-

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 181568
  • Start datum Start datum
-
Utan att varken sett dig in action eller veta vilken typ av skidor så tror jag nog det är du. Om vi nu bortser från att skidorna skulle kunna ha ngt fel, för för långa e de nog inte

-
Hälen ska nog inte lyfta… vild gissning är att du står med vikten fel på skidorna. Obs gissning. Satsa på en dag med skidlärare de gör nog susen

Senast ändrad:
-
Låter spontant som att lutar dig bakåt mycket om du känner baksidan av skidan ta i. Om skidan tar i mycket bakpå har du antagligen belastningen där oxå :D

-
Alltså lyssna på @KaitsuH och boka in en skidlektion eller två för det är stor risk att du kommer att lära in rörelser som sedan tar flera gånger längre tid att lära om. Det är helt enkelt näst intill omöjligt att säga vad du behöver ändra på eller lära dig utan att se dig åka.

-
Ja visst ska göra det men vill ändå ha svar på frågorna.
Och lyssna även på @pd , för dina frågor är omöjliga att svara på av de skäl som han anger.
Det finns många här som vill hjälpa dig om de kan, men den bästa hjälpen får du genom riktiga skidlektioner.
Om du vill ha några kommentarer härifrån som kan vara till nytta för dig, så lägg upp en kort videosekvens där du gör några svängar.

-
Det är troligen din teknik som felar men sen kan man ju också säga att olika skidtyper förstärker eller maskerar teknikproblem olika mycket. En 169 cm lång racepreppad race-skida kommer upplevas som att tailen griper fast, även med rätt teknik. En mjuk skida med rejäl tailrocker kommer gå att sladda ut även med massa bakvikt.

Men generellt låter det som att du behöver komma fram på skidorna. Min fru hade stora problem med det i början men i hennes fall hjälptes det av att byta pjäxor till junior-race pjäxor. De är lägre i skaftet och därför fick hon en mer rimlig hävstång.

Känslan av att tailen drar fast och man tappar balansen vid carving skulle ju också kunna vara att du lutar dig snabbare än vad skidan hinner komma in i sväng. Det behöver alltså inte vara bakvikt, även om det är klart troligt.

-
Tips: Du ska alltid kunna se dina egna händer i skidglasögonen. Kan du inte det har du vikten för långt bak
Det stämmer inte helt. Du kan ha bakvikt så skuldrorna tar i backen och fortfarande hålla fram händerna så dom syns. Alternativt köra backhoppningsstilen V-formation och allt, händerna syns inte trots ingen tillstymmelse till bakvikt. Bekymmer kommer däremot finnas i mängder med båda dessa orealistiska extremfall...
Förstår tanken med ditt tips men detta tips är troligtvis mer lämpligt till en avancerad åkare som har bekymmer med stavisättning eller finlir med position. Troligtvis är så klart ett nyckelord.

Huvudpoängen som nämnts flera gånger tidigare redan är verkligen att det är omöjligt att ge konkreta tips utan att se en person åka. För annars är risken stor att tipsen både tolkas fel och ger motsatt effekt vilket kommer försvåra inlärningen istället för att hjälpa.
Anledningen att folk tipsar om skidlektioner är inte för att vara dryga utan verkligen för att hjälpa på bästa sätt.

Bakvikt är ett klassiskt bekymmer som drabbar de flesta, både nybörjare och riktigt duktiga åkare. Men stora frågan är vilken rörelse som orsakar bakvikten och vilken övning/trigger som är lämpligast för dig för att få största förändring om det nu är ett problem för dig över huvud taget? Du kanske är en blivande backhoppare och behöver komma bakåt?
Där skidlärare kommer in som är utbildad/tränad att analysera vad en åkare gör och därefter hitta lämpliga förbättringar.

En riktigt duktig men självlärd skidåkare kanske åker som en gud men förklarar sämre än en 5-åring. Han kanske har programmerat in alla rörelser i ryggmärgen utan att ha en förståelse för vad som gör han duktig. Då är det inte alls säkert att den personen kan hitta vad du behöver förbättra och kommunicera det på ett sätt som du är mottaglig för.

Tipset jag kan ge är att laborera med så många extremlägen du bara kan komma på och analysera resultatet. Tex:
* Luta dig bakåt så mycket du bara klarar av och ta några svängar och fundera på hur skidorna svänger.
* Sen luta dig framåt så mycket du bara kan (backhopparen) och se om det blir någon skillnad på hur skidan svänger.
Vad får du för resultat i åkningen av extremlägena och finns det något mellanläge som är mer funktionellt? (Spoiler = Ja, det finns. Utmaningen är vilket!)

Hela poängen med skidåkning är att ha rätt position och rörelse i rätt tillfälle med tajming. Måste börja någonstans och frågan är vilken detalj som ger störst resultat för just dig! Inget som tomtar på forum kan svara på tyvärr även om välviljan finns.

-
Om man får mkt träningsvärk i framsida lår, är det ett tecken på rätt eller fel teknik? Jag är tränad i övrigt.
Om du blir väldigt trött i benen så är det generellt ett tecken på att du gör något fel iaf... Det kan vara så att du gör allt rätt men blir trött ändå men det verkar mer troligt med det förra

-
Du skulle kunna testa ett par Raxski!
DSC01206-shop-300x300.jpeg

Raxski

-
Men SkidTurken har laddat en film i youtube redan för 13 år sedan:

P.S. Ragnar Lodbruk var ett stoltare namn! Jag har läst isländska sagor. Jag har också då och då sålt något begagnad skit, forspaddling, flugfiske, skidor osv. Många gånger har mött typer, som använder namn som "Mjölner", "ThunderKing", "Bloodykill666", "Hellraiser" osv. Först har jag tänkt, att aj fan, hurudan skrämmande mördare skall jag möta på någon tomm parkeringsplats. Vågar jag ens köra dit? Men, nästan alltid har jag varit tvungen att skratta. Hur kunde jag säga det artigt: namnet har inte motsvarat utseendet.

-
KaitsuH sa:
Många gånger har mött typer, som använder namn som "Mjölner", "ThunderKing", "Bloodykill666", "Hellraiser" osv. Först har jag tänkt, att aj fan, hurudan skrämmande mördare skall jag möta på någon tomm parkeringsplats. Vågar jag ens köra dit? Men, nästan alltid har jag varit tvungen att skratta. Hur kunde jag säga det artigt: namnet har inte motsvarat utseendet.

Det är bara för att du inte träffat mig. ;)

Tillbaka
Topp