Ok med dessa alpinskidor?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 181084
  • Start datum Start datum
Du sa ju du hade smala fötter och låg vrist. Nu känner du hur tight pjäxorna skall vara.
har du haft pjäxorna på ett par timmar? Det måste du Och du skall inte sitta eller stå still. Du skall sitta fast i pjäxorna utan att mer än knäppa ihop dom mer än översta spännet, du skall kunna röra på tårna och hälen skall sitta fast när du pressar framåt.
s-Max är, som jag skrev, lite rejsiga och tighta.
det tar vanligen en vecka att ”åka in” ett par nya pjäxor.
du låter precis som en nybörjare som vill ha för stora pjäxor för att dom tränger lite.
ge pjäxorna ett par timmar på fötterna så skall du se att dom slutar göra ont.
Men visst ska jag ta dom till XLL för att forma innerskon och pjäxorna?

Ja, det tycker jag, köpte själv ett par x-max för några år sedan, kunds bara ha dom på mig max 10-15 min innan fötterna var helt avdomnade.

Gick i väg och fick dom bakade och nu sitter dom som smetade, kan i princip spänna hur hårt som helst utan att det klämmer nånstans.

kan du väl göra om du köpte dom där, blev inte riktigt klar över vilka pjäxor du köpte. blev det s-Max 120 eller 100? Har varit så många turer. Memköpte du dom på XXL skall du naturligtvis gå dit och få dom ”bakade” efter dina fötter.
Är nästan omöjligt att ge råd om pjäxor. speciellt då du är nybörjare och inte vet hur tight en pjäxa skall sitta.
enda rådet jag kan ge är att dom skall sitta tight, men då du inte vet hur tight sitter skall sitta blir det ganska svårt att ge ytterligare råd.
mem du skall absolut inte gå upp i storlek.
ha pjäxorna på hemma influera timmar är mitt enda råd, utan att du knäpper åt mer än övre spännet på skaftet och lite löst på nedre. Nere på foten behöver du knappt spänna åt på pjäxor med rätt form. Övre spännet spänner åt runt smalbenet, det nedre trycker fast foten i hälgreppet. De nere på foten är inte så viktiga dom spänner du bara så inte foten far runt i pjäxan och skall knappt behövas spännas för att du skall känna att du sitter tight i pjäxorna. Dom behöver du spänna åt då du åker och innerskon börjar sätta sig och anpassa sig sig till din fot.

kan du väl göra om du köpte dom där, blev inte riktigt klar över vilka pjäxor du köpte. blev det s-Max 120 eller 100? Har varit så många turer. Memköpte du dom på XXL skall du naturligtvis gå dit och få dom ”bakade” efter dina fötter.
Är nästan omöjligt att ge råd om pjäxor. speciellt då du är nybörjare och inte vet hur tight en pjäxa skall sitta.
enda rådet jag kan ge är att dom skall sitta tight, men då du inte vet hur tight sitter skall sitta blir det ganska svårt att ge ytterligare råd.
mem du skall absolut inte gå upp i storlek.
ha pjäxorna på hemma influera timmar är mitt enda råd, utan att du knäpper åt mer än övre spännet på skaftet och lite löst på nedre. Nere på foten behöver du knappt spänna åt på pjäxor med rätt form. Övre spännet spänner åt runt smalbenet, det nedre trycker fast foten i hälgreppet. De nere på foten är inte så viktiga dom spänner du bara så inte foten far runt i pjäxan och skall knappt behövas spännas för att du skall känna att du sitter tight i pjäxorna. Dom behöver du spänna åt då du åker och innerskon börjar sätta sig och anpassa sig sig till din fot.
Köpte Salomon S Max 100 men från Outnorth, skidorna från XXL. Tänkte kolla om man ändå får bakning och om inte kostar det 199kr.

Ni tycker inte detta är bättre överlag? Kostar 600kr mer, vill dubbelkolla innan jag ger bakar pjäxorna och ger mig ut i backen!

854389C1-1D98-4A87-B3E4-1E403505F7B3.png

Ska det vara ett glapp här när pjäxorna är på eller r något felinställt?

Senast redigerad av en moderator:
Förresten, vid val av stavar så läser jag att man ska ha underarmen i 90 c. Är det med eller utan pjäxorna på? :P
Om du inte tänkt åka utan pjäxor så skulle jag säga typ 90grader med pjäxor och skidor. Sen är det som mycket annat personliga referenser men du ska inte ha längden som man har på längdstavar. Nu får du ta och åka lite skidor snart!!

Förresten, vid val av stavar så läser jag att man ska ha underarmen i 90 c. Är det med eller utan pjäxorna på? :P
Med pjäxor, staven upp och ner och håll under trugan. Ca 90 grader skall du ha då, men det är självklart helt personligt vad man tycker. Somliga vill ha långa stavar andra korta. På samma vis som med all utrustning.

Ok, lite som en morot och för att bevisa att du inte bara trollar oss :cool:

Den dagen (denna säsong) du postar en bild från backen så lovar jag att swisha minst en hundralapp till Röda Korset eller någon annan organisation som hjälper i Ukraina. Bilden ska visa dig inkl. dom nya laggen, typ som proffsåkarna poserar efter målgång. Om du vill maska fejjan så är det ok.

Nån annan som backar min idé?

Förövrigt en förbannat rolig tråd detta.

Nån annan som backar min idé?

Förövrigt en förbannat rolig tråd detta.
Skickas en hundring härifrån också när vi får se bildbevis. För att göra bildbeviset lite mer autentiskt kan jag skicka över ett par klistermärken till dig @RagnarLodbrok om du skickar mig din adress i ett pm under dagen.

Klistermärken på skidorna är för övrigt ett utmärkt sätt att känna igen sina egna och hjälpa andra att känna igen vad som inte är deras. Vill man hjälpa de riktiga blindstyrena så sätter man dit en liten märkremsa mellan bindningarnas tå och häl med egna mobilnumret.

Tillbaka
Topp