Tips på skidkläder till kids på 5 och 6 år

nikasp

Medlem
Barnen börjar bli för stora för overall så jag håller på att kolla in bibs plus jacka med snölås åt dem.

Tar gärna emot tips på kläder ni tycker är bra. Att ta med i ekvationen är att vi tyvärr bor i Stockholm så skidkläder är bara 5% av användningen.

Gneis är jäkligt bra och håller för hårt slitage här, mycket grus och sand om vartannat här. Men jag tycker att de känns lite trista i design nu när barnen är större. Tror jag föredrar lätt fodrade grejer över skalkläder just nu. Skal för vår och höst har de redan.

Om de leker med skidkläderna även på grus så nöts ju allting ned fort så då är det väl snarare plånboken som styr vilket märke man vill köpa. Är väl vissa funktioner snarare på plagget som är viktiga att titta efter.
- Snölås i jackan
- Ev. Tunna muddar i armsluten med tumgrepp för att slippa glipor mellan handske och jacka under kalla dagar.
- Liftkortsficka, inte alla barnskidkläder som har det har jag upptäckt 😊 Visserligen åker 5-6 åringar gratis, men brukar ha ett till kidsen så de inte måste gå igenom ”barnbågen”. De gillar att ha kort också 😎
Hängslen som kan knäppas loss, kan vara smidigt om det plötsligt måste kissas och man får åka ut i skogen, då slipper man ta av jackan för att få loss hängslen. Beroende på barnens kön så är ju en bra dragkedja framtill smidigt för nämnda kisspaus.
- Jacka som går ned lite längre över stussen så de inte bli kalla om baken kan också vara bra och värt att fundera på. Wear Colour jackan nedan upplever jag som just längre och går ned över baken.

Har haft PoP, HH, Wear Colour och Everest och barnen har inte klagat och vi föräldrar har också varit nöjda med samtliga. HH jackan saknar dock liftkortsficka på ärmen. Kvalitetsmässigt kan jag inte säga att det skiljer något avsevärt egentligen. Samtliga jackor har varit stoppade.

Om du behöver handskar så har barnen Hestra Gauntlet Czone och kan rekommendera dem. Ena barnet hade ett par Everest och klagade på att hen frös. Köpte då i lokala butiken ovan nämnda handskar och då frös hen inte längre. Dessutom har de handledsremmar, gör manövern att ta av/på handskar i sittliften lite mer avspänd :)

Jag måste tipsa om Lager 157:s barnskidkläder. Sjukt prisvärda och bra. Fodrade (funkat för våra barn från-15 till +5 på våren). Vattenpelare 10 000, snölås, muddar, liftkortsficka, byxorna har hängslen. Dessutom relativt slitstarka /hållbara och bra pris. Köp dess, då finns pengar kvar till en skidlektion:)

Tack för svar! @Famski, Gneis är sjukt imponerande kläder att klara av hårda lekar, därav sambons favorit. Overaller och skalkläder ser moderna och coola ut men skidkläderna... not so much. Lite Ellos över saken tycker fåfäng-farsan nu. Men å andra sidan är det inte aktuellt med några flera-tusen-kronors skidställ pga. slitage och att de växer i snitt 6 cm per år nu.

Snölås skrev jag och mudd med tumhål vore sjukt nice men bonus, eller så kanske det finns på en del barnkläder. Blir ju helt andra grejer när man kommer upp i 140cl och Junior-kläder. Nu är de 107 och 118 cm så fortfarande rankas som barn = sämre utbud. Ska kolla Lager 157 asap!

Jag måste tipsa om Lager 157:s barnskidkläder. Sjukt prisvärda och bra. Fodrade (funkat för våra barn från-15 till +5 på våren). Vattenpelare 10 000, snölås, muddar, liftkortsficka, byxorna har hängslen. Dessutom relativt slitstarka /hållbara och bra pris. Köp dess, då finns pengar kvar till en skidlektion:)
Väldigt bra tips där! Av en slump ska grabben på kalas till helgen på Yoump/studsmatteställe som ligger precis bredvid en Lager 157-buitk. Åker dit före med båda kidsen och testar.

Kanske inte var exakt det du frågade efter, men vill tipsa om utmärkta handskar. Barnen är alltid helt varma på händerna i alla väder hittills. Trots att dom tar av sig och blir blöt om händerna osv för att sedan stoppa in blöta händer i handskarna. Långa handskar så dom kommer gott över ärmen för att förhindra snö att komma in.
Dock ej handledsremmar.
Tornedalens.com

Vi har varit nöjda med Didrikssons skidbyxor till våra ungar. Haft två-tre par. Framförallt för att de har haft löstagbar bib i fleece samt någon extendfunktion vilket gör att du kan sprätta benen och få ut en storlek till. Våra barn växte som bönstjälkar på längden i den åldern och då var det smidigt.

Sedan har vi kompletterat med Helly Hansens skidjackor och POC ryggskydd som vi haft utanpå. Säkert inte korrekt men de fulla danskarna ser ungarna i alla fall. ;)

Nu är mina grabbar stora och vi bor i Norrland men vi hade alltid två par byxor/overaller per säsong. Ett par för lek i gruset på dagis (tidig och sen vinter) och och ett par så kidsen höll sig torr för dagar i snön utan nötta knän och bakdelar. Blöta och kalla barn i skidbacken blir aldrig en kul dag.
Sen hjälpte det att de var någorlunda nära i ålder. Den yngre fick storbebrors fin- byxor som slit och släng året efter.

Tackar för alla som tips! Jag är Lule(å)bo i exil sedan över 20 år så jag saknar svårt riktig vinter hela vintern. Nu när vi var hos släkten över jul och nyår så blir man ju bara glad, barnens kläder och kängor blir bara renare ju mer de är ute :)

Vi kör på märkeshandskar så föredrar Hestra med krage som går över muddarna. Köpte precis POC-ryggskydd då de kom igång med åkningen rejält senaste skidveckan så de vill jag helst ska rymmas på insidan av jackan.

Tillbaka
Topp