76mm-”isch” pistskida, certifiering/skidlärare

psortti

Aktiv medlem
Planerar att gå en försäsongsutbildning i november för att certifiera mig som skidlärare (Basi 1+2) för att därefter jobba som skidlärare under säsongen

Till utbildning, certifiering och skidlärarjobbet letar jag efter en pistskida med lite krut i som är något bredare, typ 74-76 mm, med en radie på cirka 14-16 m.

Jag har zoomat in på Blizzard Firebird HRC (76 mm) and Nordica Dobermann Spitfire Pro (76 mm). Någon som har erfarenhet av dessa skidor, eller rent av båda? Andra bra tips på vassa pistskidor i denna ”kategori”?

Stort tack på förhand!

Patrik

Kör på Firebird HRC som jag tycker är kanon i pisten. Har kört en del på Völkl Racetiger RS (r=19) också. HRC är ju lite bredare, särskilt i nosen, något tightare radie också. Det gör att HRC drar mer in i sväng vilket jag tycker är roligare. Superkul att köra snabbt på skär i pisten med HRC i alla fall.

Kan varmt rekommendera skidan som ersatt Firebird, Blizzard Thunderbird WB. Är en grym skida i kategorin du söker inom.
Testkörde också ett par Blizzard Thunderbird i vintras och det var riktigt bra. Inte direkt billiga dock, men det kanske går att göra ett kap så här års. 😅

Nu blev det ett par Racetiger RC 165/13m som jag fick loss till mkt bra pris (beg).
Hade det inte varit för min usla pension hade jag köpt Thunderbird direkt.
Jäklar vilken go skida.
Inte för att RC är dålig, tvärtom.
Men ändå!

Har gått en del kurser och jobbat på Fischer the Curve GT och är riktigt nöjd. 80mm midja, 16 i svängradie och fantastiskt grepp

Planerar att gå en försäsongsutbildning i november för att certifiera mig som skidlärare (Basi 1+2) för att därefter jobba som skidlärare under säsongen

Till utbildning, certifiering och skidlärarjobbet letar jag efter en pistskida med lite krut i som är något bredare, typ 74-76 mm, med en radie på cirka 14-16 m.

Jag har zoomat in på Blizzard Firebird HRC (76 mm) and Nordica Dobermann Spitfire Pro (76 mm). Någon som har erfarenhet av dessa skidor, eller rent av båda? Andra bra tips på vassa pistskidor i denna ”kategori”?

Stort tack på förhand!

Patrik
AK-Ski of Switzerland modell Red eller Orange!!!

Tillbaka
Topp