan gå på bolaget kl. 16:00 en Fredag utan att bli manglad av tusen norrmän👍😋🍺
Annars är det sig likt, Skutan ligger kvar och vi saknar ett gäng nya liftar 😩
Men om gudarna och vädret är med oss kan vi börja tura i slutet på månaden 🙏
Ha de!

Dubbis

Medlem
Sedär, du råkar inte ha bild på den? Hade varit kul att se :)
Tror det var en artikel i någon av dags-/morgontidningarna. Sparade den ganska länge men som mycket annat har den försvunnit i någon flytt. Minns att en Olympialiften (4-stolen) var utmärkt så den blev ju iaf realiserad. Sedan var det en gondol som skulle gå från Tusenmeterns dalstation till Åreskutans topp samt utbyggnad på Lillskutan. Överhuvudtaget fanns det under Stenmarkseran många storslagna planer både här och var, vill minnas att jag även såg en plan på ett stort liftsystem som skulle bygga ihop Ramundberget med Bruksvallarna. Någonstans måste det ju finnas någon som fortfarande sitter på dessa rariteter.

pd

Aktiv medlem
Tror det var en artikel i någon av dags-/morgontidningarna. Sparade den ganska länge men som mycket annat har den försvunnit i någon flytt. Minns att en Olympialiften (4-stolen) var utmärkt så den blev ju iaf realiserad. Sedan var det en gondol som skulle gå från Tusenmeterns dalstation till Åreskutans topp samt utbyggnad på Lillskutan. Överhuvudtaget fanns det under Stenmarkseran många storslagna planer både här och var, vill minnas att jag även såg en plan på ett stort liftsystem som skulle bygga ihop Ramundberget med Bruksvallarna. Någonstans måste det ju finnas någon som fortfarande sitter på dessa rariteter.

Kan det vara de ursprungliga planerna för Åreprojektet där Kabinbanan ingick och som bantades ner allt eftersom?

Vill man fördjupa sig i Åres moderna historia och utveckling så finns det en del att nörda ner sig i här: https://docplayer.se/5275534-Forand...andskapsanalys-av-riksintresset-aredalen.html

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Kan det vara de ursprungliga planerna för Åreprojektet där Kabinbanan ingick och som bantades ner allt eftersom?

Vill man fördjupa sig i Åres moderna historia och utveckling så finns det en del att nörda ner sig i här: https://docplayer.se/5275534-Forand...andskapsanalys-av-riksintresset-aredalen.html
Ja, det finns en hel del intressant att hitta om man söker runt lite.
Denna genomgång av Åres historia och utveckling var givande.

Gillade denna: "Ungefär vid
trädgränsen var ännu ett villasamhälle planerat, avsett för ”hurtiga
människor som ej frukta det höga och relativt kala läget”."

Vilken utmärkt slogan! :love:

Dubbis

Medlem

Det här bör ha varit något senare, efter Åreprojektet som gav Kabinbanan mm men strax före byggandet av Olympialiften. Och det verkar ju följa mönstret med de andra planerna - en del har förverkligats men mycket förblev drömmar som aldrig lämnade planskissen. Man kan ju förstå att det kan slå stopp när vissa delar drar iväg kostnadsmässigt (t ex Kabinbanan) men Skistar har tagit försiktighetsprincipen till nya nivåer. Väldigt mycket har handlat om att uppgradera befintliga liftar med eventuellt en och annan ny backe. Så mycket ny mark har inte brutits precis. Nybyggnation där nya områden öppnas upp (Lofsdalen, Himmelfjäll, Kläppen och ja... de försökte iaf i Örndalen) har en sak gemensamt - det är inte Skistar.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ingen utbyggnad med Vargenliften är visst bortmonterad. Troligen bara för att renoveras. Men alltid något. :D

Bilagor

• vargenliftenpng.png
    vargenliftenpng.png
    95.4 KB · Besök: 122

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Om man googlar på "surface lift" (släplift) så visas en bild från liftarna i Tväråvalvet i Åre (byggda 1976 och 1984). Hmmm.

"Today, surface lifts are most often found on beginner slopes, small ski areas, and peripheral slopes."

Nåja, det kan ju diskuteras, men... Åre, Åre, gamle vän...
Och "very vindpinade slopes, so you don't have to say "Stängt" all the time". :D

Gustaf D.

Ny medlem
En annan saknad lift är den som för länge sedan länkade mellan Fjällgården och Hummelliften. Då slipper alla från Björnen åka ner till Åre och köa om de vill vidare mot Gästrappet/Rödkullen. Läget är väderskyddat med bra backar i direkt anslutning.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
En annan saknad lift är den som för länge sedan länkade mellan Fjällgården och Hummelliften. Då slipper alla från Björnen åka ner till Åre och köa om de vill vidare mot Gästrappet/Rödkullen. Läget är väderskyddat med bra backar i direkt anslutning.
Förlänga Hummelliften till Fjällgården? Ja, det är ju ingen dum idé.
Lustigt att det inte går en fixad pist mellan Hummelstugan/toppen av Hummelliften ner till Worldcupliftens topp. Då hade man ju kunnat åka från Hummeln mot VM8an & Rödkullen.
Såvida man inte åker offpist genom skogen så kan man väl inte det på något smidigt sätt?
Eller är jag helt lost nu. Fan, kan snön komma snart så man kan åka upp igen?

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Förlänga Hummelliften till Fjällgården? Ja, det är ju ingen dum idé.
Lustigt att det inte går en fixad pist mellan Hummelstugan/toppen av Hummelliften ner till Worldcupliftens topp. Då hade man ju kunnat åka från Hummeln mot VM8an & Rödkullen.

Ja, det hade varit en riktig quickfix för att få bort trafikstockningarna runt tio. Lift Fjällgården - Hummeln och sedan befintlig transportsträcka från Hummeln bort till VM8 eller Bräckeliften.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ja, det hade varit en riktig quickfix för att få bort trafikstockningarna runt tio. Lift Fjällgården - Hummeln och sedan befintlig transportsträcka från Hummeln bort till VM8 eller Bräckeliften.
En förlängning ner till Fjällgården är ca 315 meter. En ny lift från Fjällgården till Hummeln blir ca 750 meter. Men borde ju gå att återanvända en del grejer från existerande lift.

Hur som borde de börja med att rensa lite skog och kanske bygga någon vall för att göra en transportväg mellan Hummeln och Worlcupliftens topp. Ca 220 meter. Bör inte vara allt för krångligt.

Bilagor

• hummelnpng.png
    hummelnpng.png
    150.8 KB · Besök: 44

Gustaf D.

Ny medlem
Visst minns jag rätt att det fanns en lift från Fjällgården upp till WM 6 toppstation och därifrån en annan lift upp på Hummeln (typ kaffeburkar man stod i)?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Den gick ifrån fjällgården till "trädgränsen" för att fortsätta upp till hummelen.
Det var 2 stycken banor har jag för mig.
Visa bilaga 11725Visa bilaga 11727Visa bilaga 11726
på den här understa bilden ligger kanske svaret på frågan om utbyggnad av Åres liftsystem:
varför finns inga liftar på Renfjället? Fina nordsluttningar med 6-700 fallhöjdmeter. (på sydsidan av Renfjället skulle liftarna kunna gå ner till Hensjön och ge 4-5oo fhm)

PisteCarver

Aktiv medlem
på den här understa bilden ligger kanske svaret på frågan om utbyggnad av Åres liftsystem:
varför finns inga liftar på Renfjället? Fina nordsluttningar med 6-700 fallhöjdmeter. (på sydsidan av Renfjället skulle liftarna kunna gå ner till Hensjön och ge 4-5oo fhm)
Som bekant är jag ju ingen frekvent fjällbesökare, men pga Coronan hade jag en Påsksemester i Härjedalen det här året, och kunde lägga märke till vilka potentiellt fina lift/skidområden det teoretiskt skulle kunna finnas där.
Ska man uttrycka sig rakt så måste man säga att man bara byggt skidområden på "småsluttningar", Tänndalen max 250 fhm, Ramundberget 300 fhm och det högsta då Funälsdalsberget med 316 fhm, och där det tog ändå bara 1 minut och 10 sek att åka från topp till dal, så det var ju bra att det inte var några liftköer.
Om vi bortser från "remote" liggande fjällmassiv som Skarsfjället och Helagsmassivet där det inte finns vägar och infrastruktur i närheten, så la jag självklart märke till något när jag åkte upp och ner för Funäsdalsberget - Ånnfjällsmassivet mittemot. Brett och stort med sluttningar i olika väderstreck och en fallhöjd på 600 meter. Vilket skidområde det skulle kunna bli!
Det finns ju berg på fler ställen än Åre däruppe.:)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Som bekant är jag ju ingen frekvent fjällbesökare, men pga Coronan hade jag en Påsksemester i Härjedalen det här året, och kunde lägga märke till vilka potentiellt fina lift/skidområden det teoretiskt skulle kunna finnas där.
Ska man uttrycka sig rakt så måste man säga att man bara byggt skidområden på "småsluttningar", Tänndalen max 250 fhm, Ramundberget 300 fhm och det högsta då Funälsdalsberget med 316 fhm, och där det tog ändå bara 1 minut och 10 sek att åka från topp till dal, så det var ju bra att det inte var några liftköer.
Om vi bortser från "remote" liggande fjällmassiv som Skarsfjället och Helagsmassivet där det inte finns vägar och infrastruktur i närheten, så la jag självklart märke till något när jag åkte upp och ner för Funäsdalsberget - Ånnfjällsmassivet mittemot. Brett och stort med sluttningar i olika väderstreck och en fallhöjd på 600 meter. Vilket skidområde det skulle kunna bli!
Det finns ju berg på fler ställen än Åre däruppe.:)
Håller verkligen med (och tänk om de hade fått till liftar på Ryfjället, Tärnaby!)

men några 300 fallhöjdsmeter i Ramundberget kan du glömma: snarare 200 fhm. Kolla kartan!

PisteCarver

Aktiv medlem
Precis! Och det finns fler skidanläggningar som skarvar friskt (kolla ex Bjursås officiella 200fhm 🥸).
Funderar på att starta en egen tråd om det här fallhöjdsfusket…
Då blir det panik varje gång på någon skidort när de hör ryktesvägen att "Fallhöjdsinspektör" Ivo är på inkommande för en oannonserad inspektion! :ROFLMAO:;)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp