jarnebring
Aktiv medlem
Ok med dessa alpinskidor?
Jag har 42 (typ) i skostorlek (270 mm långa), och har ett par Atomic i storlek 26,5 som är väldigt tighta (dyra och relativt hårda pjäxor). Och så har jag ett par Atomic i strl 27 som fortfarande är tighta men ger lite mer plats för mina stackars tår. Salomons egen storleksguide, som kan vara en första hjälp att hitta rätt storlek att börja testa säger att mina fötter skulle trivas i 26,5 eller 27 även i Salomons skor. Vet inte vilken längd dina fötter har men kolla deras rekommendationer så får du kanske en bra start vilken storlek du kan börja testa, och så gå upp eller ned en halvstorlek sedan från detta beroende på hur det känns. Så även om man inte ska välja för stora skor (vilket många påpekat är det vanliga nybörjarfelet) så är naturligtvis för små skor inte alls bra heller. Jag har vid ett tillfälle köpt (för) små skor och fått blåa tånaglar på köpet, det var en smärtfylld erfarenhet. Så jag vill aldrig slå i framkant på pjäxan med tårna efter detta misstag. Hoppas de Salomon du beställt funkar då i övrigt med din fot. Ett tips: Om pjäxorna ändå blir för stora efter ett tag kan man lägga i platta ilägg under inneskon som gör skon ett halvnummer mindre, man kan testa med detta och det kan hjälpa en del. Svårare att fixa en alltför liten sko, man kan värma och vidga dem lite där de klämmer men det kostar en del. Men att göra dem längre är svårt... Lycka till med skorna! Och förstås med skidorna, vad det nu blir för något!
FYI 27 och 27,5 är samma skalstorlek. Ibland lägger dom i en tjockare sula — som trycks ut på 10 dar och din 27:a blir då en 27,5. Många butiker tar inte ens in helstorlekar.