Rätta mig gärna om jag har fel här, jag kan mycket väl sitta på felaktig information.
Men som jag ser det är det nästan ingen supply-chain idag (bättre post-covid än innan) som inte har någon del av processen i Kina. Således är det inte en fråga om att vi inte kan, men att vi inte kan idag, eller nästa år, vara utan Kina. Om 10 år, kanske, men inte idag.
Eller ja, inte i Sverige där vi varken får bryta råvaror eller ta fram cement

Att vara så beroende av ett land och direkt/indirekt göra business med dem medan man samtidigt kritiserar dem publikt utan att faktiskt göra något konkret för att bryta sig loss från det i någon större utsträckning tycker jag är dubbelmoral av råge.
Du har återigen helt korrekt i att det inte händer idag, men om fyra dagar är det sannolikt lagligt att göra
En sak som jag också tänkte på. Anta Sports, som numera äger Amer sports och således Salomon, ägs av Ding Shizhong och mig veterligen (påvisa gärna annat om jag har fel här) inte av Kinesiska staten. Är det således rimligt att bojkotta baserat på att hans boskapsland gör en del klart tveksamma saker?
Vi kanske då även borde bojkotta en femtedel av svensk vindkraft som är byggd med kinesiska pengar?
Att köpa upp viktig infrastruktur är en del i Kinas strategi för att tillskansa sig ekonomisk och militär makt.
www.gp.se
Men nog med OT. Jag ställer inte dessa frågor för att jag tycker Kina som stat är något att ta efter, utan för att försöka förstå varför vi (som vi i Sverige/väst) har denna bilden.