Åres hemliga femårsplan: ny gondol upp till skutan

Varför bygger man inga nya liftar i Åre? Det är på gång, var så säker. Här är den hemliga planen för Skandinaviens största skidort.

För ett par dagar sedan då Skistar släppte sin delårsrapport, kunde vi berätta om två nya stolsliftar i Åre som kommer till nästa vinter om allt går vägen. Nu kan vi berätta att tanken är att det ska byggas bra många fler nya liftar än så, 8 nya liftar närmare bestämt om man räknar in ersättningsliftar.

Detta är Åres femårsplan vad Freeride.se erfar. Denna ska ros iland förutsatt att ägaren Skistar kommer överens med markägare samt att man får de juridiska tillstånd som behövs för byggnation och markexploatering.

Spontant ser det riktigt bra ut sett ur skidåkarperspektiv. Högzon får ett rejält lyft med nya Skutgondolen som går i två etapper upp på berget, mellanstation på Mörvikshummeln, samt att hålet efter den populära 1000 meters-liften äntligen fylls igen med en släplift. Att Kabinbanan rivs år 2024 är nog i och med detta inte riktigt lika känsligt i Skidsverige.

Här är planen före Åre i punktform 2021-2026:

  • En ny gondol, med arbetsnamnet Skutgondolen, kommer att gå från Timmerstugan upp till nuvarande Hummelliftens bergstation. Avstigning där och sedan en till gondol från Hummelberg till nuvarande Kabinbanan bergsstation.
  • Ny släplift där tusenmeters-liften en gång fanns.
  • Planen är att Kabinen ska rivas 2024.
  • Den nya liften ”väster om VM8:an” kommer starta nära målgången på tävlingsarenan och sedan gå upp till strax innan krönet vid restaurangen, det vill säga där slalomstarten på wc-tävlingar är. Denna sittlift blir då betydligt mindre känslig för vind jämfört med VM8:an. Denna ny stolslift byggs till nästa vinter 2022/2023.
  • Worldcup liften (WC-liften) bytts mot en modern 6-stolslift till nästa vinter 2022/2023.
  • VM6an flyttas till Bräcke
  • Hummelliften flyttas också, oklart var.
  • Troligtvis två nya släpliftar i Björnen, oklart exakt vilka dragningar.
Text: Freeride / Pressrelease
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.