Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

bra underingar, men för att en turistdestination ska kunna bli framgångsrik så krävs det ett större tänk än att bara expandera, det ska göras hållbart och realistiskt så att åre kan finnas kvar i framtiden:

1. Förbindelselift Åre-Duved/Tegefjäll: här finns det en markägardisskution som innebär att skistar inte kan bygga en lift emellan, vilken klart är en vision. man arbetar på att lösa konflikten, men marken är same-ägd och vill inte sälja den till skistar.

2. Bygg en ny 4/6-stolslift från fjällgården och upp till Tott berg: visst, tottliften är antagligen världens längsta lift, men att sätta upp en stolslift hade inte inneburit att man kunde transporterat mer folk, utan ett större arbete, dyrare driftskostnader och mer personal! jag tror helt enkelt inte att det finns ett behov för en stolslift där.

3. Byta ut Tusenmetersliften till en 4 stols expresslift: Bra ide! det hade varit skönt, speciellt när man ska till Hummern och ska åka igenom kön i 190, dom flyttar aldrig på sig!!!=)

4. Bygga ut i Bräcke området med parken. Typ en ny lift kanske och nya backar/linjer.: linjerna i bräcke har inte funnits allt förlänge, men nu är det en anställd kille som ska jobba heltid med park för skistar.

GOD JUL, vi ses i the Å to the R to the E!!
Frida

Åre kommuns hemsida
Kan du ladda ner detaljplanen för Åre samhälle. Där finns två nya liftar från byn med. (sidan 65,66) En ifrån Brunkullan och den andra från Golds gym. Nu är översiktsplanen från Mars 2005 men ändå

Håller med "Wuchi"
Låt susanbäcken och baksidan vara fri från liftarna, folk måste väll orka gå en bit.
Om man gör en lift upp till Västerskutan så försviner den fina utsikten och toppen blir ingen fin längre!

Bygg ihop Åre med Renfjället

Sadeln/Björnen innebär 4000 nya gästbäddar i området samtidigt som liftutbyggnaden innebär en utökad kapacitet men inte så mycket mer åkyta, dvs det blir mer folk i pisterna. Man vill även bygga parkering vis E14 och ha dalstationen där. Detta blir säkert av men det är inte speciellt visionärt.

Jag snackade med Bobo som har Hyddan, backrestaurangen med Åres bästa solläge i VM6:an. Han propagerade för att dalstationen vid E14 även skall vara dalstation åt andra hållet, dvs bygga lift över Åresjön och upp på Renfjället.

Tycker detta är en lysande idé. På många större skidorter har man byggt ihop flera närliggande berg med mer vidlyftiga byggnationer än så, varför inte Åre, det är bara några hundra meter över sjön? Att bara bygga bäddar men inte utöka åkytan i motsvarande grad fungerar inte i längden.

Med lift över till Renfjället får man möjlighet till att åka på ytterligare ett fjäll som inte skäms för sig. Där kan man dessutom bygga fler liftar och befästa Åre som det i särklass största&bästa systemet i Norden. I förlängningen kan man även bygga ihop åkningen med Edsåsdalen. Detta är ett avsevärt mycket bättre projekt än att bygga lift mellan Åre och Tegefjäll. En lift skall ge flera nya nedfarter, allt annat är bortkastade pengar.

Tokigt Snorkel och skapligt bra idé. Men Renfjället har väl inte så bra sammanhängande fallhöjd?

IngemarH79 sa:
Tokigt Snorkel och skapligt bra idé. Men Renfjället har väl inte så bra sammanhängande fallhöjd?
Jag har tänkt på detta också så Bobo har inte patent på den ideen se även länken

http://ww1.whistlerblackcomb.com/p2pg/

Fall höjden är helt ok på Renfjället vissa ställen ex så toppen är najs, sedan kan det ju vara bra för barnfamiljer osv. Med tanke på solens läge borde snön ligga kvar längre på Renfjället. Det bore även kunna gå att bygga en by på den sidan- Åre växer och på detta sätt blir det fler pister och liftar. Allting handlar inte om fallhöjd se på Sälen Idre och liknande som har många lätta backar. På detta sätt kommer det att bli mer plats till oss fallhöjds talibaner.

95% av skidanläggningarna i Sverige vore glada om de hade Renfjället istället för sina små kullar.
Fallhöjderna du kan få ut matchar mycket väl både VM6:an och VM8:an, borde räcka långt speciellt om man jämför med Björnen. Dessutom får man ett mer vårsäkert snöläge samt åkning i ett helt nytt väderstreck vilket gör att det blir mer att välja på om man behöver väderskyddade lägen.

Åre kommun välkomnar dessutom ytterligare gästbäddar och vill ha ytterligare 20000 bäddar, var skall alla åka?
Åres pister är branta och hårda eller flacka och tråkiga. Skall de vara kul att åka vill man åka rejält fort vilket inte går med 1000 tals carvande turiser på tvärs i varje backe Själv åker jag helst offpist men ibland blir det ju pist ändå.

Renfjället är ju för turisterna från Björnen så att det blir lite mindre trängsel i Åre...

Senast ändrad:
grejen är den att det finns bra ställen som skistar tänkt bygga nya liftar på men som de inte fått accepterat från markägarna

Har lite snabbt klippt ihop en pistkarta som visar var jag tror det finns möjlighet att bygga ut liftsystemet i Åre.
Inte grundat på vart det går att bygga liftar, har inte kollat om det går att bygga där det är bara förslag. :)

snorkel sa:
Med lift över till Renfjället får man möjlighet till att åka på ytterligare ett fjäll som inte skäms för sig. Där kan man dessutom bygga fler liftar och befästa Åre som det i särklass största&bästa systemet i Norden. I förlängningen kan man även bygga ihop åkningen med Edsåsdalen. Detta är ett avsevärt mycket bättre projekt än att bygga lift mellan Åre och Tegefjäll. En lift skall ge flera nya nedfarter, allt annat är bortkastade pengar.
Så du menar att en lift över sjön ger mer skidåkning, en en lift mellan åre och duved/tegefjäll.
Annars en väldigt bra ide som jag också tänkt på, det kan bli ett grymt skidområde där tror jag. :)

Daniiiel8 sa:
Så du menar att en lift över sjön ger mer skidåkning, en en lift mellan åre och duved/tegefjäll.
Annars en väldigt bra ide som jag också tänkt på, det kan bli ett grymt skidområde där tror jag. :)
En lift mellan Åre - Tege ger ingen åkning alls, det blir bara transport. En lift till Renfjället ger ytterligare ett berg samt enormt mycket mer yta att åka på både i och utanför pist.

snorkel sa:
Daniiiel8 sa:
En lift mellan Åre - Tege ger ingen åkning alls, det blir bara transport. En lift till Renfjället ger ytterligare ett berg samt enormt mycket mer yta att åka på både i och utanför pist.
Jo men vad jag vet så är det väl redan nu folk som nyttjar det fjället för offpist åkning? Men det skulle ju bli väldigt mycket mer lättillgängligt om man byggde liftar där.

Skistar får inte bygga på Renfjället för att Edsåsdalen har redan en skidanläggning på det fjället.
Jag antar att majoriteten inte ens viste om det.

Tancoll sa:
Skistar får inte bygga på Renfjället för att Edsåsdalen har redan en skidanläggning på det fjället.
Närmast och bäst fallhöjd utan transportliftar - Västerskutan och Huså.

Dubbis sa:
Tancoll sa:
Närmast och bäst fallhöjd utan transportliftar - Västerskutan och Huså.
I Huså finns det också redan en anläggning som gör att Skistar inte får bygga.
Tveksam till västerskutan, bra fallhöjd med bra lutning ner mot tväråvalvet.

Varför vill ni att all offpiståkning som är bra skall försvinna för?

Tancoll sa:
Om Edsåsdalens skidanläggning ska säljas någon gång kanske skistar köper upp och då så borde det väl vara frittframm?

Daniiiel8 sa:
Tancoll sa:
Om Edsåsdalens skidanläggning ska säljas någon gång kanske skistar köper upp och då så borde det väl vara frittframm?
Skistar får nog inte köpa den p.g.a konkurensregler etc.

Det ända som behövs är att man ska röja upp skog ovanför Bräcke (numera Åre Snow Park) och bygga en sittlift där. Och sedan en egen knapplift till den första delen av svarta linjen. Punkt slut inget mer snackat

Tancoll sa:
Daniiiel8 sa:
Tancoll sa:
Skistar får nog inte köpa den p.g.a konkurensregler etc.
Har svårt att tro att det går att "paxa" ett helt fjäll eftersom det går helt emot äganderätten. Det är upp till markägare och bolag att komma överens och kommunen att ge tillstånd för ändrad markanvändning.

Beträffande konkurrensregler så är Edsåsdalen eller för den delen Huså så små anläggningar att det knappast ändrar något konkurrensförhållande. Vidare så skulle dessa anläggningar gynnas av att byggas ihop med Åre. I alperna är det snarast regel att flera olika liftägare samarbetar inom ett område där ett och samma liftkort gäller oavsett vem som äger backen.

Ja tror också att det skulle gynna Edsåsdalen och Huså om dem byggdes ihop med Åre. Men är det fler som äger mark på Renfjället eller tillhör allt Edsåsdalens skidanläggning?

Både Huså och Edsåsdalen har ingått i Åreliftarna förut men Edsåsdalen fick styckas bort när Åreliftarna (Åre-Vemdalen) gick in i Skistar. Det går inte heller att paxa fjällsidor, kommunen fastställer byggnadsplaner, detaljplaner osv. och ger bygglov.

Senast ändrad:
Tveksamt att det skulle var fundament till gondolen som det fins planer på att bygga, vad jag har hört ska den gå direkt ifrån E14. Men man undrar ju faktiskt vad det är dom bygger..

Senast ändrad:
Det är gissningsvis en damm för antingen avlopp, snöläggning eller vattenreservoar/torn Det ska byggas en herrans massa "bäddar" i dess närhet

Så typiskt Åre, det byggs massvis med boende men frågar man vart alla gäster ska åka skidor så hänvisar dom bara till att man faktiskt byggde VM 8an för fem år sedan.

Daniiiel8 sa:
Så typiskt Åre, det byggs massvis med boende men frågar man vart alla gäster ska åka skidor så hänvisar dom bara till att man faktiskt byggde VM 8an för fem år sedan.
Ja, för lovveckorna är det absolut ingen kö där.

Tillbaka
Topp