Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

fredw

Aktiv medlem
Främsta anledningen till att sittliftar stoppas vid vind är risken för nedkylning under driftstörningar. En gondol har vindskydd för skidåkare.

Att bygga en väderskyddad gondolstation på Hummelen är helt klart möjligt.
Ok fast det låter riskfyllt för en som är mindre insatt (och som har sett hur de lösningar man valt hittills fungerar i praktiken).
Så en partiell lösning på VM8-ans driftstörningar vore att köra enbart gondoler ända från dalen? Varför görs inte det?

CasperH

Medlem
Främsta anledningen till att sittliftar stoppas vid vind är risken för nedkylning under driftstörningar. En gondol har vindskydd för skidåkare.

Att bygga en väderskyddad gondolstation på Hummelen är helt klart möjligt.
Om man nu kan hoppas att Skistar faktiskt kommer bygga en ny gondol så kan det ju fortfarande bli mellanstation vid ungefär nuvarande VM6:ans avstigning. En vinst mot nuvarande VM6:an är då att man slipper stopp de 5 - 7 ggr per säsong som inträffar numera (min uppskattning/gissning) beroende på hård vind. Det kanske inte framstår som en jättelik vinst, men (återigen min egna uppfattning) så händer detta oftast under sportloven, alltså då det ger störst påverkan på många gäster. Fördelen (?) mot mellanstation på Hummeln blir då att även stora mängder mindre erfarna åkare kan ta sig ner. Transporten ner bort mot VM8:an kan nog knappast svälja stora mängder åkare. Pelikansvängen och puckeln är ju knappast lämpligt för mindre goda åkare. Om det blir relativt små gondoler (för 6 pers), så kanske en del av nuvarande stolpar går att återanvända?

kodiak70

Aktiv medlem
Äntligen slut på vilda spekulationer om vad som är på g

WC-liften ersätts med en 6-stolslift, samma sträckning som tidigare.
Ny lift väster om WM8:an, upp till kanten på olympiaplatån för att inte varsågod vindkänslig, 6-stolslift…

fredw

Aktiv medlem
Äntligen slut på vilda spekulationer om vad som är på g

WC-liften ersätts med en 6-stolslift, samma sträckning som tidigare.
Ny lift väster om WM8:an, upp till kanten på olympiaplatån för att inte varsågod vindkänslig, 6-stolslift…
Tack! Dock betalvägg... Om bergstationen är väster om VM8-an och inte når lika långt upp, kommer man då ändå upp till gondolens dalstation?

kodiak70

Aktiv medlem
Tack! Dock betalvägg... Om bergstationen är väster om VM8-an och inte når lika långt upp, kommer man då ändå upp till gondolens dalstation?
Står inte i artikeln men det måste man väl ändå anta. Det måste bli att den slutar precis i höjd med dalstationen, det går ju inte så bra attt bygga en bergstation en bit ner, där lutar det för mycket. Logistiskt är det ju helt hål i huvudet att inte binda ihop de två liftarna så det är det enda rimliga…

Förutom det jag skrev så står det även i artikeln att bygglov, tillstånd osv inte är klara. Destinationschef som uttalar sig. I övrigt mest bara i längre beskrivningar…

Flloyd

Medlem
Man hade ju annars börjat tänka på att denna sträckning hade tillfört en hel del som avlastning för VM8:an både blåsiga och fina dagar. Något snällare backar än Gästrappet, utnyttjar delvis befintliga backar, samt ger sittlift för de som vill köra i Bräcke. Från bergstationen når du både Rödkullen och VM6:an. Att du inte når Gondolen tycker jag kan kvitta. Tänker att Gondolen alltid står stilla när åttan gör detsamma..

Liften helt inbäddad i skog!
Sträckningen på backarna är en ren gissning men jag skulle gissa på en röd till höger och en blå till vänster.

Lägg sedan till den planerade parkeringen och sittlift upp mot Rödkullens berg strax väster om Bräcke dal så har vi ett rejält lyft för denna delen av berget!

2021-12-28_17-12-49.png

pd

Aktiv medlem
Man hade ju annars börjat tänka på att denna sträckning ...

Ja, den skapar betydligt mer värde än att dra en ny lift parallellt med VM8:an. Dock så är den nedre delen av din västra backe inte realistisk att få till. I alla fall inte utan att spränga bort en hel del berg. Kolla in en karta med höjdkurvor så förstår du.

CasperH

Medlem
Man hade ju annars börjat tänka på att denna sträckning hade tillfört en hel del som avlastning för VM8:an både blåsiga och fina dagar. Något snällare backar än Gästrappet, utnyttjar delvis befintliga backar, samt ger sittlift för de som vill köra i Bräcke. Från bergstationen når du både Rödkullen och VM6:an. Att du inte når Gondolen tycker jag kan kvitta. Tänker att Gondolen alltid står stilla när åttan gör detsamma..

Sträckningen på backarna är en ren gissning men jag skulle gissa på en röd till höger och en blå till vänster.

Lägg sedan till den planerade parkeringen och sittlift upp mot Rödkullens berg strax väster om Bräcke dal så har vi ett rejält lyft för denna delen av berget!

Visa bilaga 14649
Jag undrar om inte en av utmaningarna är att hitta en tillräckligt stor och någorlunda platt plats för en bergsstation. Kanske inte för byggnaderna utan snarare upp mot hundra åkare som ska spänna pjäxor och diskutera lämplig åkriktning. Tyvärr ger det nog inte så många möjligheter som man skulle önska. Olympiaplatån är ju helt perfekt om det inte vore för vinden. Man skulle nog kunna ha en avstigning nedanför den första branten av Lundsrappet eller motsvarande bort mot gästrappet. Det skulle definitivt lösa problemet när VM8:an står, men annars är det knappast attraktivt. En möjlighet är förstås ungefär det som Skistar verkar planera för, att placera slutstationen ungefär ovanför första branten av gästrappet. Jag undrar dock hur man ska kunna korsa VM8:an.

Annars håller jag verkligen med om att det knappast finns någon poäng att komma upp till Gondolen när det blåser så att den ändå är stängd. Möjligen att man kan ta sig till övre delen av Lundsrappet.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Visa bilaga 14649
Bra, fast jag hade dragit den lite längre nerifrån; ovanför Lundsgården, öster om nya Åre View. Parkeringsmöjligheter osv.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag undrar om inte en av utmaningarna är att hitta en tillräckligt stor och någorlunda platt plats för en bergsstation. Kanske inte för byggnaderna utan snarare upp mot hundra åkare som ska spänna pjäxor och diskutera lämplig åkriktning. Tyvärr ger det nog inte så många möjligheter som man skulle önska. Olympiaplatån är ju helt perfekt om det inte vore för vinden. Man skulle nog kunna ha en avstigning nedanför den första branten av Lundsrappet eller motsvarande bort mot gästrappet. Det skulle definitivt lösa problemet när VM8:an står, men annars är det knappast attraktivt. En möjlighet är förstås ungefär det som Skistar verkar planera för, att placera slutstationen ungefär ovanför första branten av gästrappet. Jag undrar dock hur man ska kunna korsa VM8:an.

Annars håller jag verkligen med om att det knappast finns någon poäng att komma upp till Gondolen när det blåser så att den ändå är stängd. Möjligen att man kan ta sig till övre delen av Lundsrappet.
Haha, helt klart. Det är väl det man kallar ett skidtorg vid en lift; den här allmänna plana plats där folk liksom bara är. :)
Men nog så viktigt!

fredw

Aktiv medlem
…Jag undrar dock hur man ska kunna korsa VM8:an.

Att nå Gästrappet är viktigt när VM8an står still. Även om gondolen är stängd. Det är ännu en nackdel med en toppstation väster om platån, att den då missar Gästrappet. Som ju trots allt är ett av Åres paradnummer. Och som sväljer mängder av åkare.

Men visst, då måste man korsa liftarna. Vilket iofs bör gå om man vill.

Det är inte lätt. Ett grundproblem är att gondolen inte startar litet längre ner.

Problemen är verkliga och betydande. Att högzonen ofta blåser bort går inte att hjälpa. Men VM8an stod still totalt 1,5 dagar den vecka vi var där förra året, då dessutom sittliften i Duved stod still hela tiden. Dessutom stannade de antika manickerna i härliga Tväråvalvet flera ggr (under lugnt väder) med monumentala köer som följd. Vilket ”kompenserades” med två timmar längre kvällskidåkning iVM8an vid ett tillfälle.

KarinLager

Aktiv medlem
Ska liften starta i botten av det gröna strecket? Är strecket alltså liftens kommande sträckning? Hur i hela friden tar man sig dit?

pd

Aktiv medlem
Ska liften starta i botten av det gröna strecket? Är strecket alltså liftens kommande sträckning? Hur i hela friden tar man sig dit?
Lundsrappet eller transporten från Rödkullen. Men det är vilda spekulationer som pågår om vad "väster om VM8" skulle kunna innebära.

Flloyd

Medlem
Ja det är ju såklart ett problem om liften inte går ända ner till parkeringarna om den ska ersätta VM8:an en blåsig dag...

Men så som spekulationerna går nu så är väl detta en mer trolig dragning (som jag även uppfattar freeride:s nyhet kring Skistars femårsplan)
2021-12-29_16-49-52.png

fredw

Aktiv medlem
Det sorgliga är att VM8an blivit osäker i drift men att det egentligen bara är vinden på dess topp som är problemet.

Man undrar hur dyrt det istället skulle bli att t ex bygga en trätunnel runt de översta 200 meterna av VM8 som vindskydd? Jämfört med ny lift? Och först flytta dess toppststation så långt bakåt/nedåt det går så att man ändå når gondolen och Gästrappet.
Eller att ersätta stolarna i VM8 med gondoler som sagt. Den kan väl ta såna redan? Då påstås ju vindproblemet vara löst. Måste vara vettigare/billigare än en ny nästan parallell lift för att lösa vindproblemet.

Sen kan man istället koncentrera sig på en ny lift från målområdet bort mot Bräcke.

pd

Aktiv medlem
Nä men dalstationen måste väl iaf ligga väster om liengården?

Direkt väster om Liengården vill de antagligen behålla plats för presscenter, VIP-läktare m.m. och sedan kommer målområdet. Därför tror jag fortfarande på en placering väster om Störloppet. Tror inte heller att de vill ha folk åkandes tvärs över tävlingsområdet i v.9 två veckor innan WC-tävlingarna så därför säger jag norr om E14.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det sorgliga är att VM8an blivit osäker i drift men att det egentligen bara är vinden på dess topp som är problemet.

Man undrar hur dyrt det istället skulle bli att t ex bygga en trätunnel runt de översta 200 meterna av VM8 som vindskydd? Jämfört med ny lift? Och först flytta dess toppststation så långt bakåt/nedåt det går så att man ändå når gondolen och Gästrappet.
Eller att ersätta stolarna i VM8 med gondoler som sagt. Den kan väl ta såna redan? Då påstås ju vindproblemet vara löst. Måste vara vettigare/billigare än en ny nästan parallell lift för att lösa vindproblemet.

Sen kan man istället koncentrera sig på en ny lift från målområdet bort mot Bräcke.
Instämmer. Måste ju vara mycket enklare att vädersäkra VM-8an än att bygga en lift parallellt?

Bygg en lift väster om Målområdet ovanför Lundsgården, öster om Åre View mot Bräcke/Rödkullen, men inga parallella liftar eller saker som korsar nedfarten.

Instämmer. Måste ju vara mycket enklare att vädersäkra VM-8an än att bygga en lift parallellt?

Bygg en lift väster om Målområdet ovanför Lundsgården, öster om Åre View mot Bräcke/Rödkullen, men inga parallella liftar eller saker som korsar nedfarten.
Kapaciteten är ju också ett problem, särskilt om rödkullen ska byggas ut med 5-10000 bäddar.

TailGunnar

Aktiv medlem
Liften är "telemix" - om detta skulle vara en bra lösning hoppas jag att Skistar skulle ha utfört den ändringen för länge sen.

fredw

Aktiv medlem
Liften är "telemix" - om detta skulle vara en bra lösning hoppas jag att Skistar skulle ha utfört den ändringen för länge sen.
Beror iofs på vad man menar med ”bra lösning” - billig eller bra för åkarna. Min gubbgissning är att de snålat in på gondolerna.

Men visst även jag tvivlar på att gondoler skulle vara en tillräcklig lösning på vindproblemet, men någon här som lät insatt framförde den tanken avseende en ev toppgondol via Hummeln.

Ang dalstation så borde det finnas plats, se t ex skiss nedan.

1640845959904.png

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Bra lösning = Öka liftens driftsäkerhet väsentligt genom att enbart köra med gondoler (och öka antalet gondoler) när det blåser hårt.
Ja det var så jag också tänkte, men frågan uppstår då (som du påpekar) varför Skistar inte genomfört detta. Deras definition på bra lösning kanske är "spara pengar på gondoler och annat tills missnöjet är så stort att intäkterna minskar och/eller vi som tagit besluten gått i pension". Det finns tecken på att det är den filosofin som fått råda.

TailGunnar

Aktiv medlem
Deras definition på bra lösning kanske är "spara pengar på gondoler och annat tills missnöjet är så stort att intäkterna minskar och/eller vi som tagit besluten gått i pension". Det finns tecken på att det är den filosofin som fått råda.

CasperH

Medlem
Om jag tänker på de gondoler jag sett så har dessa alltid stora garage där gondolerna förvaras när liften är avstängd. Jag kan dock inte påminna mig om en enda sittlift med en liknande lösning. Runt målområdet så är nog, vilka andra har påtalat tidigare, utrymmet för större liftbyggnader ganska begränsat. Av detta skäl har jag svårt att tro att det någonsin blir aktuellt med gondol hela vägen från målområdet upp till toppen.

Flloyd

Medlem
Om jag tänker på de gondoler jag sett så har dessa alltid stora garage där gondolerna förvaras när liften är avstängd. Jag kan dock inte påminna mig om en enda sittlift med en liknande lösning. Runt målområdet så är nog, vilka andra har påtalat tidigare, utrymmet för större liftbyggnader ganska begränsat. Av detta skäl har jag svårt att tro att det någonsin blir aktuellt med gondol hela vägen från målområdet upp till toppen.
Sittlift med garage är väl också en ganska vanlig lösning, men garagen kan ju även vara på toppen. Borde ju kunna bli ett bra vindskydd om inte annat :)

CasperH

Medlem
Hur menar du? Kopplingsbara sittliftar brukar ju ha just ett garage för de flygande sofforna.
Tja, jag kanske inte har varit så uppmärksam på den typen av detaljer. Vanligen tittar jag väl mot toppen snarare än liftkonstruktionen. Kanske har jag mest sett äldre konstruktioner som saknar garage. Ett garage borde ändå ta en hel del plats.

fredw

Aktiv medlem
Det finns tydligen 16 gondoler till VM8an nånstans. Eller fanns? Tydligen är dalstationens garage delvis under jord. Men gondolerna syntes inte senast jag var där, men det kan ju bero på corona-försiktighet. Men nog borde man hitta plats och pengar till fler gondoler om man tror på den idén. Visst är gondoler litet stökiga men köerna där är ofta så långa att vitsen med att slippa ta av sig skidorna oftast är marginell. Viktigare är att liften faktiskt går.

...Dalstationen (389 m ö.h.), med liftens garage intill/bakom (där liftens stolar och gondoler parkeras efter stängning) vars inre del befinns under jord. [...]
....den föregångna annars enklare transporten för passagerarna att behålla sina skidor/brädor på under liftåkningen försvinna med en typisk gondollift – varför det satsades på telemixliften...
[...] Antal gondoler: 16 st (var femte enhets utplacering)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Det finns tydligen 16 gondoler till VM8an nånstans. Eller fanns? Tydligen är dalstationens garage delvis under jord. Men gondolerna syntes inte senast jag var där, men det kan ju bero på corona-försiktighet. Men nog borde man hitta plats och pengar till fler gondoler om man tror på den idén. Visst är gondoler litet stökiga men köerna där är ofta så långa att vitsen med att slippa ta av sig skidorna oftast är marginell. Viktigare är att liften faktiskt går.

...Dalstationen (389 m ö.h.), med liftens garage intill/bakom (där liftens stolar och gondoler parkeras efter stängning) vars inre del befinns under jord. [...]
....den föregångna annars enklare transporten för passagerarna att behålla sina skidor/brädor på under liftåkningen försvinna med en typisk gondollift – varför det satsades på telemixliften...
[...] Antal gondoler: 16 st (var femte enhets utplacering)

gondolliftar har ju blivit svarte-petter för skidanläggningarna under coronaåren. Minns köerna förra vintern till Olympiagondolen när man kunde se en-två pers/gondol. :devilish: och i alpernafick vissa anläggningar hålla stängt då de var beroende av gondoler/kabiner. (mindre anläggningar med öppna liftar klarade sig bra)

Min gissning är att man inte kommer bygga renodlade gondolbanor längre utan just den här typen av mix 8 stol/gondol som wm8:an

pd

Aktiv medlem
Tja, jag kanske inte har varit så uppmärksam på den typen av detaljer. Vanligen tittar jag väl mot toppen snarare än liftkonstruktionen. Kanske har jag mest sett äldre konstruktioner som saknar garage. Ett garage borde ändå ta en hel del plats.
Kriga sig fram i liftkön, genom gaten, snabbt fram till grindarna, ner i liften, yes, på väg mot ett nytt åk. Ja, vem tusan har tid att studera liftkonstruktioner. Men garagen finns där allt som oftast bakom någon anonym vägg vid dalstationen. Se t.ex. Sadelexpress här nedan.

1640861910681.png

CasperH

Medlem
Kriga sig fram i liftkön, genom gaten, snabbt fram till grindarna, ner i liften, yes, på väg mot ett nytt åk. Ja, vem tusan har tid att studera liftkonstruktioner. Men garagen finns där allt som oftast bakom någon anonym vägg vid dalstationen. Se t.ex. Sadelexpress här nedan.

Visa bilaga 14705
Väldigt tydligt med bild. Tittar jag på kartor för området vid VM8:an ser jag ju en liknande byggnad parallellt med liftens riktning. Men den har jag som sagt aldrig tänkt på när jag varit på plats. Nu har jag något nytt att roa mig med när jag står i liftkön:)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Beror iofs på vad man menar med ”bra lösning” - billig eller bra för åkarna. Min gubbgissning är att de snålat in på gondolerna.

Men visst även jag tvivlar på att gondoler skulle vara en tillräcklig lösning på vindproblemet, men någon här som lät insatt framförde den tanken avseende en ev toppgondol via Hummeln.

Ang dalstation så borde det finnas plats, se t ex skiss nedan.

Visa bilaga 14701
Välkommen till kartritandets förtrollade värld. :D
Ja, där är den naturliga och självklara platsen.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Visa bilaga 14705
Jag tycker mig ha sett att man brukar ha garagen ovanför själva liftens dalstation? Eller kanske bara är mindre sittliftar.

Drkosmos

Aktiv medlem
Tror inte gondoler gör 8’an mer vädersäker. Har för mig att under VM-19, så körde man enbart stolar under vissa dagar då det var skitväder, och liften gick långsamt. Man var ju mer eller mindre tvungen att få upp funktionärer för banunderhåll osv. Vill minnas att den gick att köra i hårdare väder utan gondolerna som fångar mycket vind och börjar pendla.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp