Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Black-Daimond

Aktiv medlem
Grizzly Express i Björnrike har sitt garage på toppen vilket kan tyckas som en onödigt dyr lösning. Man kan även diskutera hur estetiskt det blir uppe på fjället. Jag vet ej varför man valt det lösninge.

Bilagor

• 2140F73E-6454-4CBC-9BC9-CA974162591C.jpeg
    2140F73E-6454-4CBC-9BC9-CA974162591C.jpeg
    86 KB · Besök: 244

KaitsuH

Aktiv medlem
Hälsningar från Ruka, Finland! Och gott nytt år! Det här fjället är helt och hållet 200 meter (jag ljuger inte!) hög, och här finns en ny gondol lift! Idiotiskt! Långsamt! Köar! Jag absolut förstår inte alls. Lyckligtvis behöver man inte använda denna lift, där går ju mycket snabbare moderna sittliftar också. Tänkte spara de här bilder för gissningsleken, men här är de nu.

Bilagor

• 20211231_131841.jpg
    20211231_131841.jpg
    412.9 KB · Besök: 219
  • 20211231_132411.jpg
    20211231_132411.jpg
    607.7 KB · Besök: 216
Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag undrar om Skistar skulle protestera om man köper den här markplätten, bygger sig ett hus där nere och sedan uppför en replift bakom huset upp till Sadelexpressen? Det vore ju ändå min tomt. :D

Ingen dålig tomt, hade varit kul att kunna skryta om att äga en bit av skutan. :)

flocky

Ny medlem
Tror tanken är att den nya wc-liften kommer vara ersättaren till vm6 då man når samma pister. En modern sittlift har en kapacitet på över 3000 pers/h. Att vm6 sedan flyttas när en ny gondol byggs blir helt naturligt. Idag ligger kapaciteten för wc-liften + vm6 på ca 4400 pers/h. Med en ny wc-lift + gondol kommer kapaciteten vara ca 6500 pers/h. Hade man då sparat vm6 hade backarna inte klarat av belastningen, lätt att tänka att ökad liftkapacitet löser allt men folk ska också åka ner. Med en gondol och ny wc-lift så kommer kapaciteten bli bättre än idag och då gör sig vm6 bättre på annat håll.

Stämmer Skistars 5-årsplan som presenteras här kommer Åre bli väldigt bra. En modern gondol via Hummeln kommer bli mer skyddad än dagens gondol samt att en modern gondol tål mer vind. Man kan nog räkna med några fler dagar på högzon än idag. Hoppas vm6 ersätter Rödkulleliftarna och att Hummelliften ersätter Hermelinliften i Björnen för att öka kapaciteten där.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Apropå detta med utökad åkyta utöver utökade liftar: Vore inte två svarta pister ned för östra och västra ravin något att satsa på? Kan ju även glesa ut skogen bakom VM6:ans toppstation så man kan åka ner till västra ravin därifrån.
Är det för brant för pistmaskinerna tro?
Känns annars som två fina åk.

Black-Daimond

Aktiv medlem
Apropå detta med utökad åkyta utöver utökade liftar: Vore inte två svarta pister ned för östra och västra ravin något att satsa på? Kan ju även glesa ut skogen bakom VM6:ans toppstation så man kan åka ner till västra ravin därifrån.
Är det för brant för pistmaskinerna tro?
Känns annars som två fina åk.

Nej du det där låter riktigt dåligt allting behöver inte bli Valles värld eller Disney. Vinkelrännorna hoppas jag du kan åka som dom är.
Ett av Åres stora trumfkort är offpist som är liftnära. Med tanke på ovan samt lavinrisken är ditt förslag helt uteslutet.

Anzom

Aktiv medlem
Det är känslig mark att kombinera fler pister och liftar med utveckling på orten. För offpiståkare kommer liftförbättringar försämra åkningen utanför backen. Men är man pisträv så, är det en win.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Nej du det där låter riktigt dåligt allting behöver inte bli Valles värld eller Disney. Vinkelrännorna hoppas jag du kan åka som dom är.
Ett av Åres stora trumfkort är offpist som är liftnära. Med tanke på ovan samt lavinrisken är ditt förslag helt uteslutet.
Haha, en svart pist är väl inte disney eller valles värld? :)
Men det är klart, lavinrisken kommer man inte undan.

Black-Daimond

Aktiv medlem
Haha, en svart pist är väl inte disney eller valles värld? :)
Men det är klart, lavinrisken kommer man inte undan.

Skojar lite med dig…men allting behöver inte göras så himla lätt tillgänglig.

Det finns några vinkelrännor som är rena rama E4:an utan skog så ta dem. Övrigt är nog skogen bra och binder snön för att undvika laviner där också.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Skojar lite med dig…men allting behöver inte göras så himla lätt tillgänglig.

Det finns några vinkelrännor som är rena rama E4:an utan skog så ta dem. Övrigt är nog skogen bra och binder snön för att undvika laviner där också.
Haha, förstår. Ja du har såklart rätt. Men trängsel är ju en faktor på skutan, så några fler pister för att sprida ut det lite hade inte varit dumt.
Men liftnära off-pist är som du säger en bra sak Åre äger.
Ja, hade inte velat ta bort skogen, däremot glesa ut lite.

Nåväl, vi får hitta andra platser.

Famski

Medlem
Tyvärr så kommer en sådan massiv investering (500 MSEK+?) aldrig ske utan att det finns en ekonomisk plan bakom. Det finns inget företag och särskilt inte börsbolagsstyrelse som godkänner en sådan investering utan att veta att det kommer löna sig. Det innebär att det kommer byggas änny fler nya bäddar i området som ska täcka investeringen, det är nog det enda man kan vara säker på i dagsläget. Det finns inget som helst motiv för Skistar att pumpa in pengar i nya liftar om de inte kan fylla skidorten med mer folk. Det är ju fullbokat som det är och barnfamiljer med skolbarn har inget annat val än att åka på loven och betala sanslösa pengar för att åka lite skidor och stå mycket i kö och smärtgränsen för SEK/åk verkar inte vara nådd ännu. Alla investeringar i systemet kommer endast att göras för att öka lönsamheten (fler gäster alt höge priser eller troligen både och). Kan se det käcka pressmeddelandet ”Vi investerar i 8 nya liftar och 10 000 nya bäddar så att ännu fler människor ska få chansen att njuta av den fantastiska fjällvärden och skidåkning i världsklass.
Hur mycket man än önskar att de skulle göra investeringen för att förbättra befintligt system, för befintliga gäster och skidåkarupplevelsen i allmänhet med allt annat lika, så kommer det ALDRIG att hända, tyvärr. Lunchen ska betalas som bekant…

PisteCarver

Aktiv medlem
Det finns inget som helst motiv för Skistar att pumpa in pengar i nya liftar om de inte kan fylla skidorten med mer folk. Det är ju fullbokat som det är och barnfamiljer med skolbarn har inget annat val än att åka på loven och betala sanslösa pengar för att åka lite skidor och stå mycket i kö och smärtgränsen för SEK/åk verkar inte vara nådd ännu.
Jo, det finns andra val. Det finns hundratals skidorter i Alperna som ger mer ”Bang for the buck”.
Alla investeringar i systemet kommer endast att göras för att öka lönsamheten (fler gäster alt höge priser eller troligen både och).
Då måste kunderna/gästerna genom sina val av resmål visa att Skistar gör fel som inte förbättrar skidupplevelsen för sina gäster under högsäsong. Så är det inte, det är ju fullbokat sportlov och påsklov.
Om folk fortfarande betalar dyra pengar för en liftkösemester under loven, så ja… klart att Skistar fortsätter på den inslagna vägen.

Edit: Det här har vi debatterat ett antal ggr och Skistar agerar helt logiskt utifrån hur kunderna agerar.

Senast ändrad:

Famski

Medlem
Exakt PisteCarver,
Eftersom det är fullbokat idag finns det inget incitament för Skistar att investera om de inte kan öka antalet gäster eller öka priserna och dra in mer pengar på alla lovveckor för att betala för investeringen. Så innan den första nya liften är på plats lär det stå 1000 nya bäddar redo…

Konsumentens makt är det enda som skulle kunna ändra detta, om folk slutar åka till Skistars orter för att kostnad vs nöje är för hög, då kommer Skistar tvingas agera och först då, när börskursen börjar falla. Troligen sänker de priserna i den situationen så gästerna kommer tillbaka. Men än så länge så står alla barnfamiljerna där i liftköerna i fullbokade anläggningar då utbudet är lägre än efterfrågan på jul-, sport- och påsklov.

Tyvärr så kommer en sådan massiv investering (500 MSEK+?) aldrig ske utan att det finns en ekonomisk plan bakom. Det finns inget företag och särskilt inte börsbolagsstyrelse som godkänner en sådan investering utan att veta att det kommer löna sig. Det innebär att det kommer byggas änny fler nya bäddar i området som ska täcka investeringen, det är nog det enda man kan vara säker på i dagsläget. Det finns inget som helst motiv för Skistar att pumpa in pengar i nya liftar om de inte kan fylla skidorten med mer folk. Det är ju fullbokat som det är och barnfamiljer med skolbarn har inget annat val än att åka på loven och betala sanslösa pengar för att åka lite skidor och stå mycket i kö och smärtgränsen för SEK/åk verkar inte vara nådd ännu. Alla investeringar i systemet kommer endast att göras för att öka lönsamheten (fler gäster alt höge priser eller troligen både och). Kan se det käcka pressmeddelandet ”Vi investerar i 8 nya liftar och 10 000 nya bäddar så att ännu fler människor ska få chansen att njuta av den fantastiska fjällvärden och skidåkning i världsklass.
Hur mycket man än önskar att de skulle göra investeringen för att förbättra befintligt system, för befintliga gäster och skidåkarupplevelsen i allmänhet med allt annat lika, så kommer det ALDRIG att hända, tyvärr. Lunchen ska betalas som bekant…
Visst vill en affärs driven styrelse/vd säkerställa att det blir tillväxt och en sådan investering gör det möjligt.

Rimligtvis finns det en CMO som har till uppgift att behålla ledartröjan som ändå Åre har. Ny WC lift, Bräcke/Rödkullen Express och Skutgondondol kommer att säkra Åre´s postion nästa 20 år.

Hemsedal och Åre har varit på sparlåga medans Skistar har använt investeringar för att bättra familjedestinationerna (Sälen, Trysil, Vemdalen, Björnen) Nu finns det en stor marknad för utmanande åkning, för att tillfredsställa den är det rätt läge att satsa i Åre.

Jag har tidigare varit kritisk till Skistar men min uppfattning är att de nu har förstått att det behövs mera kapacitet i Åre och att dessa planerade investeringar behövs för att ta nästa steg.

MBR

Medlem
En till sak som jag tänkt på är att det vore grymt om det byggdes en lift ända upp till toppen på 1420möh för att möjliggöra åk på över 1000 fallmeter. Räcker ju med en knapplift från gondolens toppstation… Skistar fixa!! :)

Famski

Medlem
Visst vill en affärs driven styrelse/vd säkerställa att det blir tillväxt och en sådan investering gör det möjligt.

Rimligtvis finns det en CMO som har till uppgift att behålla ledartröjan som ändå Åre har. Ny WC lift, Bräcke/Rödkullen Express och Skutgondondol kommer att säkra Åre´s postion nästa 20 år.

Hemsedal och Åre har varit på sparlåga medans Skistar har använt investeringar för att bättra familjedestinationerna (Sälen, Trysil, Vemdalen, Björnen) Nu finns det en stor marknad för utmanande åkning, för att tillfredsställa den är det rätt läge att satsa i Åre.

Jag har tidigare varit kritisk till Skistar men min uppfattning är att de nu har förstått att det behövs mera kapacitet i Åre och att dessa planerade investeringar behövs för att ta nästa steg.
Man tror och hoppas ju att ledningen på Skistar vill förbättra Åre, och de vill de säkert., på ett lönsamt sätt. De nya liftarna kommer säkerligen öka kapaciteten, bli bättre för skidåkarna etc. Jag säger inte att liftarna och utbyggnaden i sig är dålig, den är säkert väldigt bra och välplanerad. Men det man inte kommer komma ifrån är att det kommer kosta och ingen börsbolags-VD som vill behålla jobbet kommer kunna förklara för styrelsen att man tänker lägga 500+ MSEK på att bygga bort liftköer, förbättra skidåkningen etc. utan att styrelsen säger:

Styrelse: ”Bra, då kan vi ta emot fler gäster och täcka investeringen, antar att det finns en plan för det som du också presenterar?”
VD: ”Nä, tänkte bara förbättra systemet, är ju så trist för gästerna att stå i liftkö…”
Styrelse: ”Vad menar du? Vad vi kan se så har vi fler bokningar än någonsin, beläggningen är på all-time high, det är kölistor till boende under lovveckorna. Folk verkar väldigt nöjda med den produkt vi levererar”
VD: ”Ja, jo, men vi tyckte det skulle bli bättre och mer åkning för befintliga gäster, vi har ju redan byggt så mycket nya bäddar.
Styrelse” ”Menar du att du inte tänkt täcka inveseringen med fler gäster? Hur mycket kommer du höja priserna då?
VD: ”Nja, det är ju rätt dyrt som det är för en barnfamilj, tänkte inte höja…”
Styrelse: ”Tänkte inte, det är det enda du har rätt i… Vi kommer inte godkänna investeringen”

Kan nog bli ett pressmeddelande om VD-byte efter det mötet… :)
Kapacitetsförbättringar riskerar alltså att ätas upp av ett ökat antal besökare. Sen kan man ju hoppas att det nya systemet har få flaskhalsar och allmänt är bättre (mindre vindkänsligt t.ex.) så det klarar av mer folk oavsett väder och ett högre antal gäster bättre än dagens och sprider ut folk bättre i systemet.

Vet att jag låter väldigt negativ och cynisk, men är positiv till de nya liftarna och hoppas på det bästa, men man gör nog klokt i att avvakta innan man börjar slå kullerbyttor av glädje för att man kommer slippa köer framöver :)

farsan56

Aktiv medlem
Köerna under högsäsong kommer vi aldrig undan oavsett vad som händer på lift/boende sidan.
Nyårsveckan, kö nästan upp till (inte för att jag stod i den) Lavincenter som värst.
Den här veckan, klarar du ett par minuter som värst så.
När det är så extremt stor skillnad på olika veckor så blir det lite tokigt.
Kanske kan man lägga ner alla skollov så blir det bättre 😂😂😂😂😂😂😂
Då lär sig barnen mera 👍
Typiskt dåligt pensionär förslag det där!
Man får väl drömma va😉

Famski

Medlem
På lovveckor blir det aldrig tomt. Min känsla senaste åren är också att de där fina mellanveckorna mellan sportlov och påsk har fyllts på, förr om åren var det relativt tomt, nu är det ändår rätt mkt folk. Verkar som det är mörka, kalla januariveckor som gäller om man gillar att ha svängrum och inte stå och stampa i en liftkö.

😎 Absolut får man drömma, jag drömmer om att få igenom ett förslag i ”vår” skola att den skolan flyttar sportlovet till vecka 11… 😂😂😂 Som sagt man får väl drömma? Får jag igenom den så ska jag sedan ta mig an några enklare uppgifter, lösa klimatkris, fred på jorden etc 😉

Grattis till Åre-folket, ser ju ut att komma sanslösa mängder snö nu i veckan...

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Grattis till Åre-folket, ser ju ut att komma sanslösa mängder snö nu i veckan...

Det började komma som snö och såg riktigt lovande ut men i eftermiddag gick det över i regn och skall hålla i sig hela natten. Återstår att se om det finns något vitt kvar imorgon. Sorgligt!

Famski

Medlem
Såg det, var varning för skyfallsliknande regn 😬 sjukt tråkigt med regn istället för snödump… hoppas det ändrar sig till snö snart igen.

arne

Aktiv medlem
Mycket klokt där.
Verkar bättre om kabinens ersättare fick sin mellanstation ung där VM6ans toppstation är idag. Mer väderskyddat. Iofs tappar man då hummeln men en liten släplift upp skulle lösa det.

Förstår dock att det blir dyrt. Det måste bli en mellanstation som helt klarar att separeras från den övre halvan, inte bara för av- och påstigning.
Jag tror också att ha en mellanstation på hummeln är dåligt. förutom vädret är det för brant för många att åka nerför branten så de kommer åka till vm8an. Däremot tycker jag man borde dra om hummeln till original sträckningen (dvs från fjällgåraden).

Black-Daimond

Aktiv medlem
Jag tror också att ha en mellanstation på hummeln är dåligt. förutom vädret är det för brant för många att åka nerför branten så de kommer åka till vm8an. Däremot tycker jag man borde dra om hummeln till original sträckningen (dvs från fjällgåraden).

Hummelliften gick inte som du beskriver.

Stjärnliften från Timmerstugan till Mörvikshummel Dal.

Fjällgårdsliften från Fjällgården till Mörvikshumel Dal.

Hummelliften från Mörvikshummel dal till Mörvikshummel Berg.

Med Kabin, WC, Vinkelliften och Bergbanan har du gamal centrala systemet ink Tottliften.

Flloyd

Medlem
Har nu tillbringat snart två veckor i ett stormigt Åre.. VM8:an, hummeln, fjällgårdsexpressen och sadelexpressen har stått stilla nästan varje dag, medan Wc och 6:an rullat på nästan hela tiden!
Förstår verkligen tanken på en mer vindsäker lösning vid VM8:an då det blir ett stort ”hål” i systemet så fort det blåser lite. Likaså är det ju de enda belysta backarna så på lågsäsong blir ju dagarna korta när allt kör 9:30-15

Tänker att mitt tidigare förslag att flytta hummeln till fjällgården-6:an berg skulle skapa ytterligare en vindsäker lift som gör att dessa åkytor utnyttjas bättre om nu VM6:an ska bort.. Går ju köra den liften när nya skutgondolen står still åtminstone.

Lite belysning i fler backar vore inte heller fel. Nu har jag aldrig varit här jul och nyår, men det verkar ju vara minst sagt trångt i systemet och fler backar borde kanske köra 8-18 eller liknande.

Sen vill jag också slå ett slag för någon möjlighet att ta sig till Åre från björnen när sadelexpressen står still. Vet ngn varför de plockade bort de gamla ankarliftarna?

Hawk100

Aktiv medlem
Har nu tillbringat snart två veckor i ett stormigt Åre.. VM8:an, hummeln, fjällgårdsexpressen och sadelexpressen har stått stilla nästan varje dag, medan Wc och 6:an rullat på nästan hela tiden!
Förstår verkligen tanken på en mer vindsäker lösning vid VM8:an då det blir ett stort ”hål” i systemet så fort det blåser lite. Likaså är det ju de enda belysta backarna så på lågsäsong blir ju dagarna korta när allt kör 9:30-15

Tänker att mitt tidigare förslag att flytta hummeln till fjällgården-6:an berg skulle skapa ytterligare en vindsäker lift som gör att dessa åkytor utnyttjas bättre om nu VM6:an ska bort.. Går ju köra den liften när nya skutgondolen står still åtminstone.

Lite belysning i fler backar vore inte heller fel. Nu har jag aldrig varit här jul och nyår, men det verkar ju vara minst sagt trångt i systemet och fler backar borde kanske köra 8-18 eller liknande.

Sen vill jag också slå ett slag för någon möjlighet att ta sig till Åre från björnen när sadelexpressen står still. Vet ngn varför de plockade bort de gamla ankarliftarna?
Vänta nu!!! Sadeln kan väl inte stå stilla???? En av de få stora nyheterna i Åre från Skistar var väl att man byggt ett vindskydd så Sadeln INTE skulle behöva stänga när det blåser??? Blev det alltså ett misslyckande??? Hur faan har det då gått med de andra stora nyheterna för säsongen?? Saknar kanske de nya laddstolparna elanslutning också eller är de för skidåkningen vitala padelbanorna skeva vid baslinjen??
Eller är det kanske så illa att Skistar bara misslyckats med åtgärderna för bättre skidåkning, men lyckats med padelbanorna, parkeringsplatser mm??🤔

Flloyd

Medlem
Vänta nu!!! Sadeln kan väl inte stå stilla???? En av de få stora nyheterna i Åre från Skistar var väl att man byggt ett vindskydd så Sadeln INTE skulle behöva stänga när det blåser??? Blev det alltså ett misslyckande??? Hur faan har det då gått med de andra stora nyheterna för säsongen?? Saknar kanske de nya laddstolparna elanslutning också eller är de för skidåkningen vitala padelbanorna skeva vid baslinjen??
Eller är det kanske så illa att Skistar bara misslyckats med åtgärderna för bättre skidåkning, men lyckats med padelbanorna, parkeringsplatser mm??🤔
Ja inte fan är det dubbel kapacitet på vargen i alla fall! Är ju exakt samma lift fast nya pinnar (och snurr åt andra hållet). Dubbel kapacitet kanske man uppnår med ökad driftsäkerhet iofs!
Svårt att avgöra hur mycket vindskyddet har hjälpt. Har ju blåst (och blåser nu) rätt rejält så förstår att liten står still

Hawk100

Aktiv medlem
Ja inte fan är det dubbel kapacitet på vargen i alla fall! Är ju exakt samma lift fast nya pinnar (och snurr åt andra hållet). Dubbel kapacitet kanske man uppnår med ökad driftsäkerhet iofs!
Svårt att avgöra hur mycket vindskyddet har hjälpt. Har ju blåst (och blåser nu) rätt rejält så förstår att liten står still
Då står det sista hoppet till padelbanorna!!! Måtte åtminstone de ha blivit bra så Skistar har något i Åre att vara stolta över den här säsongen!!!!
(Visserligen ingen som har det minsta med skidåkning att göra, men ändå något…..)

pd

Aktiv medlem

Belysning runt VM6 samt morgon-, eftermiddags- och kvällsöppet i någon av sittliftarna varje dag är förmodligen den åtgärd som skulle generera mest åklycka per investerad krona. Åtminstone för egen del. Dealen vi hade i familjen när vi var uppe förra veckan var att jag hade mornar, eftermiddagar och kvällar i VM8:an för egen åkning och när resten av systemet var öppet så fick fru och vänner med barn välja åkning. För mig blev det en måndagskväll i åttan och ett morgonåk - sen stängde de pga vind.

Fler backar med belysning innebär också att slitaget kan fördelas jämnare genom att växla vilken backe som håller öppet under mornar, eftermiddag och kväll. VM8 på morgonen, VM6 eftermiddag, VM8 kväll och sedan tvärtom nästa dag.

Och för att prata ett språk som även Skistar förstår så skulle jag vara beredd att betala extra för mitt liftkort om det innebar att jag då med större sannolikhet skulle kunna åka varje morgon, eftermiddag och kväll. Att kunna åka 8 - 18 ger dubbelt så mycket tid för åkning mot 9:30 - 15 om en timma går bort för lunch. Räknat i fallhöjdsmeter är det nog snarare en trippling utifrån förutsättningarna ovan.

farsan56

Aktiv medlem
Nu är det ett antal år sedan jag var i Sälen, men där körde dom till 18 hela veckan. In vid tresnåret för ett mellanmål och sen ut och bränna pist två sista timmarna när de flesta hade gett upp. Sista timmen var det gott om plats för lite storcarving.

Alex27

Medlem
Tycker också att det är konstigt att det tog bort sadelliften (den gamla ankarliften) när de byggde sadelexpressen eftersom att det där vindskyddet funkar ju inte och då kan man ju inte ta sig över. De borde ha låtit sadelliften stå kvar elr fixa en transport från högåsliftens topp till tott

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Tycker också att det är konstigt att det tog bort sadelliften (den gamla ankarliften) när de byggde sadelexpressen eftersom att det där vindskyddet funkar ju inte och då kan man ju inte ta sig över. De borde ha låtit sadelliften stå kvar elr fixa en transport från högåsliftens topp till tott
Jag instämmer, men det hävdas från tid till otid att det inte går.
Ett mål i sommar är att gå upp och hikea på Totthummeln och se hur det ser ut. Jag tycker det ser ut att gå att få till med lite trädfällning.

Bilagor

• 1616422317549.jpeg
    1616422317549.jpeg
    128.8 KB · Besök: 45

rodney_piston

Aktiv medlem
Hur brant kan det max vara för en släplift?

Har hört att Källviksbacken ska ha Sveriges brantaste släplift? Kan det stämma?

En bergbana är väl vindsäker. Men är den vädersäker vid snöfall? Som jag fattar har den befintliga bergbanan världens enklaste konstruktion. Två vagnar som sitter på samma Wire. Den nedåtgående hjälper till som motvikt för den som är på väg upp. En motor och ett draghjul som hjälper till. Ändå är det förvånansvärt ofta tekniskt fel på bergbanan?? Eller är det jag som har haft otur?

KarinLager

Aktiv medlem
Ett mål i sommar är att gå upp och hikea på Totthummeln och se hur det ser ut. Jag tycker det ser ut att gå att få till med lite trädfällning.
Utan att ha exakt koll på hur det ser ut där... så om det en gång stått en lift där som fungerat så borde den väl ha kunnat få stå kvar och vara i bruk, alltså vad är det som inte går? Förlåt om jag missuppfattat något

Alex27

Medlem
Jag hikade totthummeln i sommras och tog mig även över den vägen på skidor i påskas. Lite trångt var det men det hade nog ändå funkat. Däremot hade ju det lättaste varit om SkiStar bara lät den gamla sadelliften (ankarliften) stå kvar

89Olle

Medlem
Om man utgår från att det de har sagt kring totthummeln stämmer, hade jag nog löst det såhär. Två nya ankarliftar. Den första kan avlasta Hermelinen genom att bli alternativ länk till västra björnen och för de som ska ta sig till björnliften.

Lift två blir den som löser problemet om "Sadeln står stilla" och runt lift 2 får man dessutom mysig nybörjar-skogs-offpist. Helt ärligt är det ett mysigt åk att ta sig igenom skogen från Sadel toppen mot björnen.

Exakt listplacering får såklart funderas över, men tycker något likt detta hade hjälpt björnen/sadel området mycket.

sadelExempel.png

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp