Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

PisteCarver

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
säga vad man vill om Skistar men de är mästare på att bygga liftar för småbarnsfamiljer och nybörjare. Titta bara på Sälen: de har lyckats bygga Skandinaviens största skidområde på en plats som egentligen saknar förutsättningar för alpin skidåkning.

Men de kan inte förvalta ett berg som Åreskutan utan försöker återupprepa Sälen-succén i Björnen med flacka backar, korv-in, Valle osv
Vänta bara tills de sätter klorna i Hallandsåsen, det är en tre mil bred nordsluttning med fallhöjder på mellan 50 och 150 meter.
 

zerode

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Vad jag hörde i höstas, så skulle en gammal lift som inte finns längre ersättas med en ny, samt en ny byggas för att avlasta en befintlig och vädersäkra området
Men det var i höstas och vad som gäller nu vet man inte
 

pd

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
säga vad man vill om Skistar men de är mästare på att bygga liftar för småbarnsfamiljer och nybörjare. Titta bara på Sälen: de har lyckats bygga Skandinaviens största skidområde på en plats som egentligen saknar förutsättningar för alpin skidåkning.
Ja, och att lyckas ta betalt av dem också. Skall bli intressant att se när de når smärtpunkten. Men så länge ungarna är glada så betalar väl föräldrarna gladeligen.
 

StefanAaroe

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Ja, och att lyckas ta betalt av dem också. Skall bli intressant att se när de når smärtpunkten. Men så länge ungarna är glada så betalar väl föräldrarna gladeligen.
Helt ärligt. Om man bortser från Åre så är det marginell skillnad på resten av de större skidområdena i Sverige. Alltså om man tittar på själva systemen. Spenderade sammanlagt 14 dagar i Vemdalen systemen förra året. Har lite svårt att se att det är så extremt mycket bättre än backarna i Sälen. Åre är som sagt en nivå för sig och det är ju grymt att Skistar vill satsa lite där nu. :)
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tittade på den gamla (och mycket vackrare pistkartan) och när jag såg gamla Tusenmetersliften så kom jag att tänka på detta med att förbättra sammankopplingen mellan skutan och Sadeln/Björnen.
Om man hade återbyggt Tusenmetersliften och samtidigt fått till en lift mellan Sadelexpressens topp och Lillskutan; hade man kunnat gjort en transportsträcka mellan Lillskutan och Tusenmetern?
Eller är det området alldeles för instabilt/lavinfarligt?

Hade ju annars varit ett bra sätt att få Förbergets alla åkare (särskilt om man ska bygga även på baksidan av Copperhill) ut i systemet och upp i högzon.

Namnlös.png
 

arne

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tittade på den gamla (och mycket vackrare pistkartan) och när jag såg gamla Tusenmetersliften så kom jag att tänka på detta med att förbättra sammankopplingen mellan skutan och Sadeln/Björnen.
Om man hade återbyggt Tusenmetersliften och samtidigt fått till en lift mellan Sadelexpressens topp och Lillskutan; hade man kunnat gjort en transportsträcka mellan Lillskutan och Tusenmetern?
Eller är det området alldeles för instabilt/lavinfarligt?

Hade ju annars varit ett bra sätt att få Förbergets alla åkare (särskilt om man ska bygga även på baksidan av Copperhill) ut i systemet och upp i högzon.

Visa bilaga 14460

Man hamnar nog nästan alltid i Östra om man skråar från lillskutanstop västerut, men det är möjligt att det går att sträcka hela vägen till 1000m. Tror inte den delen är särskilt lavinfarlig, men hängan på lillskutan och östra är det.
 

Kaskar

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tittade på den gamla (och mycket vackrare pistkartan) och när jag såg gamla Tusenmetersliften så kom jag att tänka på detta med att förbättra sammankopplingen mellan skutan och Sadeln/Björnen.
Om man hade återbyggt Tusenmetersliften och samtidigt fått till en lift mellan Sadelexpressens topp och Lillskutan; hade man kunnat gjort en transportsträcka mellan Lillskutan och Tusenmetern?
Eller är det området alldeles för instabilt/lavinfarligt?

Hade ju annars varit ett bra sätt att få Förbergets alla åkare (särskilt om man ska bygga även på baksidan av Copperhill) ut i systemet och upp i högzon.

Skulle man få ihop Sadeln med skutan skulle det ge enormt mycket. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara så att det måste vara en nedfart från skutan till sadeln för att liften måste finnas.

Sen återstår bara att utöka kapaciteten på Hermelinen så man slipper åka hem 14.30 för att inte köa en timme när man ska hem då man bor i björnen
 

Dubbis

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Helt ärligt. Om man bortser från Åre så är det marginell skillnad på resten av de större skidområdena i Sverige. Alltså om man tittar på själva systemen. Spenderade sammanlagt 14 dagar i Vemdalen systemen förra året. Har lite svårt att se att det är så extremt mycket bättre än backarna i Sälen. Åre är som sagt en nivå för sig och det är ju grymt att Skistar vill satsa lite där nu. :)
Om man bara tittar på fallhöjd och backlängd ja. Men varför ska du pröjsa 750-1000 kronor mer för ett liftkort bara för att det är Skistar? Varför ska en barnfamilj välja Björnrike framför t ex Lofsdalen? För att det finns fler barnliftar och åkband? Tveksamt om 6-åringen bryr sig om just antalet uppförsanläggningar för barn...

Och pratar vi för övrigt om Åre så var det t ex under sportlovsvecka 9 2019 så taskigt väder i Åre att högzons öppna timmar kunde räknas på ena handens fingrar. Under de förutsättningarna är Åre betydligt mer jämförbart med övriga svenska skidorter... förutom när det kommer till liftkortspriset. Då har man för samma peng betydligt skojigare i Alperna.
 

lamboren

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Och pratar vi för övrigt om Åre så var det t ex under sportlovsvecka 9 2019 så taskigt väder i Åre att högzons öppna timmar kunde räknas på ena handens fingrar. Under de förutsättningarna är Åre betydligt mer jämförbart med övriga svenska skidorter... förutom när det kommer till liftkortspriset. Då har man för samma peng betydligt skojigare i Alperna.
imo så ska Åre undvikas tidigare än vecka 11 (bortsett från att om snön kommit kan det vara förvånasvärt bra tidigt i säsongen).
Men när nya liftar nu äntligen byggs, så lämnas 1000-metern fortfarande oersatt - förstår inte...
 

arne

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
imo så ska Åre undvikas tidigare än vecka 11 (bortsett från att om snön kommit kan det vara förvånasvärt bra tidigt i säsongen).
Men när nya liftar nu äntligen byggs, ska 1000-metern fortfarande lämnas oersatt - förstår inte...

Jag gillar Åre i jul. Här är några bilder från förra julen.

1640166473562.png


1640166451938.png
 
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Det låter rimligt och behövs. En 3S upp till Skutan kommer att göra skillnad. Betalar gärna 30% mera för liftkort om det behövs.

Vore bra om det Högåsliften ersätts med en 6a som dras nere ifrån Vik. Då får vi mera kapacitet i Sadeln utan att behöva investera i nya pistar annat än biten ner till Vik. Samt att det är väderskyddat och ger hyfsad åkning på blåsiga dagar.
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Det låter rimligt och behövs. En 3S upp till Skutan kommer att göra skillnad. Betalar gärna 30% mera för liftkort om det behövs.
Är det en 3S med genomåkningsbar mellanstation?

30% till då är man väl på samma liftkortspris som i Verbiersystemet....:unsure:
Välbehövlig förbättring som självklart borde vara inkluderat i den nuvarande liftkortsprisnivån tycker jag.
Eller är Åre värt 30% mer än Zillertaler Superskipass?
 
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Är det en 3S med genomåkningsbar mellanstation?

30% till då är man väl på samma liftkortspris som i Verbiersystemet....:unsure:
Välbehövlig förbättring som självklart borde vara inkluderat i den nuvarande liftkortsprisnivån tycker jag.
Eller är Åre värt 30% mer än Zillertaler Superskipass?
Gissar att Skistar kör en RFI/RFP process kring valet av leverantör för utbyggnad.

3S är ju Leitners flaggskepp och sannolikt val av gondoltyp om Leitner anser att det är den modellen som fyller kraven och prisnivån Skistar ställer.

Antar att Doppelmayer har motsvarande gondolsystem.
 

Kungpulan

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
De behöver knappast öka liftkortspriset mer än inflationen. Men de kommer säkert använda investeringarna som förevändning för att höja priserna markant ändå. Men kul att de äntligen satsar på något annat än fler bäddar. Men än så länge har vi inte sett en enda lift byggas av dessa 😃
 

lamboren

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Senast ändrad:

kodiak70

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
De behöver knappast öka liftkortspriset mer än inflationen. Men de kommer säkert använda investeringarna som förevändning för att höja priserna markant ändå. Men kul att de äntligen satsar på något annat än fler bäddar. Men än så länge har vi inte sett en enda lift byggas av dessa 😃
Skistar kan nog tänka sig att höja liftkortspriset på löftet att de någon gång i framtiden funderar på att bygga en ny lift… Det finns absolut ingen koppling till inflationen i Skistars liftkortspriser…
 

CasperH

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Jag har följt denna tråd under lång tid. Den senaste informationen/ryktet om skistars femårsplan tvivlar jag på blir verklighet. Vissa delar kan nog bli av och andra i en starkt modifierad version, men gäller planen i så fall? En släplift som ersättning för tusenmetern verkar ekonomiskt rimlig, men min minnesbild är att det är rejält brant sista biten. Det tyder på behov av annan sträckning eller sprängning av berget. Att bygga ännu en gondol upp är knappast ekonomiskt försvarbart. Nuvarande VM-liften slutar på ett ställe som knappast rymmer den mängd åkare som en modern sittlift innebär. Ur ett sommarperspektiv så är det förstås önskvärt med en förbindelse från nära Åre torg upp mot toppen som inte innebär att man behöver gå långa sträckor. Försvinner kabinen, tja med nuvarande liftar blir det att knata. Nuvarande Olympiaplatån ligger uppenbart alldeles för vindpinat för att funka alla dagar på vintern. En lösning vore att försöka etablera en ny motsvarighet lägre och mer åt öster. Om nuvarande gondol behöver helt ersättas inom 10 år så skulle ett första steg vara att påbörja ett sådant bygge nu. Om ersättaren till VM-liften får sin slutstation längre åt väster än nu, men fortfarande nedanför trädgränsen så vore det logiskt. Vid nuvarande avstigning för VM-liften går det nog att planera in en utmärkt restaurang.
 

farsan56

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Jag har följt denna tråd under lång tid. Den senaste informationen/ryktet om skistars femårsplan tvivlar jag på blir verklighet. Vissa delar kan nog bli av och andra i en starkt modifierad version, men gäller planen i så fall? En släplift som ersättning för tusenmetern verkar ekonomiskt rimlig, men min minnesbild är att det är rejält brant sista biten. Det tyder på behov av annan sträckning eller sprängning av berget. Att bygga ännu en gondol upp är knappast ekonomiskt försvarbart. Nuvarande VM-liften slutar på ett ställe som knappast rymmer den mängd åkare som en modern sittlift innebär. Ur ett sommarperspektiv så är det förstås önskvärt med en förbindelse från nära Åre torg upp mot toppen som inte innebär att man behöver gå långa sträckor. Försvinner kabinen, tja med nuvarande liftar blir det att knata. Nuvarande Olympiaplatån ligger uppenbart alldeles för vindpinat för att funka alla dagar på vintern. En lösning vore att försöka etablera en ny motsvarighet lägre och mer åt öster. Om nuvarande gondol behöver helt ersättas inom 10 år så skulle ett första steg vara att påbörja ett sådant bygge nu. Om ersättaren till VM-liften får sin slutstation längre åt väster än nu, men fortfarande nedanför trädgränsen så vore det logiskt. Vid nuvarande avstigning för VM-liften går det nog att planera in en utmärkt restaurang.
Jag förmodar att det är WC-liften som menas här?
Den ska ersättas av en 6-stol.
VM-liften ska flyttas till Bräcke.
 

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
...Ur ett sommarperspektiv så är det förstås önskvärt med en förbindelse från nära Åre torg upp mot toppen som inte innebär att man behöver gå långa sträckor. Försvinner kabinen, tja med nuvarande liftar blir det att knata. Nuvarande Olympiaplatån ligger uppenbart alldeles för vindpinat för att funka alla dagar på vintern. En lösning vore att försöka etablera en ny motsvarighet lägre och mer åt öster...
Undertecknad har länge föreslagit att man avslutar det man planerade 1910; dvs. bygger klart Åre Bergbana till Åreskutans topp via Östra Ravin.
Nya tåg såklart, men man har kvar stoppet vid Fjällgården innan man fortsätter uppåt-
Ja, det hade inte varit billigt, ja, det hade varit krångligt, men när man väl hade haft det på plats så hade man haft en vädersäkrad tågtransport från Åre Torg till Åreskutans topp.
Man hade tom kunnat dra vattenledningar och el under spåret så toppstugan hade fått en toalett. :)

Skistar; make it happen!
 

Bilagor

  • Bergsbanan.png
    Bergsbanan.png
    197.1 KB · Besök: 48

CasperH

Medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Olympiagondolen fick en renovering inför VM 2019, nya större ägg och en ny mast för utökade vikten. Killgissar att de kommer att låta den få jobba ytterligare 15-20 år innan nästa facelift.
Japp, så har jag också förstått det. Min poäng är nog i två delar, med tanke på att gondolen normalt bara används runt hälften av alla skiddagar (min egna uppskattning) så är det inte ekonomiskt försvarbart med två gondoler. Den andra delen är att sittliftar måste sluta nedanför trädgränsen om de ska slippa att bli stående alltför ofta. Den naturliga slutsatsen blir då att den gondol man har måste börja längre ner än den nuvarande. Med lite facit i hand borde man ha rivit både kabin och gondolen samtidigt och valt en mellanstation nedanför trädgränsen. Att ha en sådan på Hummeln framstår som vansinnigt. Dels eftersom det ibland blåser rejält där, dels eftersom en mellanstation rimligen ska tilltala många åkare och nuvarande åkning till och från Hummeln antingen är brant eller så smal att det inte är lämpligt för den mängd åkare som blir aktuellt.
 

fredw

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
mellanstation nedanför trädgränsen. Att ha en sådan på Hummeln framstår som vansinnigt. Dels eftersom det ibland blåser rejält där, dels eftersom en mellanstation rimligen ska tilltala många åkare och nuvarande åkning till och från Hummeln antingen är brant eller så smal att det inte är lämpligt för den mängd åkare som blir aktuellt.
Mycket klokt där.
Verkar bättre om kabinens ersättare fick sin mellanstation ung där VM6ans toppstation är idag. Mer väderskyddat. Iofs tappar man då hummeln men en liten släplift upp skulle lösa det.

Förstår dock att det blir dyrt. Det måste bli en mellanstation som helt klarar att separeras från den övre halvan, inte bara för av- och påstigning.
 
Senast ändrad:

Black-Daimond

Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Mycket klokt där.
Verkar bättre om kabinens ersättare fick sin mellanstation ung där VM6ans toppstation är idag. Mer väderskyddat. Iofs tappar man då hummeln men en liten släplift upp skulle lösa det.
En släp till Hummeln är uteslutet det det blir för brant, en vurpa drar med sig alla i fallet. Då är det ju mycket bättre att låta befintlig befintlig lift stå. Endast en liftstolpe som sitter ihop med VM6:an.
 
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Mycket klokt där.
Verkar bättre om kabinens ersättare fick sin mellanstation ung där VM6ans toppstation är idag. Mer väderskyddat. Iofs tappar man då hummeln men en liten släplift upp skulle lösa det.
Främsta anledningen till att sittliftar stoppas vid vind är risken för nedkylning under driftstörningar. En gondol har vindskydd för skidåkare.

Att bygga en väderskyddad gondolstation på Hummelen är helt klart möjligt.
 
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp