Säsong i Serre Chevalier, Ja eller nej? Hälp!

SoffeC

Medlem
Hej!

Gjorde en säsong i Saalbach förra året och planerar nu nästa säsong med en kompis från från jan- mars. Vi vill gärna testa något annat än de klassiska säsongarställena st anton, Val d´isere, Chamonix osv och fick tipset Serre Chevalier. Fick snabbt tag i ett boende för bra pris i Villeneuve men behöver nu lite fräscha åsikter om orten innan vi bokar.Tipsen vi har fått kom nämligen från säsongare som varit där mellan 2000-2005.

Undrar bla annat över: Hur är snön? Klarar man sig på engelska eller krävs franska? Bra häng med andra säsongare?
Mina googlingar efter åsikter från säsongare har inte resulterat i särskilt mycket, (ska man kanske se det som ett tecken hehe) Vad tycker ni?

Ge mig alla åsikter ni har!!

Hej, har inte gjort säsong men har varit där mycket och kan ge lite generella omdömen.

När det gäller snön så är det lite antingen eller i Serre. Antingen toksnöar det eller så skiner solen flera veckor på raken. Får ni tag på en bil så har ni väldigt fin åkning inom ett par timmar i mindre orter med noll konkurrens om lössnön. Serre har relativt låga berg (för att vara Frankrike) men ni har ju å andra sidan La Grave nära inpå för dagsturer.

Om vädergudarna är med så finns det fantastisk offpist-åkning i det här stora området. Skogsåkningen är legendarisk. Liftsystemet är lite föråldrat överlag, men det moderniseras eftersom och det finns snabba moderna liftar.

Charmigt, grym åkning och lugnt nattliv är väl sammanfattningen.

Hej!

Gjorde en säsong i Saalbach förra året och planerar nu nästa säsong med en kompis från från jan- mars. Vi vill gärna testa något annat än de klassiska säsongarställena st anton, Val d´isere, Chamonix osv och fick tipset Serre Chevalier. Fick snabbt tag i ett boende för bra pris i Villeneuve men behöver nu lite fräscha åsikter om orten innan vi bokar.Tipsen vi har fått kom nämligen från säsongare som varit där mellan 2000-2005.

Undrar bla annat över: Hur är snön? Klarar man sig på engelska eller krävs franska? Bra häng med andra säsongare?
Mina googlingar efter åsikter från säsongare har inte resulterat i särskilt mycket, (ska man kanske se det som ett tecken hehe) Vad tycker ni?

Ge mig alla åsikter ni har!!
Hej,
Blev det säsong i Serre Chevalier för er? jag sitter nämligen i samma sits som du gjorde för några år sedan... Skulle gärna höra lite input från någon som varit där relativt nyligen.

Hälsningar,
Gustav

Hej,
Blev det säsong i Serre Chevalier för er? jag sitter nämligen i samma sits som du gjorde för några år sedan... Skulle gärna höra lite input från någon som varit där relativt nyligen.

Hälsningar,
Gustav
Kan inte säga nåt om just säsongarlivet i Serre men skidåkningsmässigt är det svårslaget. Det tillkommer moderna liftar hela tiden, för ja det var mycket gammalt skrot fram till för bara 10 år sen. Har ni bil så tar ni er inom en timme till La Grave (och iom det Le Deux Alpes) Lite längre bort har ni också Alpe dHuez. Åt andra hållet mot Turin har ni snart Montgenevre och hela Via Lattea med Sestriere osv. Ungefär lika långt bort finns även Puy st Vincent. Den senare är kanske ingen veckorese-ort men för dagsutflykter när snön är rätt är den fantastisk med lättillgänglig offpist. Det mest unika här är ju lärkträden som ger gles och fin skogsåkning.

Vid säsong i Serre så e de helt klart i Villeneuve man ska bo i. Finns tämligen få afterskiställen vilket gör lite studentlivs känsla på gott och ont. Om inte barrundor på olika klubbar står högst på önskelistan så kan jag varmt rekomendera Serre. Var där säsongen 13/14.

Tillbaka
Topp