Ivo del Scandi
Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbakagång till kommunala Åkab alltså...?När jag tittade på filmen om Squaw Valley vs ägarbolaget (som man kan hitta här https://www.freeride.se/forum/threads/keep-squaw-true-skidby-vs-oeverexploatering.150771/) så slog det mig igen; vad hade det kostat att köpa loss Åre från Skistar?
Säg att man vill skapa ett liftbolag - "Skutan Inc AB" - som vill äga Årefjällens alla system: Åre, Tegefjäll, Duved, Huså, Edåsdalen. Vad skulle Skistar ta för att sälja av det? Vad ligger marknadsvärdet på?
Tänker att antingen kan vi fortsätta klaga på Skistar och deras monopol och att inget händer, eller så kan man försöka ta tag i det.
"Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart" som Ida sjunger. Eller i detta fall; vinter. :D
Åre kommun har dock knappast resurserna att köpa löss Åre från Skistar. Som jag skrev tidigare: Skistars marketcap är ca 9 miljarder. Skistar skulle säkert släppa Åre för 5-6 miljarder. Tänkbar köpare: Vail, vars målsättning är att äga "high-end-resorts" på varje marknad. Skulle iofs bli kul om Åre ingick i Vails multiskipass Epic
När vi ändå är inne på Multi-skipass:
kolla in Scandinavianskipass.com
säsongskortet som gäller i Riksgränsen, Björkliden, Borgafjäll, Huså, Trillevallen, Bydalsfjällen, Tännäskröket och Väsjöbacken.
Dessutom ingår 5 dagar i Stranda (norges bästa offpist) och 5 dagar i Kaj Zackrissons lilla freeridepärla Solheisen.
Allt för facila 5500kr (jämför med Skistar All kortet