Okända skidor identifiering

Eligri97

Medlem
Vad är detta för skidor?
Hittar ingen som helst info online. Köpte ett par åt tjejen, de skulle vara dynastars men ser inte att de är det.

Cheers
256112_WWJDgvgjZF6Y9aAPbR8DRP1Lr (1).jpg

Hmm jo men det där hittade jag också! Men är de inte masstillverkade alls under något märke?
Har inget särskilt värde ändå antar jag?

Hmm jo men det där hittade jag också! Men är de inte masstillverkade alls under något märke?
Har inget särskilt värde ändå antar jag?

En killgissning säger mig att de förmodligen är tillverkade i någon fabrik som även används av kända märken men att konstruktionen är framtagen av fabriken själv och för att vara så billig som möjligt att tillverka. Jag menar hur svårt är det att konstruera en intermediate skida om du redan vet vilka material de normalt innehåller och vilka mått de normalt brukar ha? Uppdragsgivaren är ju främst intresserad av trycket på ovansidan och belaget, allt däremellan är sekundärt och behöver bara duga för en genomsnittlig sportlovsåkare i Lindvallen. Sen kan det ju finnas eller komma att finnas ett samlarvärde i dem men då är det nog snarare till Antikrundan frågan skall ställas.

Det absolut vanligaste när det gäller dyrare profilprylar i begränsad upplaga (skidor, takboxar, etc.) är att annonsören/företaget väljer en befintlig produkt och sedan låter tillverkaren sätta grafik/reklam på den. Så det borde gå att hitta skidmodellen i någon tillverkares katalog. Då skidan verkar vart en vinst i en tävling i april 2008 skulle jag börja med att titta på 2007/2008 års skidor. Måtten på skidan (längd - tip/midja/tail) ger ett nästan unikt ”fingeravtryck”. Om bindningen är en demobindning kan varumärket på denna även ge en fingervisning om vilken skidtillverkare det kan vara då vissa samarbeten/ägarförhållanden är vanligare än andra (t.ex. ägs Look, Dynastar och Rossignol av samma företag).

Tillbaka
Topp