Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
När jag tittade på filmen om Squaw Valley vs ägarbolaget (som man kan hitta här https://www.freeride.se/forum/threads/keep-squaw-true-skidby-vs-oeverexploatering.150771/) så slog det mig igen; vad hade det kostat att köpa loss Åre från Skistar?

Säg att man vill skapa ett liftbolag - "Skutan Inc AB" - som vill äga Årefjällens alla system: Åre, Tegefjäll, Duved, Huså, Edåsdalen. Vad skulle Skistar ta för att sälja av det? Vad ligger marknadsvärdet på?

Tänker att antingen kan vi fortsätta klaga på Skistar och deras monopol och att inget händer, eller så kan man försöka ta tag i det.
"Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart" som Ida sjunger. Eller i detta fall; vinter. :D
Tillbakagång till kommunala Åkab alltså...?
Åre kommun har dock knappast resurserna att köpa löss Åre från Skistar. Som jag skrev tidigare: Skistars marketcap är ca 9 miljarder. Skistar skulle säkert släppa Åre för 5-6 miljarder. Tänkbar köpare: Vail, vars målsättning är att äga "high-end-resorts" på varje marknad. Skulle iofs bli kul om Åre ingick i Vails multiskipass Epic ;)

När vi ändå är inne på Multi-skipass:
kolla in Scandinavianskipass.com
säsongskortet som gäller i Riksgränsen, Björkliden, Borgafjäll, Huså, Trillevallen, Bydalsfjällen, Tännäskröket och Väsjöbacken.
Dessutom ingår 5 dagar i Stranda (norges bästa offpist) och 5 dagar i Kaj Zackrissons lilla freeridepärla Solheisen.
Allt för facila 5500kr (jämför med Skistar All kortet :))

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Tillbakagång till kommunala Åkab alltså...?
Åre kommun har dock knappast resurserna att köpa löss Åre från Skistar. Som jag skrev tidigare: Skistars marketcap är ca 9 miljarder. Skistar skulle säkert släppa Åre för 5-6 miljarder. Tänkbar köpare: Vail, vars målsättning är att äga "high-end-resorts" på varje marknad. Skulle iofs bli kul om Åre ingick i Vails multiskipass Epic ;)

När vi ändå är inne på Multi-skipass:
kolla in Scandinavianskipass.com
säsongskortet som gäller i Riksgränsen, Björkliden, Borgafjäll, Huså, Trillevallen, Bydalsfjällen, Tännäskröket och Väsjöbacken.
Dessutom ingår 5 dagar i Stranda (norges bästa offpist) och 5 dagar i Kaj Zackrissons lilla freeridepärla Solheisen.
Allt för facila 5500kr (jämför med Skistar All kortet :))
Missade ditt svar!
Haha, nej någon kommunal verksamhet tänkte jag mig inte. :D

pd

Aktiv medlem
Säg att man vill skapa ett liftbolag - "Skutan Inc AB" - som vill äga Årefjällens alla system: Åre, Tegefjäll, Duved, Huså, Edåsdalen. Vad skulle Skistar ta för att sälja av det? Vad ligger marknadsvärdet på?

Tillräckligt mycket för att Skutan Inc skulle bli tvungna att driva exploateringen och gentrifieringen ännu hårdare eftersom det bolaget skulle få betydligt högre kostnader för räntor och avskrivning.

Vi kan klaga allt vi vill på Skistar, men vilken annan ägare som helst skulle agera i stort sett likadant eftersom kassakon i branschen är mellanmjölksåkare med minimjölksåkare i släptåg som är beredda att betala massor även för en halvdan produkt. Det finns ingen ägare i världen som skulle välja att prioritera en kundgrupp som kräver större investeringar samtidigt som de vill betala mindre.

Dubbis

Aktiv medlem
När jag tittade på filmen om Squaw Valley vs ägarbolaget (som man kan hitta här https://www.freeride.se/forum/threads/keep-squaw-true-skidby-vs-oeverexploatering.150771/) så slog det mig igen; vad hade det kostat att köpa loss Åre från Skistar?

Säg att man vill skapa ett liftbolag - "Skutan Inc AB" - som vill äga Årefjällens alla backar: Åre, Tegefjäll, Duved, Huså, Edåsdalen. Vad skulle Skistar ta för att sälja av det? Vad ligger marknadsvärdet på?

Tänker att antingen kan vi fortsätta klaga på Skistar och deras monopol och att inget händer, eller så kan man försöka ta tag i det.
"Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart" som Ida sjunger. Eller i detta fall; vinter. :D
Kanske ett upplägg motsvarande detta: https://www.svt.se/kultur/chans-att-aga-ett-slott-i-frankrike :)

fredw

Aktiv medlem
Tillräckligt mycket för att Skutan Inc skulle bli tvungna att driva exploateringen och gentrifieringen ännu hårdare eftersom det bolaget skulle få betydligt högre kostnader för räntor och avskrivning.

Vi kan klaga allt vi vill på Skistar, men vilken annan ägare som helst skulle agera i stort sett likadant eftersom kassakon i branschen är mellanmjölksåkare med minimjölksåkare i släptåg som är beredda att betala massor även för en halvdan produkt. Det finns ingen ägare i världen som skulle välja att prioritera en kundgrupp som kräver större investeringar samtidigt som de vill betala mindre.
Försöker du t.o.m. antyda att det faktiskt kanske kunde ha varit - sämre?!? Moderatorn, hallå! ;-) Skämt åsido, det ligger mycket i det.

Men det finns ju ändå olika sätt att driva framgångsrika verksamheter, eller som de säger, "There's more than one way to skin a cat."
Bifogar, apropå ingenting alls, aktieutvecklingen senaste året för ett annat framgångsrikt bolag, iofs i energibranschen (ja, det står Rubel).

1635339107720.png

zerode

Aktiv medlem
Tycker ändå det är tråkigt om man stoppar byggprojektet i Rödkullen!
Visst, liftsystemet kommer bli totalt överbelastat på högsäsongsveckor med alla extra gästbäddar, men tror tyvärr att detta är en förutsättning för att Skistar ska ska satsa på nya liftar i området, och ersätta ankarliftarna där med en stolslift.
Ser man till att åka dit under rätt veckor så tror jag att detta kan gynna oss skidåkare!
Du bor inte i Åre va?
Det är inte många här som gillar idéen med Rödkulleprojektet, det kommer gynna den skidåkaren som ligger bakom projektet, inte så många andra tyvärr.

islandmountain

Aktiv medlem
Du bor inte i Åre va?
Det är inte många här som gillar idéen med Rödkulleprojektet, det kommer gynna den skidåkaren som ligger bakom projektet, inte så många andra tyvärr.
Nej, tyvärr gör jag ju inte det!
Förstår om de som bor i Åre är skeptiska av olika anledningar, men i den här tråden måste vi väl ändå utgå från skidåkarnas perspektiv, där de flesta faktiskt bor någon helt annanstans i landet!

Om det är som jag tror, att byggprojektet är en förutsättning för att Skistar ska bygga stolslift i Rödkullen, så kommer ju byggprojektet gynna många skidåkare. Det gäller att besöka Åre när det inte är fullbelagt bara!

zerode

Aktiv medlem
Nej, tyvärr gör jag ju inte det!
Förstår om de som bor i Åre är skeptiska av olika anledningar, men i den här tråden måste vi väl ändå utgå från skidåkarnas perspektiv, där de flesta faktiskt bor någon helt annanstans i landet!

Om det är som jag tror, att byggprojektet är en förutsättning för att Skistar ska bygga stolslift i Rödkullen, så kommer ju byggprojektet gynna många skidåkare. Det gäller att besöka Åre när det inte är fullbelagt bara!
Om vi skall utgå från en skidåkares perspektiv, så är det bäst att riva alla husen i Björnen och Tegefjäll, då blir det bra skidåkning här, att ha liftar som gör att ännu fler folk tar sig upp på berget gör allt annat än bra skidåkning.
Så rent krasst är Kabin i sin nuvarande form den absolut bästa lösningen för skidåkning. Den i kombination med WC-liften.

Så för skidåkningen så är Rödkullleprojektet allt annat än bra.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
...

Tillbaka till Åre då - som rubriken på tråden antyder är det inte backarna som är sorgebarnet utan det liftsystem som inte längre försörjer dem på ett adekvat sätt. Renfjället låter iofs intressant, och nog håller isen på Åresjön hela skidsäsongen för nån sorts transport?
Satt just och läste lite om Edsåsdalen som jag aldrig varit i och ser att skulle man bygga lite liftar upp på Renfjället så hade man haft Edsåsdalen inom räckhåll.
Ser ut att vara ca 2 kilometer mellan Edsåsdalens toppstationer och den isolerade Renfjällsliften.
En transportlift därmellan så hade man kunnat ta sig upp från Edsåsdalen till Renfjället utan att ta av sig skidorna. Sen ner för berget till Åresjön; en hästransport över till Åre Strand, liten promenad till torget så har man skutan framför sig.

Lägg på en Peak-2-Peak mellan Rödkullen och Tege så hade vi kunnat koppla samman Duved, Åre, Björnen, Renfjället och Edsåsdalen.
Snacka om ett svenskt Trois Vallées! :cool:

Dubbis

Aktiv medlem
Satt just och läste lite om Edsåsdalen som jag aldrig varit i och ser att skulle man bygga lite liftar upp på Renfjället så hade man haft Edsåsdalen inom räckhåll.
Ser ut att vara ca 2 kilometer mellan Edsåsdalens toppstationer och den isolerade Renfjällsliften.
En transportlift därmellan så hade man kunnat ta sig upp från Edsåsdalen till Renfjället utan att ta av sig skidorna. Sen ner för berget till Åresjön; en hästransport över till Åre Strand, liten promenad till torget så har man skutan framför sig.

Lägg på en Peak-2-Peak mellan Rödkullen och Tege så hade vi kunnat koppla samman Duved, Åre, Björnen, Renfjället och Edsåsdalen.
Snacka om ett svenskt Trois Vallées! :cool:

...Och när man ändå är igång - några liftar till så är även Trillevallen påkopplat ;)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
När jag sökte lite på Edsåsdalen Åre så dök faktiskt denna tråd upp.
Hittade där detta inlägg från 2009:

Att man 2005 hade en plan på en lift från Brunkulla vid Åre Fjällby. Jag har tänkt själv att det vore schysst med en kortare lift mellan Årevägen/Åre Fjällby upp till transportvägen mellan VM-området och Stjärnbacken. Därifrån hade man kunnat antingen fortsätta på transportvägen till Stjärnbacken, eller rensa lite skog och göra en väg tillbaka till VM-8an.

Länken hos kommunen funkar inte längre; undrar om det var något sådant man tänkte?
Sen står det något om "Golds Gym Åre"; kan inte minnas var det skulle legat?

fredw

Aktiv medlem
Lägg på en Peak-2-Peak mellan Rödkullen och Tege ...
Då får man nog dels generöst tolka ordet "peak", dessutom (pga "snäll" höjdskillnad mellan "peak" och dal) antingen spänna gondolens vajer extremt hårt eller gräva ett dike under kabeln i dalen så att inte gondolerna släpar i marken och blir misstagna för en kabeldriven spårvagn.
Jag tror som sagt på hästsläde eller hästtolkning på den sträckan, kombinerat med en "viral" kampanj i sociala medier så lär kineserna strömma till!

Skönt att vi får en ny investerare i Skistar, Fredde är ju uppvuxen kring långsiktigta investeringar med hög risk ifrån shipping.

Hoppas att han kan röra om lite i grytan och trolla fram några nya kronor till Åre 😀

Med lite tur blir vi av med byggbolaget ifrån Ängelholm, de får gärna hålla sig till kullar längre syd..

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Skönt att vi får en ny investerare i Skistar, Fredde är ju uppvuxen kring långsiktigta investeringar med hög risk ifrån shipping.

Hoppas att han kan röra om lite i grytan och trolla fram några nya kronor till Åre 😀

Med lite tur blir vi av med byggbolaget ifrån Ängelholm, de får gärna hålla sig till kullar längre syd..
Hmm, länk till någon nyhet?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Klart man vill gynna den här gubben (och hans Paris-Hilton kopior till döttrar):
åk till Skistar anläggning och bidra till hans 100 miljarders konto :poop::poop::poop:

Bilagor

• John.fred.jpg
    John.fred.jpg
    9 KB · Besök: 112

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Klart man vill gynna den här gubben (och hans Paris-Hilton kopior till döttrar):
åk till Skistar anläggning och bidra till hans 100 miljarders konto :poop::poop::poop:
Vad har hans utseende, hans döttrars utseende och hans bankkonto med något att göra?
För att kunna investera (och förhoppningsvis förbättra) i Skistar så krävs såklart mycket pengar.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Vad har hans utseende, hans döttrars utseende och hans bankkonto med något att göra?
För att kunna investera (och förhoppningsvis förbättra) i Skistar så krävs såklart mycket pengar.
Hahha. naturligtvis ingenting (därför skrev jag heller inget om utseende och "Paris Hilton liknande" är snarare ett beteende. (Döttrarna är rätt ökända i norge)

Gubben är god för över 100miljarder. han har investerat 2 av dessa i Skistar. Det betyder inte att Skistar kommer bygga fler liftar utan endast att 20% av vinsten hamnar i den här mannens redan välfyllda fickor.
charmigt va?

fredw

Aktiv medlem
Pengar finns iofs redan där och pengar vill alla tjäna. Men på olika sätt. En del vill helt enkelt maximera sin vinst. Andra är mer intresserade av att utveckla en viss verksamhet. Ibland går dessa incitament hand i hand, ibland inte. Var passar denne man in på den skalan? Svaret kan påverka det som denna diskussion handlar om.

För mig som konsument av skidsemester skulle jag gärna se att man just i Åre väljer ett sätt att tjäna pengar som leder till ett liftsystem med bättre fjong i.

pd

Aktiv medlem
Problemet är att det finns för få konkurrenter med ordentlig fjong i sina skidsystem och det gör marknadsledaren fat and lazy. Hade Fredriksen köpt in sig i någon annan anläggning och tagit upp konkurrensen, även om det till och med hade varit med maskotar och äventyrsbad, så hade det funnits skäl att jubla. Nu blir det bara same same.

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Pengar finns iofs redan där och pengar vill alla tjäna. Men på olika sätt. En del vill helt enkelt maximera sin vinst. Andra är mer intresserade av att utveckla en viss verksamhet. Ibland går dessa incitament hand i hand, ibland inte. Var passar denne man in på den skalan? Svaret kan påverka det som denna diskussion handlar om.

För mig som konsument av skidsemester skulle jag gärna se att man just i Åre väljer ett sätt att tjäna pengar som leder till ett liftsystem med bättre fjong i.
Ja det återstår att se. Faktum att han är norrbagge gör väl att förhoppningen ligger att han ska vilja förbättra skidåkandet. :)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
När jag sökte lite på Edsåsdalen Åre så dök faktiskt denna tråd upp.
Hittade där detta inlägg från 2009:

Att man 2005 hade en plan på en lift från Brunkulla vid Åre Fjällby. Jag har tänkt själv att det vore schysst med en kortare lift mellan Årevägen/Åre Fjällby upp till transportvägen mellan VM-området och Stjärnbacken. Därifrån hade man kunnat antingen fortsätta på transportvägen till Stjärnbacken, eller rensa lite skog och göra en väg tillbaka till VM-8an.

Länken hos kommunen funkar inte längre; undrar om det var något sådant man tänkte?
Sen står det något om "Golds Gym Åre"; kan inte minnas var det skulle legat?

Jag hittade förslaget; tydligen vill man förtäta Åre Fjällby-området runt Bygget och bygga ut norr om E14 till höger om VM-8an.
Bl.a. då skapa en skidväg från transportsträckan mellan Gästrappet och Kabin ner mot Åre Fjällby samt en lift bredvid.
Intressanta grejer; bo längs med Gästrappet hade inte varit så pjåkigt. (Förutom om det var avstängt pga tävling)
De borde göra en skidväg även mellan den nya liften tillbaka till VM-8an.

Bilagor

• ÅreFjällbypng.png
    ÅreFjällbypng.png
    117.6 KB · Besök: 193

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Jag hittade förslaget; tydligen vill man förtäta Åre Fjällby-området runt Bygget och bygga ut norr om E14 till höger om VM-8an.
Bl.a. då skapa en skidväg från transportsträckan mellan Gästrappet och Kabin ner mot Åre Fjällby samt en lift bredvid.
Intressanta grejer; bo längs med Gästrappet hade inte varit så pjåkigt. (Förutom om det var avstängt pga tävling)
De borde göra en skidväg även mellan den nya liften tillbaka till VM-8an.
Som vanligt...

Mer bäddar, inte mer skidsystem

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Själv skulle jag vilja se en transportsträcka från byn till VM8:an. Skulle dock krävas en liten knapplift för att lösas.
Inte helt fel, men tror det jag postade om en planerad lift och skiväg mellan transporten och Åre Fjällby hade hjälpt en hel del.
Skulle gärna se skidvägen förlängas till där Kabinvägen möter Årevägen.

Sen är det planerat att bygga om området norr om Kabinvägen (villorna mellan E14 och Kabinvägen nedanför Kabinbanan) till lägenhetshus. Då får man gärna göra en skidväg genom området från skivägen ner till byn. Då kan man ta sig mellan dem ganska enkelt.

Försöker rita upp lite hur jag tänker på Eniro.

Bgn

Aktiv medlem
Östersundsposten har en artikel om Åres liftkortpriser och att skistar tjänar mer och mer pengar. Tyvärr en låst artikel.

fredw

Aktiv medlem
Östersundsposten har en artikel om Åres liftkortpriser och att skistar tjänar mer och mer pengar. Tyvärr en låst artikel.
Skistar verkar inte särskilt intresserade av att diskutera frågan…

PisteCarver

Aktiv medlem
Skistar verkar inte särskilt intresserade av att diskutera frågan…

Nej, vad skulle du ha svarat om du varit i deras ställe?
Att du skrattar hela vägen till banken medan turisterna trängs i liftkön vid Stjärntorget?
Marknaden sätter priset och utifrån det så gör företaget (för närvarande i alla fall) allt rätt för sig och sina aktieägare.

pd

Aktiv medlem
Nej, vad skulle du ha svarat om du varit i deras ställe?
Att du skrattar hela vägen till banken medan turisterna trängs i liftkön vid Stjärntorget?
Marknaden sätter priset och utifrån det så gör företaget (för närvarande i alla fall) allt rätt för sig och sina aktieägare.

Ja, vad skulle man säga? Kanske att det här överbefolkade berget trots prishöjningarna fortfarande är underprissatt under de mest efterfrågade veckorna. Hade det varit rätt prissatt så hade köerna på Stjärntorget v.9 varit kortare, det hade funnits mer än ett (1) ledigt boende att välja på och fler gäster hade sökt sig till andra destinationer. Skall vi ens kunna drömma om att någon skall kunna ta upp konkurrensen med Åre så behövs det ännu högre priser under de mest efterfrågade veckorna.

zerode

Aktiv medlem
Inte helt fel, men tror det jag postade om en planerad lift och skiväg mellan transporten och Åre Fjällby hade hjälpt en hel del.
Skulle gärna se skidvägen förlängas till där Kabinvägen möter Årevägen.

Sen är det planerat att bygga om området norr om Kabinvägen (villorna mellan E14 och Kabinvägen nedanför Kabinbanan) till lägenhetshus. Då får man gärna göra en skidväg genom området från skivägen ner till byn. Då kan man ta sig mellan dem ganska enkelt.

Försöker rita upp lite hur jag tänker på Eniro.

Måste fråga om du någonsin varit i Åre? :D

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Ja, vad skulle man säga? Kanske att det här överbefolkade berget trots prishöjningarna fortfarande är underprissatt under de mest efterfrågade veckorna. Hade det varit rätt prissatt så hade köerna på Stjärntorget v.9 varit kortare, det hade funnits mer än ett (1) ledigt boende att välja på och fler gäster hade sökt sig till andra destinationer. Skall vi ens kunna drömma om att någon skall kunna ta upp konkurrensen med Åre så behövs det ännu högre priser under de mest efterfrågade veckorna.
Det där är faktiskt sant.
Men ingen kan påstå att Åre (eller valfri Skistar destination) är prisvärd.
Det finns många anläggningar som ger betydligt mer skidåkning för pengarna, både i Sverige, Norge och Alperna

Topp