Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

NBorg

Medlem
Viktigast tycker jag det är att bygga ihop åre och tegefjäll och förbättra mellan duved och tege..skulle va sjukt skönt att kunna åka runt överallt.

Sen tycker jag man ska bygga ny lift vid tusenmetern och en ny vid bräcke kanske rödkullen också är alltid så lång kö där.
 

H-enke

Ny medlem
Jag pratade med en Skistaranställd när jag var i Åre vecka 8.

Han sade att följande saker fanns på listan, men visste inte när de skulle genomföras:
* Ny fyrstolslift från Fjällgården till Sadeln
* Västra Paradisliften i Duved ska sättas upp igen.
* Tegefjällsliften ska ersättas med en stolslift
* Worldcupliften ska ersättas mot mordernare variant.

Några av sakerna ovan var tydligen väldigt mkt på G för ett par år sen, men då kom VM och det blev omprioriteringar.

Det var vad han sade...
 
W

Wisdom

Guest
så här tycker jag dom ska göra :

1 - sammanbyggnad åre-duved, gondol
2 - ny tusenmeter, 6 stolslift
3 - ny tegefjällslift, 6 stolslift
4 - ny tottlift, 6 stolslift
5 - ombyggnad av tväråvalvet, släpliftarna ersätts med en 6-stolslift med huv

förstärknig i bräcke är även ett måste och kanske sätta nuvarande tusenmetern till toppen ?

detta tycker jag de bör göra så fort som möjligt.
 

johan02

Ny medlem
Det viktigaste e ju att fixa mellan duved och tege och fixa till åre så man slipper åka till rödkullen varje gång man vill åka i centrala ÅRE :)
 
Enda anledningen till att bygga ihop Åre och Tegefjäll är att skistar ska få skriva att dom har överlägset största skidsystemet i norra europa, en kukförlängare helt enkelt.
Du kommer inte att få någon extra åkning, skidbussarna kommer fortsätta att gå så ur miljösynpunkt är det ingen förbättring heller. Vilket annars skulle kunna vara ett bra argument.
Varför är ni så kåta på en lift där när buss eller bil går snabbare om man vill in till de olika centrala delarna av liftsystemen?
Ullådalen som den är idag är grym orörd natur som är lättillgänglig för alla, låt det vara så, skistar kan väl lämna kvar lite av åres själ iallafall.
 

Dustbin_Dan

Medlem
Ta och riv bort Bergbanan! Den är väl mest kvar av sentimentala skäl? Passar ju inte in i torgbilden alls. Jävla gammal skit. Hotta upp den med lite Haltireklam och lacka den som en Audi Quattro och smäck upp den mellan Fjällvallsliften och Ullåstugan så är den skiten löst. Ganska billigt också.
 

Svirre

Medlem
Mer liftar innebär mindre köer, men mer folk samtidigt i backarna. Jag föredrar att vänta i liften framför att störa mig på trängseln i backen.
 

TheRealBubba

Ny medlem
Word Davve. Jag förstår fortfarande inte varför det ska byggas ihop. Om man ska ta sig från riktig skidåkning i Åre, dvs gamla Olympia (VM8:an) eller Bräcke om man nu föredrar det, till riktig skidåkning i Duved/Tegefjäll, dvs sexstolen i Duved, kommer det ju att ta ett decennium om man ska ta liftvägen. Och det kommer inte att vara någon rolig åkning på vägen.

Om du nu nödvändigtvis måste åka i Åre på förmiddagen och i Duved på eftermiddagen kommer det vara buss som gäller. De må vara sunkiga, men det kommer att gå tio gånger så fort.

Nej, satsa på att öka kvaliteten på åkningen, inte storleken på pistkartan.
 

Skiller

Ny medlem
Det skulle vara gött att ha en stols/gondol lift som gick från baksidan men INGA pister så man kan ta sej därifrån väldigt lätt.
 
TheRealBubba sa:
Word Davve. Jag förstår fortfarande inte varför det ska byggas ihop. Om man ska ta sig från riktig skidåkning i Åre, dvs gamla Olympia (VM8:an) eller Bräcke om man nu föredrar det, till riktig skidåkning i Duved/Tegefjäll, dvs sexstolen i Duved, kommer det ju att ta ett decennium om man ska ta liftvägen. Och det kommer inte att vara någon rolig åkning på vägen.

Om du nu nödvändigtvis måste åka i Åre på förmiddagen och i Duved på eftermiddagen kommer det vara buss som gäller. De må vara sunkiga, men det kommer att gå tio gånger så fort.

Nej, satsa på att öka kvaliteten på åkningen, inte storleken på pistkartan.
Det kommer inte att ta ett decennium, det kommer att ta 10 minuter (från tex. Rödkullen till Fjällvallen. Mycket smidigare än bussen
 

TheRealBubba

Ny medlem
Storlien sa:
Det kommer inte att ta ett decennium, det kommer att ta 10 minuter (från tex. Rödkullen till Fjällvallen. Mycket smidigare än bussen
Jo, men nu pratade jag om att ta sig från ett relevant skidområde — Olympia — till ett annat relevant skidområde — sexstolen i Duved — och då tror jag att bussen går snabbare (förhoppningsvis en elbuss för övrigt). Jag hoppas verkligen inte att vi bygger en svindyr lift tvärs över vackra Ullådalen för de fåtal skidåkare som inte kan bestämma sig för om dom ska plogsvänga i Ullådalsbackarna eller i Fjällvallen. Såna som jag och mina barn till exempel.
 
TheRealBubba sa:
Storlien sa:
Det kommer inte att ta ett decennium, det kommer att ta 10 minuter (från tex. Rödkullen till Fjällvallen. Mycket smidigare än bussen
Jo, men nu pratade jag om att ta sig från ett relevant skidområde — Olympia — till ett annat relevant skidområde — sexstolen i Duved — och då tror jag att bussen går snabbare (förhoppningsvis en elbuss för övrigt). Jag hoppas verkligen inte att vi bygger en svindyr lift tvärs över vackra Ullådalen för de fåtal skidåkare som inte kan bestämma sig för om dom ska plogsvänga i Ullådalsbackarna eller i Fjällvallen. Såna som jag och mina barn till exempel.
Just det. Det kommer inte gynna någon annan än barnfamiljer i tegefjäll. För du har inga stugor i varken ullådalen eller rödkullen, så räkna ut den egentliga tiden, för du måste ändå sätta dig i liften eller bilen upp till ullådalen.
Var bor du när du är i åre tex?
Även fast jag börjar misstänka att du sover sked med nån i skistars styrelse..
 

sove

Ny medlem
Vårt val är ihopbyggnad av Tege-Ullådalen (rödkullen).
Bussresan från Duved till kabin under v10 tog i snitt 30 min och som längst 45 min. Oherrans trångt vissa resor-riktig sardinburk. Vi åker hellre sk transportskidåkning och i sega backar än buss / bil ( parkering nu är helt hopplöst ).
2 Tott. Området har potential men liften känns helkass.
3 Rödkulleområdet, bättre kapacitet och förnyade / utökade backar borde avlasta olympiaområdet.

1000m duger - skönt nostalgiskt avslappnat i solsken.

Förslagen om ny lift från björnen mot toppen likväl västra ravin mot toppen känns spännande och skulle definitivt öka tillgängligheten.

Och en annan fundering - nu med så många nya bäddar området - varför inget utökat lunchutbud ?!! Vi börjar med medhavt igen - klarar inte av trängseln / kötiden längre.
 
Skistars lista:

De liftar som vi anser vara av störst vikt utifrån de inspel vi får från våra
gäster är följande. De är inte nämnd i prioritetsordning och inte heller när de
kommer att bli av. Vissa av dem kan vi heller inte styra själva utan är beroende
av bla markägare.


* Sammanbyggand Tegefjäll - Åre
* Ny lift Tegefjäll, stollift
* Sadelprojektet - stollift från Fjällgården till Tott berg
* Bättre ihopbyggnad av Björnen och Åre, stollift
* Ersätta diverse gamla liftar på Högzon
* Ny nedfart som kopplas ihop med det befintliga damstörtloppet utan att gå in i
Gästrappet
* Vi behöver även förbättra produkten mot barn och de som gillar parkåkning/hopp
 

Dupa

Ny medlem
hmmm gammal tråd men:
En liten sittlift i bräcke samt massaker av vissa skogspartier (de närmast liften, resten får gärna vara kvar för lite skydd mot vind och avskilnjing.
Skulle ge grymt mycket yta för park sen skulle riden upp vara bra mycket roligare om man kunde se lite hopp osv. Det skulle lätt kunna utvecklas till Norra europas grymmaste park.
 

EricNorrlander

Ny medlem
Ulath_Ass sa:
hmmm gammal tråd men:
En liten sittlift i bräcke samt massaker av vissa skogspartier (de närmast liften, resten får gärna
vara kvar för lite skydd mot vind och avskilnjing.
Skulle ge grymt mycket yta för park sen skulle riden upp vara bra mycket roligare om man kunde
se lite hopp osv. Det skulle lätt kunna utvecklas till Norra europas grymmaste park.
Liten sittlift ??? 4 stols lätt.
värmestuga me toa så man slipper åka till rödkullen
när man e skitnödig
/E
 
Senast ändrad:

Dupa

Ny medlem
Ja en 4stolars är väl liten om man jämnför med de andra i åre? två 6 stolars och en 8 stolars
Finns det ingen toa i den där grejen i toppen av bräcke? har aldrig varit in där dock
 
En 4 stolslift skulle dubblera kapaciteten jämfört med idag (idag 1200 pers./tim. en fyrstol 2400 pers/tim).
Den skulle också kunna börja längre ner för att få längre backar.
 

edgeman

Ny medlem
Snooo sa:
Är det någon som vet om det blir några investeringar till nästa säsong?
Det blir det inte.


Intressant att se att människor som knappt gått ur gymnasiet verkar ha insyn i Skistar budgetarbete...

För mig personligen hade jag helst sett att man förbättrade de befintliga nedfarterna/liftarna innan man får storhetsvansinne.
 
Senast ändrad:

sji

Ny medlem
Jag tycker dom borde bygga ut tusenmetern det blir så lång kö på freeride weekend !
Sen borde dom bygga en till lift brevid tusen som går upp till skutan !
Sen nånting som har transpotera en tillbaka till byn när man har åkt baksidan !
Sen ska dom bygga ihop åre med Duved/Tegelfjäll !
 

sji

Ny medlem
Jag tycker dom borde bygga ut tusenmetern det blir så lång kö på freeride weekend !
Sen borde dom bygga en till lift brevid tusen som går upp till skutan !
Sen nånting som har transpotera en tillbaka till byn när man har åkt baksidan !
Sen ska dom bygga ihop åre med Duved/Tegelfjäll !
 

havreboll

Aktiv medlem
tycker att man ska bygga den röda parken så den är större och mer lik den svarta, sen bygger man en blå linje som är som den röda är nu och sist låter den gröna vara kvar.

dessutom tycker jag att man tar bort onödiga backar och bygger mindre liftar istället.
 

EricNorrlander

Ny medlem
havreboll sa:
tycker att man ska bygga den röda parken så den är större och mer lik den svarta, sen bygger man en blå linje som är som den röda är nu och sist låter den gröna vara kvar.

dessutom tycker jag att man tar bort onödiga backar och bygger mindre liftar istället.
OKEEEJ. ?????
 
A

Allemaaan

Guest
klicka på bilden nedan för att se hur jag tänkte mig, tänkte även byta ut world cup liften den är ju ganska seg... och tusenmetern resten kan ni se på bilden

de röda strecken är nya liftar:

 
Senast ändrad:
A

aaaaaaaaa1231

Guest
Det skulle nog vara rätt nice, men rätt onödigt att ha en lift från Bräcke berg till Rödkullen berg. Bättre att ersätta Rödkulleliftarna med en 4-stol.
 
Nu har jag kontaktat några personer på skistar som arbetar med detta.

Jag har gjort en sammanställning av vad dom sa här:



Det som hela tiden har högsta prioritet är förbindelseliften mellan Åre och Tegefjäll, så den kommer att byggas så fort markägarna ger skistar tillåtelse att bygga
 
Senast ändrad:

Glisseur

Aktiv medlem
Ganska sjukt enligt min mening att lägga ner en massa pengar på liftar som inte ger någon skidåkning. Men det ser ju bra ut på liftkartan i alla fall. Fram med röjsågen istället och glesa ut skogen lite varstans och öppna upp skogen. Men det handlar ju om farlig offpiståkning och såna hemskheter vill inte Skistar veta av. Bättre att folk slår ihjäl sig i överfyllda, isiga pister istället för att faktiskt ha kul och få ut den fulla potentialen på fjället.

Annars kan man ju se över möjligheterna att bygga på Skutan med några hundra höjdmeter och göra det lite brantare på samma gång, plus öka det årliga snöfallet till 15 meter. Då börjar vi snacka utveckling :)
 
K

Kenny_with_a_penny

Guest
ja som philipiii sa, vid sjärntorget å uppåt...
 
Senast ändrad:
A

Allemaaan

Guest
tramsportlift mellan dalstationerna olypia och vm6 typ knapplift som transportlift precis som mellan hundfjället och tandådalen, fjällgårdsliften varför togs den bort?

rödkulle liftarna ersätt med en stolslift 4 sits och ställ rödkulle liftarna som transportliftar eller som lift vidare upp mot toppen från bräckeliftens toppstation

lift från bräcke liften toppstation till olypia gondolens dalstation


lift som ersätter transportstärckan långsvängen
 
Senast ändrad:
A

Allemaaan

Guest
instämmer, men shit jag fattar inte varför ingen säger world cup liften är den helt bortglömd?
 
are_for_ever sa:
instämmer, men shit jag fattar inte varför ingen säger world cup liften är den helt bortglömd?
Den har inte så hög prioritet, efterssom den (nästan) enbart fungerar som en transportlift.

Egentligen har man kvar den bara för att man ska kunna ta sig från området runt VM6:an till Olympia-/VM området dom dagar då Hummelliften är stängd.
 
A

aaaaaaaaa1231

Guest
Är ju nästan ingen som åker WC-liften heller. Tror aldrig jag har stått i kö till den.
 
A

Allemaaan

Guest
okej tack men slalombacken som man bara når om man åker world cup liften är ju najs men aldrig öppen knappt
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp