App för mätning av höjdmeter

Figge123

Aktiv medlem
Är på väg till alperna i mars och vill veta hur många höjdmeter det kommer att bli per dag.
Någon bra app?

https://www.freeride.se/forum/threads/baesta-skid-appen-i-backen.151316/#post-1253182
Citerar mig själv:
Mer utförligt svar: Det beror på vad man värdesätter och till viss del vad ens polare använder.

Snoww - känns maskinöversatt, rätt fokuserad på att "tävla" med stats och lägger dessutom Järvsöbacken i Västernorrland vilket direkt leder till diskvalificering i sig. Har dock stöd för utrustning så man kan lägga till vilka skidor man använde en viss dag.

Ski tracks - Den populäraste (?) skidappen och en av de absolut fulaste apparna som finns, och jag tycker dessutom den är kontraintuitiv. Har inte stöd för utrustning vad jag har sett. Du kan själv skriva i namn på backarna du har åkt, men det är helt manuellt. Stöd för Apple Watch. Endast stöd för inloggning via Facebook vilket är helt stört i mina ögon.

Slopes - Har inte stöd för backarnas namn eller utrustning (än - utvecklaren är rätt responsiv), men är snygg, lättanvänd och har import/export av GPX/TCX. Stöd för Apple Watch. Buddy beacons så du kan se var dina polare är.

Navionics Ski - utvecklas inte längre.

Sen finns en del andra:
SkiPro - inte testat
Ski Tracks - inte testat. Loggan ser ut som Slopes och Namnet är ju som ovanstående app.
Ski Buddy - inte testat än, men ska. Edit: Tog bort den direkt.
iSKI Tracker - inte testat
SkiPal - inte testat
SkiTude - inte testat

Wikiloc och liknande funkar såklart också, och det beror till viss del på vad man är ute efter och vad som används av ens kompisar eller på skidorten.

Strava undviker jag som pesten numera.

Ledsen för ot men blev så nyfiken på varför du undviker Strava som pesten. Upplys mig. Tack på förhand.
Jag är aktiv inom mountainbike både utför, uppför och på platten, och bor på en skidort som har väldigt utbyggd cykling på sommaren. Att få markägare att acceptera cykling i skogen kan vara svårt, även om de inte har något stöd i lag för att förbjuda det. Det kan vara alltifrån sura miner, till uppsatta skyltar, till rena sabotage. För att kunna erbjuda bra sommarturism krävs det en dialog med markägare och någon slags ömsesidig respekt. Kan man erbjuda en app där man kan "stänga" vissa stigar eller segment tillfälligt pga blött/mjukt/känsligt underlag eller vad det nu kan vara så ökar acceptansen från alla håll.

På Strava är det 100% omöjligt att ändra stigar och segment. Man kan anmäla ett segment för "ovårdat språk", men det är allt. Vi har till och med ett downhillsegment i närheten som går i ett naturreservat med cykelförbud, som Strava trots två års påtryckningar vägrar att ta bort. Och segmentet gör alltså att folk "tävlar" om att försöka få bästa tiden. På en vandringsled i ett naturreservat med cykelförbud.

Trailforks lösning med lokala admins löser dock alla problem som Strava vägrar bry sig om.

Tillbaka
Topp