Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

QuebecLima

Ny medlem
Jag tycker det är fantastiskt bra att lokala entreprenörer bygger ett inomhus sportcenter i Duved, fattar dock inte riktigt hur Skitstar som ej är sponsor/partner kan ha detta som en av deras usp för Vinter 2021.

Det är ju ett tydligt bevis på att de inte har något nytt själva.

Märkligt att de kallar detta för Åre Sportcenter då det ligger i Duved, är ju vilseledande om du frågar mig. Snart kanske de öppnar Mattmar Bageri i Krokum? Eller Brattland Livs i Björnänge? Typ som att starta Söders Livs i Vasastan, varför inte Kungsholmens tennishall på Östermalm.
Åre Östersund Airport... Just saying :)

fredw

Aktiv medlem
Jag måste erkänna att jag inte tänker ägna en minut åt padel på min korta och dyra vintersemester. Lika litet som ett ”hallenbad” får mig att välja en småort framför en annan. Vi har sånt i Malmö, tack. Däremot gör sådant ju Åre till en mer attraktiv plats att bosätta sig en längre tid på.

Hawk100

Aktiv medlem
Jag måste erkänna att jag inte tänker ägna en minut åt padel på min korta och dyra vintersemester. Lika litet som ett ”hallenbad” får mig att välja en småort framför en annan. Vi har sånt i Malmö, tack. Däremot gör sådant ju Åre till en mer attraktiv plats att bosätta sig en längre tid på.
Men du får ju inte missa badhuset i Fügen i vinter!!! 😉

fredw

Aktiv medlem
Men du får ju inte missa badhuset i Fügen i vinter!!! 😉
😄👍🏼 Föll en gång för ett hotell i Cervinia med pool i källaren, mest för barnens skull. Det var en av de minst prisvärda uppgraderingar jag nånsin gjort, en unken och mörk liten fuktskadad pöl noga övervakad av en bastant donna från typ Ukraina. Plus att vi glömde badbyxorna som vi fick betala 15 euro X 3 för att köpa (modell 1979).
Samt förstås badmössor som ju är obligatoriskt i Italien för att minska lösa hårstrån i badet (trots att de flesta italienares kroppsbehåring till 99% är belägen på andra ställen än huvudet). 😂

PisteCarver

Aktiv medlem
Någon som kollat Skistars prishöjningar för Åre…?
3000 för ett veckokort, dagkorten passerar 600kr med råge. Underbart eller hur? (i alla om du är aktieägare 🥸)
Seriöst?!
Det är samma som för Zillertaler Superskipass med nära 600 km pister och moderna liftar.:rolleyes:
Varför körde man inte samma prispolitik för St. Johann i. Tirol?
Jobbigt med seriös konkurrens eller...?

PisteCarver

Aktiv medlem
Marknaden verkar gilla det, börsen på 0 idag, men Skistar når ny all-time-high!
1632931618651.png

fredw

Aktiv medlem
Ja köpa aktier i Skistar istället för deras liftkort, det är nog modellen.

Tog en titt på de första inläggen i denna tråd, från 2007… En återkommande synpunkt var att tusenmetersliften då var för långsam! Idag skulle t o m en replift där innebära ett lyft.

Ser också att E75 tydligen bytt namn till E14? Eller tvärtom? När hände detta?! Se där, något har ju faktiskt hänt! 😉

PisteCarver

Aktiv medlem
Det höga priset var inkl. cross-country, liftkortet kostar 2790 kr enl. nedan:

1632932262044.png

Men det är väl ändå en ca 10% höjning (fick alla 10% i löneförhöjning i år?), men då får man ju ett nytt vindskydd och en ny Vargen-lift.😃

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ja köpa aktier i Skistar istället för deras liftkort, det är nog modellen.

Tog en titt på de första inläggen i denna tråd, från 2007… En återkommande synpunkt var att tusenmetersliften då var för långsam! Idag skulle t o m en replift där innebära ett lyft.

Ser också att E75 tydligen bytt namn till E14? Eller tvärtom? När hände detta?! Se där, något har ju faktiskt hänt! 😉
Haha, det skedde redan 1992. Riktigt så gammal är inte tråden. :)

Gillar att artikeln om E14 nämner det jag länge tyckt; att E14 borde vara en tunnel genom Åre. Då kan dagens väg bli en lokalgata genom Åre med bebyggelse längs med den. :)

Stortlopp

Medlem
För den som vill nörda ner sig i prisutvecklingen för Liftkort i Åre
Brutal prisutveckling på senare år helt klart.

Hade varit intressant att se hur den kurvan matchar tillväxt i semesterbostäder på orten.

PisteCarver

Aktiv medlem
Brutal prisutveckling på senare år helt klart.

Hade varit intressant att se hur den kurvan matchar tillväxt i semesterbostäder på orten.
Hade snarare varit intressant att se om den motsvarade utveckling och utbyggnad av liftsystemet. Då hade den i alla fall på något sätt varit försvarbar.
Så länge inte folk börjar välja bort Åre, så kommer nog Skistar att fortsätta att testa gränserna.

EDIT: Tittade nu på Vemdalen och höjningen är lika stor där. Är ju naturligtvis illa för oss konsumenter när ett företag har fått tillåtelse (av Konkurrensverket?) att dominera marknaden i Skandinavien så här.
Risken är ju att de blir prisdrivande för övriga anläggningar också.

Prisutvecklingen sedan 2008 är 100% medan KPI utvecklingen under samma period varit 16%.

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Prisutvecklingen sedan 2008 är 100% medan KPI utvecklingen under samma period varit 16%.

Fast det som är mera relevant att jämföra med är hur löneutvecklingen har varit. Att en vecka på skidor kostar fler liter mjölk spelar ingen roll, vad som spelar roll är hur många dagar det tar att jobba ihop till den. Och då är det att jämföra med 40-50 % löneökning beroende på vilken sektor man jobbar inom plus effekten av jobbskatteavdrag.

Sen är det ju även de dyraste dagarna som jämförs och från 2017 så började de med differentierade priset så att de som får längst köer betalar mest. För oss som har lyxen att kunna åka när skolbarnsfamiljerna inte åker så vete sjutton om priset ökat alls. Betalade strax över 2000 kr för veckorna förra året och har inget minne av att jag någonsin de tio senaste åren har betalat mindre än möjligen 1800 kr.

PisteCarver

Aktiv medlem
Fast det som är mera relevant att jämföra med är hur löneutvecklingen har varit.
Njae... det tycker jag nog inte.
Hade alla varor och tjänster höjts lika mycket så hade vi aldrig haft några reallöneökningar.
Varför ska vi acceptera att Skistars liftkort höjs mycket mer än allting annat (förutom elen just nu då förstås...🙄).

arne

Medlem
Njae... det tycker jag nog inte.
Hade alla varor och tjänster höjts lika mycket så hade vi aldrig haft några reallöneökningar.
Varför ska vi acceptera att Skistars liftkort höjs mycket mer än allting annat (förutom elen just nu då förstås...🙄).

Man kan ju hoppas att dyrare liftkort gör att det blir kortare liftköer, men tyvärr är det nog inte så. Får bli baksidan i år också - även om varje åk kostar >100kr

Kagstrom

Medlem
Vail i USA sänkte sina liftkortspriser med 20%, det har lett till 42% ökad försäljning och 17% större intäkter.
Så höga priser, stora intäkter och mindre köer eller låga priser, stor intäkter och långa köer, det är vad vi som konsument har att välja på...

Black-Daimond

Aktiv medlem
Höjningen från 2008 till 2016 är inte så mycket att orda om men från 2017 till idag är ju svettig. De senaste årens höjning är extrem och borde leda till ett bensinuppror.

Röde Orm

Ny medlem
Hej!
Nybörjare på detta forum. Endast högsäsongsåkare nowdays pga barn i skolåldern. Do not hate me for that.
Var ett gäng år sedan jag var i Åre. Åkte väldigt mycket i Åre i början av 2000-talet, men det har ju hänt en hel del sedan dess. Ja, inte bara fru och barn då.

Fråga:
Vad är den smidigaste och barnvänligaste vägen från Sadeln in till centrala Åre, förutsatt att (den numera vindskyddade! :)) Sadelexpressen rullar.
(åker V6 nästa år)

Tack på förhand!

arne

Medlem
Hej!
Nybörjare på detta forum. Endast högsäsongsåkare nowdays pga barn i skolåldern. Do not hate me for that.
Var ett gäng år sedan jag var i Åre. Åkte väldigt mycket i Åre i början av 2000-talet, men det har ju hänt en hel del sedan dess. Ja, inte bara fru och barn då.

Fråga:
Vad är den smidigaste och barnvänligaste vägen från Sadeln in till centrala Åre, förutsatt att (den numera vindskyddade! :)) Sadelexpressen rullar.
(åker V6 nästa år)

Tack på förhand!
Har varit i Åre sedan barnen var ett (de är tonåringar nu) och sadeln är utmärkt för barn i olika nivåer. Att ta sig till Åre är enkelt (blå backar). Ska man ta sig bort till rödkullen blir det däremot ganska mycket transporter (worldcup till Bräcke, till rödkullen) om man vill undvika de lite brantare backarna (VM6 och 8).

Whiplash

Ny medlem
Tycker att det finns mycket bra förslag här i tråden.
’Men det som jag har reflekterat över när jag själv har åkt med barn är att dom gärna vill åka sittlift Så varför inte byta ut Järvenliften i Björnen till en sittlift för att göra Björnen mer attraktivt för barnfamiljer och förhoppningsvis minska trycket på Sadelexpressen.

arne

Medlem
Tycker att det finns mycket bra förslag här i tråden.
’Men det som jag har reflekterat över när jag själv har åkt med barn är att dom gärna vill åka sittlift Så varför inte byta ut Järvenliften i Björnen till en sittlift för att göra Björnen mer attraktivt för barnfamiljer och förhoppningsvis minska trycket på Sadelexpressen.
Instämmer, mina barn vägrar mer eller mindre åka släplift.

fredw

Aktiv medlem
Instämmer, snälla sittliftar är vad nybörjare behöver. Många är de både barn och vuxna som ”stupat på startlinjen” och lagt av med skidåkning på nybörjarstadiet pga tråkiga upplevelser i släpliftar.

Om pengarna går direkt till aktieägarna istället så får väl vi alla investera istället! Kanske gå ihop och starta en förening för att utveckla Åre i skidåkarnas intresse och gå in som huvudägare! ;) Ända problemet är väl att majoriteten av oss är fattiga med tanke på vad priserna för hobbyn kostar...

Skistar erbjuder ju i dagsläget 15% rabatt för aktieägare på liftkort, skidhyra och skidskola! Kravet är att man äger 200 aktier vilket motsvarar 32 500:- i dagens värde.
Kanske inte lönar sig direkt, men är man en stor stor familj och åker ofta så kan det vara en bra investering!

Senast ändrad:

arne

Medlem
Om pengarna går direkt till aktieägarna istället så får väl vi alla investera istället! Kanske gå ihop och starta en förening för att utveckla Åre i skidåkarnas intresse och gå in som huvudägare! ;) Ända problemet är väl att majoriteten av oss är fattiga med tanke på vad priserna för hobbyn kostar...

Skistar erbjuder ju i dagsläget 15% rabatt för aktieägare på liftkort, skidhyra och skidskola! Kravet är att man äger 200 aktier vilket motsvarar 32 500:-.
Kanske inte lönar sig direkt, men är man en stor stor familj och åker ofta så kan det vara en bra investering!

Instämmer, snälla sittliftar är vad nybörjare behöver. Många är de både barn och vuxna som ”stupat på startlinjen” och lagt av med skidåkning på nybörjarstadiet pga tråkiga upplevelser i släpliftar.

Vår familj sparar nog 2000-5000 om året, så på några år har man fått aktierna gratis (och de har ju inte minskat i värde).

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Den här är inte kvar längre, men först var den.

Bilagor

• E7EE782A-FD2D-421C-A5B8-7986F2634CF3.jpeg
    E7EE782A-FD2D-421C-A5B8-7986F2634CF3.jpeg
    588.9 KB · Besök: 59
  • 65271B23-E2C9-4D0D-B1A6-D0C4DC1E373B.jpeg
    65271B23-E2C9-4D0D-B1A6-D0C4DC1E373B.jpeg
    533 KB · Besök: 60
  • 5C5B96B2-3D30-4D41-9FB2-606D0E94AAFF.jpeg
    5C5B96B2-3D30-4D41-9FB2-606D0E94AAFF.jpeg
    474.3 KB · Besök: 60

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp