Nordica Enforcer 88 som pistskida?

PisteCarver

Aktiv medlem
Efter mitt lyckade köp av Salomon QST 99 i somras (har åkt 2 veckor på dem sedan dess), har jag börjat att mer eller mindre att fundera på att "avveckla" mina pistskidor.
QST 99 med 99 mm bredd funkar bra i pisten också, men då och då önskar man ju också något som är lite kvickare att svänga med. För mig är mina QST 99 också mina "offpistskidor".
Jag har märkt att pistskidor är betydligt sämre i uppkörda eftermiddagspister och pister som får lite snöfall under natten, och inte hinner pistas till morgonen. De blir snabbt "sluffiga" och pistskidornas tips skär ner alldeles för mycket i högarna, i stället för att blåsa över och igenom.

Jag har läst igenom Blister's tester igen (som jag tycker beskriver åkegenskaperna väldigt bra), och tillsammans med era inputs hoppas jag att det ska bli rätt igen.
Jag är alltså ute efter en allmountain skida som jag ska använda till pist. Den ska tåla fart, ha bra grepp och vara lite kvickare än mina 99 mm QST. De ska också fungera att stå på med när pisten är lite stökig.
Jag tittade först på Blizzard Brahma 88, men har nu fastnat för Nordica Enforcer 88 för att den är mer allmountain präglad i formen. Kan också tillägga att skidan behöver inte vara en stjärna på is, för det försöker jag ändå alltid undvika att åka på.
Tips och synpunkter emottages lika tacksamt som förra gången.:)

Efter mitt lyckade köp av Salomon QST 99 i somras (har åkt 2 veckor på dem sedan dess), har jag börjat att mer eller mindre att fundera på att "avveckla" mina pistskidor.
QST 99 med 99 mm bredd funkar bra i pisten också, men då och då önskar man ju också något som är lite kvickare att svänga med. För mig är mina QST 99 också mina "offpistskidor".
Jag har märkt att pistskidor är betydligt sämre i uppkörda eftermiddagspister och pister som får lite snöfall under natten, och inte hinner pistas till morgonen. De blir snabbt "sluffiga" och pistskidornas tips skär ner alldeles för mycket i högarna, i stället för att blåsa över och igenom.

Jag har läst igenom Blister's tester igen (som jag tycker beskriver åkegenskaperna väldigt bra), och tillsammans med era inputs hoppas jag att det ska bli rätt igen.
Jag är alltså ute efter en allmountain skida som jag ska använda till pist. Den ska tåla fart, ha bra grepp och vara lite kvickare än mina 99 mm QST. De ska också fungera att stå på med när pisten är lite stökig.
Jag tittade först på Blizzard Brahma 88, men har nu fastnat för Nordica Enforcer 88 för att den är mer allmountain präglad i formen. Kan också tillägga att skidan behöver inte vara en stjärna på is, för det försöker jag ändå alltid undvika att åka på.
Tips och synpunkter emottages lika tacksamt som förra gången.:)
Svårt som vanligt att rekommendera något till någon annan. Har testat Enforcer 93 för ett par år sen och tycker den var grym i pist. Gissar på att 88:an har liknande egenskaper men är lite kvickare och kanske något mindre krävande.
Annars om du har möjlighet, testa Line Blade, grymt rolig carvingmaskin som även plöjer genom uppkört och klarar is mycket bra. Kan ju vara så att du börjar gilla is med rätt skidor.

Svårt som vanligt att rekommendera något till någon annan. Har testat Enforcer 93 för ett par år sen och tycker den var grym i pist. Gissar på att 88:an har liknande egenskaper men är lite kvickare och kanske något mindre krävande.
Annars om du har möjlighet, testa Line Blade, grymt rolig carvingmaskin som även plöjer genom uppkört och klarar is mycket bra. Kan ju vara så att du börjar gilla is med rätt skidor.
Du menar den här?
Den ser ju "extrem" ut, måste ha en väldigt tight svängradie. Hade varit kul att prova, skulle inte våga köpa en så annorlunda skida rakt av.
Kan man "sträcka ut" med den och köra stora svängar i hög fart?

1644956225757.png

Du menar den här?
Den ser ju "extrem" ut, måste ha en väldigt tight svängradie. Hade varit kul att prova, skulle inte våga köpa en så annorlunda skida rakt av.
Kan man "sträcka ut" med den och köra stora svängar i hög fart?

Visa bilaga 16517
Precis, ja den ser extrem ut, väldigt bred fram. Jag valde längsta varianten just pga att jag ville kunna köra större svängar och det funkar absolut. Tror det är tack vare inte så mycket rocker och långt spann kanske. Var faktiskt lite förvånad att det gick så bra med stora svängar också. Men då den är så speciell så rekommenderar jag ändå att testa den först. Vet dock flera här på forumet som är lyriska över den.
Jag har även ett par Norse Enduro som ju har en helt annan form. Är perfekt nu när det har snöat mycket och blir uppkört och man vill stå på i hög fart. Fungerar mycket bra att carva med också. Sen när man tar Bladen en dag så känns ju Enduron nästan som spikraka efter det😆.
Var några veckor sen jag körde på Bladen nu men ska ta fram dem om nån dag så ska jag testa lite mer med större svängar och återkomma.
Tror dock att Enforcer 88 kan vara det du söker men tror att den kan kräva lite mer aktiv åkning om den är som 93:an

Senast ändrad:
Annars tror jag att detta kan vara ett bra alternativ om du vill köra medium till stora svängar i hög fart. Har dock inte testat själv.
Edit: Hmm verkar som de har tagit bort en del titanal i den nu, bara under bindningen?
Min dotter kör denna i 154cm men gamla modellen och hon står på bra.
Mer info här:

Senast ändrad:
Annars tror jag att detta kan vara ett bra alternativ om du vill köra medium till stora svängar i hög fart. Har dock inte testat själv.
Bra pris på den nu.
Är den inte lite lätt för att kunna "blåsa igenom" snöhögar?
Trodde att 2-kilos skidor var mer lagom?

Ska kolla närmare info om den!

Bra pris på den nu.
Är den inte lite lätt för att kunna "blåsa igenom" snöhögar?
Trodde att 2-kilos skidor var mer lagom?

Ska kolla närmare info om den!
Om du tror på mer tyngd (jag är inte helt övertygad dock då mina Enduro inte är supertunga och fixar stökigt underlag väldigt bra) så har du ju Deacon-serien 79, 80, eller 84, då får du stabilitet och vridstyvhet och skidor som plöjer igenom det mesta och 84:an går ju som på räls. Men de blir kanske för mycket pistskida.
Försöker komma på lite alternativ till 88:an men tror nog den kan vara det du söker.

Enforcer 88 och QST 99 kommer att ha mera overlap än Brahma 88. Den tidigare Brahma modellen är en av mina all-time favoriter och jag är nöjd med mina Enforcer 100. Brahma kommer att dra dig rappare in i svängen och har kanske lite högre top end än Enforcer. Enforcer mera allround men du har ju dina QST 99.

Enforcer 88 och QST 99 kommer att ha mera overlap än Brahma 88. Den tidigare Brahma modellen är en av mina all-time favoriter och jag är nöjd med mina Enforcer 100. Brahma kommer att dra dig rappare in i svängen och har kanske lite högre top end än Enforcer. Enforcer mera allround men du har ju dina QST 99.
Jag gillar mina QST 99 riktigt bra, men de är lite klumpiga när det blir lite brantare och hårdare. Har inget behov av carvingskidor med super precision, jag har ändå ingen utpräglad carving-teknik. Åker med bra kontroll i stora svängar i hög fart när underlaget är jämnt och fint och det är folktomt i backen. Har även den gamla tekniken i kroppen när jag vill (är upplärd så en gång), och kan köra kvicka svängar rakt ner i fallinjen.
Tänker mig farttåliga allmountain skidor som även är bra i "ruffiga" eftermiddagspister och är lite smalare än mina QST 99.
Anledningen till att jag snöade in mig på Enforcer 88 i stället för Brahma 88, är Blisters' omdöme om allsidighet.
Har mer eller mindre fått uppfattningen att vanliga pistskidor är något jag inte behöver. Ska strax ner till Alperna om ett par dagar igen, och just nu funderar jag på att lämna pistskidorna hemma och bara ta med QST 99.
Räknar med att hinna med en skidresa till i mars/april (och så den vanliga sommarskidåkningen) och då hade det varit kul att ha hunnit skaffa ett par till.

Har inte så bra koll på qst99 men läste lite snabbt nu. Låter inte som en klumpig skida, men du menar mest bredden då antar jag eftersom du tror dig vilja ha lite tyngd?

Frågan är om du ska ha så vridstyva skidor eftersom du vill kunna köra den gamla tekniken med lite mer sladd i bland. Tror då Deacon 84 går helt bort och även 80.

Har inte så bra koll på qst99 men läste lite snabbt nu. Låter inte som en klumpig skida, men du menar mest bredden då antar jag eftersom du tror dig vilja ha lite tyngd?

Frågan är om du ska ha så vridstyva skidor eftersom du vill kunna köra den gamla tekniken med lite mer sladd i bland. Tror då Deacon 84 går helt bort och även 80.
Nej, QST 99 är inte "klumpig", den är riktigt skön att åka med, och jag gillar att åka i stora sköna svängar i bra fart. Superlättåkt i både pist och offpist.
När det blir brantare så kör jag mer med skidorna ihop och trycker till med tailen. Då blir det mer med den gamla tekniken, i en lite brantare pist använder jag nog aldrig mer än 5 meters bredd av pisten när jag åker.

Jag skulle nog egentligen kunna klara mig med enbart QST 99, men det hade varit trevligt med att par skidor till, som är allsidiga och lite smidigare.
Har ju märkt hur kassa mina pistskidor är i ruffiga pister jmf med QST 99.

När det blir brantare så kör jag mer med skidorna ihop och trycker till med tailen. Då blir det mer med den gamla tekniken, i en lite brantare pist använder jag nog aldrig mer än 5 meters bredd av pisten när jag åker.
Nej,nej,nej, du ska ju inte köra med skidorna ihop har jag ju sagt 😜 speciellt inte när det är brant. Inte ens på 80-talet skulle man göra det.
Vad tror du skulle hända om Stenmark flyttade ihop skidorna på bilden nedan…

Bilagor

• B506DF84-A209-4B26-BAC1-7A521B4A1700.jpeg
    B506DF84-A209-4B26-BAC1-7A521B4A1700.jpeg
    94.6 KB · Besök: 167
Nej,nej,nej, du ska ju inte köra med skidorna ihop har jag ju sagt 😜 speciellt inte när det är brant. Inte ens på 80-talet skulle man göra det.
Vad tror du skulle hända om Stenmark flyttade ihop skidorna på bilden nedan…
Ja, nu är jag ju inte tävlingsskolad som du, utan turistskolad och har aldrig åkt mellan portar.;)
Jag åkte förr ungefär som Samurajerna i Snowroller, nu åker jag nog som en korsning mellan en "Samuraj" och en "Carvare". När backen är bred, jämn och tom på folk blir det mer carving, och när den är brantare och och ojämnare så blir det mer "Samuraj".:oops:
Har inga förhoppningar på gamla dar att på egen hand kunna arbeta in en helt ny teknik, men jag har kul när jag åker skidor!:)

Om du råkar ha rätt storlek på pjäxorna, kan du prova mina Hendryx Kobra. De är kanske till salu. 79 mm midja, men skär genom eftermiddagspistens ojämnheter med bestämd pondus, snarare än att flyta över dem. Grymt fartstabila. 😁

Jag har både ett par gamla Enforcer 98 mm midja och Qst 102 mm i skidförrådet. Båda har altså ungefär samma bredd och längd, men de är inte lika varandra i åkningen. Enforcern är mycket mer pist, och suverän till carvingsvängar i hög fart och går fint att åka "old style" med. Qst är bättre i uppkörd eftermiddagspist, och offpist. Kör typiskt på Enforcer på morgon / förmiddag för att sedan byta till någon av mina skidor med mer rocker till eftermiddagen.

Jag införskaffade ett par Rossignol Experience 86 ti. Låter som de skulle kunna vara någo att slänga in i diskussionen. Jag funderade också på enforcer 88, men fick en uppfattning att dem inte var lika kvick i svängarna efter att ha läst och läst och läst så valet föll på Rossignol... Har inte provat enforcern dock utan bara läst som sagt.

1. Tror att Völkl Kanjo blir för mjuka för dig. Fru fredw kör ju sedan något år på systerskidan Yumi 84, och vi har vissa funderingar på om de är tillräckligt farttåliga, och du åker på en annan nivå och gillar fart (har jag hört...). Snälla är de, men jag tror de är under din nivå.
Föreslår i så fall t ex Völkl Kendo 88 istället. De har stått på min önskelista men jag har aldrig haft möjlighet att testa dem.

2. Å andra sidan... Rejält med överlapp i det segmentet till dina QST 99 som du ju gillar. Fundera på om du kanske ändå inte ska satsa på en "bred pistskida" om du verkligen vill ha ett komplement. Kanske avvakta, testa vidare och se var/när du *verkligen* önskar något smalare än dina QST99? Kanske ska du ändå gå ner till typ 80 mm i midja?

3. Völkl Deacon 80 går att sladda med... been there, done that! Kanske snart på video i en viss annan diskussions-tråd! :-) Men de trivs klart bättre om man inte sladdar.

Om du råkar ha rätt storlek på pjäxorna, kan du prova mina Hendryx Kobra. De är kanske till salu. 79 mm midja, men skär genom eftermiddagspistens ojämnheter med bestämd pondus, snarare än att flyta över dem. Grymt fartstabila. 😁
Tack för erbjudandet, men de är väl pistskidor?
Jag är ute efter allmountain som är lite smalare än QST 99.
Jag har ett par 80 mm pistskidor, som är jättesköna att köra med så länge det inte ligger snöhögar i pisterna, vilket det ju ofta gör på eftermiddagen.

Stöckli Laser AX. Nog med förslag.
Dom kan du åka med hur du vill. Oldschool Förvånansvärt allsidiga skidor som hanterar allt från några dm nysnö, via uppkörd pist till is med bravur.

Tack för alla tips!
Jag hittade en sida med detaljerade tester för en mängd skidor kring 90 mm hos skiessentials.com.
Brahma 88 är nog för hård och pistorienterad.
Enforcer 88 är också en ganska krävande skida med en hård tail. Fick syn på den här som i karaktär verkar ligga emellan Enforcer och QST.
K2 Mindbender 90Ti.
Någon som har provat?

De kostar ju lika mycket som tre par av de andra!😲
Ja men dom ersätter dom tre paren, maken till mångsidiga skidor har jag då inte åkt på. Efter helgens åkning i ett par dm nysnö så försvann mitt sug efter att köpa ett nytt par 90-100mm skidor som ersättning till Bonafide som nu är för biffiga för gubben.
Så försök få teståka innan du avskriver dom från listan pga högt pris. Men risken med att provköra kan bli att det blir dyrt 😉

Tack för erbjudandet, men de är väl pistskidor?
Jag är ute efter allmountain som är lite smalare än QST 99.
Jag har ett par 80 mm pistskidor, som är jättesköna att köra med så länge det inte ligger snöhögar i pisterna, vilket det ju ofta gör på eftermiddagen.
De är pistskidor, men de bombar rakt genom snöhögarna utan att notera dem.

Fick plötsligt upp ögonen för QST 92, borde ju vara en lite kvickare version av ett par skidor som jag redan gillar.

Köpte själv ett par Enforcer 88 efter mycket research. Testade denna helgen i riktigt risiga förhållanden med snö, regn, isiga backar och slush på eftermiddagens. Är sjukt nöjd med hur dessa presterade i dessa förhållanden. Grymt grepp och urskönja i svängarna! Kan verkligen rekommendera dessa lagg!

Köpte själv ett par Enforcer 88 efter mycket research. Testade denna helgen i riktigt risiga förhållanden med snö, regn, isiga backar och slush på eftermiddagens. Är sjukt nöjd med hur dessa presterade i dessa förhållanden. Grymt grepp och urskönja i svängarna! Kan verkligen rekommendera dessa lagg!
Tack för info.
Funkar de även att köra lite ”lazy” med i slutet av em när man är trött i benen?
Det var delvis av den anledningen som jag valde bort Brahma 88.

I ditt första inlägg skriver du att du vill ha något "kvickare" än dina QST 99. Men du skriver också att skidorna "ska tåla fart". QST är ju inte någon charger direkt, så jag förstår inte om du vill ha något hårdare för att köra snabbare än dina QST, eller bara en smalare variant av dina QST?Det känns lite konstigt att gå från QST till nåt med massa metall i, om man främst letar efter något "kvickare"?

Fick plötsligt upp ögonen för QST 92, borde ju vara en lite kvickare version av ett par skidor som jag redan gillar.

Frågan är väl om du ska ha två iofs utmärkta men ganska lika "kompromiss-skidor" som är bra på allt men kanske inte bäst på något. Eller om du ska ha två ganska olika skidor med mindre överlapp, som är mer renodlade åt varsitt håll.

Senast ändrad:
I ditt första inlägg skriver du att du vill ha något "kvickare" än dina QST 99. Men du skriver också att skidorna "ska tåla fart". QST är ju inte någon charger direkt, så jag förstår inte om du vill ha något hårdare för att köra snabbare än dina QST, eller bara en smalare variant av dina QST?Det känns lite konstigt att gå från QST till nåt med massa metall i, om man främst letar efter något "kvickare"?
Vad jag menar är att de ska vara lite kvickare att få upp på kant för snabbare manövrering. Allmountain egenskaperna vill jag ha.
Tycker att QST 99 är fartstabila, vet att vissa AM skidor är ännu mer fartstabila, vill dock inte att de ska vara för bångstyriga i brantare terräng när det går långsammare.

Frågan är väl om du ska ha två iofs utmärkta men ganska lika "kompromiss-skidor" som är bra på allt men kanske inte bäst på något. Eller om du ska ha två ganska olika skidor med mindre överlapp, som är mer renodlade åt varsitt håll.
Nej, jag vet inte heller…:unsure:
Frågan är ju svår att svara på, jag borde ju prova några av skidorna, var man nu kan göra det?

Nej, jag vet inte heller…:unsure:
Frågan är ju svår att svara på, jag borde ju prova några av skidorna, var man nu kan göra det?
Ring runt /maila till skidaffärer dit du ska, de flesta har ju diverse premiumskidor att hyra ut. Fast det brukar kosta en del att hyra skidor i den klassen. Oftare chans att låna/testa i promotion-syfte i svenska fjällvärlden tror jag iofs.

Ring runt /maila till skidaffärer dit du ska, de flesta har ju diverse premiumskidor att hyra ut. Fast det brukar kosta en del att hyra skidor i den klassen. Oftare chans att låna/testa i promotion-syfte i svenska fjällvärlden tror jag iofs.
Om jag ska åka till fjällen bara för att testa skidor, så kan jag lika gärna köpa en 3-4 par och slänga de jag inte gillar.:LOL:;)

Vad jag menar är att de ska vara lite kvickare att få upp på kant för snabbare manövrering. Allmountain egenskaperna vill jag ha.
Tycker att QST 99 är fartstabila, vet att vissa AM skidor är ännu mer fartstabila, vill dock inte att de ska vara för bångstyriga i brantare terräng när det går långsammare.
Då låter det ju inte som du behöver en mer "avancerad" skida, utan egentligen vill ha en smalare variant av den du redan har?
Du får en QST 92 med bindning för 3999 på stadium. Bara köpa!

Jag har kört med Enforcer 88an nu i snart 3v och jag fullständigt älskar dem. Den trivs bäst i mellanlånga svängar men är hur bra som helst att åka kort/långt på. Visst den är lite hårdare i häcken och det krävs att det är du som åker den men även den kan sladda vid behov. I uppkörd snö och slask har jag inte tyckt det varit några problem utan de plöjer rakt igenom. Jag har kört lite i ett par dm nysnö och visst funkar det men jag väljer nog hellre ett par andra verktyg då. Hade jag köpt dem igen - JA.

Jag har ett par QST 92 modell 2017. Aldrig varit missnöjd med dem och väldigt trevliga skidor måste jag säga som liksom gör det mesta och är sjukt prisvärda så helt klart att rekommendera. Saknade dock liiite tryck i carvingen. "Uppgraderade" till Rossignol Experience 86 ti för aningen kortare svängradie och lite mer tryck i svängarna, men de är ju en dyrare skida såklart. Betalade 6000 på black Friday medans QST:an kostade 3500 eller något i den stilen på sportconrad.

Tror dem nyare versionerna av QST 92 är aningen styvare än dem jag har.

Tillbaka
Topp