PisteCarver
Aktiv medlem
[Artikel] Åre har Sveriges näst "billigaste" liftkort
Prisjämförelser Alperna vs. Fjällen är egentligen irrelevanta. Om det skiljer några tusenlappar hit eller dit är ju valet avgjort på förhand. Ungefär som att säga, jag ska skaffa ny bil och Fiaten är 7% billigare än Mercan… vilken ska jag väljaNja ... Inte nödvändigtvis. Bor man i Skåne går det lika bra att slänga sig mot Alperna. Nu gör inte jag det, så bil för mig blir för drygt till Alperna.
Och för dryga två år sedan (pre Corona) åkte vi (2 vuxna o två barn) en sväng till Åre och en till Dolomiterna. Likvärdigt boende i lgh. Dolomiterna något billigare (även om det var marginellt) för resa (bil Åre, flyg + transfer Dolomiterna) , boende och liftkort.
Två fantastiska resor tack vare tur med snödumpar, men det är ändå ganska klart vad som var bättre.
Gjorde en snabbkoll i år. Lite dyrare till Alperna, men .... Såååå mycket mer upplevelse i Alperna.
Och då är jag ändå en av de som faktiskt gillar Åre (men tycker Skistar nu går över gränsen då man exploaterar, tar bort bra saker (1000-metern, Kabinbanan) och inte ersätter med något).
Äpplen och päron ska egentligen inte jämföras utan ätas var för sig.