Visst vill en affärs driven styrelse/vd säkerställa att det blir tillväxt och en sådan investering gör det möjligt.
Rimligtvis finns det en CMO som har till uppgift att behålla ledartröjan som ändå Åre har. Ny WC lift, Bräcke/Rödkullen Express och Skutgondondol kommer att säkra Åre´s postion nästa 20 år.
Hemsedal och Åre har varit på sparlåga medans Skistar har använt investeringar för att bättra familjedestinationerna (Sälen, Trysil, Vemdalen, Björnen) Nu finns det en stor marknad för utmanande åkning, för att tillfredsställa den är det rätt läge att satsa i Åre.
Jag har tidigare varit kritisk till Skistar men min uppfattning är att de nu har förstått att det behövs mera kapacitet i Åre och att dessa planerade investeringar behövs för att ta nästa steg.
Man tror och hoppas ju att ledningen på Skistar vill förbättra Åre, och de vill de säkert., på ett lönsamt sätt. De nya liftarna kommer säkerligen öka kapaciteten, bli bättre för skidåkarna etc. Jag säger inte att liftarna och utbyggnaden i sig är dålig, den är säkert väldigt bra och välplanerad. Men det man inte kommer komma ifrån är att det kommer kosta och ingen börsbolags-VD som vill behålla jobbet kommer kunna förklara för styrelsen att man tänker lägga 500+ MSEK på att bygga bort liftköer, förbättra skidåkningen etc. utan att styrelsen säger:
Styrelse: ”Bra, då kan vi ta emot fler gäster och täcka investeringen, antar att det finns en plan för det som du också presenterar?”
VD: ”Nä, tänkte bara förbättra systemet, är ju så trist för gästerna att stå i liftkö…”
Styrelse: ”Vad menar du? Vad vi kan se så har vi fler bokningar än någonsin, beläggningen är på all-time high, det är kölistor till boende under lovveckorna. Folk verkar väldigt nöjda med den produkt vi levererar”
VD: ”Ja, jo, men vi tyckte det skulle bli bättre och mer åkning för befintliga gäster, vi har ju redan byggt så mycket nya bäddar.
Styrelse” ”Menar du att du inte tänkt täcka inveseringen med fler gäster? Hur mycket kommer du höja priserna då?
VD: ”Nja, det är ju rätt dyrt som det är för en barnfamilj, tänkte inte höja…”
Styrelse: ”Tänkte inte, det är det enda du har rätt i… Vi kommer inte godkänna investeringen”
Kan nog bli ett pressmeddelande om VD-byte efter det mötet…

Kapacitetsförbättringar riskerar alltså att ätas upp av ett ökat antal besökare. Sen kan man ju hoppas att det nya systemet har få flaskhalsar och allmänt är bättre (mindre vindkänsligt t.ex.) så det klarar av mer folk oavsett väder och ett högre antal gäster bättre än dagens och sprider ut folk bättre i systemet.
Vet att jag låter väldigt negativ och cynisk, men är positiv till de nya liftarna och hoppas på det bästa, men man gör nog klokt i att avvakta innan man börjar slå kullerbyttor av glädje för att man kommer slippa köer framöver